hoe leer ik mijn paard fietsen???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Re: hoe leer ik mijn paard fietsen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 14:21

mijn fjord is bomproof en vind het heerlijk. Behalve als ik harder ga fietsen want dan moet hij gaan draven. Als hij chagerijnig is dan 'valt' hij mn bagagedrager aan. Laat even zn tanden zien. Mn shetjaarling wil ik het ook gaan leren. Paar weken terug even een stukje op het erf naast hem gelopen met de fiets tussen ons in. Hij vond het maar raar dat stomme ding tussen ons in. (5 meter gelopen)

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 14:26

Haha ik moest ook lachen om de titel Haha! Dacht ook aan de bokt censuur haha.Ik zet even een stipje wan ik wil het ook met mijn pony gaan doen maar veel mensen zeggen dat het gevaarlijk is? Verward

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 21:04

Lavien schreef:
Haha ik moest ook lachen om de titel Haha! Dacht ook aan de bokt censuur haha.Ik zet even een stipje wan ik wil het ook met mijn pony gaan doen maar veel mensen zeggen dat het gevaarlijk is? Verward
Naja, als je paard trekt lig je zo van je fiets. Te voet is duikel je minder snel op de grond. Maar als je paard weg wilt, dan wilt het weg: niets aan te doen dan Lachen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 21:05

xAmigo schreef:
Ik moest even twee keer nadenken bij de titel. Clown

Inderdaad, het duurde zelf even voordat ik doorhad wat ze bedoelde Vork

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 21:07

reininglover schreef:
Ik dacht eerder aan de bokt-censuur Vork Haha!

Gewoon met kleine stukjes beginnen en eerst op het erf. Dus niet meteen op de grote weg gaan Knipoog

HAhaha, ja daar dacht ik ook aan.

Reden_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 21:10

eerst aan de hand laten lopen en iemand anders ernaast laten fietsen. daarna achterop gaan zitten. daarna zelf gaan fietsen. Lukt perfect. ik fiets meestal en dn iemand anders achterop en dn paard er schuin achter.

eszsie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 21:40

hihi nou je hebt er zeker een leuke titel voor bedacht maar goed, je hebt al genoeg tips gekregen, bij mij op de manege is ook een vrouw die dus regelmatig met haar paard gaat fietsen haha, nouja goed heb der gevraagd hoe ze hem dat heeft geleerd maar het enige zinnige is ze weet het niet hij kon het gewoon, en nog een jongen hier in het dorp brengt gaat ook altijd op de fiets met zijn paard erlangs en dan brengt die hem naar de wei of terug naar de stal is een leuk gezicht maar zoals vele al hebben gezegd oefen het rustig, want er kunnen idd lelijke ongelukken mee gebeuren, maar aangezien die nog jong is zal het wel een hele goede oefening zijn Haha!

in ieder geval succes ermee en ben benieuwd naar de foto's Haha! Knipoog

groetjes esther

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 14:25

Heb je het al geprobeerd?
Ik neem aan dat het om bachelor gaat.
Hij kan het al wel, wij hebben hem heel vaak naast de fiets gehad.

linda_walter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 14:29

ik fiets ook altijd met mijn shetlander
je stapt op je fiets en aan een hand hou je je paard vast das makkelijk

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 14:30

reininglover schreef:
Ik dacht eerder aan de bokt-censuur Vork Haha!

Gewoon met kleine stukjes beginnen en eerst op het erf. Dus niet meteen op de grote weg gaan Knipoog

Haha..geweldig Go jij! Go jij!
jij je uitleg al helemaal klaar Tong uitsteken

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 14:37

linda_walter schreef:
ik fiets ook altijd met mijn shetlander
je stapt op je fiets en aan een hand hou je je paard vast das makkelijk

Het gaat nu alleen niet om een shetlander maar om een uit de kluiten gewassen jaarling Tong uitsteken

danielle34

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 22:22

met zij wieltjes

TGS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 07:05

Nou ik wacht wel tot hij weer op stal staat hij is zo opgefokt als ik hem uit de wei haal. dat risico wil ik niet nemen.
Dus jullie horen wel hoe het is verlopen.
Met lachwekkende fotos natuur Lachen

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 07:14

Zo op de vroege morgen zo'n titel lezen is nog eens een lachwekkend begin van de morgen.. *LOL*

Ik fiets regelmatig met mijn Tinker. Ze vind het erg leuk op te doen en draaft er lekker op los naast de fiets. Ze is ook gewend om in het span te lopen, dus ze denkt denk ik dat mijn fiets de dissel is waar ze aan 'vast' zit.. Clown
Maar ze draaft lekker mee, ik vind het erg makkelijk om conditie te trainen op een korte tijd.. Of als ik gewoon geen zin heb om te rijden..

Hoe ik haar geleerd heb?
Geen idee eigenlijk, heb het gewoon eens uitgeprobeerd en ze bleef netjes lopen..

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 07:38

Vonnie84 schreef:
Ik doe het niet meer. Vroeger fietste ik nogal eens met m'n paard. Maar als ze ook maar iets engs zien, kun je echt niets meer op je fiets. Levensgevaarlijk dus.
Ik zou niet eens de moeite doen om het je paard te leren.

