3 jarige voorwaarts neerwaarts?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amelii

Re: 3 jarige voorwaarts neerwaarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 13:30

hij is al 3 a 4 maanden onder het zadel heeft hij dan nog niet zijn balance? want toen hij opgeleerd werd hebbe ze der ook al eens mee gesprongen maar ik doe dat nog niet, hij is te jong daarvoor.
Mijn neefke zijn pony is ook opgeleerd maar daar deden ze toch niet constant aan losse teugel? die gaat nu al heel goed hij is zen tweede maand bezig nu..

Haha!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:36

als een ander in de sloot springt , doe jij het dan ook?

kijk naar je eigen paard , ene paard is langzamer of sneller dan de ander

kreeg mijn paard toen die een paar maanden zadelmak was
heb zelf nog 3 maand met losse teugel gereden
voordat hij de balance goed genoeg had om de teugel op te pakken
zijn balance in de galop begint nu "pas"te komen
dan wel met losse teugel en rechtdoor

heb met rjiden niks meer dan het gewicht vd teugel in mijn handen
stuur met de zit en benen , remmen en gas geven ook Haha!
de teugels zijn de finesse bepaling , niks meer

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 13:41

ik kijk ook naar men eigen paard en het is een hij leert heel graag, ik doe hem echt geen onmogelijke dingen doen galop doe ik nog niet ik wil eerst hem in draf en stap goed doen gaan, mij begrijpen en nergens bang van hebben.

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 13:43

alleen speelt mij zijn nek parte en daarvoor vroeg ik advies Haha! en ik ga jullie info zeker toepassen!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:45

ga ajb een goede instructeur met papieren om les te geven zoeken daar heb je veel meer aan dan hier op bokt advies te vragen, paardrijden leer je door te doen en dan aanwijzingen te krijgen, niet uit een boek of van een site Lachen succes!

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 13:51

ja ik ga op zoek gaan naar een instructeur Haha! maar ik heb toch grag wat info Haha!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 20:08

Amelii schreef:
ik rijd helemaal niet alleen met hem eh Haha! er is altijd iemand bij mij mijn papa enzo en die heeft ook paardgereden en ook een andere man van de club enzo. Ik zal eens gaan kijken voor les. Maar ik en mijn papa waren aan het denken om hem nog een maandje weg te doen voor beter op te leren.. maar we twijfelen

Als er mensen meekijken is altijd goed,als een soort spiegel die zegt hoe het er uit ziet en ze moeten dan wel opletten dat je er niet zo gespannen op zit en niet sterk aan de teugels trekt zoals op de foto, en je benen optrekt, ik weet niet hoeveel rijervaring je hebt maar je zou een beetje stelling in de hals kunnen vragen naar binnen, door beide handen naar buiten te houden en je binnenhand tegen de hals met het gevoel in je arm alsof je iemand een glas drinken aanbied, en dan wel veel van hand veranderen en voorwaarts rijden.
Een maand wegbrengen lijkt wel goed, maar dan moet je wel elke dag als het kan gaan kijken, en of rijden zodat je mee kan leren wat hij geleerd word.
En die nek (hals) komt wel goed, als je maar niet hard trekt.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 20:39

Overigens kan je de galop geoon meenemen hoor, er is in mijn ogen geen enkele reden waaron dat niet zou kunnen voor de draf goed is. Misschien wordt die draf er juist beter van. Je kan veel overgangen rijden waardoor hij misschien sneller ontspant.

Heb je de tips van de wendingen al geprobeerd? Overigens is les een zeeeer goed idee, een jong paard alles moeten leren is wat anders dan eentje narijden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 20:50

Tja...normaal gesproken heb je in de africhting van je paard het aan de longe al zover beleerd dat hij met z'n neus naar het zand toe wil gaan. Dan met ruiter erop aan de longe, zal hij dat dan ook begrijpen. Ik heb het vemoeden dat hier een heel stuk in de africhting overgeslagen is, en de ruiter veels te vroeg alleen is gaan rijden met het paard. Galop en te veel wendingen zoals hierboven wordt aangeraden zou IK in elk geval niet doen. Terug naar de basis is denk ik een veel beter idee en dan met iemand ernaast die er verstand van heeft hoe je een paard moet africhten.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 21:52

Daar heb je ook wel gelijk in, het is ook moeilijk om dit vanaf een berichtje te beoordelen. Ik ging uit van hoe ik het zelf zou aanpakken (en dan is het longeerstuk al gepasseerd en onder controle Knipoog)

Teveel wendingen is uiteraard niet goed, maar op de manier die ik beschreef rijd ik eigenlijk wel de meeste jonge paarden en het werkt tot nog toe vrijwel altijd positief. Beetje linksaf-rechtsaf vragen om toch wat buiging te vragen en zo krijg ik toch vaak ontspanning zonder terug te werken. Maar nou ga ik misschien ook wel voorbij aan een aantal andere dingen die ik bewust of onbewust daarbij doe, aan het been maken bijvoorbeeld.

