Paard ontzettend heet. Welk hulpmiddel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmazingSnarf

Re: Paard ontzettend heet. Welk hulpmiddel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 09:38

Ik sluit me bij midgie aan, volgens mij kun je het beste geduld hebben en veel met haar naar buiten gaan. 't kan weken / maanden duren, maar uiteindelijk raakt ze aan't bos gewend en zal ze ook daar tot rust komen denk ik.

Ik reed vorig jaar op een half-Fries die niet meer met de les mee mocht omdat ze dwars door alle paarden heen racede. Na een hele zomer "vechten" (met een gewoon trensje, zonder martingaal) om niet een uur zo hard mogelijk 't bos door te gaan (stap, draf, galop maakte niet uit, als't maar zwaar over tempo was) begon ze aan't bos gewend te raken en 't is nu het meest relaxte bospaard waar ik op rijdt, maar 't heeft wel een jaar van geduld en kleine stapjes voorwaarts gekost!

Geduld lost meer op dan je denkt, hulpmiddelen lossen minder op dan je denkt!

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 09:49

Als hulpteugel zou ik zelf alleen een martingaal gebruiken. Uit je informatie begrijp ik dat ze niet gevaarlijk is om buiten te rijden, maar alleen heel erg heet. Waarschijnlijk vind ze het buiten zo leuk dat ze als een jollige pingpongbal heen en weer schiet. Ik vind de suggestie van Fordnina erg goed. Verplaats je dressuurtraining van de bak naar het bos. Als je dit elke keer doet zal ze het bos gaan associeren met werken in plaats van een grote speeltuin. Hopelijk kan je dan naar verloop van tijd de training in het bos steeds meer op gaan buigen naar een ontspannen buitenrit. Mocht dit alles niet helpen is misschien je paard gewoon niet geschikt om met een lang teugeltje door het bos te rijden. Met een hulpteugel heb je juist kans dat je nog meer spanning krijgt en ben je nog verder van je doel weg. Succes!

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 09:54

Ik longeer mijn paard altijd vantevoren, en dan rijd ik met een Martingaal.
Het werkt wel, niet helemaal.. maja ze vind het leuk, dat vind ik belangrijk! Ze wil alleen wat sneller, ze is ook goed te houden.. Verer zal i ker niks aan doen denk ik.

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 10:33

Ben zelf ook niet zo'n fan van hulpmiddelen omdat mensen er al snel aan gaan "hangen". In de vorm van; "oh dat komt door die hulpteugel, zie je wel dat het werkt". En op een gegeven moment wordt het voor veel mensen steeds moeilijker hem er weer af te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 10:44

Met hulpteugels moet je oppassen dat ze niet nog sterker worden en heet blijven. Kan best gevaarlijk zijn om steeds een bommetje onder je te hebben. Allereerst zou ik het krachtvoer drastisch minderen. Mijn paard krijg 2 x halve schep muesli zonder haver en zonder suiker van subli, speciaal voor hete paarden en dat is soms nog te veel. Verder heel veel hooi en wat gras. Is genoeg voor paarden die genoeg energie van zichzelf hebben.

Ik rij met pelham met 2 teugels, stangetje en dat gaat goed, heb vrnl losse teugel, omdat mijn paard wel ontzag heeft voor dit bit, dus zoek het niet op. Mijn paard kan nl pissig worden, erg drammerig en veel verzet geven als hij wil gaan en het gaat niet. Ik hoef maar heel kleine ophoudingen te maken om het duidelijk te laten zijn dat hij er niet door heen kan lopen.

Heb ook hulpteugels gebruikt, loopt hij door heen, wordt heel sterk, krijgt onderhals omdat hij zijn rug wegdruk en zijn hals er uitdrukt. Neemt gewoon het bit tussen zijn kiezen en gaan met die banaan. Kan hij heel lang volhouden en dat is gevaarlijk.

