Kan elk paard aan de teugel lopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pikeur

Re: Kan elk paard aan de teugel lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 11:43

franka1996 schreef:
omdat haar zus..

Dus dan kan die zus het niet, en het paard wel. Sigaar

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 18:09

Bedankt voor de reactie's!
Ik bedoel ook niet het in de krul trekken/dwingen.
Maar ik lees regelmatig (waaronder op Bokt) dat fjorden (even als voorbeeld, maar ook andere rassen) 'te zwaar in de hals zijn en hun hals dus in de weg zit', nu ik dit typ denk ik hierbij ook dat het werkelijke in de krul lopen bedoelt word..

@Margreet: eerlijk gezegt zie ik dat nooit..?? vreemd, de paarden die ik zie (en dat zijn er toch wel een paar) hebben dus nooit jeuk op hun borst Tong uitsteken
Haha, grapje natuurlijk.. 'k snap 't (overigens vond ik ook dat elk paard aan de teugel kon lopen).

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 18:11

ik ben ervan overtuigd dat elk paard aan de teugel kan lopen. Soms wordt dit alleen belemerd door verzuurde spieren of iets dergelijks.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 22:02

[TAO]-->[RT-P]

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 09:32

ja natuurlijk kan elk paard dat. het is een questie van ontspanning en niet spanning!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 09:37

Okee, je hebt natuurlijk uitzonderingen .. (Een paard met iets aan z'n keel, luchtpijp enz.) Knipoog

Maar normaal kan een paard uiteraard aan de teugel Lachen Bij de een lukt het beter dan een ander, de een is makkelijker dan de ander.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 09:39

Elk paard kan het inderdaad, als deze maar goed getraind is. Dmv trainen bouw je de juiste spieren op. Een verkeerde training bouw je dan ook de verkeerde spieren mee op (teveel onderhals bv, die spieren zullen op den duur in de we zitten).

Medisch kan een oorzaak zijn dat een paard het ´op dat moment´ niet lukt om uit te voeren. Maar dat betekent niet dat het paard het nooit heeft gekund of zal kunnen.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 09:40

Precious20 schreef:
Margreet schreef:
Een paard kan prima nageeflijk en aan de hulpen zijn zonder volledig "in de krul" te lopen.

Inderdaad! Waarom kijken de meeste ruiters alleen maar naar die krul? Scheve mond Ik vind het veel belangrijker dat mijn paard ontspannen is, aan de hulpen staat en nageeflijk is.

Afgod Afgod Afgod

mustangbokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 12:14

ik denk dat alle paarden in principe aan de teugel kunnen lopen, maar niet allemaal op dezelfde manier. Zo reed ik jaren geleden eens op een paard met een dikke, korte hals (wat Fjorden en Haflingers dus vaak ook hebben). Op de gewone manier aan de teugel rijden lukte niet, hij stribbelde altijd tegen en verzette zich. Toen moest ik dat paard van mijn instructrice overdreven laag en diep rijden: hals horizontaal, vooral niet hoger. En het lukte echt goed, want met die extra lage halshouding vond dat paard ook de mogelijkheid om het hoofd zijn borst te brengen. Het is echter wel zo dat dat paard waarschijnlijk nooit met een hoogopgerichte hals en hoofd gereden zal kunnen worden.

Ensueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 14:28

Ik ken genoeg fjorden die ook wel aan de teugel kunnen lopen hoor

sylXuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 15:47

Tuurlijk kan elk paard vannuit de ontspanning nagevelijk lopen! Alleen bij elk paard ziet het er anders uit, door halshouding en natuurlijk hun bespiering.

En ik ken genoeg fjordjes die hoog in de dressuur lopen, dus ook hun kennen het!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 15:48

nageeflijk is wat anders als wat de ts-er bedoelt.
ik denk dat zij echt het opgerichte ''in de krul'' bedoelt.

