Wat zouden jullie doen in mijn geval?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sunrise19

Re: Wat zouden jullie doen in mijn geval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:37

Als je zo weg van een paard bent, en je hebt garantie kan ik het wel begrijpen. Dat die man je vertrouwen beschaamt vind ik dan weer wat minder. Misschien een idee om gewoon particulier desnoods een paardje aan te schaffen. Ik heb per 1 oktober een paard dat ik tot januari in bruikleen mag nemen om te kijken of het echt klikt e.d. Ook particulier. Maar goed, niet iedereen wil dat natuurlijk. Ik zou gewoon aantal handelsstallen bellen, of even gewoon beetje rondkijken op Marktplaats. Maar dit paard houden is denk ik voor je eigen gemoedsrust niet echt verstandig

memo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:55

Hoi,

één goede raad : wegbrengen en zo snel mogelijk!
Ik herken het verhaal, geen enkel paard reageert zo als er niet mee geprutst is geweest voordien, geloof me. Geen enkel paard is het waard je nek te breken, hoe lief of mooi ook. Ik weet waarover ik spreek, ik heb een tijd geleden een gelijkaardige beslissing moeten nemen. En ja het deed pijn, veel pijn, maar achteraf gezien is het de beste beslissing die ik kon nemen. Zo'n paard kan jou fysiek heel veel schade veroorzaken maar vergeet ook niet dat er jou mentaal elke keer dat je er mee werkt schade wordt toegebracht...
Er zijn hele lieve en betrouwbare paarden waar je nog heel veel plezier kan mee hebben, veeeeeel meer dan je er nu mee hebt.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 16:10

Ik sluit mij aan bij iedereen. Onmiddelijk weg er mee!!! Dat had eigenlijk al veel vroeger moeten gebeuren. Nu kan die verkoper nog zeggen dat het jou schuld is, gezien je hem iets langer hebt. Bij de volgende keuze, zou ik toch zeker uitkijken naar een ouder paard, met veel ervaring. Laat de eigenaar er eerst alles zelf mee doen (poetsen, laden, rijden, op de straat,...) en probeer het dan zelf.
Koop ook beter van een particulier, dan heb je iets meer zekerheid over zijn levensverhaal.
HEEL VEEL SUCCES!!!

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 16:12

Een mensenleven gaat voor een paardenleven, dus denk in dit geval aan jezelf, hoe moeilijk het misschien is om afstand te doen. Het zou zonde zijn als je stopt met rijden door dit paard en er zijn genoeg paarden die met smart wachten op een liefdevol baasje en een hoop terug kunnen/willen geven aan hun baasje. Zo heb ik zelf veel bloedjes gereden en sinds 1,5 een groninger en geloof me, het zijn geen "dooie"paarden, maar je kunt ze tenminste voor 200% vertrouwen op en naast het paard.
Succes met je keuze!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 16:18

Met deze shire gaat het idd niet werken.
Voelt hij misschien onbewust aan dat je het eng vindt om aan het werk te gaan? Omdat hij wel redelijk rustig is in de verdere omgang. Shires zijn wel koudbloeden, maar toch erg sensibel.

Heb je geen vrienden of kennissen met een superbetrouwbaar paardje? Dan zou je daar eerst wat meer vertrouwen mee kunnen opbouwen voordat je op je (nieuwe) eigen paard stapt.

(Als je wilt mag je bij ons ook op een belg komen rijden, het is alleen een beetje ver weg Lachen )

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 16:25

wat een verhaal en ik sna dat je langzaam overal bang van wordt om terijden. deze shire zou ik idd meteen afvoeren na de oude eigenaar.

en zelf op je gemak gaan zoeken na een betrouwbaar paardje wat je een maandje op proef kan nemen of een leuke jaarling/veulen koudbloed kopen die je vertrouwd laat worden met je en zelf inrijdt op het gemak na je eigen hand

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 16:30

Als ik jou was zou ik er niet mee doorgaan. Heb je verhaal gelezen over je hersenbloeding en kan me heeel goed voorstellen dat je een betrouwbaar paard wil hebben. Verkoop hem of ruil hem in voor een echt braaf paard. Succes ermee!

