Hoe opbouwen na jaar stil staan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LaVieDivine

Re: Is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:38

over het algemeen loopt mijn pony ook voor geen meter met iemand die nog maar kort rijdt... ze voelen dat best wel hoor of je de leiding kan nemen of niet. Als je 5min nodig hebt om hem uit een hoek te krijgen vrees ik dat jij nog geen leiding hebt over je paard...

als ik eerlijk mijn mening mag geven denk ik dat je veel te vroeg een paard hebt gekocht... eerst beter leren rijden en dan pas een paard van jezelf.

Nu kom je als je niet oplet in een fout patroon terecht en kost het je veel meer tijd eer je wel aangenaam met je paard gaat kunnen rijden. Nu moet je nog leren rijde in de eerste plaats en heb je nog niet veel te zeggen aan je paard. Maar omdat hij voor geen meter loopt, krijg je er nx van gedaan en schiet je dus ook niet snel op met leren rijden... Dan begint het beter te gaan met jou rijden en dan moet jij ineens aan je paard gaan duidelijk maken dat je nu niet meer met je laat sollen. Denk je dat die dat zomaar gaat aannemen als hij eerst een half jaar (of langer) zijn zin heeft mogen doen bij jou?

En als je dan al een paard wilde kopen na 1 jaar rijden, waarom dan geen goed doorgereden paardje ipv een die al een tijd stilstond? Hoe ga jij hem met weinig ervaring weer los krijgen?

mijn advies zou zijn: les met jou paard en werken aan de longe om hem de baas te worden; maar ook met een ander paard lessen, een goed leerpaard zodat jij je rijden eerst en vooral kan bijschaven

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:40

Wat voor karakter heeft je paard? Rij je zelf maar meer dan 1 jaar? Dan al een eigen paard.. Misschien iets te vroeg??? Het lijkt mij verstandiger om eerst ervaring op te doen met andere paarden en eerst 100000000en verzorgpony's te hebben Lachen

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:52

kynshiri schreef:
over het algemeen loopt mijn pony ook voor geen meter met iemand die nog maar kort rijdt... ze voelen dat best wel hoor of je de leiding kan nemen of niet. Als je 5min nodig hebt om hem uit een hoek te krijgen vrees ik dat jij nog geen leiding hebt over je paard...

als ik eerlijk mijn mening mag geven denk ik dat je veel te vroeg een paard hebt gekocht... eerst beter leren rijden en dan pas een paard van jezelf.

Nu kom je als je niet oplet in een fout patroon terecht en kost het je veel meer tijd eer je wel aangenaam met je paard gaat kunnen rijden. Nu moet je nog leren rijde in de eerste plaats en heb je nog niet veel te zeggen aan je paard. Maar omdat hij voor geen meter loopt, krijg je er nx van gedaan en schiet je dus ook niet snel op met leren rijden... Dan begint het beter te gaan met jou rijden en dan moet jij ineens aan je paard gaan duidelijk maken dat je nu niet meer met je laat sollen. Denk je dat die dat zomaar gaat aannemen als hij eerst een half jaar (of langer) zijn zin heeft mogen doen bij jou?

En als je dan al een paard wilde kopen na 1 jaar rijden, waarom dan geen goed doorgereden paardje ipv een die al een tijd stilstond? Hoe ga jij hem met weinig ervaring weer los krijgen?

mijn advies zou zijn: les met jou paard en werken aan de longe om hem de baas te worden; maar ook met een ander paard lessen, een goed leerpaard zodat jij je rijden eerst en vooral kan bijschaven

Ik bedoel precies wat zij zegt Bloos

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 18:36

't Is niet normaal want een paard hoort het niet te doen, aan de andere kant.. het paard heeft een jaar lang stilgestaan en er zullen enigzins wat hulpen een beetje vervaagd zijn. Voor een beginnende ruiter lijkt het mij niet echt het ideale paard.. misschien wilt je instructrice/instructeur er eens op rijden en even in jou schoenen staan... waarom heeft hij eigenlijk een jaar stilgestaan?? Iets medisch?
Btw ik zou dat 'rond rijden' nog even achterwege laten

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 18:51

kynshiri schreef:

ik ga hier helemaal in mee.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 18:58

De baas worden vind ik geen goede term.
Leider is beter.

