paard valt niet te rijden!! HELP

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: paard valt niet te rijden!! HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 12:06

Lalidan schreef:
Het kan ook zijn dat de vrouw die haar beleerd heeft, toch duidelijker tegen haar was. Je geeft aan dat je haar zacht rijd, zonder haar haar zin te geven. Echter, het KAN zo zijn, dat je door het dribbelen en rennen zacht aan te pakken, haar toch haar zin geeft..... Let wel even goed op: Dit gaat natuurlijk alleen op als bovenstaande problemen niet aan de orde zijn. Want strenger zijn heeft geen zin als het paard bang is of pijn heeft (hoewel het bij angst soms ook wonderen kan doen, maar das weer wat anders).

Het kan ook zijn dat ze je niet begrijpt. In dat geval zal je opnieuw moeten beginnen met beleren. Gewoon, aan de longeerlijn erop, niks doen, laat de longeur alles bepalen en neem het langzamerhand over. Dit kan ook helpen als ze het vertrouwen in jou mist op het moment dat je op haar stapt.

Hier dacht ik ook aan. Bij het rijden van een jong paard dat net onder het zadel is moet je heel heel héél erg duidelijk en consequent zijn. Niet te flauw zijn met je been, dat moet gewoon erlangs kunnen liggen, dan hoef je nog niet per se te drijven maar als je dan been geeft of je verschuift het per ongeluk wordt je paard hartstikke overgevoelig en rennerig voor het been dat ze niet verwachten. Juist met zo'n gevoelig en heet paard moet je been veel contact houden met de flanken. Niet te flauw rijden met zo'n jong ding, die begrijpen die nuances nog niet goed.

En vooruit is vooruit en terug is terug.

Ik zou gewoon eens terug beginnen in stap. Stap-halt-stap-halt tot je er zelf ziek van bent. Met stem en duidelijke hulp van jou. Dribbelt ze? Gewoon terugpakken. Pas als daarbij voorwaarts en terug rijden bevestigd is, ga je er een klein drafje bij pakken. En erbij natuurlijk blijven longeren of loszetten oid dat ze wel haar energie kwijt kan.

Gezien het feit dat die vrouw haar goed kon rijden en het bij jou verslechterd is, zoek ik het probleem bij jou en niet bij het paard.

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 16:28

sofie123 schreef:
Riss schreef:
Weet je zeker dat het paard goed is ingereden? Want daar kan het ook aan liggen.
Als hij heel erg opgejut is bij het beleren, kan het zijn dat ze nu uit zich zelf altijd hard wil. Dat komt wel eens voor.
Verder ben ik het eens met Lalidan

Ze was snel opgeleerd maar niet omdat het zo moest. De vorige eigenaar kan heel goed rijden en heeft veel ervaring, Shakira is een paard dat snel in de gaten heeft wat er van haar wordt verwacht (heb ik ookal gemerkt bij grondwerk). De vorige eigenares besteedde veel aandacht aan de basis en aan simpele maar belangrijke dingen zoals stilstaan bij het opstappen. Ik denk dat ik ' wat er fout gegaan is' zeker en vast bij mijzelf moet zoeken of dat het aan haar ligt ( pijn, verwarring,..). Ik ga alles stapje per stapje weer overlopen , ik heb de tijd er voorover! Niemand jaagt ons op Knipoog .
Amelli; Ze is inderdaad geen lui paardje Bloos . Ze valt nog liever dood dan traag te gaan!

Nee, ik bedoelde het een beetje anders dan dat je het leest geloof ik Tong uitsteken
Je hebt sommige mensen, en die gaan met beleren gelijk al het paard heel veel laten lopen, heel erg voorwaarts maar altijd.
Ik denk dat het probleem wel gewoon ligt bij hoe het paard beleerd is. Zoals sommige mensen hier al hebben gezegd, lijkt het mij ook handig om gewoon even alles weer overnieuw door te nemen.
Aanleren rustig te stappen, en als dat wil, dan laat je hem rustig draven. Daarbij, als hij dan in de draf veel te snel gaat, moet je veel kleine voltes rijden. Zolang jou paard niet rustiger gaat draven, laat je hem gewoon kleine voltes lopen.

