Stap-Galop overgang, wanneer hulp geven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Agnes75

Re: Stap-Galop overgang, wanneer hulp geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 15:51

Remember schreef:
Ik geef de hulp aan het begin van het moment dat het binnenachterbeen naar voren stapt

Haha! Fijn dat mijn uitleg zo helder is en dat men er wat aan heeft! Dat krijg je na uren kijken naar je paard aan de longe Knipoog . Remember, dit is inderdaad het moment dat ik ook bedoelde. Je voelt dan de binnenheup zakken en dan kun je de hulp geven. Zelf vind ik het nog wel eens moeilijk om dat goed te voelen, dus ik probeer dan te kijken wat de voorbenen doen.

Oh, WowAmigo, en als je paard je op het verkeerde been "zet", heb je nog wat rechtrichtwerk te doen Knipoog. Probeer dan te kijken welk been je paard buiten de massa wil zetten en begrens dat been met je buitenkuit, of zet de schouders ervoor. Dan recht zetten en de hulp geven. Het kan ook helpen om de overgang op de volte te rijden of op de binnenhoefslag.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:45

Ja, ik ga er zeker mee aan de slag. Ik heb soms het gevoel dat mijn paard zich een klein beetje bol maakt op het laatste moment, een beetje plakken tegen het binnenbeen als het ware. Maar soms voelt ze echt recht en gaat het nog fout. Ik vind het keimoeilijk! Maar ik heb nu een duidelijk beeld van waar het aan kan liggen, dus dat gaan we oplossen!

Op de volte is overigens geen probleem, dan zal de stelling en buiging beter in orde zijn, maar juist op de rechte lijn hebben we de moeilijkheden!

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 20:09

Mijn paard probeert precies hetzelfde, ook dat plakken, maar dan krijgt ze meteen een tik met been of zweep aan die kant, en een ophouding aan de tegenovergestelde kant, zodat ze weer recht moet gaan lopen en alle beentjes er weer recht onder zijn. Als het goed is geven ze dan na en dan geef je gas. Is een kwestie van echt goed je been er aan en zelf alert zijn. Paarden zijn wat dat betreft heerlijk voorspelbaar, ze proberen er meestal aan dezelfde kant onderuit te komen, dus wees voorbereid. Op de volte rijden wil dan wel helpen, dan moet het binnenachterbeen er wel onder.
Wat ik een goede oefening vind: afwenden A-C lijn en dan recht, tussen 2 benen, halthouden. Schoudervoor op de gebroken lijn is ook een fijne. Zorg wel dat je zelf goed recht zit, als je paard je naar buiten zet, druk dan je binnenhak goed naar beneden, maar blijf wel rechtop zitten, controleer constant of je nog gewicht op je binnenste zitbeenknobbel hebt. En veel schoudervoor op die kant oefenen.

Lauraketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 20:31

Ik zorg dat ik genoeg stelling heb rij door een wending en dan leg ik mijn buitenbeen naar achter en hoppa ,galopje Tong uitsteken . Ik let niet echt op die dingen als wanneer ze welk been opheft voor ik de hulpen geef.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 20:42

ja duh, als ik een wending mocht rijden voor het aangalopperen dan had ik het probleem niet Knipoog.

Ik heb nog niet weer gereden, maar ga het morgen allemaal uitproberen!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 20:56

Ik heb vandaag geoefend, jaja, en verdomd het werkt! Alle keren goed! Viel me wel op dat ze eigenlijk wat te traag op mijn been reageerde, ik had het gevoel dat ze wel eens mis kon zitten omdat ik wel op tijd been gaf maar dat ze dan net iets te lang wachtte. Dus werk aan de winkel!

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 22:14

gaaf zeg! echt leuk! nu weet je waar je aan moet werken, en weet je in ieder geval dat je het niet fout doet..

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 22:22

Nou jaa, dat deed ik dus wel... Was wel grappig, ik dacht echt "NU" en dan voelde ik dat ze niet snel genoeg reageerde eigenlijk. Anders was ik niet zo scherp op de reactie zelf, nu wilde ik echt weg op het moment dat dat binnenachterbeen naar voren ging en dat duurde me te lang!

Paard werd ook minder heet, net of ze het logischer vond...

*oefent morgen verder*

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 22:28

Ja, maar ik bedoel dan ook, het is goed dat je het nu weet, er zo veel van geleerd hebt en dat het echt werkt... dat je nu dus door kan zetten, zonder de twijfel er wel goed aan te doen Haha! das duidelijker toch?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 12:30

Hmmm vandaag eerst weer wat problemen, maar nu moest ik de schouders er beter recht voor zetten en met mijn binnenbeen even bewaken en toen ging het wel weer goed. Het is niet eenvoudig... !

(NienkeKara, ik heb je topic even overgenomen Knipoog)

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 09:51

Gewoon stug volhouden en stoppen als je paard het 2 of 3x goed heeft gedaan. Anders krijgt ie zo'n spierpijn dat ie het niet meer wil doen de volgende keer. Als het uitzwabberende been sterker en soepeler is geworden en meer gaat dragen, dan zal je paard ook snel doorkrijgen dat het makkelijker gaat als jij recht gericht hebt. Is gewoon nog een kwestie van kracht opbouwen, denk ik, en dat duurt gewoon een tijdje. Het helpt als je je paard ook goed scherp hebt voor de zijwaartse inwerking van je kuit, maar dat zal op jouw niveau wel lukken, want als het goed is heb je het wijken onder de knie.
Wel leuk dat het eerder wel goed ging! Onthoud dat gewoon en bedenk maar dat je zelf ook niet altijd je dag hebt!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 09:59

WowAmigo schreef:
Was wel grappig, ik dacht echt "NU" en dan voelde ik dat ze niet snel genoeg reageerde eigenlijk.

Hou er met je timing rekening mee dat het voor het paard nog wel te verwerken moet zijn hè Knipoog . Hou je hand en je 'zit' geopend, niet je hand eraan houden om bijv. de aanleuning in orde te houden want dan rem je tevens de voorwaartse drang af.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 20:08

Ja, daar heb je ook gelijk in ja. Ja, hand open daar hamert mijn instructrice ook op. Moeilijk om een tussenweg te vinden tussen teveel vasthouden en teveel loslaten, want dat laatste wil ik ook nog wel eens doen.

Er nuttig, jullie reacties!

Ginoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 00:13

Als ik van stap naar galop wil zorg ik eerst dat mijn paard extra goed aan mijn been is. Ook vraag ik een klein beetje verzameling omdat mijn paard dan makkelijker in de galop gaat.
In het begin is het goed opletten op de beenzetting, mij is ook geleerd de hulpen te geven op het moment dat het rechterachterbeen op de grond staat (voor linkergalop) maar in de praktijk merk ik (met meerdere paarden) dat ze beter reageren als je de hulpen geeft vlak voor het rechterachterbeen de grond raakt. Als je op het linkerachterbeen de hulpen geeft kan je snel een overkruisde galop krijgen, als het rechterachterbeen al op de grond staat moet je paard gelijk reageren ander ben je al te laat. Vandaar dat ik het net voor het rechterachterbeen op de grond kom de hulpen geef.

ik hoop dat iemand er iets aan heeft.
Laatst bijgewerkt door Ginoya op 06-07-07 00:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 00:20

timen is belangrijk, maar nog belangrijker is dat de schouder er niet uitgedrukt wordt op het moment dat je aangaloppeert, daar zit redelijk vaak het probleem.