mijn paard steigerd en iedereen verklaart mij voor gek!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tommie6600

Re: mijn paard steigerd en iedereen verklaart mij voor gek!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:38

Zou hem minderen in voer.
Longeer hem eerst eens zodat hij zijn energie kwijt kan. Misschien dat het helpt.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:33

Ierland schreef:
4 kilo? Allemachtig, haal de helft er maar af,

Misschien heeft het paard dit wel nodig?
Mijn Fries van 1.70 krijgt 6 tot 8 kilo en onbeperkt hooi + als het weer het een beetje toe laat bijna de hele dag buiten, en als het droog blijft 24/7 buiten.

Het is inderdaad niet zo gek dat je paard druk wordt, maar kan je dan niet beter je paard eerst even los in de bak gooien zodat je paard in ieder geval een beetje energie kwijt kan.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:38

Dat schuren e.d. komt omdat ze zich verveelt. Vraag maar eens waarom ze nooit in het land mag?
Ben benieuwd wat ze daarop zeggen. Kun je haar ook niet even 2 uurtjes ofzo in de bak los gooien?

Als het met al die paarden zo gaat hebben ze wel hele drukke paarden Bloos

Groetjes Laura

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 15:11

Ik zou ook maar snel naar een andere stal gaan.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 15:19

LadyElmira schreef:
Ik begrijp dat het jouw paard is? Waarom doe je dan moeilijk over die 4 kilo biks? Je moet hun gewoon zeggen dat het te veel is, en als jij daarbij een weiland huurt hebben hun jouw paard maar uit de wei te halen indien dat hun taak is. Ik begrijp het niet helemaal, zoals jij het verteld komt het over als een verzorgpaard, maar als het jou eigen paard is hebben hun helemaal niets te zeggen. Dan is het jou taak, om te zorgen dat jouw paard niet heel de dag op stal staat, en moet jij zelf weten hoeveel biks jouw paard nodig heeft. Weet je dat niet? Vraag het aan de dierenarts, die zien dat sneller dan dat iemand op bokt maar wat zegt, zonder te weten hoeveel jouw paard nu werkelijk nodig heeft..want dat kunnen wij nooit zeggen. Als je vind dat je paard te weinig uit stal komt moet je er eens wat mee doen, of een weiland zoeken waar het in mag staan, zo te lezen doe je bar weinig, en het gaat niet alleen om het rijden.

De TS vertrouwde er waarschijnlijk op dat de staleigenaar alles deed wat afgesproken was. Iemand die bijvoorbeeld de hele dag moet gaan werken kan niet zomaar even zelf komen checken of alles in orde is. Nogmaals, je vertrouwd erop dat je paard goed wordt behandeld!

Dat ze het paard niet meer te pakken krijgen als ze op het land staat is trouwens ook gezever. Ze willen er gewoon geen tijd in steken. Als ze gewoon even hadden afgewacht en met een worteltje hadden staan zwaaien was dit probleem waarschijnlijk in een week tijd opgelost geweest.
Andere stal zoeken dus!

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 15:21

Ja en dan nog, jij als stalhouder hoort te melden dat ze het paard niet uit de wei krijgen, er moet dan een oplossing voor worden gezocht. Nu gebeurt het achter de TS haar rug om, imo totaal verkeerd!

Crum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 15:22

4 kilo bix voor zon jong paard met 1 uurtje beweging?!? dit is niet normaal, dan snap ik dat jeje gaat uitleven als je de kans krijgt! Knipoog

Tango40

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 15:40

celano schreef:
Een paard steigert niet uit frisheid of teveel voer. Het klinkt meer alsof hij staakt naar aanleiding van 'achterhand eronder rijden'. Dat is namelijk geeen oefening of trucje, maar het resultaat van jarenlange evenwichtige basistraining.

Afgezien daarvan ben ik het met iedereen eens dat 4 kilo ruiim aan de maat is! Waarschijnlijk veel te veel.Maar dat is moeilijk te beoordelen vanachter de pc. net als het steigerprobleem uiteraard.

Hier ben ik het ook wel mee eens, het blijft ook zeker een rij technisch probleem. Als een paard moeilijk wordt heeft het weinig tot geen nut om een paard minder voer te gaan geven, hier wordt hij niet braver van. Misschien tijdelijk maar uiteindelijk zou je hem toch moeten gaan voeren waar hij behoefte aan heeft.
Als ik jou was zou ik, dan even om dat hele pensionstal gebeuren, veel afwisselen. Je kan niet van de een op de andere dag de achterhand er onder rijden, Dit moet je afwisselen met hoe je eerst altijd reed. Misschien overdonder je haar, heeft ze spierpijn en maak je hat alleen nog maar erger. Je moet het opbouwen zodat zij aan de nieuwe `houding` kan wennen en zich daar aan kan aanpassen.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 15:42

je zou voor minder protesteren en steigeren, als je paard dan al de andere paarden ziet en hoort die buiten staan en hij moet binnen blijven. Ik zou ook gefrustreerd geraken.

