Vreselijke onderhals... Wat nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Re: Vreselijke onderhals... Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:20

Sisco4life schreef:
daantjuhhh schreef:

Nee ik flip niet.
Maar ik vind wel dat er meer is dan een slof teugel.
En je die alleen moet gebruiken als je weet hoe je er mee om moet gaan!

(en als ik dan hoor: dat ze lui voor het been is, dan denk ik dat slofteugel niet de oplossing is, maar dat een groot deel van het probleem daar ligt, dus heel conseqent je paard aan het werk zetten)

dan kan je altijd de thiedeman proberen Lachen

Goh, wat ben ik weer heerlijk met hulpteugels bezig. Maar soms helpt het echt om een paard ergens doorheen te krijgen Lachen

Klopt soms zijn hulpteugels een uitkomst.
Maar ik denk niet dat een thiedeman er voor zorgt dat je paard aan je been word???
En zolang je paard niet aan je been is kan je elke teugel er aan hangen die je wilt maar dan los je het probleem niet op.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:23

Is waar Lachen
Je kan hem eerst aan het been leren zijn en dan een thiedeman eraan doen Lachen

PollyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:30

Maar dat leer je een paard niet 1,2,3, goed aan het been. Het is mij nog niet gelukt. Maar dat komt misschien ook doordat er heel veel mensen op rijden met sporen die continu prik prik prik doen...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:45

PollyB schreef:
Maar dat leer je een paard niet 1,2,3, goed aan het been. Het is mij nog niet gelukt. Maar dat komt misschien ook doordat er heel veel mensen op rijden met sporen die continu prik prik prik doen...

Ja als je conseqent bent en iedereen is dat zijn zo aan het been.
Maar als er door verschillende ruiters op gereden word die niet allemaal even conseqent zijn word dat een stuk moeilijker.
Op de stal waar ik werkte hadden we geen een paard die lui voor het been was.
Soms kwamen ze wel lui voor het been binnen, maar als ze weggingen na een paar weken waren het allemaal paarden die super voor het been waren.
Dat kwam puur doordat de ruiters die er reden allemaal heel conseqent daarin waren!

PollyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:49

Ja ik denk dat dat ook beetje het punt is Knipoog. Is ook wat flegmatiek hoor Nagelbijten / Gniffelen

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:51

consequentie is idd het goede woord Ja
Maar wel heel moeilijk Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 21:18

Ik zou niet teveel met hulpteugels werken met rijden. Ik zie meer in een paard zo gymnastiseren dat hij los wordt en de juiste spieren kan gaan gebruiken dan hem er door wringen. Als je er iets aanhangt, dan maar heel losjes tot je verder kunt, maar zeker niet ineens in de krul vastknopen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 09:16

Mijn haf heeft sinds ik haar gekocht heb een 'speknek' zoals ik het noem.
Hij is -na bijna 5 jaar trainen- al een stukje dunner, maar ze blijft die nek houden.
Ze heeft van zichzelf trouwens al een gespierde, dikkere nek met een spierbundel net onder haar manen (zie foto)

Afbeelding

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 12:07

ga alsjeblieft niet met allemaal hulpteugels aan de slag.
je geeft ana dat ze sterk is, slecht voorwaarts en moeite heeft met buigen.
is ze al eens fysiek nagekeken en is het zadel al bekeekn of het niet ergens klemt-->door zulk soort dingen kan ene paard een bepaalde houding aannemen.

Als je zeker weet dat alles goed is, dna kun je rijtechnisch aan de slag.
belangrijk is dat ze eerst goed voor het been wordt: veel overgangen, schakelingen rijden en schijnovergangen.
lichte verbinding met de mond houden en niet gana trekken.
een paard moet eerst vna achteren naar voren willen lopen.
als ze dit doet dan kun je pas van voren licht gaan opvangen.
het is de bedoeling dat ze haar hele bovenlijn gaat aanspannen en niet met haar hoofd in een krul gaat lopen.

Ukkie_Cathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 15:22

Hulpteugels zijn idd vaak niet de goede oplossing.
Misschien is een pessoateugel iets, dan loopt ze én van achter en leert ze wat lager te lopen. Zorg wel dat iemand die er verstand van heeft als je het voor het eerst doet!

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:09

Ik lees bijna alleen maar oplossingen die aan de voorkant werken...Helaas zit het probleem bij een onderhals vaak aan de achterkant. Een paard krijgt een onderhals als het de rug tijdens het rijden wegdrukt (en dus de achterhand niet gebruikt) en de ruiter werkt met de teugels zo in, dat het paard van voren op de verkeerde manier afbuigt. Wat je dus moet gaan doen, is aan het werk met de achterkant:

1. Je paard eerst zeer scherp aan de voorwaartse hulpen krijgen (bv. door halthouden-draf te gaan oefenen). Wees heel erg consequent, kuit=altijd voorwaarts
2. Dan je paard net zo scherp aan de zijwaartse hulpen laten gehoorzamen: linkerkuit=pasje wijken naar rechts, rechterkuit= pasje wijken naar links
3. Dan veel voltes rijden met binnenbeen en buitenteugel en je paard recht gaan richten onder goede begeleiding.

Als je je paard recht richt (schouders voor de achterhand plaatsen door bv. schoudervoor te rijden)
dan zal hij vanzelf gaan nageven en de rug gaan gebruiken op de JUISTE manier. Als je consequent zo rijdt, dan gaat die onderhals er vanzelf af en zal je paard de spieren in de bovenhals meer gaan ontwikkelen. Hulpteugels zijn dan waarschijnlijk niet nodig. Hulpteugels kunnen de boel ook erger maken als je niet goed weet hoe strak/los ze moeten zitten en als je de achterhand niet activeert. Ook kan je paard zich verzetten tegen de hulpteugels en daarbij haar rug nog meer wegdrukken. Dat moet je wel kunnen herkennen.
Als je paard scheef is, dan hebben hulpteugels ook niet veel zin, die kunnen de scheefheid alleen maar verergeren waardor het paard nooit goed zijn lijf gaat gebruiken.

Voorwaarts-neerwaarts rijden kan ook een goede oplossing zijn, maar bij paarden die lang in de rug zijn, werkt dit niet altijd goed, dus overleg dit ook met je instructrice en kijk eens goed naar de bouw van je paard.

Miiessy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 16:55

wauw iedereen heel erg bedankt voor de tips Lachen heb er zeker weten wat aan Lachen zal vrijdag met les gelijk even met mn instructrice gaan overleggen..