Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
russel schreef:Met hulpteugels moet je oppassen dat ze niet nog sterker worden en heet blijven. Kan best gevaarlijk zijn om steeds een bommetje onder je te hebben. Allereerst zou ik het krachtvoer drastisch minderen. Mijn paard krijg 2 x halve schep muesli zonder haver en zonder suiker van subli, speciaal voor hete paarden en dat is soms nog te veel. Verder heel veel hooi en wat gras. Is genoeg voor paarden die genoeg energie van zichzelf hebben.
Ik rij met pelham met 2 teugels, stangetje en dat gaat goed, heb vrnl losse teugel, omdat mijn paard wel ontzag heeft voor dit bit, dus zoek het niet op. Mijn paard kan nl pissig worden, erg drammerig en veel verzet geven als hij wil gaan en het gaat niet. Ik hoef maar heel kleine ophoudingen te maken om het duidelijk te laten zijn dat hij er niet door heen kan lopen.
Heb ook hulpteugels gebruikt, loopt hij door heen, wordt heel sterk, krijgt onderhals omdat hij zijn rug wegdruk en zijn hals er uitdrukt. Neemt gewoon het bit tussen zijn kiezen en gaan met die banaan. Kan hij heel lang volhouden en dat is gevaarlijk.
Weet dat je een paard hebt dat geleerd is voluit te gaan, kmters te maken. Doe veel met haar, maar probeer korte stukjes te draven en te galoperen. Ik galoppeer niet als hij heel erg heet is. Ik probeer hem over de rug te laten draven en dat mag hij best hard doen, als ik maar kontakt heb met zijn mond, als hij maar verbinding houdt. Dat hebben ze snel door, is dus geven en nemen.
Niet opfokken maar proberen rustig te maken, als mijn paard heel heet wordt, ga ik stappen en dat doe ik net zo lang tot dat hij weer helemaal is ontspannen, bijna inkachelt om maar zo te denken. Daarna ga ik pas weer draven.
Het helpt wel een ander paard bij je te hebben, maar wedstrijdje zullen ze altijd gaan doen, maar het andere paard zal snel steeds achter blijven en dat willen ze ook niet, ze willen bij elkaar blijven en dan kan jij haar weer terugnemen, dan steeds goed belonen.
Maak desnoods lange ritten ipv een korte stevige rit.
Maar voer is aandachtspunt nr 1, te veel mensen denken dat paarden krachtvoer nodig hebben, is niet waar. Genoeg goede kwaliteit ruwvoer is meer dan voldoende met een goede liksteen of wat extra mineralen zoals zeewier en wat ectrolyten na het rijden is genoeg. Appeltje, wat oud brood, worteltje is goed genoeg, desnoods een paar oude boterhammen als alles brok krijgt en jouw paard een extra hoeveelheid hooi in de plaats van het krachtvoer.
Ik zoek zijn dubbele bodem niet op, veels te onvoorspelbaar, dus ik probeer baas te blijven door hem voor te zijn. Dat heeft wel tijd nodig, want je moet je paard wel goed leren kennen. Daar moet je in investeren. Ik ging in het begin altijd alleen maar stappen, zodat ik de omgeving goed leerde kennen, zodat ik weet waar eventueel zijpaden zijn, waar de paden goed lang en een goede bodem hebben waar veel wandelaars zijn, waar de mountainbike routes zijn, etc. Vicky_88 schreef:ik vind het persoonlijk een beetje belachelijk om je paard te versuffen en drogeren voor je eigen plezier, zodat jij fijn buiten kunt rijden. nee dat gaat er bij mij echt NIET in.
Ik denk dat ze het valdispertje voor zichzelf bedoelt
midgie schreef:Ik denk dat ze het valdispertje voor zichzelf bedoelt

)midgie schreef:Vicky_88 schreef:ik vind het persoonlijk een beetje belachelijk om je paard te versuffen en drogeren voor je eigen plezier, zodat jij fijn buiten kunt rijden. nee dat gaat er bij mij echt NIET in.
Ik denk dat ze het valdispertje voor zichzelf bedoelt
Loopt hij tegen zichzelf aan. Ik zorg wel voor voldoende vitaminen en mineralen. JIj zou een pot met vit.min. kunnen kopen en dat als rantsoen kunnen voeren samen met een schepje muesli voor hete paarden. Als je maar genoeg ruwvoer geeft en genoeg is altijd voorradig voor hem.
...)
). Maar de galop is erg relaxed. Hij galoppeert wel lekker door, maar absoluut geen rengalop. En hij is terug te nemen.LindaV schreef:Ik weet niet of mijn reactie hierop zo fout is. Zodra ik haar ook maar een beetje los laat, krijg ik haar niet meer terug. Ze pakt het bit vast, en begint te rennen. Hoe moet ik haar dan terug krijgen? In haar mond gaan hangen (wat nu de enige uitkomst is?) Of gewoon laten gaan, met alle gevolgen van dien. Ze rent zichzelf gewoon dood, ze wordt gewoon niet moe.
Ik wil gewoon dat er een duidelijke rem opzit. Als ik plotst stil moet staan, moet dat ook kunnen. Daarom zoek ik een oplossing. Anders is het niet verantwoord om het bos in te gaan.
Ik weet ook wel dat ik met dit paard nooit met een los teugeltje op het dooie akkertje door het bos zal gaan rijden. Maar ik wil het in ieder geval ontspannen kunnen doen. én verantwoord.
Je zegt dat je dit paard nooit met een los teugeltje op je dooie akkertje door het bos zou kunnen rijden. Wat als ik je zeg dat dit wel mogelijk is?