Hoe rijd ik een pony in..??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tellie

Re: Hoe rijd ik een pony in..??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:22

Waarom leer je dat paard niet naar stemhulpen te luisteren.

Eraf springen om dat paard te stoppen is geen manier. Je benen aanklemmen ook niet en in dr mond trekken is ook geen optie. Het enige wat je hiermee bereikt is zo'n paardje naar de kloten. Dat is niet leuk voor het paard en ook niet voor jou. Ik neem aan dat je in de toekomst ook gewoon leuk wil gaan rijden met dat paardje en niet dat het een strijd blijft omdat ze niet goed is ingereden.
Laatst bijgewerkt door Tellie op 24-08-07 13:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Mereltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:23

Toch zou ik er nog meer hulp bij vragen (o.a bij het stoppen). Het is toch veel makkelijker voor je als de pony op de gewone hulpen reageert? Dat is ook veel handiger als er een keer iemand anders op wil rijden! En over dat stoppen: het lijkt me niet echt prettig voor het beestje als er steeds op en af gestapt wordt... Veel succes, maar haal er meer hulp bij! Dat is beter voor iedereen.

HetLamoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-07 13:27

het is me al gelukt dus ik sluit dit topic Dank voor iedereen die heeft gezegt dat ik naar stemhulpen en grondwerk moest doen

Luilak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:28

Dan ben ik wel benieuwd hoe je dat zo snel hebt opgelost Tong uitsteken

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:30

Dat is knap. In 13 minuten?
Aangezien je toen nog om hulp vroeg. Nors opkijken

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:30

Ik eigenlijk ook wel. Niet aanvallend hoor, maar wel nieuwsgierig. Knipoog

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:31

volgens mij wil iedereen weten wat je geheim is.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:33

heel knap in 13 minuten idd, ik vind het ook wat vreemd dat je het hier vraagt, als je begeleiding van de eigenaar krijgt, die zou je dan moeten helpen met het inrijden, en in moeten zien dat eraf springen toch echt geen manier is om het paard te laten stoppen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:35

Begint steeds op een verzonnen probleem te lijken Haha!

Toch jammer dat het "verzonnen" probleem zo dicht bij de waarheid ligt voor velen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:37

Cassidy schreef:

Toch jammer dat het "verzonnen" probleem zo dicht bij de waarheid ligt voor velen...

ik denk eigenlijk dat het een verzonnen oplossing is..

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:38

Cassidy schreef:

hoe krijg ik aandacht idee?....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:39

Kan idd ook. Ik heb nog niet langs zien komen hoe ze het nu precies heeft aangepakt...lopen smijten met begrippen als stemcommando's en grondwerk....

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:39

Hmm. Voor mij is iemand onschuldig totdat het tegendeel bewezen is, en dat gaat hier nogal moeilijk. Lachen
Maar ik ben toch eigenlijk wel benieuwd, zou wel graag een reactie van de TS willen. Lachen
Laatst bijgewerkt door Ilzjuh op 24-08-07 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:48

Ik krijg ook nog graag uitleg. Ben zeer benieuwt naar deze wonderaanpak. Ja

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:50

ohw... ik moet het niet doen, maar ik kán me niet inhouden...

EDIT: inderdaad, kan best een verzonnen probleem zijn om maar een lijstje met 'wat moet je doen om je pony te beleren' dingen te krijgen. Tips en richtlijnen bij deze weggehaald Lachen
Je kunt je pony zo anders echt grúwelijk verpesten, en dan is er echt geen goed paardje meer aan over te houden

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 15:06

OMG-->RT-P

xMika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 18:39

Mmmmh, ik heb zelf ook 5 Shets, en heb je gewoon zelf ingereden, maar ze hadden allemaal een heel lief karakter! Vork
Ik weet niet hoe die van jou is, denk ook lief, maar ik zou het eerst gewoon rustig opbouwen, heb ik ook gedaan, en geloof me, het helpt echt! Knipoog
Groetjes. Pling

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 18:45

Met alle respect, maar "rustig opbouwen" is niet echt een tip waar ze iets aan heeft in mijn ogen. Ja natuurlijk moet je rustig opbouwen, maar wát moet ze rustig opbouwen? Knipoog
De beste tip is nog altijd gewoon hulp erbij die er verstand van heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 21:50

Ilzjuh schreef:
Met alle respect, maar "rustig opbouwen" is niet echt een tip waar ze iets aan heeft in mijn ogen. Ja natuurlijk moet je rustig opbouwen, maar wát moet ze rustig opbouwen? Knipoog
De beste tip is nog altijd gewoon hulp erbij die er verstand van heeft.

precies, een pony inrijden is niet in een weekje gebeurd, en als je niet weet wat je doet kan je een oony zó verpesten, jammer dat een deel van de mensen dat niet in wil zien..

