Mijn paard reageert nergens meer op !!!!!!!!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jeffreymom

Re: Mijn paard reageert nergens meer op !!!!!!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 20:55

joviban

Daar heb je gelijk in maar we gaan morgen ook een ander zadel er op leggen... we gaan nu dus ook van alles uit proberen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 20:57

jeffreymom schreef:
We hebben al eerdre problemen gehad met hem hij was toen continu aan het hoofdschuden ook tot erger aan toe... daar hebben we hem ook weer door heen gekregen.. nu heeft hij dus weer wat anders hij gevonden...

Met longe doet hij het ook niet dan heb ik het zadel er ook opliggen

Hem er doorheen gekregen....... Ik wil niet eens weten hoe.

En hoezo 'heeft hij weer wat anders gevonden'? Boos!

Wat het longeren met het zadel betreft: logisch, dan loopt het paard zonder ruiter, dus onbelast.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 20:58

jeffreymom schreef:
tandarts is net geweest dat kan het niet zijn heb zijn rug gecheckt heb er anderen naar laten kijken

en het paard kan het makkelijk aan ik rij hem 3 x in de week 20 min ong voor de rest mag hij lekker dollen op de wei...

Je geeft aan dat je paard het makkelijk aan kan, maar daar ben ik het niet mee eens. Dat kun je als ruiter nl. niet beslissen voor je paard. Als je al het medische al hebt uitgesloten, dan zou je kunnen kijken naar het mentale aspect: kan je paard het werkelijk allemaal aan? Vraag je niet teveel (het is heel menselijk om meer te vragen, omdat "hij het daarvoor ook deed"), soms moet je weer even een stapje (of meer) terug doen! Begrijpt je paard wat je wilt? Een paard van 3 jaar "kent" de knopjes nog niet, dus moet werkelijk elk "onderdeel" rustig aangeleerd krijgen. Als het een keer goed gaat, dan meteen stoppen en niet door- of opnieuw vragen. Het kan nog wel een jaar of wat duren voordat je paard echt alle basisonderdelen enigszins beheerst, voordat je dingen van hem kunt gaan vragen. Knipoog

jeffreymom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 21:00

nou dan ken ik hem net zo goed de wei op donderen dna ken ik helemaal niks van hem vragen hij hoeft nammelijk alleen maar recht uit (slinger slinger) afentoe een volte en gebroken lijntje en van handveranderen....

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 21:02

jeffreymom schreef:
We hebben al eerdre problemen gehad met hem hij was toen continu aan het hoofdschuden ook tot erger aan toe... daar hebben we hem ook weer door heen gekregen.. nu heeft hij dus weer wat anders hij gevonden...

Met longe doet hij het ook niet dan heb ik het zadel er ook opliggen

Aha. Nu komen we ergens.

Vraagje: wat was de verklaring van je instructeur voor het hoofdschudden, en hoe hebben jullie hem er doorheen gekregen?

En hoelang is dat geleden dat hij dat deed, en hoe langduurde het voor hij daarna ging staken?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 21:03

Jammer dat je meteen zo reageert, iedereen (incluis mijzelf) bedoelt het goed! Maar aan je reactie te zien, denk ik dat je (nog) niet geschikt bent om een paard in te rijden. Dat is een hard oordeel, maar deze is puur gebaseerd op de manier waarop je reageert en je tot nu toe aangegeven kennis. Mijn advies is om het paard eventueel door iemand anders te laten inrijden.

jeffreymom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 21:05

Randalinpony

De verklaring was er op dat ik iets meer me buitenhand er bij moest gebruiken hij misde de aanleuning op me buiten hand

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 21:06

Mijn paard deed dat ook in het begin, maar dat was gewoon luiheid!! Een paar keer flink vooruit prikken en toen gingie al als ie de spoor alleen voelde kietelen. Maar dat wil niet zeggen dat dat in alle gevallen zo werkt natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 21:07

Ik denk dat dat inderdaad goed zou zijn, dat jij je wedstrijdambities voorlopig even uit je hoofd zet en je paard de wei in doet.
Dit om je paard een rustperiode te geven, om alles lichamelijk en geestelijk te kunnen verwerken en beter te kunnen uitgroeien tot een volwassen paardje (3 jaar is èrg jong en vroeg!). En om jezelf wat meer te verdiepen in het wezen paard en wellicht les te nemen op een ander paard, zodat je hem straks beter zult begrijpen, aanvoelen en rijden.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 21:08

