Bij jonge pony al aan nageeflijkheid werken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WowAmigo

Re: Bij jonge pony al aan nageeflijkheid werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 09:01

@cinnepin: ik loop er ook echt niet aan te sleuren hoor! Maar Links en rechts doe ik voornamelijk door mijn hand opzij te zetten (en zo min mogelijk terugwerken).

Maar ik blijf erbij dat het goed is als ze zonder ruitergewicht leren ontspannen/nageven op (lichte!) teugeldruk. Want daar komt het toch op neer. Pony hoef je ook niet direct echt vast te knopen, maar licht bijzetten tot ze de hals mooi constant willen laten vallen. Pony moet toch leren de buikspieren aan te spannen en de bovenlijn te ontspannen om zich rond te kunnen maken en, zoals Gringo zegt, de ruiter te kunnen dragen?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 10:23

laurentia schreef:
Ik zou begeleiding bij een goede instructeur nemen, dit is niet iets om in je eentje te gaan proberen (lijkt mij)

Ik wil het zo ver mogenlijk op eigen kracht doen maar er is bij ons in het dorp ook een goede dressuurpensionstal dus eventuele les/begeleiding kan worden geregeld als ik deze nodig heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 10:52

WowAmigo schreef:
@Gast9373: ik loop er ook echt niet aan te sleuren hoor! Maar Links en rechts doe ik voornamelijk door mijn hand opzij te zetten (en zo min mogelijk terugwerken).

Maar ik blijf erbij dat het goed is als ze zonder ruitergewicht leren ontspannen/nageven op (lichte!) teugeldruk. Want daar komt het toch op neer. Pony hoef je ook niet direct echt vast te knopen, maar licht bijzetten tot ze de hals mooi constant willen laten vallen. Pony moet toch leren de buikspieren aan te spannen en de bovenlijn te ontspannen om zich rond te kunnen maken en, zoals Gringo zegt, de ruiter te kunnen dragen?

klopt. maar zoiets kan je ook doen met de dubbele longe Knipoog Zo heb ik het iig gedaan.

Strondvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 11:08

Ik zou nog niet gaan werken aan nageeflijkheid Lachen Het is onnatuurlijk en ik zou eerst gewoon de andere basisdingen oefenen. Maar goed dat is mijn mening Knipoog

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 11:12

tja ligt aan het paard. Sommige paarden rijden vanzelf nageeflijk. MAar als die het nog niet doet zou ik er nog niet al mijn aandacht aan besteden. Verder ben ik het ook eens met Marilyn_

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 19:36

@ cinnepin: maar wat is dan het verschil met bijzetten? Ik bedoel bijzetten met touwtjes en dan richting lang/laag (eerst met de neus eruit, lanzaam opbouwen naar iets meer neus naar beneden)

@Marilyn: de pony loopt braaf aan de longe en met het zadel op. Welke basisdingen zou je dan (aan de longe) nog meer moeten doen? En waarom is werken aan nageeflijkheid onnatuurlijk? In mijn ogen is dat niets anders dan je paard op de juiste manier trainen en spieren ontwikkelen zodat het "echte" werk (onder de man lopen) makkelijker voor hem wordt. Paardrijden is per definitie onnatuurlijk als we het daar toch over gaan hebben Knipoog

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 19:47

ik snap ook niet helemal wat marilyn bedoelde met onnatuurlijk maar kan wel zeggen dat ze het beste voor haar pony heeft en heus ervaring heeft dus ik denk dat ze wat anders bedoelde. Ik zou kijken hoe ver je pony is en of hij al luisterd. Eerst de basis dingen onder het zadel, dan de rest Lachen

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:01

Ik heb ook het beste voor met mijn paarden en heb ook heus ervaring Knipoog

Maar ik vind het verschil van inzicht altijd interessant!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 10:38

Je werkt niet aan de nageeflijkheid, maar aan de achterhand.
(Onder het zadel dan)

Dus lekker achtief van achter naar voor rijden, en soms een kleine ophouding. Worden ze vanzelf nageeflijk.

Ik ben van mening dat je een (jonge) pony gewoon kan longeren met losse touwtjes. Zolang je maar wel op blijft letten dat de pony achteren blijft lopen en voor geen kans geeft te gaan hangen, dus lekker op eigen benen te laten!

Aan de longe kan je goed beginnen met nageeflijkheid, beginnen... Dus niet dwingen. Knipoog
Onder het zadel ga je gewoon aan de achterhand werken en leer je je de pony zijn binnen achterbeen er onder te zetten, dan komt de nageeflijkheid vanzelf. Lachen

Marilyn: Nageeflijkheid is alles behalve onnatuurlijk. De krul die de meeste graag zien, die is onnatuurlijk.

Maar let maar eens op een (wild) paard dat zijn eigen gang gaat. Wanneer die lekker het achterbeen er onder zet (denk maar aan showen), komen ze voor omhoog en maken ze zelf de krul in de nek. Dat is de krul die wij moeten rijden, niet zoals men die graag ziet! Lachen
Dus met het (in)rijden werk je aan de achterhand, komt die er onder. Zal het paard de natuurlijke krul maken zoals ze ook doen als ze zn eigen gang gaan. En dát is de juiste nageeflijkheid. Of eigenlijk is dat pas nageeflijk. Lachen
Je mag je paard daar in best helpen door een ophouding te maken, maar werk nooit van voor naar achteren, maar altijd van achter naar voor. Komt het helemaal goed!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 10:39

een jong paard moet je nog niet in de krul trekken, maar wel lekker laag laten lopen met zn neusje..

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 10:51

ELpatcho schreef:
een jong paard moet je nog niet in de krul trekken, maar wel lekker laag laten lopen met zn neusje..