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 00:46

Dat het 'maar' een recreatie pony is wil ook niet zeggen dat je dus maar wat kunt aanmodderen met je paard. Je wilt niet weten wat er allemaal verkeerd kan gaan met halster, touw, en zonder zadel. Ik snap die opleid methode trouwens helemaal niet... leuk dat je je paardje naar links en naar rechts kunt trekken, maar dát is dus niet sturen. Vooruit gaan: als ik ineens een ruiter op mijn rug had zonder dat ik wist wat er aan de hand was, zou ik ook blijven lopen Clown

Je moet 'wat je pony kan' denk ik een beetje veranderen in 'wat jij kunt'
1: op je pony springen
2: vooruit laten gaan
3: door touwtje trekken (zo komt het over) hem naar links en rechts laten gaan.

Ik zal je een klein voorbeeld geven. Vandaag personeelsuitstapje, we gingen een buitenrit maken, alleen in stap, omdat er beginners bij waren. Ik kon het paad echt wel sturen, als ik maar hard genoeg trok. Hij stopte ook... als ik maar hard genoeg trok. Ik vroeg of ze haar zelf in hadden gereden. Heel trots ja, lang verhaal gehoord over hoe goed ze wel niet luisterde. Dit paard, dat dus (zo te horen) op jouw manier ingereden was, zat nog maar een paar jaartjes onder het zadel. Mooi zou je denken. Als je wegrekende dat het paard compleet onder de ruiter weg liep, hoofd in de lucht gooide vanwege pijn in de mond, gezwel aan het achterbeen dat versterkt werd door fout lopen. Dat is zo ongeveer de toekomst die ik voor jouw paard kan schetsen.

Inrijden, oftewel beleren, is het paard laten wennen aan tuig, zonder ruiter, op (stem) commando's in een bepaalde gang te gaan, rustiger, halthouden en dat zonder tuig en zonder ruiter.
Daar houdt het niet bij op, dan klim je er nog niet op met een voldaan gezicht 'Zo, geregeld'. Je paard moet leren om te gaan met een gewicht op zijn rug (daar zijn paardenruggen ook helemaaaaaaal niet voor bedoeld), om te gaan met een ruiter. Je paard moet leren begrijpen wat de teugelhulpen zijn (en die krijg je er echt niet in met een halster en touw), wat zithulpen en beenhulpen zijn. Hoe het daarop moet reageren, en ook welke hulpen in welke combinatie wat betekenen. Dit is niet voor hogeschool paarden. Ik ben zelf mijn paard aan het beleren, en mijn drie jarige shet luistert nog beter naar hulpen (alleen teugel en stem) dan het paard waar ik op reed (als je dat rijden kon noemen)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 17:27

Laat me raden...13 ...14 jaar. Rijd op een shet en kan niet tegen antwoorden die niet in haar straatje passen. Klopt dit een beetje TS???

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 17:34

TS is 12 ... en heeft geen paard volgens profiel, binnenkort misschien wel een verzorgpony ...
Misschien vannacht gedroomd?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 17:42

