S.O.S! paard kreupel alleen onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BE_GENTLE

Re: S.O.S! paard kreupel alleen onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 21:37

Een paard bij mij op stal gaat kreupel lopen onder het zadel als deze niet aan het werk gezet wordt..

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 21:46

heey, ik zie dit ook regelmatig gebeuren bij mij op stal, het paard van meisje bij mij op stal die heeft ook nergens last van zonder zadel maar met het zadel loopt ie vast.. maar bij haar lag het aan dr zadel, het zadel was gebroken! naar ze heeft er wel een hoop ellende mee gehad! zijn rug zat helemaal vast wel zielig!! en nu moet ze hem er doorheen rijden maar het is moeilijk.. dusja, ik hoorde dat ze over 2 weken een nieuw zadel haalt dus ik hoop dat het dan wel beter gaat!!

vrodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 14:53

Phoe lastig zeg, het kunnen idd heel goed rugproblemen zijn. Maar je ziet zelden dat paarden het doen om onder het werk uit te komen. Ik zou ook ff het zadel checken of het wel goed past en of de boom niet gebroken is ofzo.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 09:56

Citaat:
een paard faked geen kreupelheid om onder het werk uit tekomen...een paard is zo slim niet om dat tekunnen denken, wij vermenselijken dat gedrag.

Nouuuu hier zal ik niet te zeker van zijn die van mij is echt gru-we-lijk slim. Ik was in het begin nogal een muts en als ik al dacht dat hij niet goed was zette ik hem terug op stal. Mijn paard is toen zeker wel dat verband gaan zien! Met longeren met al het tuig erop, en in vrije situatie was er echt niets aan de hand. Onder het zadel begon het gemiep. Paard helemaal onderzocht en was toch echt niks te vinden Haha! . Fysio vond ook niets. Toen heb ik een keer een klap op zijn edele billetjes gegeven, en wat denk je...niets aan de hand Clown

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 17:31

love_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 19:06

Teugel kruepel zou kunnen! Maar waarom zou een paard wel goed lopen in de longe met bijzet en niet onder het zadel? Waarom wil hij dat dan niet?

Dan zal er wel iets niet goed bevallen,, misschien te zwaar, of harde hand? of te veel vragen?

zat ik zo te denken, want als die lui was wou die he met de longe ook niet, toch? Lachen

suc-66

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 21:27

lijkt verdacht veel op een zadelprobleem. Ik kom dit meerdere keren per week tegen helaas.
Maar....... het is op te lossen!

Leo4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 08:26

Hier een update, ik ben de moeder van de TS. Er was niet veel te melden omdat we hem op advies van de masseuse 2 weken alleen hebben gelongeerd. Wel bijgezet, super lopen, goed ontspannen over de rug. Ook met het zadel er op gelongeerd gisteren, helemaal goed. Trouwens, ik heb er 2 weken geleden even zonder zadel opgezeten, maakte niets uit, hij liep net zo slecht. Gisteren eerst gelongeerd, toen er op, eigenlijk niet verbeterd. In stap niets te zien, in galop eigenlijk ook niet, draf heel slecht. Goeie stukken erbij en ineens maakt hij huppels alsof hij gaat aanspringen in galop, zo ziet het er uit. Bizar.
Voor teugelkreupelheid is dit te accuut gekomen volgens mij, in 2-3 dagen tijd. Zijn spieren zijn nu juist ook heel goed los, vandaar dat we dachten dat hij zich in zijn enthousiasme had overrekt/geforceerd. Spieren kunnen we nu wel uitsluiten denk ik, zadel ook, dus ik ben bang dat hij grondig op de foto moet.
Dat wordt de volgende stap.

