LucyB schreef:Weet je wat nu het meest vreemde is, ze heeft nog nooit geprobeerd mij er af te werken. Andere mensen wel.
Ik heb haar van alles zien doen bij anderen, knal hoge rotbokken, wegspurten, bokken naar de zweep, weense rijschoolachtige sprong en trap manoevres naar andere paarden maar nog nooit als ik er op zit... Ze is voor mij echt wel lief alleen niet voorwaarts.
Tuurlijk doet ze dit bij jou niet, bij jou krijgt ze ook haar zin en moet ze niet werken.. Stuur jij naar buiten dan gaat zij gewoon weer naar binnen, zonder dat jij daar ingrijpt. Ze doet gewoon haar zin omdat ze weet dat er nooit ingegrepen wordt. En dan is het ook normaal dat ze dat ook probeert als er andere mensen opkruipen, en dat ze ook blijft proberen als ze toch moet werken.. Een paard dat altijd zijn zin gekregen heeft zal dat ook blijven doorduwen.
Het kan allemaal zijn dat jij niet zo een fan bent van sporen/zweep/hardere aanpak, maar volgens mij ben jij ook wel net iets te braaf en te lief naar je paard toe.
Mijn raad? Zet er iemand op die deftig kan rijden en absoluut geen bang heeft. Gewoon met die andere persoon een tijdje aan het werk zetten.. Wordt die gelanceerd zoals het meisje van bij jou op stal? Geen probleem, zolang die persoon er maar terug opkruipt en haar er weer doorrijd. Na een paar keren zal je zien dat ze al niet meer zo zal proberen. Dan kruip jij er weer op onder begeleiding van die andere persoon. Als je hier door wil raken ga je wel enorm enorm consequent moeten gaan rijden ook. Als jij je paard vraagt om naar links te draaien, moet ie niet naar rechts gaan.. Als ie dat wel doet dan zet je haar gewoon stil en draai je alsnog naar links. Als jij draf vraagt, dan moet ze niet blijven stappen maar gaan draven. Als er geen reactie komt neem er dan alsjeblieft een zweep bij en geef haar een tik. Komt er nog geen reactie dan mep je maar eens deftig door. Ze moet weten waar ze staat en ze moet weten dat ze ten alle tijden naar jou moet luisteren, jij moet niet naar haar luisteren.