Niet vooruit te branden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liedje_

Re: Niet vooruit te branden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 19:51

Dankje allemaal Ja Afwisseling lijkt mij ook goed idee, lekker met de kar en lekker door het bos, en soms met lang teugeltje rijden. Springen is wat lastiger maar moet kunnen. Vandaag weer les gehad alleen dan van iemand anders, hij reageerde beter we hebben veel oefeningen gedaan met het been en uiteindelijk zag je reactie, niet veel maar je zag dat hij het voelde, dat is al een vooruitgang zegt me instructeur.

x__Ellis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 09:24

ik druk mijn binnenhak achter de singel en stuur hem dan naar die kant waar je ook met je hak zit te drukken (moeilijk uit te leggen via toetsenbord Tong uitsteken )

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 09:43

MisDaad schreef:
En TOCH rijd ik ieder paard standaard met mijn sporen Duivel

maar idd niet met als rede dat het anders niet loopt.een paard dat niet loopt heeft vaak wel meer ontzag voor een schop met de spoor dan zonder.
(sterker nog, ik rijdt alles in eerste instantie zonder zweep, omdat anders je nooit op 2 teugels de zelfde druk hebt Knipoog )

maar in principe geef je de hulp in eerste instantie met je kuit, dus dan maakt het niets uit of je een spoor aan je voet hebt of niet Knipoog
voila, en net daarom moet ze die sporen uitdoen!
& nog een dingetje:
Citaat:
met minder meer te krijgen
-> meer ontzag voor een schop (alleen dat woordje schop hoor ik niet graag Ach gut ) met de spoor dan zonder.

Het maakt echt wel uit of je een spoor aanhebt ofniet. Je spreekt jezelf tegen, want je zegt eerst dat paarden er vaak meer ontzag voorhebben Knipoog.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 10:11

MisDaad schreef:
Cassidy schreef:
En een paard dat niet loopt met schoppen vooruit te willen werken....

niet schoppen... 1 enkele schop, omdat het niet reageerd op de kuit.

ach.. zoveel mensen, zovel wensen Knipoog

ik geloof weer niet in de zweep..

Ik geloof in een overtreffende trap van de aanwijzing die je geeft. Zo hard als het moet, zo zacht als het kan. Als je paard op een bepaalde aanwijzing niet wil reageren, moet je hem altijd kunnen versterken. Als het paard op de ene schop (met of zonder spoor) niet reageert en je geen zweep bij je hebt of hem principieel niet wilt gebruiken: wat is jouw overtreffende trap dan?

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 10:16

Citaat:
Ik geloof in een overtreffende trap van de aanwijzing die je geeft. Zo hard als het moet, zo zacht als het kan. Als je paard op een bepaalde aanwijzing niet wil reageren, moet je hem altijd kunnen versterken. Als het paard op de ene schop (met of zonder spoor) niet reageert en je geen zweep bij je hebt of hem principieel niet wilt gebruiken: wat is jouw overtreffende trap dan?
Gelijk Lachen.

chantal1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 13:29

Kafue schreef:
Allereerst voer je wel genoeg? Mijn paard was ook vaak sloom,lui en dergelijke maar hij kreeg gewoon nooit genoeg te eten, voor zijn doen dan he, want het is gewoon een grote eter.

Dit bedoelde ik ook al. Kijk eens goed naar het voerpatroon van je paard.

MisDaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:17

uh.. goed.. hoe dit uit te leggen?? Knipoog

x__Ellis schreef:
Je spreekt jezelf tegen, want je zegt eerst dat paarden er vaak meer ontzag voorhebben .
MisDaad schreef:
En TOCH rijd ik ieder paard standaard met mijn sporen Duivel

maar idd niet met als rede dat het anders niet loopt.een paard dat niet loopt heeft vaak wel meer ontzag voor een schop met de spoor dan zonder.
(sterker nog, ik rijdt alles in eerste instantie zonder zweep, omdat anders je nooit op 2 teugels de zelfde druk hebt Knipoog )

maar in principe geef je de hulp in eerste instantie met je kuit, dus dan maakt het niets uit of je een spoor aan je voet hebt of niet Knipoog
voila, en net daarom moet ze die sporen uitdoen!
& nog een dingetje:
Citaat:
met minder meer te krijgen
-> meer ontzag voor een schop (alleen dat woordje schop hoor ik niet graag Ach gut ) met de spoor dan zonder.

