Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ik ben dan gelijk zo n muts en ben ik bang dat ze ergens last van heeft
griebels schreef:Urielle schreef:Die slangenvoltes met halthouden zouden wel eens heel erg nuttig voor hem kunnen zijn, want met name als ik van rechtsom linksom draai kan hij zich erg sterk maken en loopt hij een paar passen onder me uit, tot hij door de eerste bocht is, dan heb ik hem weer.
Tijdens de zijgangen zelf is de controle eigenlijk vrij goed vind ik, ik kan hem echt wel plaatsen waar ik wil, met name juist de grote voltes en de rechte lijnen zijn moeilijke momenten voor ons.
Dit heb ik toevallig vandaag in de les gehad. Doordat een paard moeite heeft om lengebuigingen aan te nemen (jonge paarden), krijg je dit. Daarom mag je ook niet zomaar van stelling veranderen zonder hem eerst recht te stellen, ontspannen en dan pas de andere lengtebuiging te gaan vragen
staan leuke tips tussen. Urielle schreef:Ik denk dat ik in mijn geval iets verkeerd doe want hij is verder echt zo soepel als een kat, kan heel makkelijk van links naar rechts en andersom, sb en buitenwaarts geen probleem...
ik denk dus dat ik zelf iets verkeerd doe maar heb nog geen idee wat voor het moment dus probeer ik hem nog maar preciezer af te stellen op de hulpen.
Hij heeft het trouwens vrnl. op de rechte lijn: de eerste overgang terug gaat goed, maar als ik daarna weer naar voren rij is hij zo enthousiast dat hij er te lang overgaat doen om nog een keer terug te komen, wordt iets drammerig zeg maar en dan moet ik hem op de hand terug zetten, wat ik dus liever niet doe.

griebels schreef:Ik lees in jouw bericht dat hij het bij de wisseling van lengtebuiging heeft, niet in de overgang... Probeer het eens zoals ik het zei en vertel dan nog eens of hij het nog steeds doet...
Als hij het dan nog steeds doet, zal het wel iets anders zijn
) en ik er zowel met buitenteugel als buitenbeen nauwelijks aan kan komen.

Maar we zetten gewoon door he Griebels
daniella74 schreef:Misschien kun je tempowisselingen rijden op gebroken lijnen. Inzetten, iets verruimen/terugrijden omstellen weer verruimen/terugrijden en daar iets mee spelen. Wat ik ook vaak doe is gebroken lijn inzetten en dan op x naar A of C rijden of juist op AC beginnen en dan afbuigen naar de diagonaal. De grap is dat ze dan op moeten blijven letten omdat figuren spannend worden en ze minder eigen initiatief gaan nemen.
maar het is wel een goede training.Born2BCrazy schreef:Heb toevallig net dat ene boek gekocht..met 101 trainingsoefeningen..misschien kan ik daar ook nog wel iets uitvissen![]()
Maar moet nu eerst an die arbeit/..
(jammer dat ie bij mij terecht is gekomen) maar je moet het allemaal nog niet te proeftechnisch zien hoor
Er is nog heel veel werk om hem strakker aan de hulpen te krijgen en alles wat we doen staat in functie van de absolute basis: reactie op de hulp. Urielle schreef:Het paard heeft zeker talent(jammer dat ie bij mij terecht is gekomen) maar je moet het allemaal nog niet te proeftechnisch zien hoor
Er is nog heel veel werk om hem strakker aan de hulpen te krijgen en alles wat we doen staat in functie van de absolute basis: reactie op de hulp.
Ik heb vandaag nog eens les gehad en ik denk dat ik de oplossing van het probleem te pakken heb. Niettemin blijf ik gebruik maken van jullie oefeningen en tips dus blijf vooral posten!

mirkip schreef:Ik heb onlangs het boek; 101 trainingsoefeningen voor paard en ruiter gekocht. (van Jaki Bel) en ik moet zeggen dat er super veel interessante/afwisselende oefeningen in staan.
Er staat ook precies bij waarvoor ze dienen.
Ook heel veel oefeningen zijn bedoeld voor het rechtrichten. Misschien een goede tip?