Zadelmak maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: Zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:34

Idd..dat is de beste manier Ja Zo heb ik mijn zwarte arabierenhengsten ook allemaal ingereden tot grand penny prix Pling Vooral de slof, en je stang&trens hoofdstel niet vergeten, dan komt het heeeelemaal goed..

Ontopic...ik zou er pas echt op gaan zitten als hij 4 jaar is. 2,5 is wel heel vroeg om hem zadelmak te maken, te longeren en al te gaan berijden Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:48

2,5 jaar? lekker op tijd...

Waarom zo vroeg? T diertje kan echt nog niet volgroeid zijn.. ga eens op een plank zitten, in het midden = toch een beste belasting voor zo'n dier. Het is, m.i., beter om wat voorwerk te doen (als je er toch mee aan de slag wil) - grondwerk, kennis maken met tuig (zadel/longeersingel) - dan er zo jong op te gaan zitten (is meer kortetermijn denken dan langetermijn).

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:55

owww, een echte penny reactie, moet je dat profiel zien mooier kan niet Pling

Maar over de ts;
2,5 om er echt op te gaan zitten vind ik te jong, je kan al wel beginnen met simpele dingen beginnen, poetsen en grondwerk (niet teveel longeren). Een keer een zadeltje erop om te kijken wat hij doet kan ook maar erop gaan zitten zou ik pas bij 3 of 3,5 gaan doen. Dan is het toch al wat meer een volwassen dier (terwijl ze dan nog doorgroeien).

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 13:56

Jammer dat er niet geheel serieus met dit topic omgegaan wordt want zadelmak maken is toch echt het begin van je paard of je draak!

@Cassidy: ik pb-je wel ff

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 15:29

PB ontvangen, maar even algemeen een opmerking voor iedereen.

Als een paard er op leeftijd van 3 nog te iel uitziet, laten jullie hem dan staan?
Als een paard op 2,5 jaar behoorlijk begint te puberen, je hem hengst wilt laten voor een keuring en hij op het land met andere hengsten niet te hanteren is, beginnen jullie dan niet eerder?

Je moet naar het paard blijven kijken, en niet alleen naar die kalender.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 15:53

Ik zou met een puberende hengst van 2,5 jaar wel grondwerk doen, maar nooit berijden omdat de groeischijven nog niet dicht zijn enzo. Een iel paard van 3 jaar zou ik ook niet gaan inrijden. Maar ik ben sowieso een voorstander van pas met 3,5 a 4 jaar inrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 15:59

Om je vraag te beantwoorden, laat hem nog lekker een half jaartje staan. Tegenwoordig beginnen al met 2,5 jaar. Met 3 jaar doen ze al hun eerste wedstrijd. Waarom zo een haast? Geestelijk zijn het ook nog babies, lichamelijk ook.

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 16:09

Ik zou ook nog even wachten met het beginnen van het zadelmak maken en inrijden. Zij/hij heeft nog een heel leven voor zich, dus jullie samen als het goed is ook. Mijn paard is ook pas bij 3,5 jaar ingereden en eerst eens een paar maandjes lekker gepoetst, af en toe een gelongeerd en af en toe een het zadel er op, maar toen was ze dus al 3.
Ik zou hem of wat langer op het land laten staan of de tijd er voor nemen om een band met hem op te bouwen. Je kan nog zoveel andere dingen oom doen, bijvoorbeeld verkeersmak maken. Ga lekker samen wandelen, dit is ook goed voor de vertrouwensband.

Man_O_War

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 21:23

Laat hem nog mooi even op de wei staan, dan kan je tegen het voorjaar ermee beginnen.
Laat het door een prof doen en dan kan je in overleg na een paar x vast wel eens erop om het te proberen.

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 07:16

@Cassidy: Jazeker kijken we naar het paard en zijn nog te iel gaan ze nog ff lekker terug op de wei! Bij een brutaale hengst beginnen we wat vroeger! Alhoewel we ervoor zijn om hengsten, die niet braaf zijn en bij particulieren op stal staan, absoluut te ruinen mochten ze niet naar de keuring of iets dergelijks gaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 07:53

Kijk, en dat miste ik nou bij het verhaal van iedereen in dit topic: het kijken naar een paard. Als een paard er op een leeftijd van 3 nog uitziet als tweejarige, laat hem dan staan. Als een paard er op leeftijd van 3 uitziet als 5, kun je gerust en met mate beginnen.

@Jenny: als je eenmaal met een paard begint, maar je de stap naar de eerste keer in het zadel uitstelt omdat de kalender aangeeft dat hij nog geen drie is, en de algemene mening is dat je hem niet eerder in hoort te rijden: paarden pikken dingen heel snel op. Te lang in een fase (grondwerk, longeren) te blijven hangen omdat je er niet op wilt kan voor een paard betekenen dat hij zich heel snel kan gaan vervelen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 08:11

Hoe zit dat dan geestelijk? Het zijn toch nog babies? Tegenwoordig met die fok zien ze er bijna allemaal heel flilnk en gespierd uit met 2,5, maar of het wat uit maakt dat ze eerder aan de bak moeten vanwege hun lijf?

