ontspannen galop, hoe krijgen we dit voor elkaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Misteryke

Re: ontspannen galop, hoe krijgen we dit voor elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-07 22:15

Ik heb vandaag eens de gegeven tips proberen toepassen. Heb om te beginnen langer dan 5 minuten aan een stuk door gegalopeerd, ter compensatie wel maar langs 1 kant galop gedaan aangezien het best warm was en ze best moe was na die galop. Heb haar gewoon alle teugel gegeven die ze zelf wou, wel op de volte gebleven.
Het resultaat was dat ze in buitenstelling ging lopen en zo bleef galoperen. Moet ik haar dan beetje naar binnen stellen of haar ook zo gewoon laten lopen.
In draf durft ze ook wel eens in buitenstelling te lopen terwijl ze gewoon lange teugel heeft, wanneer ik de teugels dan oppak en haar wat naar binnen stel gaat ze bijna vanzelf verzameld lopen.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 22:51

Cassidy schreef:
Ik vind het niet eerlijk tegenover de pony dat je van haar eist dat de galop ontspannen gaat worden als je er maar eens in de week opstapt, en het paard nieteens de gelegenheid geeft om conditie te krijgen. Ontspannen en langzame galop betekend goede balans, en stevige bespiering....

Even een beetje off topic, maar ik wil het wel even kwijt: ik ben het met je eens dat het niet eerlijk zou zijn tegenover de pony als de TS van haar van alles zou eisen zonder dat de pony de kans krijgt conditie op te bouwen. mijns inziens stelt de TS helemaal geen onredelijke eisen aan de pony. Ze wil gewoon advies en probeert in de beperkte tijd die ze met de pony heeft per week een zo goed mogelijk resultaat te behalen. Als zij aangeeft dat les nemen geen optie is, zal ze hier haar redenen voor hebben. Tuurlijk, les nemen is altijd beter wanneer je tegen problemen aanloopt, maar als het niet om je eigen paard gaat is dat helaas niet altijd een optie. Ik zie in de TS iemand die, ondanks dat ze geen les kan nemen en tegen de beperkingen daarvan oploopt, de pony op een vriendelijke manier zo goed mogelijk aan het lopen probeert te krijgen. Een klein beetje respect daarvoor graag. Het hoeft allemaal niet zo bot en neerbuigend.

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 23:07

Jammer dat er zoveel mensen zo negatief zijn over het 1 keer in de week rijden. Vaker trainen is uiteraard veel beter, maar je gaf al aan dat dat geen optie is. Ik heb je niet zien rijden maar het lijkt erop dat je paard niet genoeg aan het been is. Maak veel overgangen (aan galoperen en na een paar galopsprongen terug naar draf of stap, dan weer aangaloperen enz.) en vergeet de opmerking van dat je minimaal 15 minuten moet galloperen maar meteen. Het gaat om de overgangen! Aan galloperen vanuit stap is een oefening waaruit je kunt merken of je paard aan het been is. Niet de hele voorkant (teugels) losgooien want dan zeg je eigenlijk zoek het zelf maar lekker uit. Gewoon mee zijn met je hand, goed zitten (plakken in het zadel) en je met je binnenhand eens door de maaien aaien. vergeet zelf niet om ontspannen in het zadel te zitten. Probeer maar eens en ik hoor graag hoe het gaat. Knipoog

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 09:48

Dit probleem heb ik ook met mijn Haflinger. Pakweg een jaar geleden liep ze in galop met haar neus in de sterren. Niet echt aangenaam voor haar, en al zeker niet voor mij, want blijven zitten op een paard dat zijn rug helemaal opspant is echt niet makkelijk.

Ik wil wel even reageren op Aart65 over het aanspringen vanuit stap. Als een paard niet aanspringt in galop vanuit stap, kunnen daar verschillende redenen voor zijn, niet alleen het niet aan het been zijn, maar het kan ook zijn dat de achterhand gewoon nog niet sterk genoeg is. Mijn Haflinger kan op de linkerhand wel aanspringen in galop, maar op de rechterhand niet, de linkerhand is dus duidelijk haar goede kant.

