Ik krijg de middendraf maar niet voor elkaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ponymeid1

Re: Ik krijg de middendraf maar niet voor elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 09:22

Ik hoef verder geen opmerkingen meer over les nemen, als iedereen goed leest, zie je dat ik heb neergezet dat ik 2x in de week dressuurles heb Clown
Dit is in groepsverband, vind ik heerlijk rijden. Mijn jufje zegt er natuurlijk wel eens wat over, alleen zij heeft háár idee erover, en ik vroeg me af of jullie nog tips hadden Knipoog

Aan de longe, maar hoe moet je hem begrenzen dan aan de voorkant? paard springt gewoon aan in galop. Zoals ik al zei, 3 gangen is geen probleem *LOL* Alleen de rest nog..

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 10:18

Wat ook wil helpen is aan het begin van de lange zijde verruimen, 2 pasjes is genoeg. Voor de letter B (of E) weer terug zijn in z'n normale pas en dan nog een keer 2 pasjes verruimen en voor de hoek weer terug zijn in zijn normale pas.
Dus 2 keer hele korte stukjes verruimen.
De meeste paarden weten namelijk dat ze na 1 keer klaar zijn. Met deze oefening maak je jou paard veel scherper, actiever en sterker.

Als jou paard harder gaat, veruimt hij zijn pas dan wel iets? Ik zou gewoon langzaam beginnen met begrenzen van voren. Nu zeg je als je hem begrenst hij niet vooruit wilt. Laat hem dan een fractie losser. Probeer zo zijn ''maximum'' te vinden. En ga deze uitbreiden.

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 10:25

Is een heel goed idee van Kath_, en dit is nog makkelijker te rijden als je uit de hoek komt en een beetje stelling houdt in normale draf, en dan voorbij E of B richting A of C wenden en een beetje naar voren rijden als je paard recht is. Terugkomen is daarna ook wat makkelijker omdat je een kleinere wending hebt. Als het goed gaat, kun je steeds een beetje eerder wenden en het stuk waar je recht gaat groter maken.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb omschreven!

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 10:42

je begrenst hem door een kleine ophouding als hij aan wil springen. springt hij aan neem hem terug en probeer dit weer en als het na een paar keer weer niet lukt. stop je effe. ga je effe stappen en lang teugel kan de druk er effe af. daarna iets doen wat ie goed doet en goed belonen en nog een keer proberen. lukt het niet sluit af met iets wat ze goed doet. en probeer het de volgende keer. hoop dat je het snapt. succes

Eef_Sissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 13:51

Langzaam aan steeds wat meer naar voren rijden en dan weer wat terugnemen

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 16:01

Ik had vandaag voor 't eerst een 7 Haha!

Ik heb door wat ik vooral fout deed, ik moet hem wat 'opwarmen' voor de middendraf. Eerst goed rechtstellen zodat druk op beide beugels gelijk is, en dan rustig aan naar voren, en weer terug.

En verdomme, het werkte ook nog Party!!

lauralarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 16:24

heej
toppie joh!! super dat t nu goed gaat en dat je een trucje ervoor heb gevonden

TwistFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 17:48

hoi,
ik had een gelijk aardig probleem gehad met mijn Engelse volbloed TwistFire, zoals veel volbloeden heeft, Twist op de renbaan gelopen, omscholen tot dessuur-springpaard was niet simpel.
in begin verstond hij het begrip benen niet een en ging enkel vooruit als ik mijn stem verhief. en in draf een paard vooruit houden dat niet weet wat ik bedoel met benen geven is niet simpel
dan ook nog het naar binnen hangen, en je kan hem bijna niet naar buiten houden.

ik ben eerst begonnen met eens te longeren, je kan een dubbele longeerlijn gebruiken of een rekker om hem dan op teugel te vragen, als ze aan teugel lopen, heb je meer kans dat ze hun achterhand gebruiken, en als ze dei gebruiken kun je middenddraf rijden.
en voor het rijden heb ik les gehad waar ze me dit lieten doen (en het heeft heelzeker gewerkt Haha! ) als je in draf gaat behoorlijk los laetn, dus niet proberen ophouden, je geeft benen bij, als hij gaat rapper lopen geef je nog benen bij, tot hij niet meer rapper kan en toch nog zijn passen zal moeten vergroten.
als je zover bent neem je je teugels op, blijf je lichtrijden en harder benen geven, rij met een dresuurzweep en vanaf hij vertraagd geef je tikjes op zijn achterwerk bij. neem langzaam aan je teugels nog meer opvanaf hij vertraagt laat je je teugels zoals ze zijn en tikje bij, als hij het tempo even gehouden heeft neem je nog een beetje op. het is beter dan even pauze te nemen en hem/haar te belonen met lange teugel, geef hem/haar dan een beloning voor het goede werk dat ze gedaan heeft..

als je iets aan mijn manier hebt gehad succes er mee in iedre geval!!!

xx
michelle

vol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 17:53

Misschien eerst aan de longe proberen.
En idd veel overgangen rijden in draf.

Succes!!!!