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 08:14

Geestelijk is ook een groot deel, als je eenmaal bent begonnen zie je snel genoeg ofdat ze het wel aan kunnen maar dat is een kwestie van gevoel!

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 08:20

Cassidy schreef:
PB ontvangen, maar even algemeen een opmerking voor iedereen.

Als een paard er op leeftijd van 3 nog te iel uitziet, laten jullie hem dan staan?
Als een paard op 2,5 jaar behoorlijk begint te puberen, je hem hengst wilt laten voor een keuring en hij op het land met andere hengsten niet te hanteren is, beginnen jullie dan niet eerder?

Je moet naar het paard blijven kijken, en niet alleen naar die kalender.

En niet te vergeten naar de nog niet gesloten groeischijven?

Een paard dat er als een reusachtige bonk spieren uit ziet heeft nog steeds geen gesloten groeischijven. Ja, die laat ik ook staan en wel tot 5 jaar het liefst.
Zoals de rest hier al zegt, 2,5 is te vroeg om erop te klimmen, maar zadelmak maken, dus alleen het zadel, kan wel. Longeerwerk kan ook als de basis maar goed is, dus geen nektrekkerij. Het liefst in een afgesloten longeercirkel zodat er geen uitbreek pogingen zijn en je aan de nek trekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 08:31

bokjes schreef:
Geestelijk is ook een groot deel, als je eenmaal bent begonnen zie je snel genoeg ofdat ze het wel aan kunnen maar dat is een kwestie van gevoel!

Jawel, maar veel handelsstallen zijn niet met gevoel bezig maar met werk. De dieren komen binnen, worden meteen gewassen met praam op of een hoop bombarie, manen getrokken en geschoren onder verdoving en op stal gezet. Komen niet meer op de wei het werk is begonnen. Het moet snel want het kost geld. Ook als je als particulier je paard naar een adres brengt wordt er gewoon gewerkt, kost geld, is handel en de klant moet tevreden zijn.

Daarom ben ik voorstander voor zadeltje er op gewoon zelf doen. Het daadwerkelijke rijden kan je dan een ander laten doen. Maar dan zijn ze vaak al zo ver, dat het gedoseerd is opgebouwd door de vertrouwde eigenaar.

Heb heel veel in en in angstige paarden gezien bij snelle trainingsstallen voor de handel. Door de spanning niet om laag te rijden, dus meteen hulpteugels eraan en flink strak, helper met longeerzweep er achteraan zodat het dier van angst of reaktie niet stil kan gaan staan en die ongemak er af kan bokken.
Heb verschillende plekken gezien dat het kennelijk zo moet.

Dus gevoel speelt niet mee. Dat is wat de eigenaar heeft voor zijn paard maar die is er niet bij.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 08:42

Probleem is ook dat er eigenaren komen bij een dergelijke africhtingsstal, die een bepaald budget hebben waarin het allemaal moet gebeuren. Als het dier dan meer tijd nodig zou hebben om goed doorgereden te worden, of het allemaal wat langer duurt, is op een gegeven moment het geld op, wordt het paard halverwege de training ergens vandaan geplukt, en krijg je verhalen op het internet dat het inrijden niet goed gebeurt is (ja, vind je het gek, de opleider ging met gevoel te werk, en de eigenaar met zijn portemonnee)

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 08:48

2.5 is te vroeg... als je de anatomie van een paard eens zou bestuderen, zou je schrikken hoe laat ze pas volgroeid zijn...

Er zijn trouwens toch massa's andere dingen die je kan doen om aan te voelen hoe jou paard is? Daarom hoef je er toch niet per se meteen bovenop?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 08:51

Gatver, wat kan ik me toch kwaad maken om bokkers die met 2,5 hun paard al zadel- en ruitermak willen maken, omdat ze zelf het geduld niet kunnen opbrengen om te wachten of hun paard er lichamelijk en mentaal klaar voor is. Boos!
Dus of dat nou met 3,5 is of 4 of later, maakt mij niet uit, mits het paard er maar klaar voor is. En dat is niet met 2,5.
We hebben het hier niet over een puberende hengst (dat keur ik ook niet goed met 2,5), dus dat soort verhalen, word ik ook doodmoe van. Slapen
En voor iemand weer gaat roepen dat ik hard reageer: ik haal duidelijk uit het verhaal van TS dat ze 'er zo graag op wil zitten'. Ja, dat willen we allemaal als we een jong dier hebben, maar ik vind dat het paard wel even voorgaat op de wensen van de mens. Da's mijn mening!