Het is idd jammer dat je niet veel tijd hebt om haar te rijden, meerdere keren per week is altijd beter natuurlijk, maar niets aan te doen!
Je paard gewoon lange teugel geven en laten lopen is absoluut niet de oplossing, dan zal hij gewoon zijn neus vooruit steken en zo blijven galoperen, want dat is voor hem wel gemakkelijk natuurlijk!
Je teugels op maat nemen, ervoor zorgen dat hij bij het aanspringen in galop de binnenstelling heeft, en vooral goed recht blijven zitten in je zadel! Dus niet voorover gaan zitten, want dan heb je minder gewicht in het zadel en kan je paard makkelijker uit elkaar vallen!
Als je in galop bent, op een volte galoperen, diep in je zadel zitten, en tegelijkertijd tikjes geven met je binnenbeen, en op het moment dat je tikt met je been, ook je binnenteugel even meegeven (niet loslaten, teugel mag zeker niet doorhangen!). Heel belangrijk dat je dan heel de tijd goed diep blijft zitten in je zadel, je moet als het ware je zitbeenknobbels in het zadel voelen drukken. Dit een paar voltes volhouden, en als je voelt en ziet dat ze wat nageeft, terugnemen in draf. Zo moet je dat dan rustig opbouwen, en normaal gezien moet het dan lukken.
Zo heb ik het ook gedaan met mijn Haflinger, en op de linkerhand loopt ze echt al heel mooi ontspannen in galop!

Veel succes ermee, en hou ons op de hoogte van verdere ontwikkelingen he!

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 09:59

Ik kan dus ook geen les krijgen met mijn vz-pony, toch gaat het met ons wel goed.
Aangezien ik les krijg op de manege op een manegepaard.
Tuurlijk kost het me weer bloed, zweet en tranen om na de winter alles weer op te pakken.
Omdat alles in de winter kletsnat of bevroren is en ik dus niet kan rijden.
Ook kan ik geen buitenrit maken, maar desondanks is mijn vz-pony ontspannen in stap en draf, en in galop. Nou is het zo alle pony's en paarden zijn anders.
Het manege paard waar ik op rij die kan het hoofd niet hoog genoeg houden, mede omdat ik geen contact op de teugels had, toen ik eenmaal contact zocht begon ze heerlijk te lopen.

Dat even off-topic. Clown Bloos

Nu zou ik gewoon door oefenen, met al die tips die je al gekregen hebt. En probeer het gewoon. Als het niet lukt, ga door zet door. Na verloop van tijd zal je pony misschien meer ontspannen en het bit opzoeken. Daarna niet schrikken als het een tijdje niet goed gaat, ook pony's hebben weleens een mindere dag. Veel succes met oefenen en veel plezier nog met je pony.

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-07 14:48

dank je wel allemaal voor de tips, zondag ga ik er weer bij (in de vakantie lukt het soms om meermaals per week te gaan) en zal zeker rekening houden met jullie tips.
In stap en draf reageert ze in ieder geval op de minste beenhulpen die je haar geeft, van draf naar galop wordt ze beetje "hardhorig" en op dagen dat ze geen zin heeft is ze zelfs helemaal doof naar de beenhulpen voor van draf naar galop te gaan. We gaan er in ieder geval werk van maken om veel overgangen te rijden.

Ik heb zelf wel minimum 2 keer per week les op de manege (2 maal per week manegeles, meestal wel met eigenaarspaard dat ik mag rijden, en soms ook nog uurtje privéles met datzelfde eigenaarspaard), maar dus nooit met de deze pony.Moest de kans er zijn om les te hebben met haar zou ik deze met beide handen grijpen.
In de winter maken we voornamelijk wandelingen, de weide ligt er immers snel als een modderpoel bij wanneer je gaat rijden. In de zomer (en wanneer het beetje droog blijft) kunnen we wel gewoon op de weide rijden en zit er ook voor de pony wat meer afwisseling in (dressuur, een sprongetje nemen, wandelen).

In augustus kan ik haar waarschijnlijk een weekje meenemen op paardenkamp, daar zullen we dan wel les hebben, en hopelijk keer ik dan terug huiswaarts met een heleboel taken waar nog moet aan gewerkt worden en hoe hieraan gewerkt moet worden.

lisanne112

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 18:14

bij mij was het ook een ramp galop nu na een jaar heb ik haar netjes aan teugel lekker ontspannen het was bij mij oefenen oefenen oefenen!!