Weet dat je een paard hebt dat geleerd is voluit te gaan, kmters te maken. Doe veel met haar, maar probeer korte stukjes te draven en te galoperen. Ik galoppeer niet als hij heel erg heet is. Ik probeer hem over de rug te laten draven en dat mag hij best hard doen, als ik maar kontakt heb met zijn mond, als hij maar verbinding houdt. Dat hebben ze snel door, is dus geven en nemen.

Niet opfokken maar proberen rustig te maken, als mijn paard heel heet wordt, ga ik stappen en dat doe ik net zo lang tot dat hij weer helemaal is ontspannen, bijna inkachelt om maar zo te denken. Daarna ga ik pas weer draven.

Het helpt wel een ander paard bij je te hebben, maar wedstrijdje zullen ze altijd gaan doen, maar het andere paard zal snel steeds achter blijven en dat willen ze ook niet, ze willen bij elkaar blijven en dan kan jij haar weer terugnemen, dan steeds goed belonen.

Maak desnoods lange ritten ipv een korte stevige rit.

Maar voer is aandachtspunt nr 1, te veel mensen denken dat paarden krachtvoer nodig hebben, is niet waar. Genoeg goede kwaliteit ruwvoer is meer dan voldoende met een goede liksteen of wat extra mineralen zoals zeewier en wat ectrolyten na het rijden is genoeg. Appeltje, wat oud brood, worteltje is goed genoeg, desnoods een paar oude boterhammen als alles brok krijgt en jouw paard een extra hoeveelheid hooi in de plaats van het krachtvoer.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:52

russel schreef:
Met hulpteugels moet je oppassen dat ze niet nog sterker worden en heet blijven. Kan best gevaarlijk zijn om steeds een bommetje onder je te hebben. Allereerst zou ik het krachtvoer drastisch minderen. Mijn paard krijg 2 x halve schep muesli zonder haver en zonder suiker van subli, speciaal voor hete paarden en dat is soms nog te veel. Verder heel veel hooi en wat gras. Is genoeg voor paarden die genoeg energie van zichzelf hebben.

Ik rij met pelham met 2 teugels, stangetje en dat gaat goed, heb vrnl losse teugel, omdat mijn paard wel ontzag heeft voor dit bit, dus zoek het niet op. Mijn paard kan nl pissig worden, erg drammerig en veel verzet geven als hij wil gaan en het gaat niet. Ik hoef maar heel kleine ophoudingen te maken om het duidelijk te laten zijn dat hij er niet door heen kan lopen.

Heb ook hulpteugels gebruikt, loopt hij door heen, wordt heel sterk, krijgt onderhals omdat hij zijn rug wegdruk en zijn hals er uitdrukt. Neemt gewoon het bit tussen zijn kiezen en gaan met die banaan. Kan hij heel lang volhouden en dat is gevaarlijk.

Weet dat je een paard hebt dat geleerd is voluit te gaan, kmters te maken. Doe veel met haar, maar probeer korte stukjes te draven en te galoperen. Ik galoppeer niet als hij heel erg heet is. Ik probeer hem over de rug te laten draven en dat mag hij best hard doen, als ik maar kontakt heb met zijn mond, als hij maar verbinding houdt. Dat hebben ze snel door, is dus geven en nemen.

Niet opfokken maar proberen rustig te maken, als mijn paard heel heet wordt, ga ik stappen en dat doe ik net zo lang tot dat hij weer helemaal is ontspannen, bijna inkachelt om maar zo te denken. Daarna ga ik pas weer draven.

Het helpt wel een ander paard bij je te hebben, maar wedstrijdje zullen ze altijd gaan doen, maar het andere paard zal snel steeds achter blijven en dat willen ze ook niet, ze willen bij elkaar blijven en dan kan jij haar weer terugnemen, dan steeds goed belonen.

Maak desnoods lange ritten ipv een korte stevige rit.