Frederika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 15:47

kan het niet zijn dat je paard ergens een blokkade heeft? dat het pijn doet als je de achterhand aanspreekt. scheve bekken of SI gewicht?? steigeren doet een paard niet zomaar. zou die nou in volle rengalop door de bak gaan ja dan is het frissigheid.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 15:48

Gewoon naar een andere stal! Ik heb om de reden dat mijn paard te veel kreeg ook besloten om naar een andere stal te gaan vorig jaar! De vorige stalhouder gaf mijn paard wat HIJ vond dat hij moest krijgen. In het geval van mijn paard had dit effect op zijn benen en zijn gewicht. Hij moest echt afvallen.

Nu ik op de nieuwe stal sta heeft hij eigenlijk geen pijn meer aan zijn benen en hij kan eindelijk een endurance uitlopen zonder dat ik het idee heb dat hij dood neer kan vallen, hij weegt zeker tussen de 80 en 100 kg minder.

Wat ik hier meer wil zeggen is dat je voor het belang van je paard moet gaan. Als je paard de hele dag binnen staat is het niet gek dat hij strontvervelend word!

Ik zou gewoon even uitkijken naar een andere stal! Het zal je veel rust brengen, net zo goed als je paard! Knipoog

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 08:37

Deesiej schreef:
LadyElmira schreef:
Edit misschien niet helemaal duidelijk: de TS zegt dat ze een uur per dag rijd. Poetsen en opzadelen kost al zeker een half uur, oké houd het op een kwartiertje. Dan heb je nog drie kwartier om te rijden, want de ts zegt dat het paard 23 uur per dag op stal staat. Natuurlijk zou dat een groot gezien beeld kunnen zijn, maar dan weten wij ook niet wat we erop moeten zeggen. Als het paard nu 22 uur op stal staat, en de ts doet haar paard twee uur per dag, begint het verhaal al anders te worden, dan kan ik het begrijpen dat ze niet wat meer doet met het paard. Maar nu vind ik dat ene uurtje te weinig, gezien dat het paard een verzorging nodig heeft en ook voldoende bereden moet worden om zijn beweging te krijgen.

Mijn paardje staat nu op de wei, maar ook als hij op stal staat komt hier er alles bij elkaar 3 a 4 uur uit. Ik denk dat het meer aan het paardje zelf ligt, of ze gewent is op stal te staan enz. Ik rijd soms ook maar een half uurtje en dat is voor mijn knol gewoon genoeg, maar voor andere paarden is een uur beweging per dag gewoon nodig Knipoog

Ik ga elke dag naar mijn paard, ja het is mijn eigen paard, maar ik heb nix in te brengen op die stal. Ook ben ik daar de enige die daar op pension staat, dus ik kan niet met iemand overleggen of iemand anders hem op stal wil zetten.
Als ik bij mijn paard ben ben ik zeker ook wel een uur of 4 bezig. Maar ik vind het gewoon klote dat ie de rest van de dag weer op stal moet staan, zo'n beestje moet gewoon in het land. En ik denk dat ze die streken krijgt van te veel energie. Ik heb gister hard gezocht en inmiddels een andere stal gevonden, helaas kanik daar pas donderdag terecht, nou dat ga ik ook meteen doen.
Op die stal komt ze in iedergeval dagelijks naar buiten behalve als het te slecht weer is.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 08:48

celano schreef:
Een paard steigert niet uit frisheid of teveel voer. Het klinkt meer alsof hij staakt naar aanleiding van 'achterhand eronder rijden'. Dat is namelijk geeen oefening of trucje, maar het resultaat van jarenlange evenwichtige basistraining.

Afgezien daarvan ben ik het met iedereen eens dat 4 kilo ruiim aan de maat is! Waarschijnlijk veel te veel.Maar dat is moeilijk te beoordelen vanachter de pc. net als het steigerprobleem uiteraard.

Ik heb alles al uitgesloten. Heb een zadelpasser erbij gehad, osteopaat enz. Maar alles is met het paard goed. Mijn paard vind het moeilijk met de achterhand, maar ik verwacht ook echt niet dat ze dat in 1x goed doet. Daar gaan maanden tijd in zitten. Ben gewoon bezig met rechtrichten enz. Gewoon de basis van het paard en als dat eenmaal goed gaat ga ik een stapje verder.
Maar ik heb gewoon nix te vertellen over mijn eigen paard en dat stoort mij enorm. ik ga morgen haar verplaatsen in en heb op die nieuwe stal een beter gevoel, ook omdat ze daar dagelijks naar buiten gaan.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 08:49

Super meid, je probeert alles te doen wat in je vermogen ligt. Laten we hopen dat je paard het ook teruggeeft aan je. Hou vol.

