@Griebels,
Is het een enkel of dubbel spoor, en komen er vaak treinen langs? Want anders kan je eens bijhouden wanneer de trein langs komt en in die tussentijd het eens proberen.
Wat je ook kan doen is natuurlijk voor het spoor afstappen. Als je met een groep gaat zal het omdraaien echt wel wat meevallen.
Ik ben met de vierjarige waar ik op rij ook al na er vier keer op gezeten te hebben op buitenrit gegaan. We moeten over een fietspad langs een redelijk drukke weg (80km) en dat wel een kwartier lang, voordat we op een 'veilig' stuk zijn. Ze is aan de hand ongelovelijk verkeersmak, blijft bij je terwijl anderen wegdraven en als ze schrikt doet ze ook maar twee passen opzij.
Heb daarom dus besloten om er meteen op te gaan. Halster onder het hoofdstel en halstertouw om de nek, zodat mocht het niet goed gaan ik altijd aan de hand verder kon gaan. Stuur en gas waren nog lang niet bevestigd.
Maar omdat zo'n buitenrit zo'n jong dier juist leert te lopen op hun eigen benen ipv te plakken aan de bakrand of de longeerder, heb ik het wel gedaan.
Op de terugweg was alles bevestigd, gas, rem en stuur zitten er nu op. Paard is geen een keer geschrokken en heeft zelfs voorop gelopen.
Dus als ik jou was, en je hebt verder geen angst, zou ik gewoon gaan. Wel in een groep natuurlijk, maar het zal je verbazen hoe goed die jonge beestjes zich kunnen gedragen