Maar voer is aandachtspunt nr 1, te veel mensen denken dat paarden krachtvoer nodig hebben, is niet waar. Genoeg goede kwaliteit ruwvoer is meer dan voldoende met een goede liksteen of wat extra mineralen zoals zeewier en wat ectrolyten na het rijden is genoeg. Appeltje, wat oud brood, worteltje is goed genoeg, desnoods een paar oude boterhammen als alles brok krijgt en jouw paard een extra hoeveelheid hooi in de plaats van het krachtvoer.

ik ben het in vele dingen eens met je. Ik heb een heeel sterk paard die niet te houden is wanneer hij nog eens fel wordt ook, zo gaan we in grote groepen enkel galoperen vanuit de nageeflijkheid vanuit de draf of stap, dan nog korte teugels en wanneer we vertrekken dan worden de korte ophoudingen bij elke pas gegeven en wordt er constant gewerkt aan de nageeflijkheid, zo is ie te houden vanaf de moment zijn hoofd omhoog is dan krijg ik die niet meer terug. Ik heb ook een pellham gekocht maar nog niet gebruikt omdat het voor de moment nog steeds zo kan met een gebroken bit, toch hebben we al eens een serieus valpartij achter de rug had. Die pellham zal ik ook alleen maar gebruiken wanneer ik zelf kan rijden met de dubbele teugel, dit moet ik nog leren.

Ik heb dan nog een fel paard die zich af en toe wat sterker maakt maar hij loopt gewoon met een pessoa bit in de middelste ring en daar is hij goed mee te houden. Waar ik niet meer akkoord ben(ingestelheid is goed maar kan niet bij elk paard) is met hete paarden van deze te doen stappen en niet eer te vertrekken in draf of galop als ze gekalmeerd zijn. Zoiets kan bij de mijne helaas niet. Als hij te heet is dan krijg ik die niet in stap, hoe hard ik er ook aan werk en consequent ik ben. Hij wordt alleen maar een bom en willen we dan draven dan lukt dit ook niet meer. Als ie te heet is dan nemen we een gacontroleerd tempo aan in draf en dan kan ik terug stappen maar eens we gegaloppeerd hebben dan kan ie weer niet meer gaan stappen. Ook als ie aarde onder zijn voeten voelt of gras dan moet ie gaan ik kan die inhouuden maar dan wordt het dribbelen. Als je een heet paard teveel gaat inhouden dan staat die energie op ontploffen is echt niet goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 14:17

Je moet proberen te voorkomen dat ze heet worden en dat gebeurt vaak als je gaat galoperen, na de 1e galop zijn ze warm en willen ze blijven gaan. Vaak is een verhitte draf ook al een opwarm punt, vaak willen ze dan uit zichzelf al aan gaan springen in galop.

Dravers is toch wel wat anders dan de gewone gemiddelde recreatiepaard. Dravers zijn geleerd om voluit te gaan als ze de vrijheid hebben. Idd is het link om hete paarden die zich nauwelijks kunnen beheersen stilt te zetten en te blijven stappen en toch als je zorgt dat je het voorblijft komen ze wel eerder tot rust.

Een pessoa bit is wellicht nog wel scherper dan een pelham. Een pelham is een gewone stang als je 2 teugels gebruikt, kan ook enkelgebroken als je wilt, maar mijn paard kent enkelgebroken niet. De onderste teugel is de hefboom en die heb je gewoon slap hangen. Die zit bij je pinkvinger en heb je gewoon vast. Bij sommige paarden ligt een stangetje juist rustiger in de mond. Enkelgebroken is al snel bewegelijk in de mond. Sommige hete paarden worden nl ook heet van veel subtiel ge-etter in de mond, zonder dat de ruiter dat in de gaten heeft.

Het karakter van het paard speelt ook mee. Mijn paard kan bv heel relaxed een uur met losse teugel ontspannen stappen, lekker om zich heen kijkend in een lekker tempo. Hij wordt daar niet onrustig van. Zodra ik een stukje ga draven wordt hij wakker. Als ik voel dat hij mij gaat uittesten moet je meteen ingrijpen. NIet bang zijn en dat zijn mensen soms nl wel met hete paarden want die kunnen nl flink verzet geven. Als mijn paard zijn zin niet krijgt, gaat hij springen. En toch als ik besluit dat we gaan stappen, dan gaan we stappen, maar dan niet met een strak teugeltje, want dan ontploft hij.

