pony is in de winter helemaal gek » hulpteugel of niet??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yffiejj

Re: pony is in de winter helemaal gek » hulpteugel of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 15:30

misschien eerst longeren ..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 16:29

Mijn verzorgpaard doet dit ook. Ze wordt eerst losgegooid en opgejaagd in de bak voordat ik erop mag rijden. Als het echt hard waaid oid mag ik van de eigenaar niet eens meer rijden.

Simoneee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 17:53

magda_90 schreef:
Mijn verzorgpaard doet dit ook. Ze wordt eerst losgegooid en opgejaagd in de bak voordat ik erop mag rijden. Als het echt hard waaid oid mag ik van de eigenaar niet eens meer rijden.

ook dat doe ik al maar iedereen heel erg bedankt zal het allemaal proberen Lachen

Simoneee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 18:31

en als ik nou buiten de bak aan het rijden ben zonder haar eerst goed doorgereden te hebben is ze ook heel druk,
zelfs in de zomer ... is er iets waardoor ze dan rustiger word of makkelijker op te vangen is...??
dan kan ik mssn met haar het bos in want ze is verder nergens bang voor Haha!

Quill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 18:32

Eerst even longeren Lachen

Simoneee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 18:44

helpt niet zoo veel ze moet eggt een beetje zweten dat doet ze niet van longeren
ze heeft zoooo veel conditie dan moet ik bijna 1 uur longeren voor ze rustiger is
maja ik zal us wat proberen Lachen in ieder geval bedankt voor de tips

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 18:51

Minder voer en meer vrije beweging. Paarden zijn geevolueerd om 16 uur per dag van graspol naar graspol te wandelen en een paar sprintjes te trekken bij mogelijk gevaar. Als je paard vervolgens 23 uur op stal zet en verwacht dat zij dat ene uur braaf is krijg je inderdaad dit soort problemen.
Longeren voor het rijden kan helpen, maar niet als je haar op haar eigen tempo rond laat lopen. Wat wel kan helpen is om even op te warmen en vervolgens een paar rondjes zo hard laten galopperen dat ze flink hijgt. Dan laat je haar bij je komen (jij bent dan het rustpunt! erg belangrijk) en uithijgen. Als ze op adem is doe je hetzelfde de andere kant op. Zo kan ze een stukje bewegingsdrang kwijt zonder lang door te gaan en wordt het rennen ook flink werk wat het ook minder leuk maakt.
Lang rondjes lopen aan de longe geeft alleen meer conditie en dus meer energie die ze kwijt moet.

Citaat:
en als ik nou buiten de bak aan het rijden ben zonder haar eerst goed doorgereden te hebben is ze ook heel druk,
zelfs in de zomer ... is er iets waardoor ze dan rustiger word of makkelijker op te vangen is...??
dan kan ik mssn met haar het bos in want ze is verder nergens bang voor

Sommige paarden vervelen zich snel en gaan dan maar voor zichzelf beginnen. Door haar aan het werk te zetten heeft ze de tijd niet om zich te vervelen. Maar voor aan het werk zetten heb je geen bak nodig, dat kan in het bos ook.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 18:54

Probeer eens ander voer. Biks is energie rijk en blijkbaar heeft ze dat niet nodig. Denk aan muesli, luzerne, alleen hooi, etc. krachtvoer is alleen nuttig als je paard niet genoeg gras/hooi oid krijgt om die prestatie te leveren die ze moet. Is misschien alleen voor de smaak een handje lekker.

Simoneee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 08:50

okeee dankjewell Lachen ga het allemaal proberen Lachen

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 09:16

Als je paard 's zomers wél op het land staat en 's winters niet, dan kan dat al een reden zijn: ze heeft gewoon teveel energie. Dat kan je dus verhelpen met losgooien/longeren voordat je erop gaat, en minder biks. 'Een beetje hooi of kuil' mag best wat meer in zo'n geval; dat geeft niet direct extra energie en als ze van veel eten naar een hongerrantsoen gaat ben ik niet verbaasd als ze erg mager wordt Vork. Probeer inderdaad anders eens ander voer, iets dat minder energie geeft.
Wat betreft het ervandoor gaan: rij vanaf het begin dat je de teugels op maat neemt op een volte. Gaat je paard te hard, sluit je de volte. Is het tempo goed, dat de volte weer openen. Dit herhalen en belonen als het tempo goed/rustig blijft.

Simoneee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 09:29

Hanmar schreef:
Wat betreft het ervandoor gaan: rij vanaf het begin dat je de teugels op maat neemt op een volte. Gaat je paard te hard, sluit je de volte. Is het tempo goed, dat de volte weer openen. Dit herhalen en belonen als het tempo goed/rustig blijft.

als ze ervandoor gaat zet ze haar nek vast en pakt ze het bit Haha! Huilen ze racet gwn rechtdoor ze houd wel weer op maar het is wel lastig

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 10:06

Citaat:
Instructie zoeken, het dier buiten zetten en minder voer geven.

Hier kan ik het wel mee eens zijn. Maar als ook dat niet helpt, kan je altijd overwegen van te voren even te longeren. Dat zou ik dan wel in een longeerbak doen, want voorafgaand aan de les nof wat 'Reitbahnsurfen' zoals ze dat in Duitsland zeggen, daar zit je ook niet op te wachten Knipoog

Simoneee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 15:23

gelukkig zijn er op de manege 2 binnenbakken en 1 buitenbak Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 21:29

Losgooien idd. Longeren voordat je gaat rijden.

