Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Karoliefje_ schreef:Ik ga mijn paard echt niet slaanhij doet zn best voor me en meer kan hij niet doen, vandaag deed hij het al niet. Ik galopeer zowiezo niet elke keer als ik rijd, ik moet hem in galop nog beter aan mijn been krijgen, aanspringen neemt hij al minder een aanloop.
Karoliefje_ schreef:Melle bokt niet uit pijn, het zadel is pas nagekeken door een zadelmaker en hij zou dan wel vaker bokken, het is echt alleen met aanspringen. Hij begint al minder te bokken en zn galop wordt ook krachtiger
. Mijne deed het ook erg, heb ze een tijdje meer doorgereden en meerdere keren per week gereden, en toen deed ze het niet meer. Als ik ze weer een tijdje stilzet, en weer begin te rijden, dan doet ze het weer bij het aanspringen, bij mijne dus gewoon het feit dat ze het moeilijk heeft met haar achterhand (te kort aan bespiering lijkt mij..)
maar goed, het gaat steeds beter, hij wordt steeds sterker qua bespiering, dus dan lukt het hem ook beter.
. Wanneer ik ze echt moet zitten porren en wat nog allemaal, dan gaat de galop gewoon niet vooruit.. Maar zoals ik zei, de bespiering doet er veel toe, train gewoon door, en negeer het (op de duur voel je het niet meer).
Nee maar serieus, ik wil gewoon in de hoek kunnen aanspringen, soms gooit hij zn achterhand nog wel wat omhoog. maar echt zn rug bol maken en bokken niet meer. 
(toeval wsl) 
Jnien schreef:Mijn 4-jarige friese hengst doet dit ook. In het begin meer, inmiddels heel sporadisch. Ik ben steeds minder hulp gaan geven. Hij reageerde nogal op mijn been. Nu hoef ik bijna alleen nog maar mijn buitenbeen iets naar achteren te leggen en hij springt aan. Af en toe bokt hij op zijn moeilijke kant. Met een goede voorbereiding en een gedoseerde hulp springt hij netjes aan.