Bodt methode, galopwissel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bodt methode, galopwissel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 15:30

OK, dan wisselt 'ie.
Maar in welke zin wordt je galoppade dan beter DOOR dat wisselen? Want die snap ik nog niet.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 15:38

Sonja schreef:
OK, dan wisselt 'ie.
Maar in welke zin wordt je galoppade dan beter DOOR dat wisselen? Want die snap ik nog niet.

Ik heb van het gebruik van galopwissels weinig verstand dus ik gebruik de quote van Banzai maar even:

Banzai schreef:
De wissels zijn, zoals wij ze gebruiken, niet perse om het paard recht te maken, maar wel om het paard losser en handiger te maken. En dat werkt in mijn ogen zeer goed!

Ik denk dat ze bedoeld dat je door het paard uit zijn gewone looppatroon halen, dus uit het gewone galopritme door de wissel te maken, hij losser wordt in zijn lijf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 15:40

Met een galopwissel probeer je toch het ritme JUIST te behouden?
Als dat de gedachte erachter zou zijn, zou ik eerder gevoel hebben bij een eenvoudige wissel dan bij een gesprongen.

Of wordt bedoeld dat het effect van balkjes of lage sprongetjes (in-uitjes) nagestreefd wordt maar dan zonder balkjes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 15:42

Door dat ene hupje?
Wat met wat pech in 2en en vol spanning gemaakt wordt omdat het paard niet recht is?

idd in-uitjes lijkt me voor het losmaken dan een betere methode Ja
(en ook nog eens leuk voor de afwisseling)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 15:44

Sonja schreef:
Of wordt bedoeld dat het effect van balkjes of lage sprongetjes (in-uitjes) nagestreefd wordt maar dan zonder balkjes?

Langs die gedachte lijn denk ik. Ja Maar let wel, ik heb werkelijk geen verstand van het toepassen van galopwissels dus wellicht zit ik er helemaal naast... Knipoog

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 15:46

runningkawa schreef:
idd in-uitjes lijkt me voor het losmaken dan een betere methode Ja
(en ook nog eens leuk voor de afwisseling)

Of ze beter zijn heb ik geen mening over. Leuk vind ik ze wel!

Hier spreek een blije eigenaar die sinds kort samen met paard in-uitjes trotseert en daar erg gelukkig van wordt! Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 15:46

JA of balkjes op de grond en de pasgroottes variëren.
Maar dat is een standaardmethode om de basisgaloppade te verbeteren, en niet AdB-achtig oid.
Hoewel ik me goed kan voorstellen dat je het gebruikt in het rechtrichten, en ter versterking. Of bv op een volte, om zo nog beter te leren rechtop te blijven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 15:47

Ir111 schreef:
Hier spreek een blije eigenaar die sinds kort samen met paard in-uitjes trotseert en daar erg gelukkig van wordt! Bloos

Tong uitsteken Leuk joh! Fijn dat je het ontdekt (en zo te lezen overwonnen!) hebt! Tong uitsteken

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 15:50

De balkjes zijn niet speciaal de Bodt-achtig hoor! Balkjes zijn balkjes... Haha!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 15:52

Ik zie ook niet in hoe het springen van wissels het paard van TS kan helpen. Op zich kun je best een wissel springen, zeker mogelijk, ook met een niet recht paard, maar ik zie niet in hoe het paard losser moet worden van een oefening die je af en toe springt (neem aan dat je niet aan hele wisselseries gaat beginnen Knipoog )

Ik spring ook wel eens een wissel met mijn paard, gewoon omdat het zo gemakkelijk doorgalloperen is, en omdat hij hem toch springt (volte op sturen, en in het midden de ander volte opsturen, paard springt om), maar om nou te zeggen dat hij specifiek losser wordt van die oefening.. nou nee.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 15:56

Een paard dat los in de natuur loopt of hij nu scheef is of niet kan gewoon de wissels maken. Het is een natuurlijk instinkt om bijvoorbeeld zo effectief mogelijk ineens een roofdier te ontwijken. Moet een paard op de vlucht plots in een tegenovergestelde boog aan zijn rover trachten te ontkomen zal hij dat niet in de contragalop gaan doen. Scheef of niet de wissel kunnen ze echt wel op een goede manier maken.

