Leuke oefeningen voor overgangen terug en rechtrichten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mellamoshan

Re: Leuke oefeningen voor overgangen terug en rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 15:11

even een stipje hier. staan erg leuke oefeningen tussen! zijn er ook een aantal die ik zelf al doen zoals de slangevoltes en het openen sluiten van de voltes enz, maar we moeten het leuk houden voor die puber (6jaar) he Knipoog Tong uitsteken

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 15:16

He wat een leuk topic is dit.. ik varieër altijd al wel, om het lekker afwisselend te houden..

Die slangenvolte en dan halt houden op AClijn, die vind ik erg leuk en ga ik zeker vanavond even uitproberen!
En ook die 4 kanten rijden, vind ik wel iets om uit te proberen.
Rij je dan die 4 kanten in het midden dus rond B en E? Want bij A en C lijkt het me nogal lastig.

Wat jij zegt, griebels, dat merk ik ook wel! Als ik bv een slangevolte rij en niet goed (probeer) recht te stellen dan kom ik echt moeilijk de volgende bocht door.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 15:40

Mijne doet precies wat die van Urielle ook doet. Op het moment van omstellen rug wegdrukken, hoofd omhoog en onder me vandaan lopen. WAarom: omdat hij het te moeilijk vindt...

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 15:52

die van mij doet dat dus ook Bloos ik ben dan gelijk zo n muts en ben ik bang dat ze ergens last van heeft Bloos

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 15:56

griebels schreef:
Urielle schreef:
Die slangenvoltes met halthouden zouden wel eens heel erg nuttig voor hem kunnen zijn, want met name als ik van rechtsom linksom draai kan hij zich erg sterk maken en loopt hij een paar passen onder me uit, tot hij door de eerste bocht is, dan heb ik hem weer.
Tijdens de zijgangen zelf is de controle eigenlijk vrij goed vind ik, ik kan hem echt wel plaatsen waar ik wil, met name juist de grote voltes en de rechte lijnen zijn moeilijke momenten voor ons.

Dit heb ik toevallig vandaag in de les gehad. Doordat een paard moeite heeft om lengebuigingen aan te nemen (jonge paarden), krijg je dit. Daarom mag je ook niet zomaar van stelling veranderen zonder hem eerst recht te stellen, ontspannen en dan pas de andere lengtebuiging te gaan vragen Ja

Ik denk dat ik in mijn geval iets verkeerd doe want hij is verder echt zo soepel als een kat, kan heel makkelijk van links naar rechts en andersom, sb en buitenwaarts geen probleem...
ik denk dus dat ik zelf iets verkeerd doe maar heb nog geen idee wat voor het moment dus probeer ik hem nog maar preciezer af te stellen op de hulpen.
Hij heeft het trouwens vrnl. op de rechte lijn: de eerste overgang terug gaat goed, maar als ik daarna weer naar voren rij is hij zo enthousiast dat hij er te lang overgaat doen om nog een keer terug te komen, wordt iets drammerig zeg maar en dan moet ik hem op de hand terug zetten, wat ik dus liever niet doe.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 16:10

stipje Knipoog staan leuke tips tussen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 16:16

Urielle schreef:
Ik denk dat ik in mijn geval iets verkeerd doe want hij is verder echt zo soepel als een kat, kan heel makkelijk van links naar rechts en andersom, sb en buitenwaarts geen probleem...
ik denk dus dat ik zelf iets verkeerd doe maar heb nog geen idee wat voor het moment dus probeer ik hem nog maar preciezer af te stellen op de hulpen.
Hij heeft het trouwens vrnl. op de rechte lijn: de eerste overgang terug gaat goed, maar als ik daarna weer naar voren rij is hij zo enthousiast dat hij er te lang overgaat doen om nog een keer terug te komen, wordt iets drammerig zeg maar en dan moet ik hem op de hand terug zetten, wat ik dus liever niet doe.

Ik lees in jouw bericht dat hij het bij de wisseling van lengtebuiging heeft, niet in de overgang... Probeer het eens zoals ik het zei en vertel dan nog eens of hij het nog steeds doet...
Als hij het dan nog steeds doet, zal het wel iets anders zijn Haha!

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 16:25

Goeie tips hierbij! Ga ook eens wat proberen..
Ik heb niet echt originele. Je kunt achtjes rijden en dan telkens voor het midden (meestal X) terug naar stap (of halthouden) en dan na X weer in draf telkens voor het bochtje.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 16:53

griebels schreef:
Ik lees in jouw bericht dat hij het bij de wisseling van lengtebuiging heeft, niet in de overgang... Probeer het eens zoals ik het zei en vertel dan nog eens of hij het nog steeds doet...
Als hij het dan nog steeds doet, zal het wel iets anders zijn Haha!