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 16:49

Urielle schreef:
Lalidan schreef:
Het kan ook zijn dat de vrouw die haar beleerd heeft, toch duidelijker tegen haar was. Je geeft aan dat je haar zacht rijd, zonder haar haar zin te geven. Echter, het KAN zo zijn, dat je door het dribbelen en rennen zacht aan te pakken, haar toch haar zin geeft..... Let wel even goed op: Dit gaat natuurlijk alleen op als bovenstaande problemen niet aan de orde zijn. Want strenger zijn heeft geen zin als het paard bang is of pijn heeft (hoewel het bij angst soms ook wonderen kan doen, maar das weer wat anders).

Het kan ook zijn dat ze je niet begrijpt. In dat geval zal je opnieuw moeten beginnen met beleren. Gewoon, aan de longeerlijn erop, niks doen, laat de longeur alles bepalen en neem het langzamerhand over. Dit kan ook helpen als ze het vertrouwen in jou mist op het moment dat je op haar stapt.

Hier dacht ik ook aan. Bij het rijden van een jong paard dat net onder het zadel is moet je heel heel héél erg duidelijk en consequent zijn. Niet te flauw zijn met je been, dat moet gewoon erlangs kunnen liggen, dan hoef je nog niet per se te drijven maar als je dan been geeft of je verschuift het per ongeluk wordt je paard hartstikke overgevoelig en rennerig voor het been dat ze niet verwachten. Juist met zo'n gevoelig en heet paard moet je been veel contact houden met de flanken. Niet te flauw rijden met zo'n jong ding, die begrijpen die nuances nog niet goed.

En vooruit is vooruit en terug is terug.

Ik zou gewoon eens terug beginnen in stap. Stap-halt-stap-halt tot je er zelf ziek van bent. Met stem en duidelijke hulp van jou. Dribbelt ze? Gewoon terugpakken. Pas als daarbij voorwaarts en terug rijden bevestigd is, ga je er een klein drafje bij pakken. En erbij natuurlijk blijven longeren of loszetten oid dat ze wel haar energie kwijt kan.

Gezien het feit dat die vrouw haar goed kon rijden en het bij jou verslechterd is, zoek ik het probleem bij jou en niet bij het paard.

Ben het met de methode van "aanpakken" (stap-halt-stap-halt) eens. Dat helpt ook goed voor je paard, want per slot van rekening is zij nog heel kort bezig, en heeft gewoon echt overduidelijke hulpen nodig, om te weten wat ze moet doen. Schoppen bedoel ik hiermee niet! Ik bedoel hiermee dat je wel heel zacht kan zijn, je moet ook vooral duidelijk zijn naar haar toe. Anders snapt ze er geen hout van en zal ze zich nog meer spannen. Verder zou ik het niet weten wat het anders kan zijn, als er idd niets aan de hand is met het zadel of het hoofdstel (misschien eens laten controleren) zou ik gewoon de oefening stap-halt-stap-halt gaan oefenen! Lachen

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 07:27

Ik denk dat je paard is ingereden door iemand die heel goed rijd, en hem beleerd heeft op een teveel houdings en zit hulpen die jij nog niet kan, en misschien niet voldoende ballans heb waardoor je hulpen voor je paard te groot door komen, en als dan ook je benen er aan zijn buik bij komen dan krijg je een straaljager onder je. Ik zou naar diegene terug gaan die hem beleerd heeft en een maand iedere dag, (als het kan) begeleiding nemen en zo de hulpen leren en dat hij je benen leert accepteren.

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 18:44

Zorg ervoor dat je priveles krijgt, niet meer groepsles; hier fok je je paardje alleen maar meer mee op en krijg je alleen maar het averechtse effect.
Iemand die goed verstand ervan heeft en veel ervaring kan je vast en zeker zeer goed op weg gaan helpen. Dit had je trouwens vanaf het begin af aan al moeten doen.[/quote]

Niet opgeven er is hoop!!