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 16:37

ontzettend balen (en een wijze les: probeer een paard terdege uit!), maar ik zou 'm zsm terugbrengen naar de handelaar.
je zit er echt niet op te wachten weer te vallen (en je valt een eind, van zo'n groot beest), dan krijgt je kwetsbare vertrouwen de genadeklap.
kies een leuk, lief, apebraaf beest, liefst wat ouder (dan heeft ie al meer gezien en gedaan), en doe daar vertrouwen mee op.
sterkte, hoop dat je er uit komt! Ach gut

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 16:38

als ik jou was, zo ik hem wegbrengen en op zoek gaan naar een ervaren paardje waar ik weer rustig vertrouwen in zou kunnen krijgen. Niet meer blind vertrouwen op handelaars of het ras (koelbloedige koudbloed Knipoog Helaas zijn ze dat niet allemaal)
En gewoon lekker rustig zoeken totdat je de ware vind Knipoog

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 16:38

Meteen terug brengen dit dier. Dit is niet het paard waar je naar op zoek was. Het paard voldoet gewoonweg niet aan je verwachtingen, terwijl die je bij aankoop toch echt duidelijk hebt gemaakt aan de verkoper.

Ik zou dan ook zeker niet langer wachten en langer proberen, terugbrengen dit paard en zorgen dat de volgende keer wel een vertrouwd paard mee naar huis neemt Knipoog Ja
Laatst bijgewerkt door Pollewoppy op 13-08-07 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 16:39

Waar heb je dit paard vandaan en heb je 'omruilgarantie'?
Shires zijn enorm koel en het gedrag van deze shire duidt erop dat hij een heel erg nare ervaring heeft gehad. De shires die ik ken, ook jonge dieren zijn zowat bomproof geboren. Er zit een enkeling tussen die probleemgedrag vertoont en dan heb je wel om en nabij 800 / 900 kg in je handen.
Ik zou er niet meer mee gaan tobben en hem terug brengen naar de verkoper en hem inruilen voor een doorgereden paard.
Succes!

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 16:41

Barmat schreef:
juist omdat er garantie op zit, het wel goed zou komen Knipoog

Je hebt een bomproof paard gekocht en dit blijkt niet zo te zijn.

Je hebt niet voor niets het besluit genomen je vorig paard weg te doen....en die had je al geruime tijd.
Dus waarom hiermee verder gaan...hoe triest voor dit paard.
Ik zou vandaag nog contact opnemen met de verkoper...
En ik moet eerlijk zeggen Bloos ik hoop dat het goedkomt ondanks de garantie.
Ik heb niet zo een goed gevoel bij je verhaal.

Stippie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 16:48

Meteen wegbrengen!
Is misschien wat kort door de bocht, maar voor jou en het paard het beste.

Wat misschien goed is voor je, is om op een goede manege een paard te zoeken.
Als jij bij een (GOEDE) manege je verhaal doet, dan kunnen zij je wel helpen.
Veel manegepaarden (of ze nu in de les hebben gelopen of niet) zijn lekker rustig en goed te vertrouwen.
Hier op de manege hebben ze zo ontzettend veel ervaring met mensen die iets mankeren of waar een verhaal achter zit en nog nooit is er iemand bedondert. EN mocht er toch onverhoopt geen klik oid zijn, bestaat altijd de mogelijkheid tot inruilen.
Zelfs met mijn paard (die ik hier overigens niet gekocht heb, maar ik sta hier wel al tijd met mijn paardjes) waar de klik niet mee is, mag ik hier inruilen als ik daar over een paar weken voor kies.
Er is bij jou ook ongetwijfeld een goede manege waar ze je goed kunnen helpen.
Tenslotte rij je paard voor je plezier!!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 18:33