Laat dat beestje nou nog lekker in de wei tot 'ie er aan toe is. Wegbrengen, ja, dat moet iedereen zelf weten, dat ligt aan zoveel factoren of dat wel of niet de beste oplossing is. Ikzelf moet er niet aan denken om mijn paard weg te brengen, want ik heb niet voor niets voor een jong paard gekozen. Lachen

Er zijn idd diverse manieren om al op een rustige manier met je paard bezig te zijn zonder hem al zo zwaar te belasten. Zie profiel.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 13:50

Cassidy schreef:
@Jenny: als je eenmaal met een paard begint, maar je de stap naar de eerste keer in het zadel uitstelt omdat de kalender aangeeft dat hij nog geen drie is, en de algemene mening is dat je hem niet eerder in hoort te rijden: paarden pikken dingen heel snel op. Te lang in een fase (grondwerk, longeren) te blijven hangen omdat je er niet op wilt kan voor een paard betekenen dat hij zich heel snel kan gaan vervelen...

Met grondwerk hoeft een paard zich absoluut niet te gaan vervelen hoor Pling Je kan gaan freestylen, Parelli, obstakel training etc. Het is namelijk voor geen enkel paard goed om voor zijn 3e jaar in te rijden, dik, dun, hengst, merrie, wild, rustig, gespierd, slap etc. Dat je met zo'n hengst misschien begint als hij 3 a 3,5 jaar is ipv van 4 jaar, oke, maar dus niet eerder.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 13:51

Nadya schreef:
Gatver, wat kan ik me toch kwaad maken om bokkers die met 2,5 hun paard al zadel- en ruitermak willen maken, omdat ze zelf het geduld niet kunnen opbrengen om te wachten of hun paard er lichamelijk en mentaal klaar voor is. Boos!
Dus of dat nou met 3,5 is of 4 of later, maakt mij niet uit, mits het paard er maar klaar voor is. En dat is niet met 2,5.
We hebben het hier niet over een puberende hengst (dat keur ik ook niet goed met 2,5), dus dat soort verhalen, word ik ook doodmoe van. Slapen
En voor iemand weer gaat roepen dat ik hard reageer: ik haal duidelijk uit het verhaal van TS dat ze 'er zo graag op wil zitten'. Ja, dat willen we allemaal als we een jong dier hebben, maar ik vind dat het paard wel even voorgaat op de wensen van de mens. Da's mijn mening!

Laat dat beestje nou nog lekker in de wei tot 'ie er aan toe is. Wegbrengen, ja, dat moet iedereen zelf weten, dat ligt aan zoveel factoren of dat wel of niet de beste oplossing is. Ikzelf moet er niet aan denken om mijn paard weg te brengen, want ik heb niet voor niets voor een jong paard gekozen. Lachen

Er zijn idd diverse manieren om al op een rustige manier met je paard bezig te zijn zonder hem al zo zwaar te belasten. Zie profiel.

Ja OK dan!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 20:29

IK zou ook nog even wachten , 2.5 is altijd te jong , en wat versta je onder zadelmak?

De een vind dat als het dier zonder probleem een zadel op kan en de ander vind het als ze netjes de ruiter kunnen dragen,

Ik zelf heb ook een 3 jarige , is zadelmak, ik kan erop zitten , maar ik vind haar nog te wiebelig om echt met haar te gaan beginnen, dus ik laat haar nog een poosje in de wei staan, ze is er gewoon lichamelijk nog niet aan toe, ondanks dat het een tinker van bijna 160 is , groot , grof, maar nog echt een baby,

Waarom zou een paard wat lekker op de wei staat zich gaan vervelen?? Merk ik bij mijn paarden nooit iets van !

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 09:03

Toch nog even een opmerking. De meesten zijn het erover eens dat een paard van 2,5 te jong is om op te rijden (goddank) en als je een paard of ongeacht welk dier, aanschaft dan heb je de verantwoording op je genomen ervoor te zorgen dat het dier gelukkig is en gezond blijft. Als dit in dit geval betekent je paard minimaal nog een half jaar te laten uitgroeien, wat mij betreft minimaal anderhalf jaar, dan is het je plicht tegenover het paard daaraan te voldoen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 09:29

Zadelmak is wat anders dan doorrijden. Ken er zat ie die aan het eind van de zomer naar stal komen en in de winter mak worden gemaakt. Dan gaan ze begin van de zomer weer naar t land en blijven tot einde zomer. Met 3,5 jaar begint het echte rijden pas, maar t zadel kennen ze dan toch al wel. Zie meer problemen met paarden die als 3,5 jarige te hard aan het werk gezet worden dan met paarden die met 2,5 jaar zadelmak zijn gemaakt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 09:34

En ik vind dat je een 2,5 jarige niet mag inrijden/ruitermak maken en met een 3,5 jarige niet mag doorjakkeren. Beide is in mijn ogen niet goed.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 09:36

zoals je wilt....