Succes!

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 15:20

Heb je al geprobeerd eerst even te longeren voor dat je erop klimt? Dan kan hij zijn "ei" even kwijt en heeft ie misschien de ergste frisheid er al vanaf gerend..
4 kilo brok vind ik ook een beetje veel (die van mij krijgt 3 kilo maar ik rijd iedere dag en vaak minimaal 2 uur + dat hij de gehele dag in het land loopt).
Ik doe ook maar een gooi hoor Scheve mond

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 15:23

als eerste zou ik hem wat minder voeren en dan mischien maar wat meer hooi geven.

en dan zou ik vor het rijdn je paard lekker losgooien in de bak en laten lopen, dus niet in sukkeldrafje mar lekker laten rennen.
dit werkte bij mijn paardje super en werd weer braaf.
en nu hoef ik dit nog maar 1 keer n de week te doen ofsow en de frisheid is er weer wat van af.

Juniortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 15:25

Nou ja... Mijn paard was ook zo gek. toen hij 5 jaar was. hij kreeg ook minder voer. maar het hielp niks.. en nu sinds een tijdje is die gewoon normaal weer.. dus even volhouden

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 15:38

ja beetje veel voer voor een paard dat niks doet. Als je er veel energie in stopt moet je er voor zorgen dat je die energie\ er uit kunt rijden. Lukt dit neit dan uit zich dat in vervelden gedrag. Of je gaat actief meer rijden, of minder voeren of idd stal met weidegang.
En mischien is het ook wel zo dat jouw paardje liever buiten staat en daarom klierig is.
Sucses met het vinden van een oplossing en denk erom veiligheid gaat voor alles.

Lauraketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 16:18

Mijn vorige pensionpony steigerde ook, uit protest ook en omdat ze in de kerstvakantie ook aan een ander meisje verhuurd werd, en dat meisje stond haar toe om zomaar uit de piste te lopen, ze stuurde haar zelfs niet terug naar de piste, het meisje stopte gewoon met rijden. Op de duur begon de pony door te krijgen dat ze zich vanonder het werk weg kon zien te krijgen. Dus wat doet de pony... je raadde het al steigeren! En ook dan strafte het meisje haar niet, ze trok op haar teugels... Met als resultaat, de pony liep elke keer de piste uit als ik haar wou rijden, ze begon te steigeren als ik contact op de teugels vroeg... Niet erg leuk dus. Maar als ik haar een 20 minuutjes longeerde voor het rijden gebeurde er niets. Misschien kan je haar ook even losgooien of longeren voor je begint te werken?
Nog veel succes he .

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 14:00

Juniortje schreef:
Nou ja... Mijn paard was ook zo gek. toen hij 5 jaar was. hij kreeg ook minder voer. maar het hielp niks.. en nu sinds een tijdje is die gewoon normaal weer.. dus even volhouden

Ja het kan ook de pubertijd zijn, dus ik kijk nu even hoe dat gaat op deze stal, waar ik wel wat te zeggen heb hihihi Haha! Maar vanmorgen op de nieuwe stal was er weinig aan de hand. Ze reed lekker en was gewoon weer super..... Ben blij dat ik haar daar al zo snel naar toe heb kunnen brengen.
groetjes

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 14:03

He hoi allemaal,
bedankt voor jullie tips en reacties, ik heb haar vanmorgen overgeplaatst, ze heeft daar nog 1x gesteigerd, maar ik juig nog niet te hard...... Maar ik hou jullie allemaal op de hoogte hoe het verder met haar gaat, maar ik zie wel aan mijn paard dat ie het daar meer naar zijn zin heeft.
ga ff vlug verder voor ik geen tijd meer heb. groetjes

xDonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 14:07

4 kilo is niet veel voor een paard wat veel werkt maar voor jouw merrie wel
ze staat niet eens op het land enz
ik zou hier gewoon duidelijke afspraken met de baas over maken

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 14:13

4 kilo lijkt mij absurd veel ja.
Zelf zou ik er geen genoegen meenemen als mijn paard bijna de hele dag binnen zou staan,dus zsm een andere stal zien te vinden;)

Zou het totdat je iets anders hebt gevonden,niet een optie zijn om haar zelf binnen te halen?
Dan kan ze toch lekker buiten spelen...
Het is maar een idee hoor.
Succes met je meisje;)

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 14:15

Rij je haar elke dag? Zo ja geef haar dan een paar dagen vrij en laat haar lekker in het land even bijkomen (kan nu wel toch?) Kan soms een wereld van verschil zijn.

KimDai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 14:26

Misschien om de dag even bij komen van de spierpijn lekker op het land of stukje wandelen buiten. Wat afwisseling creeren!