eigenwijs paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maaike93

Re: eigenwijs paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:42

zo te horen ben jij bang om je paard te straffen. Daardoor neemt jou paard de leiding.
Ik zou als ik jou was beginnen met iets als Natural Horsemanship,
eerst het respect en vertrouwen opbouwen met grondwerk.
Dit is niet alleen heel effectief maar ook heel leuk!(vind ik Knipoog )
Ik heb dit Natural Horsemanship geleerd door les te nemen van iemand die hier al verder in was.

Mijn paard luisterde onder hetzadel vroeger trouwens ook niet echt (mijne racede de hele tijd door de bak) maar sinds ik NH doe heb ik écht controle over hem

Je moet in ieder geval leren de leiding te nemen over jjou paard,en niet andersom (en dan komt dat buitenrijden ook wel!)

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:48

tantjeuh schreef:
LucyB schreef:
Weet je wat nu het meest vreemde is, ze heeft nog nooit geprobeerd mij er af te werken. Andere mensen wel.
Ik heb haar van alles zien doen bij anderen, knal hoge rotbokken, wegspurten, bokken naar de zweep, weense rijschoolachtige sprong en trap manoevres naar andere paarden maar nog nooit als ik er op zit... Ze is voor mij echt wel lief alleen niet voorwaarts.

Tuurlijk doet ze dit bij jou niet, bij jou krijgt ze ook haar zin en moet ze niet werken.. Stuur jij naar buiten dan gaat zij gewoon weer naar binnen, zonder dat jij daar ingrijpt. Ze doet gewoon haar zin omdat ze weet dat er nooit ingegrepen wordt. En dan is het ook normaal dat ze dat ook probeert als er andere mensen opkruipen, en dat ze ook blijft proberen als ze toch moet werken.. Een paard dat altijd zijn zin gekregen heeft zal dat ook blijven doorduwen.
Het kan allemaal zijn dat jij niet zo een fan bent van sporen/zweep/hardere aanpak, maar volgens mij ben jij ook wel net iets te braaf en te lief naar je paard toe.
Mijn raad? Zet er iemand op die deftig kan rijden en absoluut geen bang heeft. Gewoon met die andere persoon een tijdje aan het werk zetten.. Wordt die gelanceerd zoals het meisje van bij jou op stal? Geen probleem, zolang die persoon er maar terug opkruipt en haar er weer doorrijd. Na een paar keren zal je zien dat ze al niet meer zo zal proberen. Dan kruip jij er weer op onder begeleiding van die andere persoon. Als je hier door wil raken ga je wel enorm enorm consequent moeten gaan rijden ook. Als jij je paard vraagt om naar links te draaien, moet ie niet naar rechts gaan.. Als ie dat wel doet dan zet je haar gewoon stil en draai je alsnog naar links. Als jij draf vraagt, dan moet ze niet blijven stappen maar gaan draven. Als er geen reactie komt neem er dan alsjeblieft een zweep bij en geef haar een tik. Komt er nog geen reactie dan mep je maar eens deftig door. Ze moet weten waar ze staat en ze moet weten dat ze ten alle tijden naar jou moet luisteren, jij moet niet naar haar luisteren.

idd, volgens mij ben jij bang dat ze tegen jou niet meer zo ''aardig'' doet als jij ingrijpt, en dat ze het gedrag krijgt wat ze tegen vreemden heeft.
Maar hier moet je wel doorheen, ze doet gewoon waar zij zin in heeft.
Zoals je schrijft is het rijden ook niet meer leuk, met NH zal je zeker het plezier in het rijden weer terugvinden

LucyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 13:26

bedankt voor jullie reacties, ik zal jullie adviezen zeker ter harte nemen en doorzetten ! groetjes, Yvonne

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:23

Ik heb ook een hele tijd problemen gehad met mijn paard, maar ik heb (mede dankzij steun & aanmoediging van mijn ouders) doorgezet en nu zijn we weer lekker aan het rijden Lachen. Heel veel mensen die al een bericht achtergelaten hebben alles beschreven wat ik wou zeggen. Ja . (DenisES, GwoonMandy, sneeuwpop, tantjeuh) Vind ook dat je er een ervaren ruiter op moet laten zitten die haar eventjes weer opvoed, om het zo te zeggen. En daar dan achteraf inderdaad begeleiding van gaan vragen. Zelf zal je dit niet kunnen oplossen, aan te horen hoe je over je paard praat. Ik ben het er mee eens dat straffen niets uithaalt, maar slecht gedrag mag ook niet ongemerkt voorbijgaan! Anders leer je paard het nooit en zal hij steeds meer en meer gaan proberen. Er zijn genoeg andere methoden dan straffen om je paard beter te leren luisteren, maar dat is iets wat je niet zo goed zal lukken-aan je berichten te lezen. (niet kwaad bedoelt, maar af en toe moet je echt even streng kunnen zijn tegen een paard; hij moet zijn grenzen kennen & respecteren!) Daarom moet eerst iemand anders haar "aanpakken" (vreselijk gezegd, maar vond geen ander woord Tong uitsteken ) naar wie jíj dan achteraf zeer goed gaat moeten luisteren om niet opnieuw hetzelfde probleem te moeten ondervinden. Je moet er wel zeker van zijn dat je een zeer goede begeleiding hebt! Veel succes Knipoog.