Leo4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 08:29

Trouwens, allemaal heel erg bedankt voor alle reacties tot nu toe.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 08:42

Helemaal op de foto is best leuk, maar daar zie je lang niet alles op. De kans is groot dat een goede ostheopaath/ manueel therapeuth veel kan oplossen, het kan nog steeds wel aan het zadel liggen!
Als hij maar lang genoeg met een slecht passend zadel heeft moeten lopen ( en dat hoeft geen maanden te zijn, een paar dagen kan genoeg zijn) kan er al dusdanig veel pijn in de rug zijn ontstaan dat de lichtste druk genoeg is om hem weer kreupel te laten lopen.
Als ik de verhalen zo lees zijn dit echt wel rugproblemen en dan heb je aan rontgen weinig. IK heb met mijn Arabier dezelfde problemen gehad. Die is nu een paar keer bij een ostheopaath in Overijssel geweest en heeft een maatzadel en heeft nu geen last meer van onverklaarbare kreupelheden, etc.
Ik weet niet waar jullie wonen maar in Twente zit 1 van de beste ostheopaten/ manueel therapeuthen van Nederland e.o. die zowel mensen als dieren behandeld en intussen mij, mijn vorige paard en mijn Arabier behandeld heeft met uitstekend resultaat.

Leo4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 09:01

De paarden staan op Flakkee. Bij ons op stal komt een goede osteopate. Verder heb ik van iemand het nummer gekregen van een manueel therapeut. Wij zijn ons er zeer van bewust dat het waarschijnlijk even gaat duren allemaal, maar het belangrijkste nu is de oorzaak vinden. En dingen uitsluiten, óf vinden, en dan zijn foto's misschien onvermijdelijk.

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 09:08

Succes en hopelijk wordt er snel duidelijk wat het probleem is. Hou ons op de hoogte, ben heel benieuwd wat dit nu is.

Leo4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 09:41

Ik heb gisteren gereden, op aanwijzingen die onze instructrice en de masseuse hebben gegeven, die zitten goed op één lijn. Hij deed het alleen in draf dus stap galop stap galop. Eerst aan de longe om hem lekker los te maken, toen er op. Weer stap galop stap galop en pas op het laatst een beetje draven proberen. Dit om bij hem een mogelijke negatieve associatie weg te nemen. Soms gaan dingen bij een paard tussen zijn oren zitten, dat bijvoorbeeld het spierprobleem wel over is maar dat hij bij voorbaat al denkt dat het pijn gaat doen. En het werkte, hij draafde goed! Van hand veranderd, toen begon hij weer een beetje, meteen weer in de galop gegaan, daarna draafde hij weer goed door. Toen ik hem uitstapte belde de veearts van de kliniek waar wij altijd komen, ze verwacht ons nog niet. Er is uiteraard iets aan de hand geweest waardoor hij dit is gaan doen en juist bij jonge paarden komt het vaak voor dat ze er dan even in blijven hangen, zeker een gevoelig beestje als dit.
Er ontstaat vaak ook een communicatiestoring tussen paard en ruiter, paard denkt oh jee dit gaat zeer doen, ruiter denkt oh jee hij gaat het weer doen. Bij allebei onzekerheid. En daar moet je, meestal met begeleiding, uit zien te komen. Zij heeft dit al heel vaak gezien. Het zadel ligt goed, verder is het een super werkwillig en leergierig paardje, wel nog een baby en daarom gaan we extra zorgvuldig met hem om, hij is absoluut niet overvraagd. Hij moet juist tegen zichzelf beschermd worden, hij is getalenteerd, hij zou het allemaal voor je doen maar dan gaat het te snel, we willen hem héél houden. De komende dagen gaan we heel rustig op deze manier verder, vrijdag komt de masseuse weer, die gaat dan samen met mijn dochter aan de gang. En we duimen, dat het hierbij blijft en het cirkeltje doorbroken wordt.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:29

Dat is super om te horen, gelukkig is het niks echt ernstigs. Knipoog

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 14:45

crossmonster schreef:
en die sportmasseuse, wat is dat voor iets?

met masseren kun je soms ook wel een en ander verkeerd doen ...
De goede sportmasseuses hebben een degelijke opleiding achter de rug, en weten wanneer ze van een mens/dier af moeten blijven. Bovendien is de kans dat je iets verkeerd doet heel erg klein, aangezien daar errug veel kracht voor nodig is, en het dier dat niet toestaat.

Ook al gaat 't beter, ik zou toch nog 'n osteopaat laten kijken.

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 15:30

Dat is goed nieuws! Super dat het zo opgelost is.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 15:49

Hester schreef:
crossmonster schreef:
en die sportmasseuse, wat is dat voor iets?

met masseren kun je soms ook wel een en ander verkeerd doen ...
De goede sportmasseuses hebben een degelijke opleiding achter de rug, en weten wanneer ze van een mens/dier af moeten blijven. Bovendien is de kans dat je iets verkeerd doet heel erg klein, aangezien daar errug veel kracht voor nodig is, en het dier dat niet toestaat.