Eigenlijk ben ik het daar mee eens.
Ook het braafste paard kan schrikken en als ze het vanuit het nietse op een lopen zetten kan je met je fietsje helemaal niks meer.
Wat ik wel erg vaak en graag doe met mijn paarden is wandelen aan de hand en dan ook stukken draven (goed voor beide's conditie)

jayva

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 07:45

gewoon niet leren, het is levensgevaarlijk!
als het paard schrikt kun je niet alert reageren want je eerste impulsieve reactie zal altijd met jezelf en je fiets te maken hebben.
lekker wandelen of onder zadel, ik heb ook nog nooit een kudde paarden gezien met de leidende merrie op de fiets toch?

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 08:56

Eerst aan de fiets laten wennen, wat rondjes op het erf maken en dan steeds langere stukken langs de weg gaan.
Een paard van anderhalf zou ik nog niet mee gaan fietsen ivm de groei. Pas met twee jaar is zijn lichaam zo ver dat ie de belasting van fietsen aan kan.

Mijn pony van 2 jaar ga ik binnenkort ook leren langs de fiets te lopen, een beetje conditie en spieren opbouwen. In het begin zou ik niet alleen gaan en ook niet te vaak.

Met wandelen kunnen er ook rare dingen gebeuren, had ik laatst al een keer. Pony kwam los en rende terug richting de drukke weg, gelukkig hebben ze hem kunnen vangen net voordat hij onder een auto zou rennen...

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 08:59

Ik heb het de mijne niet geleerd, op een dag gewoon meegenomen op de fiets en klaar. Nou moet ik ook wel zeggen dat hij 99% verkeersmak is en áltijd in mijn buurt blijft, dus er doen zich niet zo gauw gekke situaties voor.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 09:03

IndianLady schreef:
mijn fjord is bomproof en vind het heerlijk. Behalve als ik harder ga fietsen want dan moet hij gaan draven. Als hij chagerijnig is dan 'valt' hij mn bagagedrager aan. Laat even zn tanden zien. Mn shetjaarling wil ik het ook gaan leren. Paar weken terug even een stukje op het erf naast hem gelopen met de fiets tussen ons in. Hij vond het maar raar dat stomme ding tussen ons in. (5 meter gelopen)

gewoon eerst leidersoefeningen doen! en heel wat grondwerk. zodat hij luistert naar jou! Als je je paard aan touw neemt en hij loopt naast je zonder dat hij trekt, stop je dan stopt hij ook DAN kan je beginnen fietsen met je paard ernaast!

En met bit erin gaat een paard niet beter luisteren hoor (het is zo goed om nu nog niet in de mond te zitten van een 1.5 jarig paard)! gewoon aan een halstertouw, of gewone halster Knipoog

veel succes ermee

bruutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:02

gewoon net als da ik heb gedaan Tong uitsteken
pony uit de stal trekke Tong uitsteken ff lekker poetsen bitje in touwtjuh mee owjah het makkelijkste is wel om een fiets mee te nemen met trapremmen en niet met handremmen!
fiets pakken pony er langs en fietsen maar zo geleerd zo gedaan......
een ding je moet je pony wel door en door vertrouwen voordat je dr aan begint en het gemak met mij pony is dat je er een bom naast kunt laten ontploffen en nog geen stap verkeert zet Knipoog

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:16

Ik vind handrem juist fijner dan traprem als ik met paard fiets. Ja

Bentley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:22

Hoi, ik fiets(te) ook regelmatig met mijn paard. Heb niet zo'n groot paard, scheelt ook nog. Maar hij is superbraaf naast de fiets en als ie ergens van schrikt, springt ie niet opzij, maar vaak achter de fiets. Hij reageert ook goed op stemhulpen, kan ook galopperen nast de fiets, maar dan alleen als ie rustig is en op stukken waar het kan (fiets alleen in de polder). Terugtraprem moet je wel hebben, anders is het niet te doen. Zowiezo een bit in, of halster met ketting onderlangs. Oefen vaak ook langzaam-verruimen-overgangen, houd hem dus alert op mij. Bentley vindt het echt heel leuk, lekker 'los' met niemand op zijn rug en niet in de (longeer)bak!
Doe wel voorzichtig, succes!

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:34

ik heb echt al wel kilometers gefietst met mn paarden... en der nooit een dat speciaal geleerd eigelijk Koe ze doen het gewoon vanzelf eigelijk. Mijn paarden luisteren wel goed op stem... Verder leg ik meestal mijn ene hand zachtjes tegen de hals zodat ze op dezelfde afstand van mij blijven. Zo voel ik ook als ze schrikken, naar binnen willen springen of me voorbij willen lopen om een of andere reden. Dan tik ik eens met de hand op de juiste plaats of ik zeg er wat tegen en dan is het meestal zo in orde.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 15:20

De man die onze paardjes verzorgt en dus ook op de wei gaat zetten neemt onze paarden altijd aan de fiets mee naar de wei, dan draven de paarden. De ene vindt het wel al wat leuker als de andere, maar in principe lopen ze alledrie netjes mee hoor. Gewoon aan het weidehalster en die van mij is ook een uit de kluiten gewassen knolletje hoor! Voor zover ik weet heeft hij geen oefeningen gedaan met de paarden, hij is er gewoon op een dag mee begonen en geen van de paarden kende dit, maar het gaat prima. OK dan!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 15:24

WHAHHAHAHAHAHA, Kan ik lekker achterop. Clown
Mijn paard ging als veulentje altijd aan de hand mee met de fiets door het dorp.
Je pony moet nergens bang voor zijn, en heel gehoorzaam, anders dan ga je nog onderuit met je fiets. Nagelbijten / Gniffelen