vinden jullie dit goed????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bryan3

Re: vinden jullie dit goed????

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 22:00

Slof lijkt me ook helemaal geen optie nee, wel nieuw trouwens een paard inrijden met slof misschien dat het nu een rage wordt om je paard ff in de krul te trekken.
Nee mijn motto met rust en geduld berijk je een hele bult!
en als je het even niet ziet zitten of even geen raad weet schroom niet om hulp te vragen juist dan ben je een ervaren ruiter want dan erken je je "probleem"

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 22:05

Bryan3 schreef:
Slof lijkt me ook helemaal geen optie nee, wel nieuw trouwens een paard inrijden met slof misschien dat het nu een rage wordt om je paard ff in de krul te trekken.
Nee mijn motto met rust en geduld berijk je een hele bult!
en als je het even niet ziet zitten of even geen raad weet schroom niet om hulp te vragen juist dan ben je een ervaren ruiter want dan erken je je "probleem"

Helemaal geweldig! Zo zou ik ze vaker willen zien! *LOL*

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 15:33

Zo een hebben we er op stal ook: Ingereden met de slof want dan zit de krul er voor de verkoop mooi in. (wij hebben haar gekocht)
Het heeft ons zeker een jaar gekost voor het paard met de neus voor de loodlijn durfde te lopen....
Mijn advies: Nooit een slof!!!!!!!!!!!!!!!! Die is levensgevaarlijk in onkundige handen!

An_Da

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 13:19

Nou een paard inrijden met slof heb ik niet beweerd hoor en dat advies zou ik ook nooit geven, maar om even terug te komen op "kenners", wie hier op bokt is nou een echte "kenner" Het grootste gros bestaat hier uit Penny meisjes die 0,0 ervaring hebben met paarden of ponies......maar het wel lekker allemaal beter weten, zelfs vaak beter weten dan een olympisch amazone die al 2 keer goud heeft gehaald, omdat het zo in boekjes staat of weet ik wat........wie is dus een kenner ? Ik beweer niet dat ik een kenner ben, en hulpmiddelen moet je ook niet te snel naar grijpen, maar ik zie ook heel vaak ruiters die lekker aan het vechten zijn met een te sterk paard en ieder uur dat ze rijden maar lekker aan die mond lopen te hangen, nee daar knapt je paard van op zeg, dan liever maar op een rustige en verantwoorde manier en onder begeleiding de slof er bij om je paard ook maar gezond in zijn of haar hoofd te houden en de ruiter hierbij gelijk leren hoe ze haar handen beter kan houden en gebruiken.........het is allemaal leuk gezegd, lekker rechtop op je paard zitten, handjes netjes stil zoals in alle boekjes staat, en vervolgens rustig drijven en dan doet je paard het vanzelf wel......ja duhuuuhuuuh...........als je verder wilt komen dan L of m of zo, of hoger wil komen dan ZZ, dan komt er wel iets meer bij kijken, jij en je paard moeten er verdraaid hard aan werken om iets te bereiken en dat gaat niet met compleet stil zitten en maar wachten tot er wat vanzelf gebeurt.....helaas maar dan kan je nog 30 jaar wachten en lukt het nooit......

Als je bij de "top"ruiters en amazones eens gaat kijken hoe die op wedstrijden met het losrijden bezig zijn met hun paarden is wel even wat anders dan in de "boekjes"vermeld staat. Maar wat je ook doet gezondheid van geest en lichaam van het paard staat bij mij altijd voorop.........

Ik wordt wel vaak een beetje spuugzat van die meisjes die alles zo goed weten., maar ondertussen nergens wat van af weten..bij mij in de buurt wonen ook een paar van die mutsen, ze weten alles beter, maar voeren ondertussen wel gemaaid gras uit eigen wei aan de paarden volop jacobskruiskruid, en racen in volle rengalop over de openbare weg, kunnen amper op hun ponies en paarden blijven zitten, maar een grote mond dat ze hebben......ze weten het zo goed allemaal.....straks ligt 1 van de paarden een keer dood in de wei en ik mag er dan naar kijken.....en dan is het, oh....wat zielig wat sneu en huilen, tja eigen schuld dikke bult dames, maar o zo sneu voor die arme paarden vind ik dan......En dan heb je van die meiden die een mooi duur paard moeten, er niks mee kunnen en dan moet het beest maar weg, want hij deugd niet......en op wedstrijden ook, ruiters en amazones die voor de show maar eens lekker de sporen in hun paarden prikken tot het paard over de rooie is en dan gaat steigeren en bokken, ze stelen dan de show en kunnen lekker trots zijn op hun paard die "zo moeilijk" te rijden is, dan de proef in om er vervolgens sjagerijnig uit te komen omdat het niet ging, nee raar he als je eerst je paard over de zeik rijdt.......en dan krijgt zo'n beest klappen en weet ik wat niet meer.......en moet hij verkocht worden omdat hij niet deugd, op naar het volgende slachtoffer....nee dan zijn we pas goed bezig......