Noodzaak is natuurlijk wel de gehoorzaamheid en het respect voor de ruiter. MIjn paard is ten opzichte van mij niet helemaal gehoorzaam, heeft buien dat hij het opzoekt en ik eerlijk gezegd dus niet Knipoog Ik zoek zijn dubbele bodem niet op, veels te onvoorspelbaar, dus ik probeer baas te blijven door hem voor te zijn. Dat heeft wel tijd nodig, want je moet je paard wel goed leren kennen. Daar moet je in investeren. Ik ging in het begin altijd alleen maar stappen, zodat ik de omgeving goed leerde kennen, zodat ik weet waar eventueel zijpaden zijn, waar de paden goed lang en een goede bodem hebben waar veel wandelaars zijn, waar de mountainbike routes zijn, etc.

Ik laat hem in de vlaktes gaan, dan mag hij gaan zolang en hard hij wil, ik spoor nooit aan, geef genoeg teugel. Dat is zijn moment en dat is vaak genoeg. Maar op de bospaden moet je gewoon oppassen en dat kan ik niet met een simpel bitje want hij neemt mij gewoon mee.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 21:14

voor een heet paard lijkt me cooling-gel het beste.....

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 21:20

sorry, kon het niet laten.

Vaak heb je als ruiter meer invloed op je paard dan je zou willen. Als jij maar iets spant, zo weinig dat je het je niet bewust bent, dan heeft jouw paard dat gelijk door. En die spanning kan erger worden als je al verwacht dat je paard heet wordt. Hij schrikt sneller, gaat sneller lopen, draaft aan tijdens stappen, dat soort dingen.

Wat mij erg geholpen heeft toen ik daarachter kwam, is met een vriendin rijden en een bijzonder druk gesprek met haar houden. en helemaal niet op jouw paard letten en op dingen die je tegenkomt. Je paard zal er dan ook geen aandacht aan schenken.

en als jouw paard rechts iets ziet liggen of staan wat hij spannend vind, strak naar links kijken. je zal zien dat je paard ook even naar links gaat kijken om te kijken waar jij zo naar zit te kijken.

verder zou ik niet zo snel met hulpmiddelen beginnen.

hooguit een valdispert (je weet wel, zo'n pilletje voor examenstress...).

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 21:38

ik vind het persoonlijk een beetje belachelijk om je paard te versuffen en drogeren voor je eigen plezier, zodat jij fijn buiten kunt rijden. nee dat gaat er bij mij echt NIET in.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 22:02

Vicky_88 schreef:
ik vind het persoonlijk een beetje belachelijk om je paard te versuffen en drogeren voor je eigen plezier, zodat jij fijn buiten kunt rijden. nee dat gaat er bij mij echt NIET in.

Haha! Ik denk dat ze het valdispertje voor zichzelf bedoelt Knipoog

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 22:04

midgie schreef:

Dat idee heb ik ook. Clown
Ben het er wel mee eens eigenlijk. Knipoog

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 22:23

Ik reed mijn enorm hete pony in het bos altijd met een pessoabitje.
Deze pony liep ook altijd keihard, en rustig houden/maken lukte echt niet. Alleen het bos ruiken was spreekwoordelijk voldoende om mega-enthousiast te raken. Ook dit dier gaf niet op, en het gedrag werd nog extremer als ik met anderen ging rijden. Dan werd het (als het aan de pony lag) een competitie. Pony moest dan ook altijd voorop, waarna het wat beter ging.

