3jarige opeens out of the blue er vandoor, rug bol en bokken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

montyjansen

Re: 3jarige opeens out of the blue er vandoor, rug bol en bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 07:38

Marloes3003 schreef:
Hey, Wat vervelend voor je dat je paard zo wild is geworden ineens.
Hier staan al veel goede tips om te voorkomen dat hij wild wordt.
Maar misschien is het ook handig dat je weet wat je kunt doen als hij al aan het bokken is.
Het beste is natuurlijk voorkomen, dus als je het aan voelt komen kan je het beste meteen zn hoofd opzij trekken (zo hard als je kan) zodat hij rondjes moet lopen. Je mag je hand dan ook best omlaag doen, en goed vasthouden. Dan kan hij En niet meer bokken, En niet meer wegrennen. Je moet dan gewoon net zo lang rondjes draaien dan tot je denkt dat ie weer rustig is. Dan weer voorwaarts, en zodra ie lastig wordt weer een rondje draaien. Snap je?
Het klinkt misschien een beetje zielig, maar het is eigenlijk gewoon zn eigen schuld. Bokken mag gewoon nooit!
Als je dit trucje een beetje goed aanpakt hoef je het helemaal niet vaak te doen.

een paard dat bokt heeft zijn hoofd al laag ,en als je je handen dan laag houd dan kan hij gewoon door bokken, dus ik zou nijn handen hoger houden als het lukt, zonder er af te vallen.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 09:12

Dit klinkt voor mij niet als een medisch probleem, maar misschien is het tóch handig om even een veearts je paard na te laten kijken? Met name de rug, benen e.d. Handig om ook te kijken of het zadel past: het is het beste om eerst uit te sluiten dat er iets lichamelijk fout zit, voordat je gaat bedenken hoe je verder gaat. Als het niks lichamelijks is, zou het kunnen zijn dat je paard in de 'puberteit' komt. Hoe lang is hij onder het zadel?
Is er misschien iemand bij jou op stal (instructrice of iemand anders) die stevig zit en niet bang is, die er misschien een keer rustig op kan gaan zitten om te kijken of hij/zij er iets van kan maken? Misschien voelt diegene iets dat het probleem zou kunnen zijn, iets dat jij bijvoorbeeld 'fout' doet en waarop het paard heftig reageert. Verder zou ik het paard inderdaad goed aan het werk zetten, zo niet erop, dan wel aan de longeerlijn. Succes!

Marloes3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 16:04

montyjansen schreef:
een paard dat bokt heeft zijn hoofd al laag ,en als je je handen dan laag houd dan kan hij gewoon door bokken, dus ik zou nijn handen hoger houden als het lukt, zonder er af te vallen.

Je moet je hand ook niet alleen omlaag doen, maar ook OPZIJ trekken. Zodat zn nek buigt, en hij rondjes moet lopen... Als je dat doet kan hij geen kant meer op, dus ook niet bokken of steigeren!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 16:17

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar ben het met bromfiets eens. Gezien datgene wat de topicstarter schrijft denk ik niet dat het een medisch probleem is (rug bv.).

Je beschrijft het probleem eigenlijk heel mooi, doordat jij hem met je zweep raakte schrok hij. Logisch, want het is een jong paard. Helaas ben je er toen af gevallen en ben je wat vertrouwen kwijtgeraakt. Daarna er toch weer opgestapt, maar zoals je zelf aangeeft was er spanning. Door de spanning die jij had, werd je paardje gespannen en ging het weer mis.
De 2e keer. Het is niet zo gek dat je paardje het spelletje nu een beetje door heeft. Arabieren zijn intelligent maar ook gevoelig.

Eigenlijk geef je zelf al aan dat je een beetje bang geworden bent en dat is absoluut geen schande. Als je dan toch probeert er weer op te gaan, voelt je paardje jou spanning meteen weer.

Ik denk dat longeren met bijzet net zo lang totdat ie heel moe is weinig zin heeft. Het probleem zit hem niet in het longeren, maar in het feit dat jij wat angstig geworden bent en je paardje het spelletje doorheeft. Longeren om de eerste druk er af te laten voordat je opstapt kan nooit kwaad, maar echt helemaal moe maken doe je meer voor je eigen gemoedsrust dan dat het echt helpt denk ik.

Ik ben het dan ook met (ik geloof) Ineke eens, dat het misschien slim is om iemand je paardje even door te laten rijden, zodat je paardje weer leert hoe het hoort. Wanneer je paardje weer braaf is, kan jij er weer op. Dat zou ik wel onder begeleiding doen. Ik denk dat het niet verstandig is om er zelf nu mee door te gaan. En dat komt omdat je (onbewust) toch gespannen zult zijn als je er weer op moet. dat is op dit moment een bekeerde basis om weer op je paardje te stappen denk ik.