Niet alleen jij bent je vertrouwen kwijt, ook het paard lijkt zijn vertrouwen kwijt te zijn. Daarom zijn jullie twee samen geen goede match. Het is beter voor jou en voor het paard om het paard terug te doen, en een bomproof paard te vinden, waarbij je je vertrouwen weer terug krijgt. Bij deze shire zal het niet gaan lukken, en daardoor krijgt de shire ook geen vertrouwen in jou, en zal het rijden ook niet gaan. Zo creëer je voor het paard ook een betere kans op de toekomst waar hij wellicht een baas vindt waarbij hij wel zijn vertrouwen terugkrijgt.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 18:43

Bedankt allemaal Ja

Ik ben er zó verdrietig van... ik heb hem express een paar weken "met rust" gelaten in de hoop dat dit zou werken, dat hij dan wel rustig was en ik er gewoon mee aan de slag kan....

Maar dit is idd niet het paard voor mij, denk ik zo... heel jammer want in de omgang is het zo'n scheet... wel een heel schrikachtige maar oh zo lief... maar daar heb ik niets aan.

Iemand opperde voor een manege... ik heb inmiddels al één les gevolgd op een bomproof, oud manegepaard Ja En dat was erg fijn, ik heb gewoon een half uur zonder angst gereden, en ook al was het rijtechnisch geen gezicht waarschijnlijk (dit was echt zo'n voorbeeld van een afgestompt paardje) heb ik genoten en ben ik het paard én de manege oneindig dankbaar! Deze week ga ik weer een lesje rijden, gewoon om vertrouwen op te bouwen, want dat krijgt idd steeds weer een deuk.

Nooit gedacht dat je na 26 jaar probleemloos rijden zó bang kunt worden.... Bloos

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 19:12

Barmat schreef:
Bedankt allemaal Ja

Iemand opperde voor een manege... ik heb inmiddels al één les gevolgd op een bomproof, oud manegepaard Ja En dat was erg fijn, ik heb gewoon een half uur zonder angst gereden, en ook al was het rijtechnisch geen gezicht waarschijnlijk (dit was echt zo'n voorbeeld van een afgestompt paardje) heb ik genoten en ben ik het paard én de manege oneindig dankbaar! Deze week ga ik weer een lesje rijden, gewoon om vertrouwen op te bouwen, want dat krijgt idd steeds weer een deuk.

Ik denk dat dat de beste beslissing is die je had kunnen maken. Dan IS het maar een afgestompt paardje, als jij je vertrouwen ermee terug krijgt is het goed. Zodra je eraan toe bent hebben ze el weer een ander paardje voor je waar iets meer in zit. Of misschien heeft iemand in je buurt een paard te rijden wat betrouwbaar is. Geniet nu gewoon even lekker van de lessen op de manege en kijk later weer verder voor een eigen paardje, wie weet wat je daar tegen komt!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 20:01

Ik zou hem idd terug doen. En nu je praat over een manegepaard hoorde ik via een ander forum dat manege Cahama langzaamaan zijn paarden verkoopt omdat die stoppen als manege. Ik zou daar es gaan kijken als ik jou was? Alle mogelijkheden tot uitproberen, en even koffie komen drinken bij mij Haha!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 20:21

Pauline schreef:
Ik zou hem idd terug doen. En nu je praat over een manegepaard hoorde ik via een ander forum dat manege Cahama langzaamaan zijn paarden verkoopt omdat die stoppen als manege. Ik zou daar es gaan kijken als ik jou was? Alle mogelijkheden tot uitproberen, en even koffie komen drinken bij mij Haha!