Ook in mijn geval was het dier goed te rijden in de bak, op ander terrein, tijdens concours en zelfs tijdens de cross. Alleen in het bos was het nooit ontspannen rijden, maar altijd heet. Korte ritten; hielp niet, lange ritten; maakte niet uit. Dressuuroefeningen tussendoor doen; werkte alleen zolang ik de oefening uitvoerde. Meteen daarna weer heet. (je kunt moeilijk je gehele buitenrit wijkend, SB, in travers enz. rijden, al heb ik zelfs dat geprobeerd Haha! )

Ik heb 'em een tijdje met slof gereden in het bos, maar ben hier snel weer vanaf gestapt. Werkte wel, maar was niet mijn manier (niet op die manier, want moest em in het bos teveel gebruiken). (Relatief) Wel lekker reed ik buiten als ik er een pessoabitje in hing. De pony reageerde goed op druk achter de oren, en dit bit had ik door de werking slechts weinig echt nodig. Hiermee kon ik sindsdien vrij beheerst rijden, ongeacht het tempo, de duur of de zwaarte van de rit, zonder veel trek- en plukwerk.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 22:33

Enne, wanneer ik dan ontspannen dacht te gaan kletsen met andere ruiter, sprintte de pony er snel vandoor....(Overigens ook zeer ongehoorzaam!)(En slim)

Maar, ik moet zeggen dat dit in vele gevallen wèl kan helpen; doordat je weet dat het dier zo heet kan worden, waardoor jij als ruiter verkrampt gaat zitten, voelt het dier de spanning aan en neemt deze (nog meer) over, waardoor het gedrag verergert.

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 07:31

Ik ken dit paard nu zo'n vijf jaar, waarvan ze 3 jaar van mij is. Vanaf het begin af aan rijd ik met haar in het bos. En ik heb zelfs een jaar achter elkaar alleen maar gestapt, dit ging wel redelijk ontspannen. Het is puur het drafje. Zodra er een drafje komt wordt ze heet. Ik ga dan rustig terug stappen, maar dit kan dan niet rustig meer. Ik zou niet weten hoe lang ik het dan vol moet houden volgens jullie.
Ik wil nu gewoon iets anders proberen. Ik probeer haar altijd rustig te houden, zelf ben ik ook gewoon rustig omdat ik haar kan vertrouwen. Ze gaat niet omhoog, alleen naar voren.
Ze wil gewoon hard, maar is dan niet meer te remmen.

Ik wil gewoon meer controle over haar rem, zodat ik haar sneller terug kan nemen als ze aan de loop gaat.

Vertellen jullie me maar eens hoeveel 'jaar' ik nog moet gaan stappen om het 'pedagogisch' op te lossen. Sommige dingen zitten tussen de oren.

Ik heb van de ruitershop, de aanrader gekregen om een stangetje aan te schaffen. Gewoon met bitringen, niet met een schaartje. Omdat ze hier net wat feller op reageren en als je je hand ontspant. Het totaal geen inwerking heeft.

Mijn veearts zegt dat ik absoluut niet van voer moet veranderen. Ik voer al voor een heet paard, en ze mag niet om minder ivm snel invallen/afvallen.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 08:08

midgie schreef:
Vicky_88 schreef:

staat er dan wel een beetje verkeerd verwoord, of ligt dat aan mij??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 08:50

Wat voor eten krijgt je paard?
MIjn paard is rondgeribt en moeilijk op gewicht te houden, op dit adres krijgt hij onbeperkt hooi en veel oud brood, eindelijk een paard dat netjes op gewicht is. Hij krijgt heel erg weinig krachtvoer, anders stijgt hij elke dag op Clown Loopt hij tegen zichzelf aan. Ik zorg wel voor voldoende vitaminen en mineralen. JIj zou een pot met vit.min. kunnen kopen en dat als rantsoen kunnen voeren samen met een schepje muesli voor hete paarden. Als je maar genoeg ruwvoer geeft en genoeg is altijd voorradig voor hem.

Als je je paard laat draven op stukken waar ze de ruimte heeft en even mag gaan en je kan haar leren om te draven op een acceptabel tempo op andere stukken?

Hoe draaft ze in de bak? Gaat dat zonder problemen? Probeer dat tempo ook buiten te handhaven. Steeds ingrijpen als ze een stapje harder gaat zetten, meteen terug nemen en stem erbij.