Waarom zou je overigens niet galopperen? Hoort er toch gewoon bij en als je een paard niet akelig in de weg zit ( Haha! dat is dus even de vraag) kan dat in mijn ogen geen kwaad en kan het zelfs helpen wat ontspanning te krijgen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 22:01

Afgaande vanaf de foto zou ik niet gaan galoperen met dit paard. Maar ik zou er dan ook niet op gaan zitten eerlijk gezegd!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 22:05

*gaat op zoek naar de foto* Knipoog

Edit: ah, dat stukje had ik even gemist Bloos en ook het doorzitten had ik niet meegekregen.

Heuh dit lijkt me bij nader inzien idd typisch gevalletje van "zoek goede instructie"!
Moeilijk op te lossen vanaf internet!

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 16:04

aerdenhout1 schreef:
Afgaande vanaf de foto zou ik niet gaan galoperen met dit paard. Maar ik zou er dan ook niet op gaan zitten eerlijk gezegd!

waarom zou ik er niet gaan opzitten?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 16:14

Omdat je paard een heel stuk in de africhting mist en de foto laat zien dat hij ontzettend zijn rug wegdrukt. Daarbij is het niet zijn "nek" waar je het steeds over hebt maar zijn hals! De nek van een paard is ongeveer 5 cm lang en zit vlak achter de oren van het paard. Zoek goede instructie en ga terug naar af!
Uit je hele verhaal maak ik op dat je absoluut niet weet hoe je een paard moet africhten! Daarbij is 3 jaar ook erg jong, zeker als er al mee is gesprongen en hij ook nog eens op deze manier wordt beleerd.
Daarbij wil je vw nw rijden, maar weet je eigenlijk wel wat dat is???
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 18-08-07 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 16:20

we hebben het paardje heel vaak gelongeerd gehad (en hij gaat dan met zijn neusje naar de grond, als ik van hem afstap en hem mij laat volgen (zodat hij respect voor me heeft Haha!) dan gaat zijn kop ook heel laag) maar we hebben niet met mij erop gelongeerd, we hadden hem weggedaan in de examenperiode, dusja , ik ben wel naar daar geweest om op hem te zitten.

De foto was in ZIJN weide getrokke daar is hij dan ook wat koppigere ik voel duidelijk het verschil in de weide en in de paddock. Hij wil daar graag de baas zijn en blijven, dat merk ik ook bij zijn moeder.
Ik ben gisteren nog met hem gaan rijden en zijn moeder ook, eerst effe spanning omdat ze nogal aan mekaar gehecht zijn en dan ene op de remork telaten(voor de eerste keer).. maar het is allemaal gelukt.
Mijn papa heeft me dan gezegd wat ik moest doen enzo en we hebben vooral gedaan om hem te ontspannen en mijn papa hielp me dan door hem probere zijn nek te laten ontspanne zo ging het goed hij moet het toch op een of andere manier leren.. dusja..
ik maak met hem ook heel veel de hoefslag en het is een grote piste Haha! dat gaat goed alleen dan de punten waar hij schrik van heeft daar laat ik hem rustig naar kijken Haha!

Ik en mijn papa gaan op zoek gaan naar iemand om mij les te geven met jonge, maar wie.. Haha!

ik heb 2 a 3 jaar leservaring en heb heel veel geleerd van de moeder van het jonge paard, ik heb ook mijn a en b brevet en ga elk jaar op kamp om bij te leren en dat doe ik dan ook:D

Mijn papa zou het ook nooit toegelaten hebben om op hem te kruipen en hem verkeerde dingen te leren, hij zou me er vanaf halen als hij me niet vertrouwde.. Haha! We weten alletwee dat hij nogal gespannen is en doen onze best.. dusja..

Er heeft ook nog een ander meisje op hem gezeten, we waren een dag gaan wandelen en een dag hebben we in een andere weide wat gereden en gesprongen (met de moeder) zij had ook een sprongetje genomen en dat ging goed, hij was braaf enzo dusja, om te wandelen was hij helemaal ontspannen, dat is wat ik zoek Haha!

Ik denk niet echt dat hij iets mist, ja ik weet dat ik naar mijn eigen paard moet kijken maar je hebt ook mensen die gwn hun paard uit de wei halen en laten opleren.. die ontbreken niets?
Er is echt ontzettend veel met hem bezig geweest.. zadel op leggen toen hij nog niet zadelmak was enzoo.. ik zal een foto zetten de foto is nogal donker.. maarja. Het paardje was nog wat onwennig met al die geluiden van het zadel en de stijgebeugels enzo.. Haha!

