moet ik nu op dit paard stappen of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

RamOnaa_17

Re: moet ik nu op dit paard stappen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 20:13

Ik zou eerst maar is rustig beginnen met longeren enz.. en zeker niet erop stappen zonder dat dr iemand bij is

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 20:19

Ik weet niet of je mijn verdere posts hebt gelezen, maar ik ben nu bezig met het longeren en stemhulpen Lachen
En ik stap er zeker niet op zonder dat er iemand bij is, haal het niet in mijn hoofd Knipoog
Het liefst heb ik er 2 mensen bij, 1 iemand die vasthoudt en 1 iemand die mij voetje geeft.

heavybalou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 20:21

Je hebt gelijk ik zou het ook zo aanpakken

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 20:22

oke dankje Lachen

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 20:22

bel haar op en zeg: prima idee, maar het is jouw paard dus ik loop er wel naast en dan heb jij de eer om er als eerste op te mogen met zadel en hoofdstel......
Zorg dat dit paard gewoon door een expert wordt aangereden, dat is veiliger voor iedereen!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 20:26

@ amondi, ik weet niet of je de verdere posts hebt gelezen? en zoja, wat vind je van die manier?

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 20:45

Als je het eigenlijk niet goed durft of kan zou ik het niet doen. Gewoon met de eigenaresse praten! Als ze echt graag wil dat jij erop gaat zal ze eventjes geduld moeten hebben totdat jij er klaar voor ben! Lachen

Brendatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 21:54

Inderdaad, zou ik dan geen risico lopen.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 09:43

oke, bedankt voor de reacties!

heavybalou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 13:36

en hoe is het verder gegaan????

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 13:47

Hmm. Ik vind het goed dat je toegeeft dat je er nog niet aan toe bent. Verder had ik het persoonlijk een beter idee gevonden het dan dus door iemand te laten doen die er wél aan toe is (professioneel, nog beter). Met een jong (groen) paard is het erg belangrijk dat je zeker van je zaak bent.
Maar zoals je het nu gaat doen voorzie ik ook geen brokken. In elk geval fijn dat je het voorzichtig doet.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:39

Niets doen waar jij je niet goed bij voelt. Ik heb ook eens zo'n soort probleem gehad, ik moest ineens van eigenaren op een paard gaan zitten dat zo gek als een deur was én drie maanden 24/7 op stal gestaan had. Liever niet, en dat heb ik ook gezegd. Probeer het duidelijk uit te leggen. Dit is zowel voor jou als voor het paard geen goede ervaring om op te doen!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 18:40

weer even een update:

Ik heb vandaag voor het eerst met zadeltje gelongeerd, ging super! toen ze aandraafde 2 kleine bokjes, daarna was ze alleen erg vlug maar verder deed ze niets. na een tijdje beugels naar beneden gedaan en ook hier deed ze niets op, enkel wat vlugger. longeren gaat nu ook super, ze heeft niet meer geprotesteerd, omgedraaid of gesteigerd. Nu ze eenmaal weet dat ik de leider ben is ze zo veranderd! na het longerenheb ik nog aan de beugels getrokken en met zweetbladen geflapperd en daar schrok ze ook niet van. gaat dus echt goed, ik ben trots op mijn paardje Lovers Lachen

TwistFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 00:18

als jij de andere vrouw er niet hebt zien opzitten?? is er eigenlijk wel iemand die kan bewijzen dat ze er op heeft gezeten want voor de eerste keer zonder zadel hoofdstel of iet op een paard kruipen moet je echt wel talent hebben met paarden.. en mensen met echt talent blijven niet in nederland of belgië, die gaan eerder het groote publiek zoeken, en als ik jou was zou ik werken met het paard tot je er van overtuigd ben dat jiij en het paard hard genoeg gewerkt hebbben om same te rijden..

want tenslotte rijd je niet op een paard, je rijd met een paard, jij en je paard samen!!

xx
michelle

TwistFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 00:22

TwistFire schreef:
als jij de andere vrouw er niet hebt zien opzitten?? is er eigenlijk wel iemand die kan bewijzen dat ze er op heeft gezeten want voor de eerste keer zonder zadel hoofdstel of iet op een paard kruipen moet je echt wel talent hebben met paarden.. en mensen met echt talent blijven niet in nederland of belgië, die gaan eerder het groote publiek zoeken, en als ik jou was zou ik werken met het paard tot je er van overtuigd ben dat jiij en het paard hard genoeg gewerkt hebbben om same te rijden..

want tenslotte rijd je niet op een paard, je rijd met een paard, jij en je paard samen!!

xx
michelle

woops Bloos ik moet ook iets bekennen, ik heb enkel de eerste 2 paginas reactisch gelezen Tong uitsteken sorry, maar ik vind het in ieder geval super dat je er uiteindelijk niet direkt bent opgestapt Lachen

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:04

ok ok, klnkt al beter.. lekker rustig aandoen! Veel succes!!