Je paard zal nooit een paard worden met een rustig drafje, heerlijk uren ontspannen samen in het bos. Vergeet dat maat.

Ik heb mijn paard nu 8 jaar en ben al 8 jaar bezig om dat te bereiken. Als ik met anderen ga, moet ik voortdurend de rem erop zetten en moet ik een middenmoot houden tussen een pissig paard en er aan blijven hangen, flink terug nemen. Met galopjes laat ik hem vaak gewoon meedraven. Ik heb geen draver, dus bij jouw wellicht erger.

Ik ga ook regelmatig even alleen en dan mag hij in zijn tempo draven, niet uit te zitten, en zoek ik als ik merk dat er nog meer in zit even de zandvlakte op en laat hem knallen.

Hoeveel doe je met je paard gedurende de week? Elke dag wat beweging? Elke dag naar buiten en hoeveel uur?

Ik doe bv ook de bak half afzetten en laat hem zichzelf longeren, dus zonder lijn, leg wat balkjes die hij moet draven. Neem hem regelmatig mee met lange lijn om alleen te wandelen. Ik moet zorgen voor veel afwisseling bij mijn paard. Ontploffen is bij hem nl ook verveling, leven in de brouwerij zoeken.

1 keer per week rijdt een ervaren amazone voor mij, moet hij 1 keer heel erg bij de les blijven en wordt hij aan het werk gezet.

Kan je iemand die goed kan rijden hem 1 keer rijden? Je zegt hij/zij heeft M gelopen, iemand die verder dan M is en hem naar Z rijden, zodat hij in het werk gezet wordt.

Ik doe trouwens ook op de dagen dat ik niet rij, hem minstens 15 minuten laten circelen, longeren doe ik ook minstens 1 keer per week. Soms doe ik s'morgens goed longeren met bijzet en s'avonds met de meiden nog een bosritje, dan is hij pas normaal rustig in de draf te rijden.

Niet bang zijn dat ze te snel te veel doen, onze paarden doen eingelijk te weinig, watjes.

Wellicht gaan trainen voor endurance.? Eindelijk iets wat hem/haar interesseert. ??

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 08:53

Veel stappen met dit type paard is juist het slechtste wat je kunt doen. Overduidelijk geeft je paard aan veel energie en werklust te hebben. Wees hier blij om het buig deze enrgie om in de juiste werk mentaliteit. Tegenhouden met hulpteugels maken hem alleen maar heter.

Helemaal terug naar de basis!

Leer je paard gehoorzaam te zijn en zet hem intensief aan het werk. Hiermee bedoel ik geef hem zowel fysiek als geestelijk een uitdaging, daar wordt hij juist kalmer van. Probeer zijn voorwaardse energie om te zetten naar meer verheven en verzameld werken. Veel overgangen rijden, véél draven en galloperen. Eerst in de bak en zodra hij goed onder controle is naar buiten met indien nodig uitsluitend een martingaal (voor je eigen veilige gevoel).

Met straffere bitten, en 15 hulpteugels ga je het probleem niet opgelost krijgen.
Het is immers niet het paard dat iets fout doet, maar jouw reactie hierop.
Het is een veel gemaakte fout met hete paarden. Ontspanning krijg je door eerlijke, intensieve en afwisselende arbeid. Niet door straffere bitten, minder voer, jarenlang stapwerk of allerlei hulpteugels.

succes!

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 11:37

Ik weet niet of mijn reactie hierop zo fout is. Zodra ik haar ook maar een beetje los laat, krijg ik haar niet meer terug. Ze pakt het bit vast, en begint te rennen. Hoe moet ik haar dan terug krijgen? In haar mond gaan hangen (wat nu de enige uitkomst is?) Of gewoon laten gaan, met alle gevolgen van dien. Ze rent zichzelf gewoon dood, ze wordt gewoon niet moe.

Ik wil gewoon dat er een duidelijke rem opzit. Als ik plotst stil moet staan, moet dat ook kunnen. Daarom zoek ik een oplossing. Anders is het niet verantwoord om het bos in te gaan.