Ook al gaat 't beter, ik zou toch nog 'n osteopaat laten kijken.

Dat ben ik niet met je eens; er zijn zat situaties te bedenken waarbij massage juist verkeerd is, in plaats van goed. Acute ontstekingen, bijvoorbeeld, maar nog zat meer voorbeelden te bedenken. Ook zonder veel kracht te zetten kun je schade doen dus!

Dat vind ik persoonlijk ook een beetje het gevaar van de nieuwe trend 'masseer je paard / laat je paard masseren (door een niet-fysiotherapeut)'; zonder een degelijke opleiding (en dan bedoel ik geen cursusje van 'n paar avonden, maar gedegen onderwijs over anatomie, fysiologie, ziekteleer, etc.etc.) weet je feitelijk niet wat je doet, met alle (onbedoeld kwalijke) gevolgen vandien. Bloos

shotgunner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 16:42

Ik zou alvast niet zomaar naar een osteopaat lopen , je kunt beter eerst een foto,s laten maken van zijn rug , want als er echt iets mis is kan een osteopaat meer schade aanrichten , kijk eens hoe hij met een pessoa teugel loopt.... als hij veel verzet geeft is het wel degelijk een rug probleem en missschien helemaal geen zadel probleem

Succes

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 20:31

dierfysio schreef:
Hester schreef:

Dat ben ik niet met je eens; er zijn zat situaties te bedenken waarbij massage juist verkeerd is, in plaats van goed. Acute ontstekingen, bijvoorbeeld, maar nog zat meer voorbeelden te bedenken. Ook zonder veel kracht te zetten kun je schade doen dus!

Dat vind ik persoonlijk ook een beetje het gevaar van de nieuwe trend 'masseer je paard / laat je paard masseren (door een niet-fysiotherapeut)'; zonder een degelijke opleiding (en dan bedoel ik geen cursusje van 'n paar avonden, maar gedegen onderwijs over anatomie, fysiologie, ziekteleer, etc.etc.) weet je feitelijk niet wat je doet, met alle (onbedoeld kwalijke) gevolgen vandien. Bloos

Acute ontstekingen zijn een contra-indicatie, net als alle andere situaties die jij weet te bedenken waarbij niet gemasseerd mag worden. En een goede sportmasseuse heeft de opleiding humane sportmassage gevolgd, waar gedegen onderwijs over anatomie, fysiologie, ziekteleer, etc. etc. dus bijhoort. En het diploma bij 't NGS heb je niet met een paar avonden

Een goede sportmasseuse weet dus wanneer er contra-indicaties zijn, en masseert dan niet. Fysiotherapeuten hebben een veel gedetailleerdere kennis, en kunnen hierdoor ook helpen genezen. Sportmassage moet wachten tot een blessure is genezen. En juist daarom moet een blessure herkend kunnen worden.

Overigens zal een paard niet bepaald rustig stilstaan als je tegen een acute ontsteking begint te duwen...

Leo4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 08:28

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 08:41

@Hester: kijk, dan wordt het een heel ander verhaal. Ik doelde ook niet speciaal op jou ofzo, maar ik kom zóóó veel 'masseurs' tegen die dus wel 1 of 2 daagjes hebben geoefend, en nu hun 'kunsten' botvieren op allerhande blessures. Boos!
Dat doet, zoals jij ook weet, vaak meer kwaad dan goed! En dat is dan nog afgezien van het feit dat het wettelijk gezien verboden is om geblesseerde paarden te behandelen als je geen dierenarts of dierenfysio bent. Bloos

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 08:51

[quote="Meryl"]Ik geloof nooit zo in "een paard wat gaat kreupelen om onder het werk uit te komen"

En toch kan dit ook waar zijn ( in dit geval denk ik zeer van niet hoor).
Mijn vriendin had een pony Jolly, niet de gemakkelijkste,hij bokte nogal graag als hij niet wilde werken. Als we naar t bos wilde gaan ging hij gewoon na de oprit kreupel lopen,wij weeer naar huis want ja hij liep kreupel. Tot we weer op de manege waren en dan was 't plots over.(ik was toen een jaar of 10 /11 en Jolly heeft dit zo een maand vol kunnen houden met ons). Tot ik héééél boos werdt en het "eindelijk "in de gaten kreeg. Zweep erover en ineens was meneer niet meer kreupel. Maar hij bleef 't proberen.