PS: de titel vind ik niet goed gekozen, want dit paard is niet eigenwijs eigenlijk , hij heeft het gewoon zo geleerd!

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:14

Ik vind dat je niet zelf moet gaan aankl*ten. Je zegt dat je het eng vind, dus echt "aanpakken", om het zo maar even te zeggen, doe je niet, omdat je bang bent voor de gevolgen. Zo blijf je een beetje half-half... Zoek hier echt hulp bij van een goede instructeur die jou ook meer zelfvertrouwen geeft!! Ook vind ik dat je moet gaan freestylen, op de grond kan ze nog o zo lief zijn, maar er moet een zeker mate van 'ontzag' zijn voor jou. Zo wordt de verstandhouding beter, ook onder het zadel. Succes!! Ach gut

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:27

Ook mis je een groot gedeelte van de signalen die het paard geeft.(paardentaal) In jou geval hoor je het paard niet eens scheeuwen, terwijl een goede ruiter een paard al hoort fluisteren.
Niet verstandig om zelf verder te klooien idd

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:45

Dames dames, de TS vraagt om tips, niet om afgezeken te worden... Iedereen heeft een mening, vertel gewoon wat de jouwe is en doe dat op een normale manier... Ik snap best dat de TS de manier waarop ze nu zachtjesaan de grond in geboord wordt niet zo prettig vind...

LucyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 10:42

Ik had vandaag een topdag !!! Ik hoor mijn paard al een hele tijd 'fluisteren' maar ik was de weg even kwijt voor een oplossing. Die heb ik nu gevonden.
Ik vertik het om haar af te straffen omdat ze niet wil doorlopen, ik weet waarom ze niet wil, ze vindt er geen bal aan om in de bak dom en doelloos rondjes te lopen (ik ook niet).
De makkelijkste oplossing was een paar tikken geven en dwingen om te lopen maar dat wil ik niet, het is niet eerlijk.
Ik vind het op zich ook niet raar dat ze in protest gaat als ze hardhandig wordt gedwongen, ik doe dat ook als iemand mij zo aanpakt. Ik vind het niet respectloos, het is gewoon haar enige manier om aan te geven dat ze dit niet wil en ook niet kan (ze is ook al wat ouder en absoluut geen dressuurpaard).
Ik had vandaag een goddelijke rit, ik heb pylonnen neergezet en een soort van parcoers gemaakt en dit viel goed in de smaak bij ons allebei. Ze ging als een speer op minimale hulpen, luistert perfect. Alles deed ze, aandraven uit stilstand, slalommen, achteruit lopen, we hebben samen het hek vanaf haar rug geopend etc. Het was helemaal top en echt met de fijnste hulpjes, ik hoefde maar te denken en ze deed het al en dat zonder zweep of wat ook. Ik heb nu ook totaal geen last van mijn been.
Ze is dus wel werkwillig maar ik moet gewoon een duidelijk doel verzinnen om het leuk te maken en haar te motiveren en haar iets vragen wat ze ook kan uitvoeren.
Doorpakken maakt het niet leuker, mezelf aan het denken zetten om iets leuks te verzinnen wel.
Ik heb het knopje gevonden en mijn paard heeft me verteld dat ze echt wel luisteren wil Lachen!!!!

Ik ben blij met deze oplossing want ik sta en stond er echt niet achter om af te dwingen, dat vind ik iets anders als consequent zijn. Ik ben consequent gebleven in wat ik wilde , nl meer tempo en luisteren, ik heb alleen een duidelijk doel gesteld en dat werkt bij haar Go jij! Go jij!
Respect kan je alleen verdienen en niet afdwingen en ze is nooit respectloos geweest naar mij, ze was het alleen niet helemaal met me eens en dat probeerde ze me op een zachte manier te vertellen. Nu ik haar goed begrepen heb is ons probleem op een zachte manier opgelost en daar ben ik ongelooflijk blij om !

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:42

Als dit werkt voor jou en je paard is dat natuurlijk super voor jullie allebei, als je hier zo tevreden mee bent zou ik als ik jou was gewoon nog n hoop dingen verzinnen om haar te motiveren, en jezelf ook

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 08:55

LucyB, ik ben blij dat je vooruitgang heb geboekt.
In je verhaal hoor ik alleen iets wat ik niet begrijp.
Ik heb het idee dat jij dacht/denkt dat wij willen dat jij respect moet afdwingen.
Maar dat willen wij of iig ik ook helemaal niet.
Je moet een leider zijn voor je paard, niet "de baas"
Dat heb je wel begrepen volgens mij.

Een leider geeft het paard een fijn gevoel en dan wil het paard graag werken.
Echter allleen maar leuke dingen doen, maakt je nog geen leider en daardoor verdien je nog geen respect van je paard. Natuurlijk is het belangrijk dat het paard plezier heeft in z'n werk en een goede leider zorgt daar ook voor, echter heeft dat niet altijd te maken met het soort werk wat je aan het paard vraagt.
Bekijk het als een school, een goede leraar zorgt ervoor dat de kinderen het leuk vinden om te leren en laat ze niet alleen maar spelen.
Overvragen is nooit goed, dus wat jij zegt over dressuur kan ik goed begrijpen. Alleen simpel aan het been zijn is een basis wat elk paard moet kennen en moet willen doen voor z'n leider, niet alleen als de spelletjes leuk genoeg zijn .