Het paard moet voor je willen werken en niet gedwongen worden om te werken.

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 19:10

Ik weet niet of je dit al doet maar voor het geval niet:

Begin gelijk met "rijden". Meteen voltes, slangevoltes, gebroken lijnen etc. zodat hij zen kop erbij moet houden en geen tijd heeft om vervelend te gaan doen. Verder zou ik hem goed voor het been maken door veel overgangen te rijden etc. Slaan met het hoofd kan volgens mij komen doordat jij hem niet genoeg van achter naar voor rijd of omdat hij last heeft van zijn rug.

Overleg met je instructeur of hij denkt dat het rijtechnisch is of niet en laat er anders ff iemand naar kijken die er verstand van heeft.

Succes er mee en vooral niet opgeven! Je rijd nog maar net dus vergeet niet dat ook jij nog veel moet leren niet alles ligt altijd aan het paard.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 19:52

Laulau1986
Als ze gelijk voltes en slangevoltes moet maken, denk ik niet dat het goed gaat komen met iemand die 1 jaar ervaring heeft.
Die zal het gevoel nog niet hebben om op de juiste tijd ben te geven, dús zal er meer aan de voorkant gedaan worden met als gevolg dat de rem erop gaat. En als die last heeft van zn rug lijken mij die oefeningen al helemaal verkeerd.
tempo-wisselingen is wel verstandig

LisaxFalco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 20:28

Vandaag ging het erg goed. Ik weet waar mijn probleem zit. Hebben we met zijn allen gevonden. Waar mijn paard staat is graspiste (dus overal bomen, gras , plantjes-> alles wat ie kan eten)+ de paarden staan altijd te roepen (ze staan naast de piste).
Vandaag hebben we gaan rijden naar een manege met mijn paard. Dus foto's en gesprongen Haha! zie topic: viewtopic.php?f=10&t=789117&hilit=

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 21:47

@sneeuwpop

neem aan dat ze een beetje een volte kan rijden en had ook gezegd dat het moest worden uitgesloten dat het een medisch probleem was. Een volte is ongeveer het eerst wat je leert en met prive les neem ik aan dat er vertelt word dat je je paard niet een volte op moet trekken

maar ze springt ook zie ik nu....lijkt me niet verstandig maar das mijn mening

sneeuwpop

Re: Hoe opbouwen na jaar stil staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 10:00

Iemand die een jaar rijdt, stuurt in de meeste gevallen met z'n handen.
In de meeste gevallen met teveel binnenhand, waardoor je het paard belemmert om voorwaarts te gaan én dan in combinatie met het niet voelen wanneer je op de juiste tijd moet drijven vind ik een volte,laat staan slangevolte echt te moeilijk.En dit paard gaat stil staan in de hoek, waardoor ik ervan overtuigd ben dat ze teveel binnenhand gebruikt en niet aanvoeld wanneer ze moet drijven.

LisaxFalco, leuk dat het in bij de manege wel goed gaat, maar het gras is niet je probleem. Je "probleem" is te weinig ervaring en je zal dus veel moeten lessen.

LisaxFalco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 13:21

Volgens mij licht het wel aan de piste! waarom gaat het in een manege wel en niet in de graspiste?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 16:21

Ik zie hier alleen maar rijtechnische dingen voorbij komen... maar dat laat paard alsjeblieft eerst eens na kijken door een osteopaat
En kijk dan eens verder!!!!!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 17:14

LisaxFalco schreef:
Volgens mij licht het wel aan de piste! waarom gaat het in een manege wel en niet in de graspiste?