Ik weet ook wel dat ik met dit paard nooit met een los teugeltje op het dooie akkertje door het bos zal gaan rijden. Maar ik wil het in ieder geval ontspannen kunnen doen. én verantwoord.

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 11:42

Owja. Even aanvullend.

Mijn paard krijgt iedere dag 12 uur weidegang in een kudde. Ik werk 6 dagen in de week met haar. Variërend van dressuur/springen, of zwaar werk aan de longe. Ik kan haar overigens makkelijk een week laten staan. Ze zal gewoon net zo braaf haar werk doen.

Ze krijgt 1 kilo slobber en muesli zonder, en muesli. Beiden zijn geschikt voor hete paarden. Hierbij krijgt ze nog pulp, omdat ze de neiging heeft snel in te vallen en veel ruwvoer.
Ze krijgt ook nog een halve summerfit koek. Voor de vitamines en mineralen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:01

Pulp bevat heel veel suiker (melasse). Ik gaf ook wel pulp in de winter bij om body te krijgen, maar na een paar dagen zat hij tegen het plafond. De melasse is toegevoegd om het smakelijk te maken.

Stop even met de pulp en geef ipv pulp oud brood. Een half pak per dag mag best. Ik haal bij de Lidl vaak het brood van de vorige dag, vaak krijg ik het voor niks mee en AH heeft tegenwoordig wit brood van de vorige dag voor 29 cent, maar dan moet je wel vroeg zijn anders is het op.

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:11

Hoe is je paard als je hem aan de hand mee naar buiten neemt? Zou dat een manier zijn om hem rustig in het bos te kunnen laten lopen?

Mijn pony wilde in het begin alleen maar snel voorwaarts (renpaard, volbloed arabier). Een winnaar, wilde presteren, en had niet zo veel geduld. Ik ben héél véél met hem gaan wandelen aan de hand. In het begin liep hij vooral voltes in draf om me heen, omdat ik te langzaam liep (ik loop ook erg langzaam, en mank, en met een kruk Haha! ...)
Maar na enkele maanden rennen en steigeren, liep hij een stuk beter mee aan de hand.

Onder het zadel is de stap nog steeds sneller dan je zou willen voor een relaxed ritje (ook voor de ruiters die met ons meerijden Knipoog ). Maar de galop is erg relaxed. Hij galoppeert wel lekker door, maar absoluut geen rengalop. En hij is terug te nemen.

Ik moet er wel aan toevoegen dat we vrij veel met Ronnie de Pony "klommelen" (Limburger, sorry, ik heb er even geen Nederlands woord voor). Lekker spelen met voorwerpen, genieten van niks doen, ontspannen (horsemanship-achtige oefeningen). Je merkt het verschil ook met rijden. Door de grondoefeningen wordt de dominatieverhouding steeds beter, en ik merk dat hij daardoor ook steeds beter gaat luisteren naar stemhulpen.

We voeren overigens kuil / hooi, muesli zonder en subli ponybrok. Hij staat elke dag zo'n 12 uur buiten.
Aanvullend af en toe wortels / appels / slobber en soms wat extra vitamines, afhankelijk van hoe hij oogt.
Door het voer doen we een scheut zonnebloemolie, op aanraden van mijn dierenarts. Olie zorgt op de een of andere manier voor een wat gelijkmatiger energie-niveau, waardoor de scherpe randjes er ook wat vanaf gaan.
Succes!

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:04

ik moet eerlijk toegeven dat ik met mijn draver ook enkel nog buiten ga als er iemand anders te paard meegaat... niet omwille van het crossen (want hij kan uren geniete van rondjes sloffen), maar omdat het een broekschijter is... k bedoel maar: een paard heeft ook een karakter... sommige zaken moet je mss gewoon aanvaarden.

k doe de mijne het niet meer aan om uren alleen op pad te moeten omdat hij er simpelweg een hekel aan heeft...daarvoor heb ik mijn pony gekocht. omdat ik inzag dat mijn paard dat gewoon niet leuk vond...spijtig, maar dan pas je op een bepaald gebied niet bij mekaar...