JoviBan schreef:
Ik denk dat dat inderdaad goed zou zijn, dat jij je wedstrijdambities voorlopig even uit je hoofd zet en je paard de wei in doet.
Dit om je paard een rustperiode te geven, om alles lichamelijk en geestelijk te kunnen verwerken en beter te kunnen uitgroeien tot een volwassen paardje (3 jaar is èrg jong en vroeg!). En om jezelf wat meer te verdiepen in het wezen paard en wellicht les te nemen op een ander paard, zodat je hem straks beter zult begrijpen, aanvoelen en rijden.

Mooi gezegd Knipoog

jeffreymom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 21:10

shenavallie

Het is niet om bot tereageren.. Ik dank ook tussen door iedereen die hier mee bezig is... ik heb het paard nu anderhalf maand het paard was al een ong een half jaar onder het zadel... dus het is voor mij wennen en voor hem... dus mijn conclusie is dat hij gewoon aan het puberen is.. en dat he zegt dat ik nog niet gechikt ben om in paarden in terijden heb al genoeg in gereden voor anderen en heb 3 jaar op een dressuurstal gereden en gewerkt enzzz...

maar als jij denkt dat ik jou en iedereen hun reactie niet accepteer reageer dan niet of stuur een pm

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 21:11

pearlie schreef:
Mijn paard deed dat ook in het begin, maar dat was gewoon luiheid!! Een paar keer flink vooruit prikken en toen gingie al als ie de spoor alleen voelde kietelen. Maar dat wil niet zeggen dat dat in alle gevallen zo werkt natuurlijk.

Wel flink vooruit prikken maar niet tikken met zweep? Lips are sealed
Sporen zijn om je hulpen te verfijnen, niet om hem vooruit te trappen

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 21:12

En het probleem was opgelost door meer aanleuning op de buitenteugel?
Als dat nameljk het geval was, had je dus een ruiterprobleem. En dan kan het staken dat ook weer zijn. Lachen

Hoe gaat het afwenden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 21:14

pearlie schreef:

Nieuw op bokt. En je maakt jezelf meteen al populair. Clown

jeffreymom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 21:15

randalinpony

Toen was de probleem met het hoofdschuden idd opgelost....

NOu omdat het een jong paard is pak ik niet de teugels gelijk op.. we waren toen nog in de test fase met elkaar...

Het afwenden gaat prima

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 21:15

Het lijkt wel heel erg op een zadelprobleem.
Dit deed mijn paard ook, toen hij jong en onbespierd was is het zadel aangemeten maar door het werk kwamen er meer spieren en ging het zadel knellen, vooral bij de schouders. Het stappen was geen probleem maar zodra ik ging draven, kwam hij in verzet. Dit was geen groen paard maar een paard dat al 2 jaar onder het zadel was, was alleen erg onbespierd toen ik hem kocht. Ik heb toen een ander zadel erop gedaan met een wijdere kamer en toen liep hij goed.
Als ik jou was zou ik de zadelmaker nog een keer laten kijken want een te krap zadel kan de rug goed verknallen.

jeffreymom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 21:16

Joviban

Ik reageer gewoon op jullie reactie.s en das mijn mening.. en dat jij zo achterlijk wil gaan lopen doen moet je zlef weten maar flinker dan een paasei eind op zeg

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 21:16

doet je paard dit ook als je hem laat draven tijdens het longeren???
en als je hem pas zo kort heb dan is het denk ik ook even uitproberen wat wel en niet mag..
ik denk dat als je lessen blijft volgen dat het vanzelf goed komt..
en misschien vind hij het allemaal beetje te veel..
van een peuter van 3 kun je ook niet van verwachten dat hij de tafels van 1 t/m 10 kent..

dus ik denk zelf dat het gewoon tijd kost en dat het dan vanzelf goed komt Haha!