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:34

Met de eigenaresse er over praten.
Zeggen dat je het niet 100% vertrouwt, omdat zij dus die nekhernia heeft zoals je zei. Dat je liever iemand die ervaren is met jonge paarden erbij hebt staan. Ik moet zeggen, ik had dat zo gedaan, zou er ook geen vertrouwen in hebben, en al helemaal niet als zij er bang voor is ... Het is wel een goed plan van je, dat je eerst wilt wennen aan elkaar en wil werken met stemphulpen.

Veel succes ermee!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 11:28

Je zegt het zelf al, je wilt niet! Dat geeft gevolgen voor je houding, je paard voelt je spanning en zal zelf ook gespannen en dus niet braaf reageren. NIET doen!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 22:14

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 22:25

Ziet er niet erg professioneel uit. Geen afgezet stukje, grasland met kans op uitglijden, geen bijzet of peesbeschermers.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 22:33

sorry hoor, maar dat van die bijzet vind ik echt onzin! het is een jong paard! hij kent het bit net, ik laat hem eerst even zo aan longeerlijn wennen, hoeft niet meteen allemaal poespas aan..
peesbeschermers heeft ze normaal altijd om, maar zoals je in het topic had kunnen lezen had ze net in de poep liggen rollen en daarom heb ik ze niet omgedaan..
en dat het niet afgezet is, dat klopt, dat is bij gebrek aan middelen..ze komt binnenkort naar een andere stal met binnenbak enz.
Ik ben juist heel erg zuinig op dit paardje, en wil niets overhaasten, wat is het probleem dat er geen zijzet aan zit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 22:37

Je gaat er straks opzitten, daar mag je de rug wel even sterk genoeg voor maken. Dmv bijzet ja. Daarbij, als je erop zit wil je ook graag dat ze fijn lopen en dat wil wat makkelijker als ze dat zonder ruiter al geleerd hebben.
Zonder afgezet stuk longeren vind ik onverstandig want je zit constant in de mond te trekken om het paard op de volte te houden.
Zonder peesbeschermers: op zo'n bodem en dan zo longeren valt bij mij niet onder 'zuinig zijn op dit paardje'. Gebrek aan middelen hoort niet het probleem van het paard te zijn.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-07 22:46

bijzet is een bewuste (en goed overdachte) keuze, ik heb advies gevraagd aan meerdere mensen die in de paarden zitten, en heb aan de hand daarvan besloten bijzet pas te doen als ik er een paar keer op heb gezeten.
Ieder zijn eigen manier, ik ben van mening dat ze ook sterk wordt door gewoon longeren zonder bijzet, we hebben haar ook expres een jaar langer laten staan zodat ze er sterk genoeg en klaar voor was, en ze loopt 24/7 in de wei, spieren heeft ze al flink wat!
Over peesbeschermers, nogmaals, was eenmalig, verder heeft ze ze altijd om. Dat afgezette stuk begrijp ik, ik zou het ook liever wel hebben. We hebben de eerste 3 keren ook met afgezet stuk gelongeerd (om haar het principe te laten snappen), maar nu had de staleigenaar de paaltjes nodig, en ze snapt het principe nu.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 08:44

Citaat:
Ziet er niet erg professioneel uit. Geen afgezet stukje, grasland met kans op uitglijden, geen bijzet of peesbeschermers.

MMM, deze mening deel ik nu niet bepaald......
Het afzetten zou normaal gesproken makkelijker gaan, maar ik zie de longeerlijn keurig ontspannen hangen, op 1 foto na. Dus geen getrek in de mond. En trouwens, als ik me niet vergis, zit de longeerlijn aan het halster vast????? En daarbij is er de eerste keren met een afgezet stukje gelongeerd (al weet ik niet of dat bekend was toen bovenstaande quote geplaatst werd).

Grasland.... tja, niet iedereen heeft de luxe van een bak. Zolang de merrie niet op ijzers staat (en anders ijzers met propgaten) valt het uitglijden wel wat mee. Kijk maar eens wat paarden in de wei allemaal doen!!! Tuurlijk is een bak idealer, maar zoals gezegd heeft niet iedereen dat.

Wij hebben hier letterlijk honderden paarden zadelmak gemaakt, en geeneen heeft vaker dan 2 of drie keer met bijzet aan de longe gelopen voordat we erop gingen. De meesten zelfs helemaal niet.... Zoals de TS zegt: dat is een kwestie van keuzes maken. Als jij dat wel wilt doen is dat prima, maar wij rijden hier paarden professioneel in en doen het niet..... dus over wat er wel en niet professioneel uitziet valt te twistten.

En die peesbeschermers.... sorry, ik ben er niet voor, tenzij je paard echt aantikt. Wij hebben hier zowel KWPNers als friezen gehad, en het vreemde is dat die KWPNers bijna standaard peesjes aangeleverd krijgen, terwijl de friezen zo afgeleverd worden. Als de eigernaar peesjes erbij levert doen we ze uiteraard om, klant is koning uiteindelijk, maar als ze er niet bij zitten, gaan er geen peesjes om. Tenzij na een of twee keer blijkt dat ze aantikken...... En er is nog nooit wat gebeurt.

Ik vond de foto's er juist mooi relaxed uitzien.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 10:31

En ik ben het eens met Lalidan