Trekken in een krul moet nooit.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 10:54

haha neej indd.. maar ik bedoel vooral die erge buiging hoeft nog niet bij een paardje, dus ook nog niet opgericht en alles.. eerst beginnen aan een ontspannen lengte buiging

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 12:30

haha ok Tong uitsteken maar ontspanning enzo hoort ook bij aan de teugel Lachen

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 12:47

dat ontken ik ook niet .. ik zeg een ontspannen lengtebuiging..

ariiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 08:53

Je kan een paard beter eerst de basisoefeningen leren en dan pas laten nageven. Het trouwens ook niet goed om zo vroeg te beginnen met nageven want hij moet eerst leren om op eigenbenen te lopen .

Nicoleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 10:52

Ik zou hem gewoon nog een beetje tijd geven. Doet hij soms vanzelf ook weleens zijn hoofd naar beneden? Als hij dat wel doet, zal ik het nog even zo laten. Als hij dat niet doet, kan je gewoon een beetje aan de teugels friemelen. Kneepjes geven. Misschien helpt het. Maar de meeste jonge pony's doen op gegeven moment hun hoofd wel naar beneden. Als ze wat langer onder het zadel zijn, zou ik pas echt nageeflijk gaan rijden. Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 10:56

als een paard gewoon recht op vier benen, van achteren naar voren loopt......... dan geeft het dier na Lachen en als je goed je paard inrijd, dan is dit het eerste vereiste, en zal je jonkie gelijk al nageven.......... Niet omdat hij in de krul loopt, maar omdat hij gewoon technisch zijn lichaam correct gebruikt

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 12:44

KiWiKo schreef:
als een paard gewoon recht op vier benen, van achteren naar voren loopt......... dan geeft het dier na Lachen en als je goed je paard inrijd, dan is dit het eerste vereiste, en zal je jonkie gelijk al nageven.......... Niet omdat hij in de krul loopt, maar omdat hij gewoon technisch zijn lichaam correct gebruikt

Inderdaad Knipoog
Mijn paard heeft er ong 3/4 maanden (en dan 3x per week rijden) om het te gaan snappen en op eigen benen gaan lopen.
vanaf daar is het super gegaan, af en toe meegepakt en nu kunnen we netjes de bak nagevelijk rondsturen! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 12:45

idd kim

Mensen doen net alsof dat nageefijk een moeielijke oefening is die je moet oefenen tot in den treure

Gewoon netjes ontspannen rijden en et gebeurd vanzelf..bij elk paard

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 12:55

et voila Lachen Lachen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 12:59

Zodra je werkt aan balans werk je automatisch aan nageeflijkheid, ik zie die dingen als zeer nauw verbonden. Gaat een diertje hangen dan geef je been om hem weer het gewicht te laten verdelen, gaat het hoofd omhoog dan rij je hem naar de ontspanning. Zolang ze onrustig zijn aan de voorkant, zijn ze zoekende, het is aan de ruiter om ze de balans te laten vinden en voldoende bijbehorende kracht te laten ontwikkelen. Een paard 'lekker' met zijn hoofd omhoog of tussen de voorbenen laten lopen omdat hij nog zo jong is krijgt verkeerde bespiering, blessures en leert niet op eigen benen te lopen.
Zodra een paard in balans loopt, gaat hij vrijwel altijd nageeflijk (zelfs een renpaard met zijn neus recht vooruit). Het wordt helaas verward met in de krul.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 13:00

runningkawa schreef:
Gewoon netjes ontspannen rijden en et gebeurd vanzelf..bij elk paard

*Heeft net in een ander topic al een voorbeeld gegeven waarom dit niet bij íeder paard zo is Nagelbijten / Gniffelen *.
Maargoed, daar hadden we het over een zeventien jarig paard en niet over een jong paard dat nog niet verpest is (als het goed is).
Ik merk bij die van mij (net drie geworden), wel dat het allemaal vanzelf gaat als je het inderdaad maar ontspannen houd. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 13:04

Ja hoor, ook bij dat paard
dat het niet elke seconde lukt is niet erg, maar daarna kan het ook weer gewoon
Ook bij een verpest paard, kwestie van aan het been maken en de ontspanning op gaan zoeken Lachen
dat het niet meteen lukt, dat kan kloppen, maar mensen zijn altijd maar bezig om het te hebben over die voorkant.
Vergeet dat, ga werken aan de achterkant en de ontspanning en hey...ineens is de voorkant er ook Haha!

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 13:07

runningkawa schreef:
Ja hoor, ook bij dat paard
dat het niet elke seconde lukt is niet erg, maar daarna kan het ook weer gewoon
Ook bij een verpest paard, kwestie van aan het been maken en de ontspanning op gaan zoeken Lachen
dat het niet meteen lukt, dat kan kloppen, maar mensen zijn altijd maar bezig om het te hebben over die voorkant.
Vergeet dat, ga werken aan de achterkant en de ontspanning en hey...ineens is de voorkant er ook Haha!

. In drie jaar tijd heb ik dat allemaal al geprobeerd, sterker nog, ik was ábsoluut niet bezig met de voorkant. Zodra je daar ook maar een beetje aankwam had je gelijk een heel paard in de stress. Bovendien boeide die voorkant mij op dat moment nog helemaal niet, ik had allang geschoten dat ik eerst maar eens aan andere dingen moest gaan werken. Lachen
Gewoon drie jaar lang lekker voorwaarts gereden, oefeningen gedaan, figuurtjes gereden en erg veel aan de achterkant gewerkt. En de ontspanning kwam inderdaad hoor, daar heb je gelijk in, maar de voorkant écht níet mee. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 13:10

Is jouw ervaring en daar kan ik niks van zeggen, ik heb heel andere, met meer dan 1 paard Lachen