Hoe je de wissels in de training wil gaan gebruiken is eigenlijk ieder voor zich. Daar bestaan geen bindende regels voor. Ieder paard is verschillend. Mijn ervaring is echter de wissels zo vroeg mogelijk aan te leren. Dus nog ver vóór de contra galop. Waarom? Omdat je een paard in de contra verbiedt om te springen, maar je hem daarna voor het aanleren van de wissels weer moet gaan motiveren juist wel te wisselen. In mijn persoonlijke visie de omgekeerde wereld. Bovendien wordt een paard sterker en gehoorzamer door de wissels.

Zie het een beetje als het aanleren van de piaffe. Een jong ongeduldig paard staat te piafferen en krijgt hiervoor op zijn donder. 7 jaar later is zijn africhting zover dat je met hem aan de piaffe mag beginnen. Het paard verrekt het omdat het hem al die jaren ervoor verboden is.
Maak gebruik van wat je paard je aanbiedt, buig het om naar een bruikbare oefening dan heb je er later veel profijt van.

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 16:38

We willen niet de wissels om onze oren krijgen, we willen dattie het op commando doet. Een paard in de springring springt een andere wissel dan met dressuur. M'n pony sprong ze in het parcours automatisch. Toen moestie het op commando gaan doen en werd het een stuk moeilijker.

Als een jong paard staat te piafferen geeft dat wat aan. Of het nou pijn of ongeduld is het is niet op commando en het is zonder iemand erop. ik denk niet dat als je een paard altijd laat piafferen dattie het dan later ook doet op hulp en met iemand erop. Het gaat om de hulp die ze niet kennen en die moeten ze leren...

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 16:45

Precies, natuurlijke aanleg ombuigen naar een bruikbare oefening zoals ik dus al eerder schreef.

Paardrijden is in essentie toch een paard gehoorzaam aan de hulpen krijgen, dus op commando?
Biedt je paard iets aan, plak er een hulp of commando aan en klaar is kees. Paard stopt dan vanzelf om op eigen initiatief actie te ondernemen. Maar je hebt wel gebruik gemaakt van het moment waarop hij het aanbiedt. Dan hoeft er eens niet gevochten te worden.......

Doet je beleerde paard wissels op eigen initiatief staat ie dus niet goed aan hulpen mijns inziens.
Bij een groen paard ligt dit echter heel anders.
Laatst bijgewerkt door Pensionnetje op 26-07-07 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 16:49

Zit wat in. Maar om ongedudlheid te belonen vind ik ook weer wat. ( Het piafferen op de poetsplaats enzo Knipoog )

Maar in dit geval, ze zegt zelf dat schoudervoor enzo ook helpt. Waarom dan al wissels rijden? ik weet nog wel dat ik M1 reedt. Ik kon de wissels, maar oei oei als ik ze een keer sprong in de les of mn moeder zag het Bloos Ze trok me er nog net niet vanaf. Wat er tegen mij werd gezegd: Niet aan iets beginnen als er andere dingen zijn die verbeterd kunnen worden en je nog niet zover bent. Een goede wissel springen is heel zwaar. Ook vor amazone.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 16:51

Ik maak juist graag gebruik van hun ongeduld (of werklust is maar hoe je het bekijkt) Als je dat ongeduld omzet in wederom een bruikbare oefening voelt het paard niet meer de noodzaak om zijn ongeduld op die manier te tonen. Hij wordt juist rustiger........

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 16:53

Zit ook weer wat in jaa! Tong uitsteken Zo leer je nog wat Haha!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 16:55

Logisch nadenken geeft vaak vederlichte en werklustige paarden. Haha!
Met kracht krijg je het toch niet opgelost en resulteert alleen maar in gefrustreerde paarden en ruiters. Cool Ben net even wat slimmer dan je paard......... Bloos

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 17:01

Nee! Daar ben ik ook altijd voor! Een paard nooit proberen met kracht te pakken ofzo!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 17:06

Oh...en staat ie te piafferen op de poetsplaats...pak een zweepje, tik em zachtjes op het achterbeen aan plak er een comando aan...piaffe of zo. Tilt hij zijn beentje net wat hoger op dan daarvoor zeg je braaaaaaaaaaf. Denkt dat paard, wat heb ik nou aan mn fiets hangen? Ik krijg toch altijd op mn donder? Doe je het nog 5, 10 of 80 keer net zolang als nodig is. Staat ie zó deuzig op de poetsplaats. LOL. Hij braaf, en jij de eerste aanzet tot de piaffe gemaakt. Ben je enkele jaren later héél blij mee Knipoog

Dat bedoel ik met gebruik maken van het moment.

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 17:18

Jaa das wel zo jaa! Kan je daarin alleen maar gleijk geven!