Tot slot wil ik je nog één ding meegeven:
Het is absoluut geen schande om iemand anders je paardje nu even door te laten rijden. En je bent heus niet de eerste die even wat angst heeft, als je het goed aanpakt komt het echt allemaal wel weer goed. Succes in ieder geval

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 16:48

Emio schreef:
Goed lezen.
2 weken geleden met de les ben ik beide keren na het vallen er meteen weer opgestapt en gewoon verder gelest tot het einde van de les.
Maandagavond kon ik er gewoon niet meer op stappen door mijn blessure (wat wel een paar weken gaat duren volgens de dokter), maar is hij meteen aan het werk gezet aan de longeerlijn met bijzet.
Dus eerst goed lezen voordat je een opmerking plaatst.

Of ik wel of niet een jong paardje moet rijden, is toch echt mijn keuze en ga ook verder niet in op die opmerking.

Ik heb gelezen, je zegt zelf dat je de galop hebt gelaten voor wat het is omdat je dat vertrouwen niet meer had. Paard gewonnen, een slim paard gaat je verder uitproberen. Ik denk dus dat hij daarom ook vervelend werd in draf. Maar alweer, paard gewonnen want jij bent er weer afgevallen.
Je hebt hem daarna goed op z'n donder gegeven dmv longeren alleen wat doe je als hij de volgende keer met rijden weer hetzelfde probeert?

En natuurlijk is het jou keuze, ik geef alleen aan dat ik het absoluut niet slim vind!

Wat ik wel goed van je vind is dat je les neemt met dit jonge paard OK dan!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 16:57

Kimm: Een paard dat je laat doen wat jij wilt namelijk alleen stappen en draven en niet harder gaan wanneer jij dat niet wilt, wint helemaal niet. Hij slaat alleen op dat moment een gang over waarbij er nog niet genoeg controle of balans is bij ruiter en paard aanwezig is en bovendien beide nog onzeker zijn. Een arabier is gevoelig en intelligent en dit gaat in dit geval niet over winnen, maar over stabiel worden en samen ervaring opdoen en zekerder worden. En des te verder je daarmee komt des te eenvoudiger wordt uiteindelijk die (nu even gevreesde) gallop ook. En elke instructeur die zelf veel jonge paarden aangereden heeft zal je hetzelfde vertellen. Het overslaan van de gallop is absoluut niet van belang, het juist en zonder onduidelijkheden en ongevallen nu nieuwe goede ervaringen met een ruiter opdoen dat is van belang.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 17:07

mijn ervaring en uitgaande dat het uitproberen is, puberen, rodeo-en:
- zorgen dat je no-matter what blijft zitten
Klinkt makkelijker dan het is, i know! Haha!
Toch ga je er handigheid in krijgen. Heb het probleem ook gehad: meneer had nogal praatjes en had nogal eens een bokpartij. Herhaaldelijk eraf gevallen, vertrouwen werd minder en minder, tot ik hem een keer een kwartier bokken heb kunnen uitzitten. Hij ging met bek los achter andere paarden aan rennen en bokken, huizenhoog en hij is echt niet de makkelijkste om op te blijven zitten, want ik was inmiddels de enige die er nog op wou stappen.
Laat die zweep liggen, en zorg dat er een bokriempje aan je zadel zit die je vast kan pakken (beweegt niet mee, een halstertouw wel). Goeie cap op, eventueel bodyprotector aan en bereid je erop voor. Zeg tegen jezelf: nou kom maar eens op, ik zal je krijgen!
Toen ik dat kwartier uit had gezeten, kreeg ik weer vertrouwen. Hierna bleef ik ook steeds makkelijker zitten, want hij heeft het nog een keer of wat geprobeert.

- zorg dat iemand bij je staat die er verstand van heeft en die jij 100% vertrouwt.
Ik heb de eigenaresse van paard/vriendin/instructrice gevraagd me te helpen. Ze stond bij me in de bak en ik kreeg precies te horen wat ik nodig had. Was voor mij bijzonder prettig!