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 17:53

vandaag niet al teveel tips kunnen toepassen, ze had een erg slechte dag, dan kost het al tonnen energie om haar uit de weide te halen, te kuisen, op te zadelen en in het zadel te geraken zonder ongelukken, laat staan dat het rijden dan vlot verloopt, maar vrijdag ga ik er mss weer heen, en anders zeker zondag, kunnen we een dag gaan wandelen en de andere dag beetje gewoon rijden en kan ik weer jullie tips toepassen.

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 09:59

Het paard kan ook gewoon stijf zijn omdat het maar 1 keer in de week word gereden. Een paard heeft minsten 4 keer in de week nodig om soepel te worden. Dus misschien lukt het uiteindelijk wel maar wel op een hele lange termijn en ik geef je hier ook weinig kans bij. Als je haar soepeler zou willen hebben zal je toch echt vaker op der moeten rijden en veel oefeningen doen.

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 17:31

Stijf zijn betwijfel ik eigenlijk, waarom gaat het anders wel goed in stap en draf?

Zoals ik al verschillende keren heb vermeld zou ik haar meteen iedere dag willen rijden bij wijze van spreken, maar dit is gewoon niet mogelijk, ik ben al superblij als het eens lukt om er 2 maal per week mee te rijden.
Ook doen de eigenaars zelf al de moeite om er voor te zorgen dat hun pony meer wordt bereden, zij hebben echter weinig tijd daarvoor, er is ook nu weer een extra verzorger die normaal op dezelfde pony moet gaan rijden in de week wanneer ik niet kan, maar dit is allemaal blijkbaar niet zo makkelijk aangezien de pony een héél apart karakter heeft en ook de nieuwe verzorger (nog) niet op deze pony durft te rijden. Zolang hij niet in de buurt durft te komen van deze pony komt hij een andere pony verzorgen en rijden en hopelijk kan hij dan binnekort ook met deze pony rijden.

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 16:30

is wel al een maand voorbij sinds de laatste reactie, maar in die maand hebben we druk geoefend op alles wat nog niet goed lukte.
Vorige week ben ik met deze pony ook een week op kamp geweest waardoor ik iedere dag heb kunnen rijden op haar en ook les heb gehad. Tijdens deze week heeft ze bewezen het wel degelijk allemaal te kunnen, reeds vanaf de eerste dag en zonder dat lesgeefster iets moest zeggen liep ze ook in galop prefect ontspannen en aan de teugel.
Waarom het nu plotseling wel ging weet ik niet, ik heb haar niet anders gereden dan thuis en daarbij ging het ook reeds vanaf de eerste dag goed.

ZE heeft nu weekendje vrijaf gekregen, hopelijk blijft het nu oo kzo gewoon op de wei...

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 20:20

Super! Kan best zijn dat ze nu gewoon de klik heeft gemaakt, bij mijn Haflinger heeft dat ook super lang geduurd, maar uiteindelijk is het gelukt *LOL*

Proficiat, en ga zo door!

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 20:25

Misteryke schreef:
Ik heb vandaag eens de gegeven tips proberen toepassen. Heb om te beginnen langer dan 5 minuten aan een stuk door gegalopeerd, ter compensatie wel maar langs 1 kant galop gedaan aangezien het best warm was en ze best moe was na die galop. .

Ik zou juist een paar keer kortere stukjes galopperen ipv één lang stuk.
Dan rijd je meer overgangen waardoor je paard sterker en leniger wordt waardoor hij minder uit elkaar valt.

Als je zelf moe bent kun je ook niet ontspannen bewegen, geldt ook voor je paard!

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 20:01

Ik denk dat ik de reden weet van het heel erg goed gaan op kamp. Volgens de eigenaar is ze op vreemde plaatsen steeds heel anders van karakter, zo heeft ze vorig jaar week bij DA gestaan en daar was ze de braafste die er ooit gestaan had. Ik veronderstel dat ze thuis dus echt de baas wil spelen omdat het daar haar domein is, ze is ook de baas van de kudde enz. Op kamp of op vreemde plaatsen is ze natuurlijk erg afhankelijk van een bepaalde persoon en mss is dat de reden dat ze dan ook veel makkelijker is in omgang dan thuis en ook makkelijker is tijdens het rijden.

Spijtig genoeg heb ik sinds het kamp niet meer kunnen rijden, ik ging zondag normaal rijden maar ze had haar juist pijn gedaan door tegen haar stal te botsen en op haar neus had ze schaafwonde waardoor ik anders moest beginnen met neusriem af te halen enzo omdat dat anders ging pijn doen.