Fitza, fries, net 4, 2 jaar geleden. Scheet van een paard wanneer je ernaast stond. Een brok spanning wanneer je erop zat. Been eraan was vliegen, heb er meerdere keren in het begin naast gelegen. Vluchtgedrag met staart tussen de benen, en maar rennen.
OPLOSSING: prive-les 2 a 3x per week. Iemand waarin je vertrouwen hebt en jullie leert vertrouwen in elkaar te krijgen. Klinkt makkelijk maar je zegt dat de band tussen jullie goed is, werk daar vanuit. Kleine stapjes, vertrouwen krijgen in elkaar, neem de tijd. Geen moeilijke doelen, gewoon lekker rijden.
Fitza, fries net 6, nu. Een paard om trots op te zijn, mijn rots in de branding. Een zeer stabiele factor, we rijden dressuur, springen, carrousel en rijden buiten. Ik kan alles met hem! Hij vertrouwt mij volkomen, en ik hem.
Wil je meer weten pb maar.

Gr Desiree

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 18:55

sofie, als je toch eerst haar rug wilt laten checken dan weet ik een goede osteopaat voor je uit het waasland die tegen een schappelijke prijs ter plaatse komt.
pb me maar voor zijn gegevens

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 19:20

foxy80 schreef:
sofie, als je toch eerst haar rug wilt laten checken dan weet ik een goede osteopaat voor je uit het waasland die tegen een schappelijke prijs ter plaatse komt.
pb me maar voor zijn gegevens

Bedankt voor de tip! Ik denk dat ik het eerst nog wat tijd ga geven voor ik hiermee begin.

Suus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 20:24

Heb je de rug al laten nakijken? Daar zou ik toch zekerheid over willen. En hoe zit het met jouzelf en dan bedoel ik tussen de oortjes? Want als je bang bent dat het mis gaat gebeurt dat ook! Een collega van mij heeft ook zo'n oaard. Zo gauw zij er op gaat gaat het mis, maar bij een ander gaat het goed.

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 20:29

Suus1970 schreef:
Heb je de rug al laten nakijken? Daar zou ik toch zekerheid over willen. En hoe zit het met jouzelf en dan bedoel ik tussen de oortjes? Want als je bang bent dat het mis gaat gebeurt dat ook! Een collega van mij heeft ook zo'n oaard. Zo gauw zij er op gaat gaat het mis, maar bij een ander gaat het goed.

Ik ben alles behalve bang van haar, ze mag nog over de afsluiting springen of met mij naar china lopen! Bloos

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 13:44

Even een update! Er zijn nu al een aantal ritten verstreken en er komt stilletjes aan wat verbetering in. Gisteren bijvoorbeeld bleef ze netjes staan bij het opstappen ( een meisje stond er naast voor het geval dat ze wel zou weglopen) en heeft ze nauwelijks getrippelt, alleen na het draven. Daarna is dat meisje zelf ook opgestapt en nog een vriendin van mij ook. We rijden allemaal zelfstandig in de piste want tijdens de kampen krijgen we geen les. Shakira heeft inmiddels al goed door dat ze niet achter de andere paarden moet rennen,het is een beetje van een zielig beeld als de andere mogen galopperen en zij niet maar het werkt echtwel! Er mag gerust een ander paard haar voorbij galopperen wanneer we op de binnenhoefslag rijden. Ik probeer hééél veel cirkels te rijden (hierdoor krijg ik wat meer contact en zakt ze geregeld al wat, al is het maar voor een paar seconden.) en rij niet achter andere paarden in draf of gallop. Ik krijg stilletjes aan onder de knie wanneer ze wat gaat doen!(trippelen,wegstormen,..) Zolang ik veel figuren rij en niet teveel gewoon de hoefslag volg is ze goed stuurbaar en 'staat de rem er nog op'. Ik draaf ook niet langer dan een half minuutje en wacht dan weer tot ze rustig stapt,hierdoor stapt ze sneller weer normaal, we breiden dit stilletkes aan wel wat uit. Als ze na 5 minuten gestapt te hebben zachtjes aandraaft als ik het vraag en tien meter verder weer stapt op mijn teken is dat een flinke beloning waard Bloos .In gallop pak ik het anders aan. Als eerste gaan de andere paarden even op stap zodat ik de piste voor mij alleen heb. Ik draaf een rondje en spring aan, begin onmiddelijk met overal cirkels te rijden. Als ze echt te snel begint te gaan geef ik een ophouding maar blijf ik figuren rijden. Als ze een normaal tempo heeft vraag ik weer om te draven (ik probeer er dus zeker van te zijn dat ze werkelijk gaat draven). Overgangen rijden in gallop doe ik (nog) niet omdat het altijd uitkomt op een trek en sleur actie met als uitkomst dat zij wint als het om trekkracht gaat. Ik vraag ook veel meer contact dan vroeger. Het is dus gedaan om met lange teugels te rijden (bij uitstappen natuurlijk wel nog Knipoog ) en ik vraag haar ook om te zakken bij de voltes.
Het is nog niet veel verbetering, maar het gaat tochwel de goede kant uit!