Ha ha ha, ja inderdaad Ja

Kom je het paard dan brengen? Tong uitsteken (Heb nog steeds geen trailer noch trekauto) Clown

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 21:09

Als ik jou was dan zou ik dit paard terug doen en op zoek gaan naar een ander, echt bomproof paard.
Als je het paard in Duitsland bij een handelaar gekocht hebt dan heb je trouwens nog even de tijd. In Duitsland geldt dat een handelaar een paard nog moet terug nemen tot 2 jaar na de verkoop en dan ook nog de stallings- en veeartskosten moet betalen (volgens mijn duitse stalhouder). Persoonlijk vind ik het een nogal ruime tijd en je weet als handelaar niet wat je allemaal weer terug krijgt, maar het is nu eenmaal zo.

Veel succes met het vinden van je bomproof paard waar je wel vertrouwen in hebt!

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 06:16

Je hebt de kans om ook bij een goede fokker / handelaar een shire aan te treffen die het niet helemaal voor je is. Je hoeft niet af te schrikken van de shire want het zijn geweldige paarden.
Dat je er nu juist één treft dat een paniekbom is balen.
Mag ik vragen wat je hem voert? Shires kunnen van teveel eiwitten namelijk ook paniekbommetjes worden.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 06:28

ik zou hem terug doen,
Koop een ervaren paard van een jaar of 10 a 13 ofzo
dan kan het best een kwpn'er zijn, dat maakt niet uit.
of bijvoorbeel een quarter, want Quarters zijn ook heel erg braaf en niet groot.
Gewoon lekker een bomproof paard waar je zo op weg kunt rijden
kennis van mij heeft dat ook gedaan en die heeft weer zoveel lol in het rijden

Ik hoop dat alles goed komt, maar ik zou met deze shire niet langer gaan klungelen.
Hij blijft waarschijnlijk zijn hele leven erg schrikkerig en dan zul je er nooit helemaal vertrouwd op kunnen rijden

succes in ieder geval

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 06:31

ik zou hem gelijk terugbrengen joh! echt... is niet leuk voor jou, voor het paard en zeker niet voor je portomonaie

Charret

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 06:32

Ik zou hem ook terug brengen. Ik zou daar ook nooit meer vertrouwen in krijgen.
Jij hebt alles geprobeerd.

Breng hem terug [hij zal zijn plekje wel vinden] en koop een wat ouder vertrouwder paard. Voordat je hem koopt ga meerdere keren terug, rijdt hem, doe alles met hem en voel je na al die keren nog steeds zo op je gemak en geeft dit paard je alle vertrouwen terug koop hem dan.

Wil je dan ook weer een Shire?

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 06:35

Charret schreef:
Wil je dan ook weer een Shire?

Ik hoop het wel want het is zo'n geweldig ras.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 06:40

Ik zou hem ook terug brengen.
En ik zou als ik jou was ook geen 4 jarige meer ervoor terug nemen.
Neem een volwassen dier,een paard wat rustig is en niet midden in de puberteit zit.
Een paard van 8 of 9 is echt al een stuk ervarener en rustiger,en kan alles ook al.
Je kan toch een paard nemen op proef?
(misschien niet bij deze man,maar er zijn waarschijnlijk wel fokkers,stallen die hun paard een week of 2 op proef uitlenen)

Een koudbloed is normaal gesproken idd. rustig en cool,maar toen ik mijn Tinkermerrie kocht,was ze bijna 3 en een half,en licht aangereden.
Ik heb denk ik 2 jaar ruzie met haar gehad,en ze heeft gebokt,gesteigerd,en gerent,koppig en dwars was ze,en soms zo dribbelig als een arabiertje.
(ze leek soms niet op het paard wat ik voor ogen had toen ik haar kocht)
Maar na die 2 jaar (ze was toen ook al bijna 6) werd ze rustiger,ze was alles wel zo'n beetje gewent,en we gingen steeds beter met elkaar.

Nu,(ze is nu 11 jaar) zijn we twee handen op een buik,en ik rij haar bitloos overal naar toe.
We doen alles voor elkaar,en ze heeft al in geen jaaaaaren meer gebokt.(met mij erop)

Ik hoop dat je een paard vind,want er zijn echt zeker weten van die coole paarden die jij wil,echt waar,je moet alleen wel even zoeken.