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 17:34

<Maar in dit geval, ze zegt zelf dat schoudervoor enzo ook helpt. Waarom dan al wissels rijden? >.[/quote]

Even ter verduidelijking (alhoewel ik al een stuk wijzer ben na het lezen van de reacties. Het is inmiddels een interessanst stukje geworden! Knipoog ik rij niet "al wissels" om het rijden van wissels.... Verschillende personen (al dan niet op de bodt methode) noemen al de voordelen van het aanleren van de wissel. Dat is de reden dat mijn instructrice er ook aandacht aan wilde besteden. Niet om straks aan iedereen te laten zijn dat mijn L paard al de wissels beheerst! Maar om het effect van de wissel op het lichaam van mijn paard...
Het effect nu is in ieder geval nog niet denderend. Bloos

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 17:35

Misschien kan je dan beter de eenvoudige wissels pakken... Knipoog Die zijn wat makkelijker en je moet je paard ook snel omstellen... Of de achtjes rijden in de bak ezno! komt zeker wel goed!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:31

Ik heb zelf niet de ervaring dat de wissels moeilijk te leren zijn als de contra bevestigt is. Overspringen bestraf ik ook niet, dat negeer ik en verbeter de omstandigheden van de contra. Als het paard sterk genoeg is in galop en hij is recht en los springt ie eigenlijk de wissels vrij makkelijk vind ik.
Voor mij persoonlijk is het veel moeilijker om een 'foute' wissel (scheef, in tweeen, vlak..) te corrigeren. Ik vind het altijd nog hartstikke moeilijk om bijv. een springpaard een fijne wissel aan te leren of om de contra erop te monteren, ze zijn me altijd voor met wisselen Clown

An_Da

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 08:24

Door wissels rijden wordt je paard losser, hoe dat kan ? Omdat je paard van de ene galop naar de andere omspringt moet hij in zijn lijf meer op springen en naar voren, een klein beetje het idee van een sprongetje over een hindernis........je kan ook inderdaad een hindernis neerzetten maar niet elke ruiter springt of wil springen en niet ieder paard wil graag springen.....
Verder is het maken van een wissel door over te gaan van de ene volte naar de andere een manier om je paard aan te leren om opzij te springen bij de wissel en dat is weer iets wat je dan later moet corrigeren, en als je dat kan voorkomen door te leren wisselen op de manier die ik eerder schreef is dat dus beter.

Waarom zou je wisselen ? Ik ben wel van mening dat het beter is om een paard een wissel te leren voordat je de contragalop er goed in hebt zitten domweg omdat het paard dan vaak te bevestigd is in het niet om mogen springen dat het paard de wissel daarna vaak niet meer snapt en dat het ook moeilijker wordt om hem dan te leren wisselen, maar het blijft uiteraard nog wel steeds mogelijk.
Verder ben ik van mening dat je wel pas met wissels moet beginnen als je zelf als ruiter goed bent onderlegd en weet waar je mee bezig bent en het in ieder geval onder leiding van een goede instructeur moet doen en niet zelf moet gaan klooien, zeker als je geen echte ervaring hebt met wissels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 08:32

Maar je paard wordt er toch niet losser van als hij het doet uit bijv spanning?
Veel paarden die niet recht zijn en bijv de rechter galop moeilijk vinden, zullen spanning opbouwen als ze naar rechts moeten changeren.
En zo heb je grote kans op wissels in 2en.
Mij lijkt dat ze daar niet soepeler van worden en leer dat maar weer eens af.

Ik heb in het verleden springpaarden gereden en veel een wissel geleerd,voor de contra dus.
Springpaarden galloperen over het algemeen al makkelijk dus is dat niet zo enorm moeilijk.
Maar als je dan de contra wilt rijden ben ik toch wel tegen problemen aan gelopen.
Ze steken bijna de middelvinger op en changeren en je ziet ze denken, ik zal zo dom gaan galloperen als wisselen zoveel fijner is Tong uitsteken Haha!
Dan kost het ook weer vrij veel moeite ze te leren dat ze nu toch echt in de contra moeten blijven Lachen

Dus met mijn 3 jarige (nog niet oder de man) wat voor mij het eerste dressuurpaard in opleiding gaat worden ben ik toch hard aan de twijffel of ik de wissel wel aan ga leren voor de contra.
Hij wisselt in de wei enorm makkelijk, bij elk kleine bochtje de andere kant in wisselt hij al.
Dus ik veracht omdat hij dat zo handig heeft dat hij het na de contra ook wel zo op gaat pikken