succes Haha!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 21:17

jeffreymom schreef:
shenavallie

Het is niet om bot tereageren.. Ik dank ook tussen door iedereen die hier mee bezig is... ik heb het paard nu anderhalf maand het paard was al een ong een half jaar onder het zadel... dus het is voor mij wennen en voor hem... dus mijn conclusie is dat hij gewoon aan het puberen is.. en dat he zegt dat ik nog niet gechikt ben om in paarden in terijden heb al genoeg in gereden voor anderen en heb 3 jaar op een dressuurstal gereden en gewerkt enzzz...

maar als jij denkt dat ik jou en iedereen hun reactie niet accepteer reageer dan niet of stuur een pm

Je laatste zin is nou weer erg jammer, dat is een vertaling die je jezelf aanpraat. Nu pas geef je dingen aan, die je niet in je inleiding hebt gezegd. Mensen reageren puur op je inleiding of je reactie halverwege. Moet je niet achteraf zeggen wat je wel of niet hebt gedaan. Een topic openen geeft reacties. Mijns inziens hebben alle mensen en ik tot nu toe heel netjes gereageerd. Het is nooit leuk om kritiek te ontvangen, maar alle antwoorden zijn tot nu toe opbouwende kritiek geweest en dat zou je juist ter harte moeten nemen! Je vraagt om advies en dat krijg je: doe er wat mee!
En nog iets: je geeft aan dat je altijd paarden voor anderen hebt ingereden. Daar knelt de schoen: je eigen paard is toch anders en behandel je anders. Het is net als met kinderen, je eigen kind voedt je (heel menselijk) minder consequent op. Dat is ook de reden dat ik bijvoorbeeld hulp heb gezocht bij het trainen van mijn eigen paardje. Ik train de jonge paarden bij ons op stal, maar mijn eigen beestje doe ik bewust niet alleen. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 21:19

jeffreymom schreef:
ik heb het paard nu anderhalf maand het paard was al een ong een half jaar onder het zadel... dus het is voor mij wennen en voor hem... dus mijn conclusie is dat hij gewoon aan het puberen is..

Het paard is nu 3, en is dus ingereden toen hij ongeveer 2,5 jaar was......!?! Verdrietig

En nogmaals, die conclusie mag je niet zomaar trekken. Je paard hij uit zich en heeft waarschijnlijk last of pijn. Luister daarnaar. En wees blij dat dit paard dat doet; er zijn helaas veel te veel paard die zich allang niet meer uiten en "braaf" doorgaan. Verdrietig

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 21:20

jeffreymom schreef:
Joviban

Ik reageer gewoon op jullie reactie.s en das mijn mening.. en dat jij zo achterlijk wil gaan lopen doen moet je zlef weten maar flinker dan een paasei eind op zeg

Ik geloof niet dat de MODS hier erg blij mee zijn als je op deze manier reageert

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 21:20

jeffreymom schreef:
Joviban

Noem mij maar achterlijk. Prima.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 21:21

jeffreymom schreef:
randalinpony

Toen was de probleem met het hoofdschuden idd opgelost....

NOu omdat het een jong paard is pak ik niet de teugels gelijk op.. we waren toen nog in de test fase met elkaar...

Het afwenden gaat prima

Als afwenden goed gaat heb je waarschijnlijk geen te zware inwerking met je binnenhand tijdens het afwenden, dat blokkeert als een betonblok bij een jong paard.

Mag ik nog weten waar jullie in de les vooral aan werken bij dit paard? Welke fase ben je?

EDIT: Joviban, een paard is drie tot hij vier is. Knipoog
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 15-06-07 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

jeffreymom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 21:21

MArietje27

zat ik nu dus ook al aan tedenken drm gaan we er morgen ook een zadel op doen met een wijdere kamer...

alvast bedankt voor de mensen die reageren

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 21:22

jeffreymom schreef:
tandarts is net geweest dat kan het niet zijn heb zijn rug gecheckt heb er anderen naar laten kijken

en het paard kan het makkelijk aan ik rij hem 3 x in de week 20 min ong voor de rest mag hij lekker dollen op de wei...

Laat iemand die er voor opgeleid is naar kijken.....
Hoe kan je nu zelf rugproblemen uitsluiten, of je bent da of fysio dan geef ik mene excuses