Zorg wel dat het wel een beetje leuk blijft en ook nog veilig.
Het is niet de bedoeling dat je je nek breekt erop, maar als je er echt voor wilt gaan, ben JIJ toch degene die het moet gaan doen.
Een paard is niet achterlijk en ook al doet hij/zij het niet bij een ander, dikke kans dat ie het bij jou wel weer probeert.
Héél veel succes hiermee!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 20:12

In mijn ogen reageert je paard inderdaad op jouw. En zoals mensen voor mij al zeiden, júist arabieren zijn gewoon erg intelligent en gevoelig. Ik heb 2 verschillende Arabjes te rijden gekregen omdat de vaste ruiters er niet meer op durfden. Ik ben absoluut geen topruiter én geen held, de eigenaren van beide paarden waren ook geen beginners, maar misten wel het vertrouwen en waren er allebei al behoorlijk afgezeild. Met geen van beide paarden heb ik problemen gehad. Zo'n dier verwacht wel dat je heel duidelijk bent, maar laat zich niet beledigen. Ze reageren overal op, wat je in je voordeel kunt gebruiken, maar wat onherroepelijk in je nadeel werkt als je niet handig genoeg bent. Ik ken trouwens ook een (hele lieve) Friese ruin die het vertrouwen compleet kwijt was, nadat er iemand heel stom afviel (terwijl dit paard goed doorgereden was, en de ruiter hem niet nog extra liet schrikken)
Jij veroordeelt nu mensen die zeggen dat jij blijkbaar nog niet ervaren genoeg bent om een jong paard te beleren, maar wil je nu werkelijk alleen lezen wat je graag wilt zien? Vind jij het zelf handig dat je eerst tijdens een galopje je beugel verliest, dan in galop gaat zitten klunzen om 'm terug te vinden (geen enkel paard dat een beetje goed voor het been is kan het waarderen als je met je voeten tegen zn buik zit te drukken omdat je je beugels niet weer kan vinden. Zeg dan hooooo, ga stappen, en los het rustig op)
vervolgens je handen niet onder controle kan houden zodat je 'm raakt met je zweep, en er daarna afkukelt? Als dit over een ander persoon was gegaan dan jezelf, was je er dan ook volledig van overtuigd dat diegene klaar is om een gevoelig paard te leren vertrouwen te hebben in die 'idioot' die zomaar op z'n rug gaat zitten en allemaal enge dingen doet?

Hoe denk jij het dan op te lossen? Half dood longeren is geen oplossing, daar herstel je niet het vertrouwen mee dat je paard nu niet meer in jou heeft. Jij zeilt er nu steeds af omdat je het niet uit kan zitten.
Laat iemand die echt ervaring heeft even met dit beestje werken tot 'ie er 'doorheen' is. Dat is een investering in de toekomst van je paard en komt je alleen maar ten goede. Je zat al fout, en dit is het beste dat je kan doen om het weer goed te maken. hoe langer je aan blijft prutsen zonder resultaat, hoe meer je het probleem bevestigd.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 22:06

Precies, dat is precies wat ik ook bedoelde...
Super verwoord en duidelijker kan niet!!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 06:54

Concorde schreef:
Hoe denk jij het dan op te lossen? Half dood longeren is geen oplossing, daar herstel je niet het vertrouwen mee dat je paard nu niet meer in jou heeft. Jij zeilt er nu steeds af omdat je het niet uit kan zitten.
Laat iemand die echt ervaring heeft even met dit beestje werken tot 'ie er 'doorheen' is. Dat is een investering in de toekomst van je paard en komt je alleen maar ten goede. Je zat al fout, en dit is het beste dat je kan doen om het weer goed te maken. hoe langer je aan blijft prutsen zonder resultaat, hoe meer je het probleem bevestigd.

Dit weet ze zelf ook wel Knipoog

Zoals ze een paar reacties hierboven heeft neergezet was ze geen voorstander van het half dood longeren, maar deed een stalgenoot dat. TS zat dusdanig in de kreukels dat ze niet de energie had om daar tegenin te gaan. Wat ik me heel goed voor kan stellen.

Verder heb ik aangeboden haar verder te helpen met het vertrouwen terug te krijgen en met hen aan het werk te gaan. Het is een heel lief paard, maar een echte arabier. Emio is een lieve meid met gevoel voor paarden.
Het is miscommunicatie en vertrouwen dat kwijt is.
Maar die 2 komen er samen wel, er zal alleen wat tijd overheen gaan Lachen

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 07:14

Als je niemand kan vinden die er op kan of wil rijden, kan je er ook een pop op zetten, is voor je zelf het makkelijkst en heel veilig, geen kneuzingen of breuken en je hoeft ook geen angst te hebben.
zie pagina 19,http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=160&t=816280&start=450

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 07:22

Vind dit heel normaal gedrag voor een paard van 3, je geeft zelf de mogelijke oorzaken al aan. Ik ben het met de bovenstaande reacties eens: zoek een professional, dan is het probleem sneller opgelost. Doe je het zelf, kan ook, maar dan zal je vast nog een paar keer vallen en duurt het een stuk langer. Succes in ieder geval.