Omdat je te weinig ervaring hebt, om het paard GOED te rijden.
Wedstrijden zijn toch ook op het gras?
Als een paard iets niet of juist wel doet, komt dat door (1) pijn en wanneer dat niet kan (2) jezelf.
Jij bent de ruiter en stuurt het paard aan. Als het paard niet doet wat jij vraagt, stuur jij het paard niet goed aan.
Natuurlijk zeer goed te begrijpen als je maar 1 jaar ervaring heb. Ja

Elk paard wil werken voor zijn leider, echter is niet iedereeen een leider en zal het paard ook niet willen werken.
Een leider die het paard begrijpt en andersom wel te verstaan en geen baas die het paard dwingt.

LisaxFalco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 17:30

Het licht ook aan mijn ervaring. maar kom maar eens kijken naar mijn "piste" . Ik ga ook nieuwe instructrice zoekn.

hazelnootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 13:11

LisaxFalco schreef:
ik heb 2x in de week les, en 2 maal gewoon zonder les. In galop wil ik de hoek vermijden maar mijn paard loopt er gewoon in en staat stil en krijg hem pas na 5min. weer vooruit. het is privé-les dat ik krijg. MIsschien een andere instructrice zoeken want ze begrijpt het ook niet goed.

Zo te horen krijg je genoeg les. Misschien moet je inderdaad een andere instructeur zoeken. Je paard hoort niet alleen in een zandbak te luisteren, maar ook gewoon in een grasbak. Ik denk dat jij een instructeur nodig hebt, die zich voorlopig alleen met de basis bezig houdt. Netjes aan de teugel rijden is nog helemaal niet belangrijk, dat komt vanzelf wanneer het paard goed actief is en naar je luistert. Zodra jij het idee hebt dat je instructeur je niet begrijpt zal je dat tegen haar moeten zeggen, want misschien zit jij zelf wel fout. Het kan ook zijn dat haar uitleg gewoon niet goed bij jou past, je kan tien instructeurs hebben op het zelfde niveau met alle tien een andere manier van uitleggen en dingen verwoorden.

Succes ermee

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 17:13

het ligt zoals eerder gezegd hier in het topic idd niet alleen aan de piste. Meer aan je eigen ervaring met rijden. Wat wel juist is, is dat hij in de graspiste, aan meer invloeden van buitenaf onderhevig is, paarden, gras,... en jij kan hem nog niet aan te werk zetten zoals zou moeten. Dat is het enige. In de piste is het 100x saaier, veel minder te zien en daar gaat hij dan wel zn rondjes lopen. Idd goeie instructrice nemen die er wel wat mee kan aanvangen. Ik denk eerlijk gezegd dat als ze al niet weet hoe ze op dit probleem moet reageren of heo ze het moet aanpakken, dat ze qua lesgeven ook niet hoog zit qua niveau.
Maar zoals gezegd, hij moet zowel in de zandpiste als op de graspiste gehoorzamen. Een paard moet respect leren hebben voor zn ruiter en dit doet hij door te gehoorzamen. dus veel oefenen en trainen, heel consequent zijn. En met de tijd komt het wel.

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:29

mijn verzorgpony heeft anderhalf jaar stil gestaan, die doet ook wat ik zeg.
je moet je paard OVERAL kunnen rijden, ik rij mijn pony in het gras, de bak, buiten, op velden, en toch luisterd ze.
maar ik vind dat paard toch iets groot voor jou... misschien dat het daar ook aan ligt?
nou ja, aan de piste vind ik het niet liggen je moet een paard kunnen sturen met de benen, niet met de handen.

swiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 16:34

De grootte van het paard zal hier niet het probleem zijn. Wel de andere dingen die hier gezegd worden. Misschien is een goede volgorde:
1. je paard laten nakijken (rug ed)
2. (betere) band opbouwen met dit paard door grondwerk ed
3. andere instructeur
4. paard eens door ervaren ruiter/instructeur laten rijden
5. misschien ook les nemen op een goed leerpaard

en vooral: niet de moed verliezen, je hebt hem pas 2 maanden, en je rijdt zelf pas 1 jaar. Het komt nog wel! Ach gut

OK, ik herhaal mss alles wat al gezegd was, maar ik hoop dat het goed komt met jou en Falco. Vast wel..

