Lalidan schreef:Het kan ook zijn dat de vrouw die haar beleerd heeft, toch duidelijker tegen haar was. Je geeft aan dat je haar zacht rijd, zonder haar haar zin te geven. Echter, het KAN zo zijn, dat je door het dribbelen en rennen zacht aan te pakken, haar toch haar zin geeft..... Let wel even goed op: Dit gaat natuurlijk alleen op als bovenstaande problemen niet aan de orde zijn. Want strenger zijn heeft geen zin als het paard bang is of pijn heeft (hoewel het bij angst soms ook wonderen kan doen, maar das weer wat anders).
Het kan ook zijn dat ze je niet begrijpt. In dat geval zal je opnieuw moeten beginnen met beleren. Gewoon, aan de longeerlijn erop, niks doen, laat de longeur alles bepalen en neem het langzamerhand over. Dit kan ook helpen als ze het vertrouwen in jou mist op het moment dat je op haar stapt.
Hier dacht ik ook aan. Bij het rijden van een jong paard dat net onder het zadel is moet je heel heel héél erg duidelijk en consequent zijn. Niet te flauw zijn met je been, dat moet gewoon erlangs kunnen liggen, dan hoef je nog niet per se te drijven maar als je dan been geeft of je verschuift het per ongeluk wordt je paard hartstikke overgevoelig en rennerig voor het been dat ze niet verwachten. Juist met zo'n gevoelig en heet paard moet je been veel contact houden met de flanken. Niet te flauw rijden met zo'n jong ding, die begrijpen die nuances nog niet goed.
En vooruit is vooruit en terug is terug.
Ik zou gewoon eens terug beginnen in stap. Stap-halt-stap-halt tot je er zelf ziek van bent. Met stem en duidelijke hulp van jou. Dribbelt ze? Gewoon terugpakken. Pas als daarbij voorwaarts en terug rijden bevestigd is, ga je er een klein drafje bij pakken. En erbij natuurlijk blijven longeren of loszetten oid dat ze wel haar energie kwijt kan.
Gezien het feit dat die vrouw haar goed kon rijden en het bij jou verslechterd is, zoek ik het probleem bij jou en niet bij het paard.

.
. Ze valt nog liever dood dan traag te gaan!
(Het moet niet altijd zo negatief zijn hé); ze spant zich nooit meer op tijdens het aansingelen, ze loopt niet meer weg in de weide van mij, ze is niet bang meer van vliegenspray
, ze loopt ook niet meer weg als ik haar halster afdoe om het hoofdstel aan te doen, ik mag zo lang als ik wil aan haar hoofd prutsen ( had ze vroeger écht niet graag bij mij), ze volgt mij aan de hand zonder dat ik haar moet vasthouden.