Paard blindt aan één oog, moeilijkheden bij het rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

areke

Re: Paard blindt aan één oog, moeilijkheden bij het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 16:47

Ik heb ook een paardje gereden die aan 1 oog blind was.
Ik heb nergens last van gehad, ze reageerde echt heel goed op het been en dat is waar het om gaat.
Zodra ze vertouwen hebben en goed naar je been luisteren is het vaak geen probleem.

valerm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 16:53

mijn paard was ook aan 1 oog blind. Zijn oog is in een staaf terecht gekomen. Hierdoor moest het oog weg worden gehaald. Hij was nog steeds levendig sprong gewoon en je had echt nergens last van. Als er opeens een harde klap kwam stond hij vaak stil en zocht hij waar het gevaar vandaan kwam. Misschien scheelde het dat het een hengst was. En dat hij daardoor wat minder vluchterig reageerde.

probeer altijd te onthouden dat hij niks ziet aan 1 kant. ik vergat het welleens waardoor je tegen een muurtje opliep.verder veel aan het vertrouwen werken. en scheef lopen en moeilijk sturen had ik geen last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 18:49

Wij hebben een manegepony die aan 1 oog vrijwel niks ziet. Opzich geen problemen, alleen bij nieuwe dingen vind hij het altijd even wennen. Voor de rest merk je er helemaal niks aan Lachen

Dreamer6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 01:01

Mijn pony mist sinds 2 jaar haar rechteroog vanwege een kwaadaardige tumor. In het begin was het even wennen voor ons allebei maar daarna was rijden geen probleem. Springen met haar doe ik niet meer omdat ze dat niet goed kan inschatten.
Nu is ze de laatste weken echter veranderd in een echte angsthaas.. alsof ze constant het idee heeft achtervolgd te worden. Ze is in de omgang superlief maar het rijden is nu echt een drama, ze vind echt alles eng en stopt plotseling en springt 180 graden om en galoppeerd weg. Vandaag was het zo erg dat ze me voor het eerst in de 11 jaar dat ik haar heb eraf heeft gekregen! Ik schrok hier heel erg van want dit ben ik echt niet van haar gewend..ik vertrouwde haar altijd voor 100%.
Ze is ook angstig als je haar weer meeneemt van de buitenbak naar binnen, dan is ze het liefst zo snel mogelijk binnen. In de wei is ze heel rustig maar als je haar eruit haalt en terug loopt naar de stal vind ze dat nu ineens ook heel spannend.
In het begin dacht ik dat ze gewoon liep te klieren (het is een echte haflinger en dus super eigenwijs) en gaf ik haar op dr kop maar na vandaag vraag ik me echt af of het wel klieren is of dat ze echt bang is.
Zou dit kunnen komen omdat haar andere oog misschien aan het achteruit gaan is? (daar is ze ook al 2 keer aan geopereerd vanwege een tumor). Begin dit jaar heb ik haar bloed nog laten onderzoeken en daar kwam niets uit.

Iemand tips of ideeen?
Op deze manier wordt het wel erg onverantwoord om erop te blijven rijden.

wennie19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 08:13

bij ons op de manege staat een paard met een oog
maar het rijden gaat prima
hij loopt zelfs met de kleinste kinderen
(hij is wel wat eigenwijs)

JoyceRatina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 22:29

Ik ken een paard die gewoon springt en in de bossen rijdt met 1 oog.
Ze kunnen het dus wel, ik vond het wel apart omdat ik dacht dat ze niet goed diepte zou
kunnen zien voor het springen maar kennelijk ziet ze dat wel want ze springt alles gemakkelijk!
Dat paard heeft wel heel veel vertrouwen in de ruiter, dat is denk ik wel belangrijk.

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:29

Ik denk dat als een paard blind is aan 1 oog het vooral om vertrouwen gaat tussen dat paard en mensen. Mijn paard vertrouwt mij en als ik het zou doen zou hij zo tegen de bakrand aan lopen. Deze is trouwens niet eens blind. Tong uitsteken