Jong paard leren sturen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Strondvlieg

Re: Jong paard leren sturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:06

Wat ik tot nu toe lees (als ik het goed heb ) is dat je hem stuurt met een druk op de neus Lachen Ofja, met de teugels Knipoog
Maar hoe reageert het paard op de benen?

Strondvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:09

Ow en ik heb misschien nog 1 tip. Weet alleen niet of het zal helpen Bloos . Ik weet het alleen van de western, weet niet of het bij het engels rijden word gebruikt. Namelijk neckraining. Is dat hetzelfde als dat begrenzen waar sommige van jullie het over hebben? Lachen

Sorry dat het een beetje offtopic is Schijnheilig

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 12:00

Mij lijkt het gewoon handiger om de teugels aan het bit te doen.
En elke keer de hulpen herhalen dat heb ik bij die van bij ook gedaan.

_Aise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-07 22:47

Hallo allemaal,

we zijn nu alweer 3 keer bezig geweest en we hebben het eigenlijk precies zo gedaan als dat we begonnen waren (een beetje hetzelfde zoals de tips van jullie).
Als het niet goed zou gaan zouden we nog een paar andere tips kunnen proberen, maar eerst kijken hoe het zou gaan als we nog eens extra duidelijk zouden zijn en ineens snapte hij het!
Blijkbaar viel het kwartje gewoon wat later.
Echt heel gek, precies dezelfde manier, maar de eerste keer snapte hij er niets van en de tweede keer liep hij als een volledig beleerd paard voltes.
Dus in ieder geval hartstikke bedankt voor de tips en een hele opluchting dat hij het nu zo goed oppikt!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 18:08

Het gaat inmiddels hardstikke goed met hem, he Aise.
Het sturen gaat prima en hij galoppeerd al netjes links en rechts een rondje, je ziet hem iedere week vooruit gaan hoor.
Goed gedaan meiden!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 18:16

KiWiKo schreef:
kwestie van begrenzen.... mensen hebben de neiging om op een paard te sturen als op een fiets Lachen maar je trekt het paard niet de hoek om, je duuwd hem de hoek om, zeker bij een jong dier.

Ik leer het ze altijd overdreven aan, als ik linksaf wil.... vraag ik linker stelling, hou mijn rechterhand laag bij de schouder, doe mijn linkerhand overdreven naar binnen (dus niet naar achteren) en ga dan zelf naar links hangen........ hebben ze in 10 minuten in de gaten

Ik doe het precies hetzelfde. Je moet als het ware sturen met je gewicht. Doordat ze nog wat snel uit balans zijn, kan je daar gebruik van maken.

Verder zou ik ook de teugels aan het bit vastmaken. Meteen goed leren, dat is veel duidelijker dan eerst druk op de neus uit te gaan oefenen, en vervolgens hetzelfde te willen, maar dan in de mond. Neem aan dat de pony het bit goed kent, dus ik zie niet in waarom je dat niet zou doen.