Het maakt echt wel uit of je een spoor aanhebt ofniet. Je spreekt jezelf tegen, want je zegt eerst dat paarden er vaak meer ontzag voorhebben Knipoog.

ok.. het hoort zo te zijn dat het paard op kuitdruk voorwaarts gaat.. op dat moment maakt het geen verschil of je een spoor om hebt, reageerd het paard niet op de kuit, dan wil een flinke ( sorry... ik noem het toch echt) Schop met de spoor nog wel eens helpen Knipoog
echt flink.. ja.. klinkt niet heel lief, maar zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
ik heb een traag paard binnen 10 minuten aan het been....

1x lief, zoals het hoort.. op de kuit.. reageerd het niet, dan'(toch weer) schop ik hem naar voren.
een overtreffende trap van dit gebruik ik niet.
op die schop gaat het paard echt wel, hoogstens gelijk erna nog een.. dat hij ECHT vooruit schiet, laat hem dan maar een rondje hard galoperen, dan weer rusig terug nemen, en kijken of hij van geleerd heeft. zo niet, herhaal ik dit.

geloof me nou maar dat ze dat heel erg snel door hebben;)

zweep vind ik gewoon niet handig, je houdt ten eerste nooit echt gelijke druk op het bit als je een tik geeft. de hand die slaat ( als je de teugels vast houdt) werkt tegen op de hulp. als je die hand wel los laat, zit je iets achterover, en let maar op, 9 van de 10 ruiters zullen dan met de andere hand de druk op de teugels houden of opvoeren met het naar voren gaan.

op het moment dat de zweep niet gebruikt wordt, heb je toch ongelijke druk op het bit.

daarbij wil ik niet dat mijn paarden voorwaards gaan op de zweep,
de zweep gebruikt wat mij betreft de instructie bij het aanleren van verzameling ( lees.. richting passage) om het paard zijn binnen achterbeen aan te tikken.
in de verzameling moet een paard licht worden aan de voorkant, als het dan gaat rennen op e zweep, loopt het juist veel meer de hand in, en wordt het juist sterk.

laten we zeggen.. er zijn nu eenmaal meerdere systemen mogelijk.

voor mij werkt dit Lachen

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:26

Ik snap wel wat je bedoelt hoor, en zo doe ik het ook. Alleen er zijn echt paarden die ook niet reageren op een sterkere hulp (schop) en dan gebruik ik een tik van de zweep. Die zweep moet dan overigens wel weer snel achterwege gelaten kunnen worden. Maar ik doe dat allemaal zonder sporen, volgens mij hoef je daar echt geen sporen voor te gebruiken. Maar goed, zolang het helpt, zolang je goed met sporen om kunt gaan & zolang je paard ook zonder sporen prima aan het been loopt kan een methode met sporen ook Lachen.

MisDaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:29

ja.. ik ben gewoon lui.. met spoor heb je toch meer reactie.. Knipoog Vork

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:49

Als ik een paard een echte mep met de zweep verkoop en moet verkopen, dan heb ik beide teugels in een hand en geef hem een echte roei. Dan bekommer ik me niet om gelijke of ongelijke druk. Heb ik de zweep bij me (en geloof me, sommige paarden hoeven dan nieteens een correctie met dat ding omdat ze weten wat het inhoudt als je hem alleen maar bij je hebt) kan ik de druk ook met zweep in mijn hand gelijk houden.

Sommige paarden hebben echt niet genoeg aan die ene schop, met of zonder spoor. Dat jij ze nog niet bent tegengekomen betekend niet dat ze niet bestaan, en ook deze paarden heb jij met jouw manier niet binnen 10 minuten aan het been.

MisDaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:54

Cassidy schreef:
Als ik een paard een echte mep met de zweep verkoop en moet verkopen, dan heb ik beide teugels in een hand en geef hem een echte roei. Dan bekommer ik me niet om gelijke of ongelijke druk.
quote]

maar.. als je dat dus niet doet, zeg je tegen het paard: gas!! en ho! remmen!!! tegelijk, snap je????
dan is het niet echt duidelijk.
in het weg rijden, wel ruimte geven aan de voorkant Knipoog

MisDaad schreef:
en ook deze paarden heb jij met jouw manier niet binnen 10 minuten aan het been

zou kunnen, zeg nooit nooit, maar ik heb al heel wat 'hopeloze gevallen' opnieuw afgericht hoor Knipoog

en zo niet, kunnen ze vaak gewoon niet, en dan heeft slaan ook geen zin.
dan gaan ze in de staak, en is de oorzaak echt niet rijtechnisch.

1) niet 1 paard vind het fijn om schoppen te ontvangen
2) een paard is echt niet zo slim dat het denkt : ik doe het lekker toch niet.

