3 jarige bokt bij aanspringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wanted2003

Re: 3 jarige bokt bij aanspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 09:39

Ik ken het, ik reed ook een paard dat flink bokte met aan galloperen, maar die deed het ook tijdens de galop. Ik heb hem elke bokkesprong bestraft door een tikje met een springzweep op de schouder te geven. En je moet vooral veel galloperen! Denk niet, hij bokt, geen galop meer, juist vooral doorgaan!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:16

Karoliefje_ schreef:
Ik ga mijn paard echt niet slaan hij doet zn best voor me en meer kan hij niet doen, vandaag deed hij het al niet. Ik galopeer zowiezo niet elke keer als ik rijd, ik moet hem in galop nog beter aan mijn been krijgen, aanspringen neemt hij al minder een aanloop.

Dan denk ik dat je op de juiste manier aan het werk met hem bent. Gewoon zo doorgaan.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:20

Mijne liep ook eerst altijd aan in galop, toen bokte ze niet, maar vanaf dat ik ze dan leerde echt aan te SPRINGEN dan durfde ze wel eens te bokken (vergt meer van achterhand, en dit zal bij de mijne wel de reden geweest zijn.)

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 21:08

Melle bokt niet uit pijn, het zadel is pas nagekeken door een zadelmaker en hij zou dan wel vaker bokken, het is echt alleen met aanspringen. Hij begint al minder te bokken en zn galop wordt ook krachtiger

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 23:19

Karoliefje_ schreef:
Melle bokt niet uit pijn, het zadel is pas nagekeken door een zadelmaker en hij zou dan wel vaker bokken, het is echt alleen met aanspringen. Hij begint al minder te bokken en zn galop wordt ook krachtiger

Bokken uit "pijn" door een niet sterk genoeg achterhand, dus daarmee bedoel ik niet het zadel Knipoog . Mijne deed het ook erg, heb ze een tijdje meer doorgereden en meerdere keren per week gereden, en toen deed ze het niet meer. Als ik ze weer een tijdje stilzet, en weer begin te rijden, dan doet ze het weer bij het aanspringen, bij mijne dus gewoon het feit dat ze het moeilijk heeft met haar achterhand (te kort aan bespiering lijkt mij..)

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 11:49

Ik rijd een 5jarige, ook weinig ervaring met dressuren en poosje stilgestaan. Hij doet het ook, een gekke sprong en een halve bok, maar zodra hij dan in galop zit, heeft hij er geen moeite mee. Hij vindt het nog lastig om op het goede been aan te galloperen en dan ook meteen te galloperen, maar door hem gewoon even de ruimte te geven, vindt hij het zelf terug en gaat het prima.
Het schrikt trouwens inderdaad wel een beetje af. Dan heb ik gegallopeerd en dan denk ik laat maar, ik hoef er niet per se naast te liggen Knipoog maar goed, het gaat steeds beter, hij wordt steeds sterker qua bespiering, dus dan lukt het hem ook beter.

Volgens mij ben jij ook op de goede weg! succes!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 15:26

Ik heb ooit een heel gevoelige merrie gereden, die bokte ook iedere keer met aanspringen...

Goede instructeur erbij, probleem opgelost: in dat geval was het nét wat teveel been geven, dat veelde ze gewoon niet.

In plaats van drijven met binnenbeen, legde ik mijn buitenbeen gewoon iets naar achter +zithulpje, en dat werkte perfect toen ze dat eenmaal gewoon was.

De ruin die ik nu heb, bokte in het begin bij aanspringen in rechtergalop: vond hij moeilijk, voelde hij waarschijnlijk wat pijn in zijn stijve lijf. Veel trainen lost het vanzelf op.

Straffen zou ik ook niet doen, gewoon negeren en wél doorrijden, dan wint het paard er niets bij, en gaat het beslist niet tegen je gebruiken.

Ik denk dat je over een tijdje lacht om dit probleem, lijkt me gewoon onwennigheid van het paard.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 12:37

Bij de vorige trok ik me er weinig van aan. Dat was bokken en dan pas galloperen. Naarmate ze sterker werdt, ging het steeds beter, bij Jonge dieren trek ik me er weinig van aan. 9 van de 10 keer zijn ze of niet sterk genoeg of ze hebben wat spierpijn. Niet reageren is de beste manier. Wel doorrijden uiteraard.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 17:01

Ik vind het best wel leuk op die manier, bij mijne weet ik dat er dan een pittig galopje uitkomt Knipoog. Wanneer ik ze echt moet zitten porren en wat nog allemaal, dan gaat de galop gewoon niet vooruit.. Maar zoals ik zei, de bespiering doet er veel toe, train gewoon door, en negeer het (op de duur voel je het niet meer).

Shorks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 18:35

de jonge pony waarop ik eerst deed had dit ook, gewoon negeren, hoogstens 'straffen' met je stem. bij mijn pony ging het vanzelf over, het helpt wel iets om vanuit een gebroken lijn aan te springen, dan hebben ze hun evenwicht nodig voor in het scherpe bochtje en kunnen ze daar bijna geen bok meer in proppen Tong uitsteken

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 21:22

Het maakt me niet uit dat hij bokt, want als hij het nodig heeft moet hij het doen Haha! Haha! Nee maar serieus, ik wil gewoon in de hoek kunnen aanspringen, soms gooit hij zn achterhand nog wel wat omhoog. maar echt zn rug bol maken en bokken niet meer.

Steffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 10:10

Mijn pony is 5 en die deed dat ook.
Ik reed gewoon door, en ik stopte vooral niet met been geven!
Ik heb extra vaak overgangen naar galop gemaakt, en ik moest hem ook goed aan het werk zetten, voor na en onder de overgang.
Het is met deze manier bij mij helemaal weg gegaan!

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 20:12

Mijn 3-jarige welsh E-pony doet het ook. En best pittige bokken om uit te zitten!
Ik merk wel, dat wanneer je op nieuw weer aanspringt en hem dan goed beloont het wel beter wordt.
Desondanks heb ik er zelf ook moeite mee, dus al mensen meer tips hebben.. ik ben benieuwd!
Helpt veel longeren ook? Zodat ze meer in balans komen?

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 23:39

Ik rij een 4 jarige (die net zadelmak is) die dit ook deed. Tijdens de les wees mijn instructrice mij erop dat ik goed achterin het zadel moest zitten bij het aanspringen. Daardoor kreeg mijn paard minder de ruimte en voelde iets op zijn rug waardoor hij minder snel zijn kont omhoog gooide. Nou doet hij het niet meer Lachen

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 10:25

Mijn 4-jarige friese hengst doet dit ook. In het begin meer, inmiddels heel sporadisch. Ik ben steeds minder hulp gaan geven. Hij reageerde nogal op mijn been. Nu hoef ik bijna alleen nog maar mijn buitenbeen iets naar achteren te leggen en hij springt aan. Af en toe bokt hij op zijn moeilijke kant. Met een goede voorbereiding en een gedoseerde hulp springt hij netjes aan.

haffiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 12:49

Mijn haflinger heeft dit op zijn moeilijke kant. Het bleek dat zijn bekken scheef zat. Hij is nu behandelt door een osteopaat. Nu galopeert hij aan zonder te bokken. Bij mijn haf wat het dus pijn etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 12:52

de fries die ik nu bijrijd deed dit ook wel eens, ik rij vooral in het bos, samen met de eigenaresse, en donderdag heb ik voor het eerst met haar gegalopeerd, een lang recht stuk, en de 2 anderen gingen in galop, toen volgde zij ook, ze heeft een klein bokje gegeven, maar toen was het goed. heb haar niet gedwongen, alleen iets meer been gegeven, en ze volgde de rest, ik denk dat ik dit nu een paar keer doe, en dan een keer in de bak proberen te galoperen

SabrinaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 12:55

misschien is het ook nog een beetje speelsheid..
als ie het na een half jaar nog doet, zou ik toch iets na laten kijken.

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 12:59

De fries van mijn vriendin doet het ook met aangalopperen. Er zit absoluut geen kwaad in, maar de ene keer doet ze het wel met aangalopperen en de andere keer niet. Het is geen hoge bok, meer zo'n bok om even in galop te komen. Clown

GentleZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 17:18

Onze 6 jarige fries doet het ook. Het is vooral omdat hij in de hoogte aanspringt, niet vooruit maar omhoog..

Het beste is om hem voorwaartser te rijden.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 17:24

Zie hier vele friezen die dit doen Haha! (toeval wsl)

SiemOon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 21:22

is wel een vervelend probleempje Tong uitsteken
ik zou eerst kijken of het misschien aan de balans van het paard zelf ligt, en of het later minder word ect.
zo niet .. moet je werken met je stem, je moet je paard dan gewoon straffen met je stem, eventueel een klein tikje.
als ze dan niet reageert moet je gewoon een goede tik geven. ( dit is niet zielig, mijn haflinger heeft het ook gedaan) en als ze dan nog een keer bokt, moet je weer een tik geven.
het gaat erom dat de aanhouder wint, je moet er gewoon voor zorgen dat ze er geen gewoonte van maakt.
Het paardje is nog jong en het is er nu nog makkelijk uit te krijgen, naarmate het paard ouder word word dat steeds moeilijker. Lachen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 22:59

Mijn dochter heeft een 5 jarige die net een jaar onder het zadel is, en die had (af en toe nog) wel eens alsof ze met de benen in de knoop leek te komen bij het aangaloperen, even achter wat hoger opgooide en dan braaf verder galoperen.
Werd bij de onze steeds minder (af en toe op wedstrijd met spanning of spannende omgeving doet ze het nog wel eens).

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 23:03

Joa mijne ook soms, of als ik teveel been geef naar haar zin. Ze wil altijd de ruimte om aan te springen, en dit gaat nu veel beter. Op zich vind ik het niet erg, merk het bokje niet eens eigenlijk.

PHomburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 08:17

Jnien schreef:
Mijn 4-jarige friese hengst doet dit ook. In het begin meer, inmiddels heel sporadisch. Ik ben steeds minder hulp gaan geven. Hij reageerde nogal op mijn been. Nu hoef ik bijna alleen nog maar mijn buitenbeen iets naar achteren te leggen en hij springt aan. Af en toe bokt hij op zijn moeilijke kant. Met een goede voorbereiding en een gedoseerde hulp springt hij netjes aan.

Ik heb dan wel geen fries maar een 6jarige bwper vroeger bokte hij nooit in de galop en nu hij zwaarder aan het werk moet wel de ene keer doet hij het links om op mijn buitenbeen en de andere keer omdat hij niet reageerd op mijn been (dan blijft hij een beetje terughoudend galoperen) , wat hij ook doet in de galop is changeren heb je nog tips wat dat bokken en changeren in galop?