En buiten zetten. Modder is niet erg, hebben ze geen last van hoor. Paarden zijn handig genoeg wat dat betreft Lachen

TouchAndGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:18

Dit had mijn pony ook altijd in de winter. K longeerde haar altijd even 10 minuutjes voordat ik er zelf op ging.
En dat gel*l van: 'Je moet een goede instructeur zoeken' dat slaat natuurlijk nergens op. Die pony is gewoon fris daar kan die instructeur niks aan doen. Gewoon even laten draven en daarna lekker gaan rijden.

En als ie na het longeren der weer vandoor gaat, dan neem je hem weer terug in draf en dan galopeer je daarna weer even aan. Zodat je weer controle over je paard hebt.

Edit; als ie er vandoor gaat kun je hem ook op een kleine volte zitten. Zelf gewoon rustig blijven op je kont blijven zitten Clown Dan komt ie vanzelf weer terug.

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 18:41

Waarom grijpt iedereen toch altijd meteen naar een hulpteugel? Clown
Buiten zetten is een goede oplossing. Blijft hij fris, vantevoren flink longeren, even dat hete eraf.
Succes.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 19:00

GirlyMelis schreef:
Dan zou ik gewoon eerst beginnen met stappen. In stap iedere keer terug nemen , is ze in stap braaf. Dan bijvoorbeeld rustig op een volte gaan draven gaat ze ervandoor weer stappen. Wees streng maar rechtvaardig en zoek inderdaad een instructeur. Die kan je waarschijnlijk beter helpen met dit probleem dan wij.

Dit zou ik niet doen, zoals ik het lees, is de pony fris, ga je alleen maar stappen, fokt de pony zich op, en ontploft hij, je kan de pony dan nog beter aan het werk zetten

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 19:12

sharonalover schreef:
GirlyMelis schreef:
Dan zou ik gewoon eerst beginnen met stappen. In stap iedere keer terug nemen , is ze in stap braaf. Dan bijvoorbeeld rustig op een volte gaan draven gaat ze ervandoor weer stappen. Wees streng maar rechtvaardig en zoek inderdaad een instructeur. Die kan je waarschijnlijk beter helpen met dit probleem dan wij.

Dit zou ik niet doen, zoals ik het lees, is de pony fris, ga je alleen maar stappen, fokt de pony zich op, en ontploft hij, je kan de pony dan nog beter aan het werk zetten

Je bent niet rechtvaardig naar je paard als je verwacht dat hij dat ene uurtje dat hij buiten zijn stal komt braaf is.
Hij moet gewoon overdag buiten lopen, hoeft niet in de wei, kan ook in een paddock of buitenbak.
Een hulpteugel eraan omdat, ocharme, het paard eens gek doet omdat hij ein-de-lijk uit z'n stal komt vind ik absoluut niet eerlijk naar het dier toe. Een paard heeft recht op wat vrije beweging, liefst samen met een maatje.
Dan zal hij ook niet flippen tijdens het rijden.
Als het niet mogelijk is het dier vantevoren buiten te zetten, dan maar niet rijden en je rij-uurtje besteden aan het loslaten van de pony in de bak onder jouw toezicht Clown

Fox_xy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 19:29

Staat ze in de winter onder een deken? dan zou ik dat iig afdoen. of even instappen met een zweetdekentje. Het krachtvoer kan je helemaal weg laten en op onbeperkt hooi/kuil zetten. Ook zou ik opzoek gaan naar een beter instructeur.

Voor het rijden ook even 15 minuutjes longeren. Hoe laat je haar lopen? Gewoon rondjes? of gebruik je daarbij eventueel een hulpteugel zodat ze meer moet werken? Gebruik je dat niet dan zou je misschien een bijzetteugel kunnen gaan gebruiken bij het longeren.

Zo snel je gaat rijden haar goed bezig houden. Niet enkel rondjes over de hoefslag. Veel voltes (grote en kleine), slangevoltes etc. vooral zelf ook niet op je paard gaan zitten van 'pas op ze gaat er zo weer vandoor' want dan gebeurt het juist.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 10:19

Fox_xy schreef:
Voor het rijden ook even 15 minuutjes longeren. Hoe laat je haar lopen? Gewoon rondjes? of gebruik je daarbij eventueel een hulpteugel zodat ze meer moet werken? Gebruik je dat niet dan zou je misschien een bijzetteugel kunnen gaan gebruiken bij het longeren.

een paard met teveel energie kun je beter gewoon rondjes laten lopen zonder bijzetjes Knipoog het paard loopt dan alsnog "opgesloten" en zal zich niet uiten... en dan zal het rijden een "probleem" blijven Haha!

Simoneee

Re: pony is in de winter helemaal gek...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-07 19:44

Haha! keej dankjewel allumaal

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 19:45

zie het eens zo.

jij zit de hele dag binnen. je gaat dan naar buiten. zonder jas. dan zou je toch ook gaan rennen om warm te worden? ik zou vantevoren longeren of met zweetdeken rijden en als je paard warm is het deken af en zodra je stopt het deken op. zodat je paard geen opdonder krijgt van de kou.