Sorry moest dit even kwijt, heeft niks met jullie te maken naturlijk, maar dit soort volk kan ik niet uit staan.......

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 13:25

Heb ik ook een hekel aan...
Maar dat neemt niet weg dat een slof een hulpmiddel is. En zoals jij dat mooi zegt: "maar ik zie ook heel vaak ruiters die lekker aan het vechten zijn met een te sterk paard en ieder uur dat ze rijden maar lekker aan die mond lopen te hangen, nee daar knapt je paard van op zeg, dan liever maar op een rustige en verantwoorde manier en onder begeleiding de slof er bij om je paard ook maar gezond in zijn of haar hoofd te houden en de ruiter hierbij gelijk leren hoe ze haar handen beter kan houden en gebruiken", dán is het logisch als er een hulmiddel bij komt, maar mét! de goede begeleiding!

Wij weten niet hoe ze rijdt, geen idee wat voor begeleiding ze krijgt, en *ik denk dat de meeste het met me eens zijn* laat ze dan niet met hulpmiddelen gaan werken, maar die begeleiding zoeken als ze er zelf niet uitkomen, daarna kan je altijd nog kijken of het niet beter is iets 'extra's' te gebruiken. Maar het is ook niet goed om meteen iets anders erbij te halen, probeer eerst uit te zoeken hoe het komt, en of de fout niet bij je zelf ligt. En níet meteen omdat ze er niet uitkomt *in dit geval* een slof aanpraten om het probleem op te lossen

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 13:34

DeniseES schreef:
En zoals jij dat mooi zegt: "maar ik zie ook heel vaak ruiters die lekker aan het vechten zijn met een te sterk paard en ieder uur dat ze rijden maar lekker aan die mond lopen te hangen, nee daar knapt je paard van op zeg, dan liever maar op een rustige en verantwoorde manier en onder begeleiding de slof er bij

Ik zie dan liever onder goede begeleiding hoe de ruiter zijn paard ontspannen leert te rijden zodat er wat nageeflijkheid en ontspanning komt en er niet gevochten hoeft te worden.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 13:42

Niien_ schreef:
DeniseES schreef:
En zoals jij dat mooi zegt: "maar ik zie ook heel vaak ruiters die lekker aan het vechten zijn met een te sterk paard en ieder uur dat ze rijden maar lekker aan die mond lopen te hangen, nee daar knapt je paard van op zeg, dan liever maar op een rustige en verantwoorde manier en onder begeleiding de slof er bij

Ik zie dan liever onder goede begeleiding hoe de ruiter zijn paard ontspannen leert te rijden zodat er wat nageeflijkheid en ontspanning komt en er niet gevochten hoeft te worden.

Dat zei ik toch ook... Je citeert maar een stukje van die tekst...

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 13:56

Ja. Omdat ik het met die tekst niet geheel eens ben. Ik vind hulpteugels over het algemeen grote onzin en in weinig gevallen logisch, omdat je met de goede begeleiding en een andere aanpak bijna overal uit moet kunnen komen zonder hulpmiddelen.

Nog een nadeel aan hulpteugels vind ik trouwens dat mensen zich er zo snel aan gaan ophangen. Zo snel zeggen ze; "oh dat komt door die hulpteugel Ja ".
Zo wordt de stap naar weer zonder gaan rijden steeds groter. En ik heb dit meerdere malen langs zien komen, de ervaring leert.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 14:05

Ja toch? Vind ik ook... Er wordt niet gekeken naar wat er fout gaat, maar wat er gedaan kan worden om die fout weg te moffelen, en daar komen de hulpmiddelen dan aan te pas, terwijl die echt niet gemaakt zijn om fouten te verstoppen

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 14:06

Ja .
Ik vind dat mensen hulpmiddelen teveel gebruiken om dingen weg te stoppen inderdaad. Problemen oplossen doe je niet met dat soort hulpmiddelen, in elk geval 9,5 van de tien keer niet. Knipoog

Dan zijn we het dus toch eens. Lachen

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 14:26

Ja

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 20:30

An_da: je zegt zelf dat je vind dat een ruiter wel meer moet doen dan netjes stil zitten... maar als je de slof eromheen gaat hangen krijg je juist ruiters die niks meer doen omdat het paard toch wel in de goede houding loopt!

Siita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 20:41

veel overgangen rijden zodat paardje mooi op de achterhand komt en evenwicht krijgt. goed letten op stelling en buiging. dat ze goed op het been reageert. lekker ontspannen wordt enz.

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 11:08

Heb je les? als je les heb dan kan je het aan je instructrice vragen misschien kan zij je helpen