Voor het eerst naar buiten met een 5 jarige.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: Voor het eerst naar buiten met een 5 jarige.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:49

En wanneer besluiten jullie om met een net ingereden/zadelmak paard naar buiten te gaan?
Ik wil eigenlijk met mijn merrie naar buiten als het stuur bevestigd is. De rem zit er al op, het gas is nog wat zoeken.
Ik moet alleen een spoor over bij ons. Ik vertrouw erop dat ze er braaf over gaat, maar ikzelf ben zo bang dat ze er net voorstaat als die bel gaat rinkelen dat er een trein aankomt. Ik zal er dus de eerste keer ook niet zelf op naar buiten gaan, bang dat ik mijn angst overbreng op haar.

En indd een halsstrop om Ja

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:51

ben met mijn 3 jarige ook al een keer buiten geweest, er was wel een erg braaf paard bij en we hebben veel gestapt, dit deed ze zo braaf dat we nog een stukje gedraaft hebben en dan weer in stap naar huis.
Een paard krijgt de eerste keer in het bos zoveel indrukken mee dat dit al vermoeiend genoeg is.
Zelf rustig blijven dan komt het vanzelf goed.

succes

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:53

Met het paard aan de hand lopen, is lang niet hetzelfde als dat je erop zit.
Je paard reageert toch anders. Ik ervaar het zelf namelijk.
Als je er naast loopt, ben jij de leider en loop je voorop. Als jij erop zit, moet je paard toch als eerste er langs en dat is soms zooow eng haha!

TIP: ga met een ander ervaren paard én vraag of je vriendin met de fiets mee wilt. Mocht er wat gebeuren, kan zij ingrijpen. Doe een bitstukje aan je bit en het halstertouw er aan vast. Mocht je paard iets echt eng vinden, kan je vriendin het paard aan het halstertouw mee nemen en kan jij blijven zitten. Dit helpt echt hoor!

Ik doe dit ook met een vriendin van mij. Zij zelf is onervaren en haar paard is erg eigenwijs en sterk (haflinger). Ik ga er wel is met de fiets naast en zij heeft het halstertouw in de hand (met de teugels natuurlijk). Mocht er wat gebeuren, kan ik het touw over nemen.

Mijn paard is verkeersmak maar vindt dingen nog steeds eng hoor! Bijv. een waaiend iets.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:55

@ griebels:

ik ben aan het oefenen met het spoor. de stal is aan het spoor. als je het bos in wil, moeten we over het spoor.
ik wil je als tip mee geven om er eerst een paard keer mee aan de hand erover heen te lopen.
dat doe ik nu ook en werkt prima. ze vind het steeds minder eng.
en die rinkelende belletjes is afwachten hoe ze daarop reageert.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:56

Mijn paard is nogal snel onder de indruk van dingen maar is wel eerlijk.. ze verschiet 2 sprongen en staat weer stil. Ze vlucht niet.
Ik wil mijn hengst meenemen, die is 200% verkeersmak en bomproof... Dus ik zoek nog 2 mensen die kunnen helpen dan. Ik wilde namelijk zelf ook iemand mee op de fiets of lopend...

Up to date:
ZE staat ook langs het spoor en de belletjes reageert ze aan de hand niet op als ik het pad ernaast beloop met haar. Maar wat als we OP het spoor zijn en ze gaan dan.
Aan de hand wil ik haar niet meenemen ophet spoor vanwege het risico dat ze volgas het pad afloopt naar stal en ik haar niet kan houden

Je weet het nooit he...

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:58

Je kan haar aan de hand al niet houden..
Hoe gaat dat als jij erop zit en ze schiet er vandoor.. Blond

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 14:03

Ik heb niet gezegd dat ik haar niet kan houden, ik wil het risico niet nemen dat ik haar niet kan houden...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 14:21

Ik volg even.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 20:18

@Griebels,

Is het een enkel of dubbel spoor, en komen er vaak treinen langs? Want anders kan je eens bijhouden wanneer de trein langs komt en in die tussentijd het eens proberen.
Wat je ook kan doen is natuurlijk voor het spoor afstappen. Als je met een groep gaat zal het omdraaien echt wel wat meevallen.

Ik ben met de vierjarige waar ik op rij ook al na er vier keer op gezeten te hebben op buitenrit gegaan. We moeten over een fietspad langs een redelijk drukke weg (80km) en dat wel een kwartier lang, voordat we op een 'veilig' stuk zijn. Ze is aan de hand ongelovelijk verkeersmak, blijft bij je terwijl anderen wegdraven en als ze schrikt doet ze ook maar twee passen opzij.
Heb daarom dus besloten om er meteen op te gaan. Halster onder het hoofdstel en halstertouw om de nek, zodat mocht het niet goed gaan ik altijd aan de hand verder kon gaan. Stuur en gas waren nog lang niet bevestigd.
Maar omdat zo'n buitenrit zo'n jong dier juist leert te lopen op hun eigen benen ipv te plakken aan de bakrand of de longeerder, heb ik het wel gedaan.
Op de terugweg was alles bevestigd, gas, rem en stuur zitten er nu op. Paard is geen een keer geschrokken en heeft zelfs voorop gelopen.

Dus als ik jou was, en je hebt verder geen angst, zou ik gewoon gaan. Wel in een groep natuurlijk, maar het zal je verbazen hoe goed die jonge beestjes zich kunnen gedragen Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 20:28

Rianne, het is een dubbel spoor waar ongeveer elke 10 min een trein voorbij komt. Dus niet echt op uit te rekenen Haha!
Mijn paard staat aan een 80km weg, en tussen de weides en die weg loopt een zandpad naar het achtereinde van de weides (waar geen paarden meer staan) waar je het spoor over moet. Dan ben je in de bossen, drukke bossen. Fietspaden naast de zandpaden, fietspaden overkruisen, het bos ligt aan de A67 Knipoog
Een stuk verder kan ik rustiger in de bossen rijden maar ik moet dat eerste stuk voorbij. Ook zijn ze in het eerste stuk bomen aan het kappen...
Ik wil het liefste nu al naar buiten, maar IK durf niet Schijnheilig

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 20:33

gewoon met de groep naar buiten gaan , dat werkt het beste
mijn paard was ook niet verkeersmak , met 3 jaar ben ik voor het eerst met hem naar buiten geweest met de groep mee Lachen hij is egt een heethoofd en schrikt overal van .
maar buiten was hij perfeckt ! hij liep of hij het al jaren deed , en is nergens van geschrokken autos , fietsers etc . toen de andere paarden schrokken van eenden die uit de sloot vlogen keek hij ze eens aan van nou alles goed Clown ???

je moet gewoon proberen Lachen ik zou er in iedergeval geen hulpteugels voor gebruiken

suc 6

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 20:34

Ik ben ben zo wie zo niet van de hulpteugels, hooguit een martingaal...

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 20:36

ja die gebruik ik op dit moment buiten ook , mijn paard heeft een tijdje gehad van als ik niet meer zin heb doe ik me hoofd omhoog en draai om Clown nou dan had die ze hoofd bijna tegen die van mij en kon ik niks meer... dus daarom voor de zekerheid martingaal buiten om Lachen