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 11:55

AniiQue schreef:
mijn verzorgpony heeft anderhalf jaar stil gestaan, die doet ook wat ik zeg.
je moet je paard OVERAL kunnen rijden, ik rij mijn pony in het gras, de bak, buiten, op velden, en toch luisterd ze.
maar ik vind dat paard toch iets groot voor jou... misschien dat het daar ook aan ligt?
nou ja, aan de piste vind ik het niet liggen je moet een paard kunnen sturen met de benen, niet met de handen.

Ik vind het zo raar dat jij continue over de grootte van het paard blijft doorzagen..... waarom doe je dat?

LisaxFalco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 13:04

ja dat vraag ik mij ook af? Er zijn zoveel mensen die op grootte paarden rijden. En ik ben helemaal niet klein 1m65 voor 16jarige. En mijn paard is ongeveer 1m75. En ik heb er geen probleem mee met de grootte

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:06

ik scheel 20 cm met mijn paard (ik 1.58 hij 1.78) en ik zie het probleem echt niet....

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:29

Als je de moed verliest denk aan wat het je op kan leveren, met een goede instructeur, bij voorkeur iemand die met rust en geduld werkt en die ook zelf op durft te stappen, kun je dit probleem best de baas worden en dan heb je er uiteindelijk alleen maar een goede leerschool aan. Ik heb mijn haffie gekregen toen ik 4 maanden rijles had we hebben toen 1 maand intensief gelest en daarna een hele tijd niet. We hebben hele moeilijke periodes gehad waarin we elkaar echt niet begrepen, maar uiteindelijk zijn we er beter uitgekomen dan ik ooit had durven dromen. Ik was pas 13 en je zou je kunnen afvragen of mijn ouders wisten wat ze deden, maar die hadden er stiekum ook geen verstand van.

Ik zou wel goed bedenken hoe je op een goede manier de hals kunt laten ontspannen, want lekker rijden kun je niet op een paard die zijn hoofd zo hoog houdt. Door de hoge hoofdhouding is de kans groot dat hij last van zijn rug krijgt. overleg hierover met je instructeur en probeer tot een goede oplossing te komen. Verder probeer het op te lossen zonder hulpteugels en kan het niet zonder vraag je dan ten alle tijden af of ze er weer af kunnen, oftewel gebruik ze niet langer dan noodzakelijk.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:27

Als in een zandpiste wel doorloopt dan zou ik een periode daar zoveel mogelijk rijden totdat jullie elkaar beter aanvoelen. Veel kilometers maken samen en daarbij hoef je het jezelf niet te moeilijk te maken door op het gras te blijven rijden. Je kunt je paard er dan niet doorheen rijden als hij afgeleid wordt door vanalles en nogwat.
Verder goede instructie en wellicht nog iemand die je paard even wat beter door kan rijden.

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 17:05

Mijn verzorgpaard heeft 5 jaar stilgestaan..
we ehbben het zadel er weer rustig opgelegd om eraan te wennen, hoofdstel ook.
Zijn we haar heel eventjes gaan longeren. Daarna weer gewoon afgezadelt.
De keer daarna hebben we weer gelongeerd en ben ik erop gaan zitten en een paar rondjes gestapt.
en steeds langer stappen, daarna een rondje draf erbij..
dan steeds meer, z'n conditie zal wel verslechterd zijn, dus eerst die weer opbouwen en zorgen dat ie soepel is. En zo steeds weer opbouwen.
Maar normal zou je instructirice je met dit probleem kunnen helpen..
Misschien o pzoek naar nieuwe? Knipoog (Niet beledigend voor haar bedoeld Haha! )