En van mijn pony moet ik omgekeerd ook geen uren rondsloffen verwachten (en zeker al niet in de piste)... die wordt ook lastig als ze na een half uur buiten zich nog niet heeft mogen uitleven... ieder zn aard...

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:12

de valdispert was een grapje...
maar voor je zelf is geen slecht idee!

hmmm.... je bent al lang aan het tobben... misschien heb je ook wel een paard dat het geweldig vind in het bos.
helaas is het bos niet geschikt op een kilometer of wat sprinten trekken.

ik weet het niet, maar ik ben niet zo van de bitten, hooguit een martingal.
en het idee om voor een endurence te trainen lijkt best een goed plan!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:17

LindaV schreef:
Ik weet niet of mijn reactie hierop zo fout is. Zodra ik haar ook maar een beetje los laat, krijg ik haar niet meer terug. Ze pakt het bit vast, en begint te rennen. Hoe moet ik haar dan terug krijgen? In haar mond gaan hangen (wat nu de enige uitkomst is?) Of gewoon laten gaan, met alle gevolgen van dien. Ze rent zichzelf gewoon dood, ze wordt gewoon niet moe.

Ik wil gewoon dat er een duidelijke rem opzit. Als ik plotst stil moet staan, moet dat ook kunnen. Daarom zoek ik een oplossing. Anders is het niet verantwoord om het bos in te gaan.

Ik weet ook wel dat ik met dit paard nooit met een los teugeltje op het dooie akkertje door het bos zal gaan rijden. Maar ik wil het in ieder geval ontspannen kunnen doen. én verantwoord.

Beste Linda,

Hangen aan het bit lost niets op. Ten eerste is het niet prettig voor het paard ten twee worden jouw armen steeds een cm langer Haha! Je zegt dat je dit paard nooit met een los teugeltje op je dooie akkertje door het bos zou kunnen rijden. Wat als ik je zeg dat dit wel mogelijk is?

Het enige wat je moet doen is je manier van rijden helemaal veranderen en volgens de klassieke rijkunst gaan scholen. Dan rijdt je niet op kracht, maar op balans, zit en lichte hulpen. Problemen los je dan niet op met hulpteugels of sterker te zijn dan je paard, maar door juist slimmer te zijn dan je dan paard. Ik zeg niet dat het eenvoudig is en ook niet dat je dit helemaal alleen kunt, maar het is zeker op te lossen.

Een paar practische tips waarmee je alvast aan de slag kan gaan:

Longeer je paard, aan het halster (geen bit) laat hem veel galoperen, Nee, hij loopt zich niet dood!
Hij is zoveel terug gereden en ingehouden dat als hij dan eens mag gaan, hij waarschijnlijk helemaal uit zijn stekker gaat. Al wil hij 30 minuten racen dan mag hij dat, ga niet hangen aan de lijn maar laat hem lekker gaan, bokken, springen wat hij maar wil. Houd dit eens twee weken vol. Je zal zien dat hij steeds minder de neiging krijgt lang te gaan racen. Hij zal steeds gecontroleerder gaan bewegen.

Wat héél belangrijk is dat je na zo'n race explosie hem een hele goede cooldown geeft. Dus 30 minuten voluit racen is minimaal 45 uitstappen aan de hand. Bijvoorbeeld 15 minuutjes in de bak en 30 minuten lekker ontspannen het bos is. Daarna lekker al het zweet eraf spuiten en wat extra's bijvoeren. Ook mag je paard na zo'n inspanning de volgende dag niet ineens op rust gezet worden anders kan hij maandag ziekte krijgen.

Ik zou zeggen probeer het eens en ik durf een weddenschap met je af te sluiten dat hij na 2 weken ineens rustig en gecontroleerd kan draven en galoperen. Wel 7 dagen in de week met hem aan de slag en laat hem de eerste dagen zelf bepalen hoelang en hoe gek. Daarna ga jij de regels zetten.

Heel veel succes