Sorry ik had het misschien niet helemaal duidelijk uitgelegd.
Het zijn eigenlijk 2 problemen (die verm. wel met elkaar te maken zullen hebben)

In de wendingen:
De mijne komt niet tegen de hand, die blijft in dezelfde houding voortgaan, maar zet in ene zijn kaak vast.
En daarin nog heel wisselvallig, bijv. op een slangenvolte gaan boog 1,3 en 4 goed en bij 2 gaat het mis. Of ik doe sb over de middellijn wat goed gaat maar als ik dan verder rij in de volte 10 meter dan zet hij ineens die kaak vast. Of een S rijden waarvan de 2e boog misgaat en zodra je weer een S inrijdt gaat het ineens wel weer goed.
Een andere optie is dat hij over de buiten(rechter)schouder wegvalt met juist een extreme buiging links (en dan zeggen dat ie het niet kan Clown ) en ik er zowel met buitenteugel als buitenbeen nauwelijks aan kan komen.

In de overgangen:
Te sterk worden (ook de kaak vastzetten) en niet op de zithulp reageren, waardoor ik met mijn hand in moet komen. Dat dus op het moment dat hij enthousiast wordt, want eigenlijk gaat de eerste overgang goed en als ik hem een keer fors gecorrigeerd heb is hij ook wel weer braaf.

Ik hoop met deze oefeningen zoveel afwisseling te kunnen geven dat hij op mijn hulpen moet wachten en scherper aan de hulpen komt.

Enfin, ik heb vrijdag ook les dus ik hoop dat Jo iets zinnigs kan zeggen erover, wie weet doe ik iets heel simpels fout.
Ik heb in elk geval weer hele leuke ideeen opgedaan, Wrangler kan zijn borst wel nat maken Whoosh!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 17:15

Je verhaal in de wendingen.. zover zijn wij nog niet dus daar kan ik niets zinnigs over zeggen
Je verhaal in de overgangen.. klinkt ontzettend bekend... Alleen is het bij mijn paard gewoon dat hij neit wil en ik te onervaren ben om het op te lossen. Ik rijd hem dus voortaan alleen nog maar in de bak tijdens les. 2x per week dus en de rest trainen of iemand anders erop die het wel voor elkaar krijgt Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 17:44

Ach, buiging is buiging of dat nu in een wending is, of in een oefening, in feite allemaal basis en komt op hetzelfde neer. En ik ben blijkbaar ook niet handig genoeg om het op te lossen anders deed hij het niet meer Clown Maar we zetten gewoon door he Griebels Vork

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 10:29

daniella74 schreef:
Misschien kun je tempowisselingen rijden op gebroken lijnen. Inzetten, iets verruimen/terugrijden omstellen weer verruimen/terugrijden en daar iets mee spelen. Wat ik ook vaak doe is gebroken lijn inzetten en dan op x naar A of C rijden of juist op AC beginnen en dan afbuigen naar de diagonaal. De grap is dat ze dan op moeten blijven letten omdat figuren spannend worden en ze minder eigen initiatief gaan nemen.

Dit doe ik ook vaak. Het bekend K-X-G wenden, wat je wel eens tegenkomt in een proef is ook zo'n voorbeeld.

Wat ik ook wel eens doe is: gebroken lijn in arbeidtempo, volte 10 meter op x en dan terugrijden, en dan de laatste diagonaal wegrijden of juist weer arbeidtempo.

Soms rijd ik figuren die niet bestaan en dan denk ik: hmm, maar even weg rijden. Ik probeer het nooit op hetzelfde punt te doen, dat weet ze het al na 2x proberen.

Soms doe ik een paar keer verruimen op de diagonaal oefenen en dan ineens terugrijden op de diagonaal. Vind ze niet grappig Nagelbijten / Gniffelen maar het is wel een goede training.

Over dat rechtrijden: werkt het om, op het moment dat jij je paad dus niet meer recht voelt, een figuur te gaan rijden? Ik heb vaak als ik haar deels kwijt ben, dat ik dan een figuur rijd (om het even welke) en weer terug op de hoefslag 9 vd 10x is ze weer recht.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 11:04

Ik denk persoonlijk dat als een paard bijv. over de buitensch wegvalt eht weinig zin heeft om een wending te rijden. Ik zou dan eerder omstellen/ rechtstellen en een overgang/tempowissel maken.

Is altijd moeilijk iets zinnigs te zeggen over combi's en situaties die je niet kent. Als het werkt voor jouw paard dan moet je het gewoon doen, als je een beetje verstand hebt van waar je mee bezig bent merk je vaak snel zat dat je op de goede of juist verkeerde weg bent.

barlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 11:08

Born2BCrazy schreef:
Heb toevallig net dat ene boek gekocht..met 101 trainingsoefeningen..misschien kan ik daar ook nog wel iets uitvissen Knipoog
Maar moet nu eerst an die arbeit/.. Verdrietig

Ja, daar staan veel tips in.
Echt een aanrader.

LindaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:08

Die van mij is ook 6 en heeft ook de neiging te versnellen op rechte lijnen, met name de diagonalen. Ik moet dan in de les wel eens van hand veranderen over een diagonaal, dan bij X twee voltes 10 meter (eerst de ene kant op dan de andere kant), dan weer op de diagonaal uitkomen en die afmaken. Dat is voor mij wel een hele goeie om handiger te worden in de tempocontrole.

_Nestor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 11:02

Wow Urielle, je hebt wel een talentvol paard zeker? Hij/Zij is vier zei je?
Knap dat je dan al met dit soort dingen bezig bent.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-07 17:55

Het paard heeft zeker talent Ja (jammer dat ie bij mij terecht is gekomen) maar je moet het allemaal nog niet te proeftechnisch zien hoor Knipoog Er is nog heel veel werk om hem strakker aan de hulpen te krijgen en alles wat we doen staat in functie van de absolute basis: reactie op de hulp.
Ik heb vandaag nog eens les gehad en ik denk dat ik de oplossing van het probleem te pakken heb. Niettemin blijf ik gebruik maken van jullie oefeningen en tips dus blijf vooral posten!

naath

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 19:18

In de slangenvoltes overgangen rijden. 1e boog draven, 2e boog stap en 3e boog weer draven. Of 1e boog draven, 2e boog midden draf en 3e boog stap. Wij reden gister in de les (dravend) ook 2x een gebroken lijn dus op 1 lange zijde, 2 gebroken lijnen en kom je aan bij B of E een halt overgang.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 19:24

Ik verdeel de bak altijd in stukjes om inderdaad overgangen en rechtstellen te oefenen; eerst van M naar H oversteken, dan van E naar B en dan van K naar F + andersom. Zo kan je op het eerste stukje middendraf proberen, dan terug naar stap, dan aangalopperen, terug naar stap etc..

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 21:14

ThaGirl: het vierkant rijd je inderdaad tussen E en B ipv de volte. En om het moeilijker te maken, kun je het ook op de binnenhoefslag doen, heb je minder aanleuning bij E en B en moet het paard dus goed op je hulpen (gaan) reageren om op de juiste manier de wending door te komen.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 22:21

Urielle schreef:
Het paard heeft zeker talent Ja (jammer dat ie bij mij terecht is gekomen) maar je moet het allemaal nog niet te proeftechnisch zien hoor Knipoog Er is nog heel veel werk om hem strakker aan de hulpen te krijgen en alles wat we doen staat in functie van de absolute basis: reactie op de hulp.
Ik heb vandaag nog eens les gehad en ik denk dat ik de oplossing van het probleem te pakken heb. Niettemin blijf ik gebruik maken van jullie oefeningen en tips dus blijf vooral posten!

even delen? Knipoog

Heb vandaag dat vierkant even gedaan..
en een extra variatie.. een balk bij e en b..

Ook de gebroken lijn+ schakelen heb ik geprobeerd..die was ook wel leuk om te doen..

ze leren er idd wel van 'wachten' doordat ze niet echt weten wat er komen gaat..

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 09:31

ik heb gister ook de gebrokenlijn geprobeerd. hij vond het erg moeilijk om zo snel al weer te moeten terug komen. normaal gesproken rij ik hem met wel eens een gebroken lijn in middendraf, dus hij vond het maar vreemd. was al helemaal moeilijk omdat ik hem altijd om op de binnenhoefslag rij dus had ie nog korter de tijd Knipoog
luisteren leert hij er in ieder geval wel van! Haha!

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 15:04

Ik heb onlangs het boek; 101 trainingsoefeningen voor paard en ruiter gekocht. (van Jaki Bel) en ik moet zeggen dat er super veel interessante/afwisselende oefeningen in staan.
Er staat ook precies bij waarvoor ze dienen.
Ook heel veel oefeningen zijn bedoeld voor het rechtrichten. Misschien een goede tip?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 16:22

ook even een stipje. Staan een paar leuke tips in om mee te werken als we een bak hebben Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 18:23

mirkip schreef:
Ik heb onlangs het boek; 101 trainingsoefeningen voor paard en ruiter gekocht. (van Jaki Bel) en ik moet zeggen dat er super veel interessante/afwisselende oefeningen in staan.
Er staat ook precies bij waarvoor ze dienen.
Ook heel veel oefeningen zijn bedoeld voor het rechtrichten. Misschien een goede tip?

Dat boek heb ik idd hier ook, ligt bij mij zelfs standaard op de wc om oefeningen op te zoeken en uit te proberen. Echt een aanrader, voor degenen die het boek niet hebben.