Knipoog

van rennen, tot staken, tot gewoon negeren dus Knipoog

een echte schop, of 2/3/4 ze gaan altijd wel hoor Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 15:57

Tot je bloed aan je spoor hebt en het paard openligt omdat je de verkeerde bent tegengekomen...
en het kan zeer zeker rijtechnische oorzaak hebben...

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:06

prints schreef:
mariettek schreef:
Doe je sporen maar af, die zijn bedoeld om je hulpen te verfijnen, en niet om je paard voorwaartser te krijgen. Zweep heb je wel nodig (liefst lange dressuurzweep, daar kun je makkelijker een tikje mee geven terwijl je je handen niet hoeft te verplaatsten).

probeer eens je zweepje achter je been te leggen als hij daarop wel reageerd kun je steeds wat vaker je zweep weg houden
dus bij het aandrijven een tik achter je been geven.

Natuurlijk is een beenhulp een hulp, maar een spoor is niet bedoeld om een reactie uit te lokken die er anders niet verkregen wordt door het been. Een spoor is bedoeld om bij een paard dat goed reageert op het been, een hulp te verfijnen. Ze maken dus als het ware mogelijk dat je met minder beweging, toch dezelfde reactie krijgt.
Een beetje off topic, maar ik kon het niet laten. Ik zie te vaak sporen die verkeerd gebruikt worden Knipoog

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:08

Eigenlijk zeggen jullie alletwee hetzelfde.
Alleen de een doet het met sporen en de andere met zweep.

TS moet gewoon consequenter zijn, en niet te zachtaardig!

MisDaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:09

als ze echt in de staak gaan mag je van een medisch probleem uitgaan.

uiteraard niet tot er bloed aan je spoor zit!! Frusty

MisDaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 16:11

asjemenou schreef:

TS moet gewoon consequenter zijn, en niet te zachtaardig!

JUIST!

als een paard na een schop met (de spoor) niet loopt, loopt ie ook niet na een mep met de zweep Knipoog
of dan ook slaan tot de vellen er aan hangen Knipoog

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 22:56

er zijn altijd mensen die het spoor verkeerd gebruiken het is dus niet om je paard er een rotschop mee te geven wat je heeeeeel vaak ziet, maar om je hulp te verfijnen.

ookal begin je met knopjes .....als er geen reactie is krijg je die met wielen ook niet hoor.
eerst aan het been maken met een zweepje en dan pas op de juiste manier met sporen gaan rijden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 23:22

Een grove wielspoor is zachter dan een knop, en dat wordt door veel mensen niet gezien. Je moet hem alleen wel anders gebruiken. Niet prikken, maar rollen. Door de tanden van het wiel wordt de druk over een groter oppervlakte verdeelt, en is dus zachter.

Echter zal een paard ook op een grof wiel snel genoeg afgestompt raken als hij er iedere keer op wordt getrakteerd zonder dat er een reactie wordt geeist.

MisDaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 07:52

ik geef het op... ROFL Frusty

haha.

asjemenou schreef:

daar ben ik het mee eens, en daarmee basta Tong uitsteken oeverloze discussie over of je een spoor of een zweep moet gebruiken om een paard aan het been te krijgen .

TO heeft denk ik wel genoeg mogelijke oplossingen gezien nu Knipoog

Afgod

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 17:07

chantal1982 schreef:
Kafue schreef:
Allereerst voer je wel genoeg? Mijn paard was ook vaak sloom,lui en dergelijke maar hij kreeg gewoon nooit genoeg te eten, voor zijn doen dan he, want het is gewoon een grote eter.

Dit bedoelde ik ook al. Kijk eens goed naar het voerpatroon van je paard.

Zeker weten genoeg, een voerschep vol bix, en dat dan alle etenstijden (weet ik niet uit me hoofd Nagelbijten / Gniffelen) + een heleboel hooi, vind het soms zelfs heel veel, maar ja groot paard.. En dan ook nog gras en van mij krijgt tie brood erbij ( en snoepjes) Dus ZAT Ja

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 17:13

MisDaad schreef:

Afgod

TS neem ik aan? Lachen
Ja inderdaad heb vandaag wat technieken uitgeprobeert.. veel overgqangen rijden consequent zijn. Na het been een tik gegeven nog 1 en weer overgangen, hielp een beetje, maar niet veel. Ga morgen weer technieken in dit topic proberen.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 20:32

Liedje_ schreef:
MisDaad schreef:

Afgod

TS neem ik aan? Lachen
Ja inderdaad heb vandaag wat technieken uitgeprobeert.. veel overgqangen rijden consequent zijn. Na het been een tik gegeven nog 1 en weer overgangen, hielp een beetje, maar niet veel. Ga morgen weer technieken in dit topic proberen.
Je kan ook niet verwachten dat er van de ene dag op de andere een reuze grote verandering inkomt. Dat gebeurt beetje bij beetje. Vooral bij paarden die het vroeger doodnormaal vonden dat ze geen reactie moesten geven & dat ook een hele tijd hebben gedaan. Ik zou eerst je paard netjes aan het been zetten vooraleer je echt overdreven overgangen gaat rijden. Overgangen kan je nl. niet goed rijden als je paard niet aan het been is. Hij wordt er wel actiever van, maar je zal steeds erg sterke hulpen moeten geven om hem in een gang 'hoger' te zetten. Dat is niet de bedoeling! De bedoeling is dat hij eerst al netjes aan het been loopt. Begin al met een actieve stap aan te nemen. Eerst een slenterstap nemen en dan een actieve draf vragen, dat gaat niet samen. Begin al in het tempo dat jij wilt krijgen. Geef eens een (kleine!) beenhulp om te zien hoe hij reageert. Reageert hij niet, herhaal je sterker. Reageert hij nog niet, tik van de zweep (achter je been) + je benen er krachtiger bij. Reageert hij belonen! Reageert hij nog niet: geef echt eens een harde tik (desnoods op z'n kont) en je benen geven ook een extra sterke hulp (je mag echt een shop geven). Schiet hij in draf: belonen, het is in dit geval wel niet gewenst, maar hij reageerde toch dus dat verdient een beloning. Ook kan je stap-stilstand-stap gaan oefenen, als hij beter aan het been is. Nadien ga je ook in draf werken op het aan het been zijn. Je vraagt 1x een rustige hulp om in draf te gaan. Geen reactie? Harder herhalen. Nog geen reactie? Wees eens streng: nu móet hij echt in draf gaan! Als hij in draf zit hou je een 'normaal' tempo aan. (dwz niet slenteren maar ook niet te snel) Doe wat temposchakelingen. Dus, eens een verzameld drafje, kleine beenhulp -> actievere draf. (vergeet niet: geen reactie = sterker herhalen, nog geen reactie = echt cordaat gaan zijn & reactie= belonen!) Als hij dan wat beter aan het been loopt kan je extra op overgangen gaan werken, dan zal je niet zo hard je best moeten doen om een gang 'hoger' te zetten. Daar wordt hij ook actiever van, dus da's mooi meegenomen. Ook in galop kan je het beste tempowisselingen doen. En echt consequent zijn & blijven! Altijd, altijd,altijd beginnen van een kleine hulp. Geen reactie wilt zeggen sterker herhalen. Nog geen reactie wilt zeggen even heel cordaat optreden om te zeggen dat het duidelijk genoeg is! (te veel ongehoorzaamheid mag je echt niet dulden!) En als hij reactie geeft altijd belonen! (niet vergeten! Zo leert hij wat hij wel moet doen. Anders krijgt hij alleen maar sterke hulpen maar daar leer ie niets van.) En ik heb het al gezegd maar, zorg voor afwisseling in z'n leventje. Ga eens een leuke buitenrit maken, zet eens een sprongetje, doe eens wat cavaletti, slalom wat kegeltjes , maak een wandelingetje aan de hand ,... Maar zoals er al zeiden zou ik toch ook eens naar het voerpatroon gaan kijken van je paard. Je zegt dat hij genoeg voedsel krijgt, maar bovenal is de kwaliteit ook van groot belang! Hoeveel energie kan hij halen uit z'n voedsel?! Er zijn luie paarden, da's waar, maar als het echt zo erg is, als jij beschrijft, dan zou het inderdaad ook wel met z'n voer te maken kunnen hebben... Veel succes iig, en denk erom, niet opgeven hoor! Lachen.

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 21:08

Wow fiehke.. bedankt! Dat was het advies wat ik zocht, meerdere mensen in dit topic zeiden het ookal (bedankt Lovers) maar dit is toch wel extra uitgebreid! Dankje.. Ik weet 100% zeker dat er niks is met zn voer, zal misschien wel wat muesli erbij kopen of haver wat extra energy geeft. Hartstikke bedankt!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 21:08

Jouw computer heeft geen enter toets? Knipoog

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 21:09

Die van mij? Of van fiehke? En wat maakt het uit ? Nagelbijten / Gniffelen Vind het zo fijner lezen dan die om de zin enter mensen. Maarja off-topic Knipoog