Dus ;zeg NOOIT NOOIT

Welldun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 21:16

Een paard kan wel degelijk doen alsof die keupel is om onder het werk uit te komen ga ma is wat meer door draven dt denkt de er niet meer aan en gaat het stukke beter lopen! dit heb ik niet zelf verzonnen maar heb ik mee gekregen vn een hele goede instructeur omdat mijn paard dat ook deed.

Leo4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 21:14

Hierbij een update, ter info, altijd handig. Vip (zo heet'ie) is uit zijn Dip. Ik had al gemeld dat het beter ging, vrijdag is de masseuse weer geweest, heeft hem behandeld en daarna samen met mijn dochter met rijden aan de gang gegaan.
Geen pas kreupel gelopen. Go jij! Go jij! Wat was ik blij dat te horen nadat ik op mijn werk de hele ochtend had zitten zweten.
En het klopte wat zowel de veearts, de instructie en de masseuse dachten, Er aan rijden nu. Uit die cirkel komen.
Er is ongetwijfeld een aanleiding geweest dat hij dit is gaan doen en alles wijst er op dat het inderdaad een spierprobleem is geweest. Vervolgens ging de amazone heel voorzichtig en afwachtend te werk en dan ga je samen de mist in.
Na de behandeling het weekend weer goed gelongeerd en afgelopen maandag is ze weer gaan rijden. RIJDEN dus.
Eerst helemaal laten ontspannen, in de galop lekker laten zakken. Toen ging de draf ook goed. Hij probeerde het weer even, been er aan en het was over. Hij heeft het vertrouwen weer. En zij ook. Bizar, wat je met paarden mee kunt maken. En in dit geval is het dus opgelost door de masseuse. Zij was ook heel blij met de feedback die ze kreeg van zowel de veearts als de instructie. Daarmee wordt aangetoond dat deze methode (Jack Meagher) gewoon werkt en dat
ze een probleem kunnen onderkennen wat voor de veearts een raadsel is. In dit geval dan. Reguliere veeartsen kunnen
niets met spieren, is mij door een andere veearts verteld. En het was in dit geval zeer de moeite waard om dat gebied
eerst uit te diepen. Verder had ik een magneetveld-deken gehuurd, die ligt er elke dag een uur op, is ook heerlijk ontspannend. Onze baby loopt weer. Het waren zware weken, proberen en afwachten, even geduld, je wil zo graag weten wat er aan de hand is maar soms is dit de enige manier.
Voor ons andere paard heeft de Jack Meagher methode ook veel betekend. Twee peesblessures en een terugval, naar alle waarschijnlijkheid door spierspanning, het was een heethoofd, een showbink, altijd in de oprichting, uit zichzelf.
De toenmalige stalsituatie had daar ook alles mee te maken, druk rommelig, hij liet zich altijd opfokken.
Van stal veranderd, paard is inmiddels omgeschoold, heeft eindelijk geleerd zich te ontspannen, het was zwoegen, toevallig weten we dat dit stukje bij het inrijden ook is overgeslagen omdat hij het allemaal al zo leuk deed, inmiddels gaat er een heel ander paard door de baan, los door zijn hele lijf, pakt veel meer grond, lengte en hij is in zijn spieren zo los en blanco als een 3-jarige, hij is 9. Ik ben supertrots op hem en op Iris, onze Happy-Athlete masseuse.
Ik kan het iedereen aanraden. www.happy-athlete.nl, niks zweverigs, gewoon heel simpel, spieren los.

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 21:16

haha dat heeft de mijne ook gehad .. maar het was gewoon 'dommig-heid' want als ik hem los in de bak had , dan kon ie rennen en gek doen en onder het zadel was ie zo kreupel dat ie geen stap meer wou doen !!
maar dat was dus gewoon echt aan stellen .. en aan de longe dee hij ook normaal ..

succes verder