Ik heb voor dat ik er ook maar over dacht mijn paard in te rijden heel veel dingen gedaan:
Cursus grondwerk
Cursus longeren --> met en zonder touwtjes dubbele lijnen etc.
Daarna heb ik het paard van alles vanaf de grond geleerd zonder zadel etc. Ook dingen als wijken zijn (voor de lol) aan de beurt gekomen. Voor dat er een zadel op mijn paard kwam kon ze vlot aan de hand en los iedere gang wisselen. Kon ze bochten maken op commando's. Zat de halt knop er heel goed op (ho is echt ho en niet nog 10 15 meter doorsukkelen). Ik ben naar buiten met haar geweest allerhande schrikparcoursen gelopen. Door allerlei soorten verkeer etc. (en nog is ze niet goed genoeg verkeersmak vind ik). Daarna had ik een paard wat mij aan de hand respecteerde en wat niet raar opkeek als het vrouwtje weer wat nieuws verzon. Ze is ook losstaand geschoren zonder problemen terwijl ze nog nooit een scheerapparaat had gezien.
Daarna was het pas tijd voor een zadel en hoofdstel (in de toekomst wil ik bitloos en boomloos rijden maar daar ben ik nu nog niet zeker genoeg mee om met een jong paard te gaan kloten)
Toen ze een goede bespiering had en een goede conditie ben ik er pas opgeklommen, met veel hulp van anderen heb ik haar aan de longe onder de ruiter de gangen laten oefenen totdat het perfect ging.
Ik heb nu een heel vrolijk prima luisterend paard (met als enige probleem dat ze alle hekjes springt Bloos Haha! , maar dat heb ik haar per ongeluk zelf aangeleerd Tong uitsteken )
Ik zit er aan te denken een bijrijder te nemen omdat ik zelf niet goed kan rijden met dressuur en dit toch de basis is, dit heeft niet te maken door gebrek aan rijervaring etc. maar door andere problemen.

Dit is ook een paardje voor de recreatie ik wil absoluut geen wedstrijden rijden maar ik weet in ieder geval zeker dat mocht er iets gebeuren ik met pijn in mijn hart een fantastisch paard te koop kan zetten.

Dit vind ik pas het begin onder goed inrijden en niet zomaar een paard gaan verkloten omdat je denkt dat je het wel even kan.

love_roij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 12:52

hey hoi ik vind het knap dat je het al zelf probeert. Tong uitsteken
ik heb mijn eigen paard ook ingereden en dat heb ik onderschat . Bloos
het was moeilijker dan ik dacht , maar als ik nu kijk naar wat ik met hem berijkt heb dan denk ik ja dat heb ik zelf gedaan .
dus trek je niet te veel aan van wat een ander je zegt .
ik was dertien toen ik er mee begon ik ben nu 18 en heb het paard nog steeds .
maar jou vraag is hoe stop je hem het is een shet dus die zijn eigen wijs hihi . Pling
maar alles valt ze te lerren , je kunt het eerst aan de longeer lijn proberren veel overgangen te laten loppen en vooral veel overgangen naar het halthuoden .
verder als je er op zit en hij wil niet stoppen probeer je zelf zo lang mogelijk te maken en zwaar.
dus echt op je kont gaan zitten en blijfen ziten , geef een beetje druk op de teugels en praat met hem of haar .
gewoon heel lief dan zeg je hoooooo stapen of hoooo halt hoooo draf en dat blijf je telkens her hallen.
als ze niet luistert geef je een keer beetje meer druk voor zichtig op bauwen .
maar duidelijke comando,s en corect wezen wat vandaag niet mag mag morgen ook niet en die dagen er op ook niet .
en alles wat ze goed doet extra goed belonnen en als ze wat faut doet ook duidellijk aangeven .
en probeer je toonhoogtes te veranderen als ze wat faut doet dat je een beetje boos klinkt en als ze het goed doet dat je haar met een liefe stem beloont .
en je zult zien dat er echt wel rezeltaat komt , maar boven alles uit is het belangrijk dat je heel veel gedult hebt en niet te snel boos worden .
en geef het vooral niet op als het een keertje niet lukt .
ik denk dat je het zelf best kunt oplossen als je maar gedult hebt .
want een paard beleer je niet in een paar week als je echt wil dat ze alles doen en willen wat jij zegt, en dat de basis er in zit dan ben je zo een half jaar verder xx en veel sucses chantal Haha! Knipoog het lukt je wel

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 07:43

Ik ben ook op m'n 11de begonnen met een pony inrijden een Etje onder begleiding zoiezo van me ouders en 2 keer per week les. We begonnen met longeren en de pony leren luisteren naar de stemhulpen toen zijn we daarna een week lang erop gaan hangen aan beide kanten toen MET instructie er een keer opgezeten en dat langzaam uitgebouwt. Maar je kan een paard/pony/SHET niet inrijden met het idee goh dat doe ik ff ik spring er een keer op en rij erop weg en ik zie wel!!