Afbeelding

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 16:26

Ik spring er niet mee, daar vind ik het nog te vroeg voor..
Het paard is weggeweest om opgeleerd te worden, maarja als hij dar aziek wordt en niet tegoei wordt behandelt dan haal je het skeletje best wel terug..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 16:29

2 a 3 jaar leservaring is niet voldoende om een paard af te richten. Ik hoop dat je heel binnenkort iemand vind die genoeg ervaring heeft om je te helpen, anders zie ik de toekomst voor dit paard somber in! En nogmaals...het is niet zijn NEK, maar HALS waar je het over hebt! Een ondernek, bestaat niet!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 16:32

idd niet zo eigenwijs zijn en gewoon iemand zoeken die er echt verstand van heeft, dus met diploma's, geen familielid die af en toe zelf rijd. Jonge paarden kan je heel snel verpesten en een jong paard rijden is heel wat anders als elke week een uurtje in de manegeles, hier heb je echt veel ervaring voor nodig, ga lesnemen op wekelijkse basis

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 16:37

Ja en? Wat wil je nou eigenlijk met deze foto zeggen? Dat je paard zijn hoofd niet omlaag doet ligt niet aan zijn nek/hals of hoe je t maar noemen wilt. Je paard snapt simpelweg niet wat ontspannen is omdat je maar aan de voorkant zit te trekken om zijn hoofd naar beneden te krijgen.
Neem les echt waar je verknalt het voor jezelf op deze manier. Probeer eens te voelen wat je pony met zijn rug doet en rij gewoon lekker je rondje met je handen netjes naast elkaar en voor je. Niet een heel los teugeltje maar contact met de mond (dus niet trekken) en voelen wat er gebeurd.
Overigens vraag je nog hoe je je paard voorwaarts laten lopen en of je dat doet met je zit en je handen naar voren Verward Als je dat niet weet, wat doe je dan in vredes naam op een 3 jarige pony?

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 16:44

Sorry hoor! ik doe ook maar mijn best No Cheer Verward
Iedereen heeft zijn gebreken eh en sorry dat ik nu eenmaal niet zoo goed ben gelijk u misschien in het paardrijden en dat zijn nek hals moet zijn.
en nee dat paardje zijn toekomst ziet er TOTAAL niet somber uit! Je weet niet wat ik en mijn papa doen en wij willen nooit dat er met dat paardje iest slecht wordt gedaan of weet ik veel wat. Het zijn mijn paarden niet, het zijn die van mijn buur, mijn papa zou zelfs dat paardje kopen, terwijl ik al heel lang op de moeder rij omdat hij zoo braaf en lief is, hij zou hem voor geen geld willen afgeven.

Ik rijd niet in een manege.

Ik zit er niet de hele tijd zo op, mss eens iets proberen? Jullie weten dat toch niet!
Ik denk dat het nog minder ideaal was waar hij opgeleerd werd, hij liep er maar gwn bij in die lessen er reden er kleintjes op, ik denk dan toch dat ik een stuk minder fout deed, we dachten hij wordt daar goed opgeleerd.

Het paard heeft een S-hals.Mijn leraar heeft dat gezegd.

Leuke commentaren hoor.. Verward

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 16:48

Nou meid succes met je paard, je doet het GEWELDIG......ik geef de strijd op!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 16:49

je vraagt van alles maar luistert niet naar wat er gezegd word, dus veel plezier zoek het maar uit, dit heeft geen zin

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 16:50

Maar ik ga les zoeken ik zeg het toch alleen voel ik me aangevallen en vind ik dat niet fijn

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 17:07

Ok sorry
dus, ik neem les van een goede lesgever of ik doe hem opnieuw een maand weg..
Maar van de hals dat had mijn lesgever gezegd.. Op de foto trek ik inderdaad te fel met mijn handen, maar ik doe het echt niet steeds ik ga er aan werken met jullie info.

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 17:53

Vreemd dat je wel iets van je lesgever wilt aannemen, maar als heel bokt zegt dat je beter les kan nemen of iemand er op laat rijden die wel heel ervaren is, dat je je dan aangevallen voelt.
Het is niet erg dat je een drie jarige nog niet in kan rijden, half bokt inclusief ikzelf kan dat niet. En iedereen snapt dat je je best doet en dat je je paardje nooit wat aan zal doen. Maar... je doet misschien onbewust dingen, waardoor je je paardje in de problemen brengt en daarmee jezelf. Wees wijs en niet eigenwijs, zoek hele goede begeleiding als je het toch zelf wilt doen of laat iemand anders hem eerst een tijdje doorrijden. Zodat je daarna lekker samen met je paardje verder kan leren.
En lees nog eens mijn eerste post, als je goed leest zul je zien dat er wel degelijk nuttige info in staat. Nog een tip: probeer eerst te zorgen dat hij de druk van je been begrijpt, dus been is voorwaarts en doet ie dat: belonen!