Ik wil toch ook nog even enkele andere positieve dingetjes melden! Haha! (Het moet niet altijd zo negatief zijn hé); ze spant zich nooit meer op tijdens het aansingelen, ze loopt niet meer weg in de weide van mij, ze is niet bang meer van vliegenspray Clown , ze loopt ook niet meer weg als ik haar halster afdoe om het hoofdstel aan te doen, ik mag zo lang als ik wil aan haar hoofd prutsen ( had ze vroeger écht niet graag bij mij), ze volgt mij aan de hand zonder dat ik haar moet vasthouden.

Ik wou dit hier even neerzetten omdat het toch een ander gevoel geeft en ik toch wat kracht moet putten uit het idee dat ze het wel in zich heeft om te verbeteren (en ik om haar erbij te helpen).

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 14:05

Dat klinkt allemaal heel goed Sofie. Met veel geduld kom je er vast wel. Veel plezier!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 14:33

Dat klinkt zeker goed! En wat ik ook een pluspunt vind is dat je na al dat gedoe toch ook nog positieve dingen blijft zien.

Wat ik toch nog even wil zeggen is dat de rug na laten kijken en het zadel, geen overbodige luxe is. Mijn paard heeft zich een tijdje precies zo gedragen als jou paard, ik herken er echt ontzettend veel in. Reden hiervan was dat het zadel niet goed meer paste. Ze had pijn, en stribbelde daarom tegen, probeerde weg te rennen, noem maar op. En dat allemaal alleen onder het zadel. Aan de hand, grondwerk, als ik erop hing, niets aan de hand, ging prima. Totdat ik ging zitten en we in beweging kwamen. dan kwam er druk op het zadel en dus op de rug en kreeg ze pijn. Ik heb nu een ander passend zadel, en heb vanaf dag 1 geen problemen meer gehad.

Het is zeker iets om na te laten kijken! veel succes ermee, het komt vast en zeker goed!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 07:16

Het klinkt allemaal een stuk beter, ik denk dat jullie meer aan elkaar gewend zijn geraakt, en de dingen positiever zijn gaan zien,en een goede vriendschap hebben opgebouwd, en elkaar beter begrijpen ga zo door blijf positief. OK dan! Ja

SiemOon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 21:47

heejj,,
ik ken het probleem, uiteindelijk hebben we men pony verkocht omdat ik nog vrij jong was.
ik zou kijken of ze geen problemen heeft met haar rug, want zo gauw er meer gewicht opkomt. probeert ze (zoals je het beschrijft) onder je uit te lopen.
daarnaast zou ik een bijrijder regelen, die een stuk ouder is en meer rij ervaring heeft en concequenter is.
(hiermee wil ik niet zeggen dat jij geen rij ervaring hebt en dat je niet concequent bent! ) maar ik zelf was te lief voor mijn pony en was bang voor alles wat er komen ging dat merkt je pony en die kan daarvan gaan profiteren.
je hebt ook een soort opvoed cursus voor paarden, zoek het eens op bij google, het is wel duur maar ze garanderen je dat je paardje van het probleem afkomt.