Acupido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 11:54

toen ik net begonnen was met wedstrijden rijden ging mijn pony
ook steeds in galop met de middendraf .
mijn instructrise heeft me toen het volgende laten doen:
zo gauw die aangallopeert nog meer naar voren rijden ook al vliegt die door de bak heen.
dat associeerd die met elkaar en weet dan na een tijdje van hee als ik in galop gaah moet ik nog
harder duz kan ik net zow goed een middendrafje doen !~

mijn pony doet het nu heel goed heb zelf 7ens op me uitgestrekte draf !!!!

veel suc6 !!

inke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 12:40

bij onze pony is de middendraf nog altijd een probleem.. ze heeft veel knieactie en trekt haar knieën hoger op en gaat alleen maar versnellen ipv verruimen. Ik heb al eens aan de lesgeefster gevraagd wat je eraan kon doen,maar ze zei dat het moeilijker is voor deze pony om middendraf te doen. Je moet haar telkens traag laten draven zodat ze leert minder haar knieen op te heffen en na laaang oefenen ze mss het toch een beetje kon leren. Ik denk dat deze pony gewoon andere gangen heeft (en ook wat overbouwd is) en het ook nooit echt gedaan heeft..dus om dat inneens voor elkaar te krijgen is niet evident. Knipoog
Maar ik krijg ze toch vaak goed verzameld en ze reageert bij mij goed op de hulpen en in galop zie je die knieactie heel goed. (als ik middendraf probeer aan de longe of tijdens het rijden gaat ze gewoon sneller en wat meer knieactie en soms gaat ze dan wat tegen de hand, maar ookal als ik het rustig opbouw en ze blijft mooi in de hand doet ze het nog niet.. soms heb ik het gevoel dat het iets beter gaat maar verruimen is het nog niet..) en ja een tip die ik wel kreeg-> ga niet sneller op en neer lichtrijden tijdens de middendraf gewoon je normale ritme en in de bocht been erbij en vanvoor tegenhouden en op de rechte diagonaal iets losser vanvoor laten en been er bij zodat ze kan vertrekken ,maar niet inneens ,rustig opbouwen en weer terugnemen na enkele passen .En zien dat ze rond blijft (niet tegen de hand).

Maar leuk dat jij wel al een oplossing hebt bij jouw paard! iemand tips voor mij? Haha!

TwistFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 12:52

inke schreef:
bij onze pony is de middendraf nog altijd een probleem.. ze heeft veel knieactie en trekt haar knieën hoger op en gaat alleen maar versnellen ipv verruimen. Ik heb al eens aan de lesgeefster gevraagd wat je eraan kon doen,maar ze zei dat het moeilijker is voor deze pony om middendraf te doen. Je moet haar telkens traag laten draven zodat ze leert minder haar knieen op te heffen en na laaang oefenen ze mss het toch een beetje kon leren. Ik denk dat deze pony gewoon andere gangen heeft (en ook wat overbouwd is) en het ook nooit echt gedaan heeft..dus om dat inneens voor elkaar te krijgen is niet evident. Knipoog
Maar ik krijg ze toch vaak goed verzameld en ze reageert bij mij goed op de hulpen en in galop zie je die knieactie heel goed. (als ik middendraf probeer aan de longe of tijdens het rijden gaat ze gewoon sneller en wat meer knieactie en soms gaat ze dan wat tegen de hand, maar ookal als ik het rustig opbouw en ze blijft mooi in de hand doet ze het nog niet.. soms heb ik het gevoel dat het iets beter gaat maar verruimen is het nog niet..) en ja een tip die ik wel kreeg-> ga niet sneller op en neer lichtrijden tijdens de middendraf gewoon je normale ritme en in de bocht been erbij en vanvoor tegenhouden en op de rechte diagonaal iets losser vanvoor laten en been er bij zodat ze kan vertrekken ,maar niet inneens ,rustig opbouwen en weer terugnemen na enkele passen .En zien dat ze rond blijft (niet tegen de hand).

Maar leuk dat jij wel al een oplossing hebt bij jouw paard! iemand tips voor mij? Haha!

hej,
als je paard aan teugel loopt, kun je zien dat hij of zijin nek naar boven op trekt en zijn hoofd naar zijn borst brengt, of dat hij zijn nek naar beneden doet en zijn hoofd aanteugel houd en zelf zijn hoofd draagt, de laatste is eigenlijk de ghoede manier van aan teugel rijden.

als je je paard zo aan teugel kan rijden kan je je paard in een middendraf rijden. als hij zo aan teugel rijd kan je zijn achterbenen laten veruimen en onder het lichaam laten zetten, als je dat hebt zit heb je altijd een middendraf want als je achterhand veruimd moet je voorhand ook verruimen, je kan de voorbenen namelijk niet trager laten gaan dan de achterbenen logischer wijze.
mijn tip is, probeer er aan te denken dat alles uit de achterbenen komt, hoeveel knieactie er ok in de voorbenen zit.

xx michelle

inke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 13:20

daar heb je een punt, ze is op de goede wijze 'aan de teugel' ,vroeger liep ze op de voorhand en hing op het bit de hele tijd of tegen de hand (dode mond) dus ze is al veel verbeterd in die zin.

TwistFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 16:47

inke schreef:
daar heb je een punt, ze is op de goede wijze 'aan de teugel' ,vroeger liep ze op de voorhand en hing op het bit de hele tijd of tegen de hand (dode mond) dus ze is al veel verbeterd in die zin.

ah oke Lachen
tof dat het al verbeterd is.. in iedergebval nog veel succes ermee!! Haha!

xx
michelle