Ben ik dan de enigste met ene pony die het NIET kan.. er zullen toch wel meer paarden zijn (fjorden haflingers , tinkers, friezen?) die te weinig keelruimte hebben?

XNISJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 16:41

Ik weet niet of je wel eens HAW topics volgt maar anders moet je er maar eens eentje van Banshee of Taco opzoeken.. Ik denk dat een Fjord niet in het Z zou lopen als hij niet aan de teugel kan Knipoog viewtopic.php?f=10&t=774989
Het heeft te maken met de ontspanning en natuurlijk met de ruiter die erop zit.. Haha!
Kortom als een paard geen medische "afwijking" heeft kan hij het gewoon Lachen

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 16:46

Elk gezond paard kan ontspannen lopen.
die van mij heeft een jaar gehad dat die vanwege medische problemen niet in de krul kon lopen gelukkig is dat weer over. Maar hij kon ook toen ook gewoon nageeflijk lopen al was het zonder mooie ronde krul.

Love_Merarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 21:53

sjorsie schreef:
elk paard kan aan de teugel gereden worden, alleen bij sommige duurt het wat langer voor ze dat lichamelijk onder het zadel kunnen.

inderdaad, sommigen pakken het makkelijk op en de ander doet er gewoon wat langer over

nikita_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 21:58

waar komen die vooroordelen toch weg dat fjorden en haflingers niet aan de teugel kunnne lopen?
kijk in mijn profiel bijvoorbeeld, of op HAW staan genoeg Z fjorden, maar het is waar dat het ene paard er langer over doet dan de andere, maar het ligt erook aan hoe kundig de ruiter is en dan hebben we het dus niet over in de krul ''trekken''

Ielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:42

op onze manege staat een paard die niet 'in de krul' kan lopen door een blessure, maar hij kan wel prima nageeflijk lopen! Over de rug, netjes de kont eronder en lopen maar.

Maar ik weet niet of je dit ook 'aan de teugel' mag noemen? Want z'n hoofd/nek bijven gewoon recht.

Dory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:49

Voor zover ik weet kan elk paard aan de teugel lopen (met uitzondering van medische gevallen ed zoals al eerder is vermeld) maar hangt het ook af van de ruiter. Bij ons vroeger op de manege kregen sommige ruiters het paard heel gemakkelijk aan de teugel en anderen (die in andere les op zelfde paard reden) kregen hem dan met geen mogelijkheid aan de teugel....

xLariss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 15:54

Een fjord, hals te breed?
Nou fjorden kunnen ook heel goed aan de teugel lopen, volgens mij kan elk paard het gewoon (geen paard met nek/rug problemen), maar verder kunnen ze het volgens mij allemaal.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 19:56

Aan de teugel? Als je de teugels op rem gooid en trekt kan ieder paard het Knipoog
Nee sry Vriendjes zijn?

Aan de teugel noem ik liever nageeflijk en als het goed is moet met ontspannenheid moet ieder paard dat lukken.
Echt zoals Anky (even voorbeeld nemend) nee ik geloof niet dat ieder paard daarvoor is weggelegd Lachen

En dat fjorden het niet kunnen daar beledig je Taco mee Haha!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 19:58

ik denk dat elk paard met je juiste training en genoeg geduld nagevelijk kan lopen

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 10:35

Haflingers en fjorden hebben gewoon een hals waar ze zich heel sterk mee kunnen maken, een paard met een wat langere en slungelige nek heb je gewoon meer over te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 10:40

elk paard wat wat anders wil doen wij gewoon niks tegen...zijn we veel te klein en slap voor

dat is een veel gebruikt excuus...

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 12:31

Niet elk paard heeft er de bouw voor, maar zoals jij zegt. met een normale hals lukt het wel ja, maar voor paarden met een lange en lage hals is het toch al een stuk moeilijk!

deb_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 19:34

meestal komt het gewoon vanzelf na een tijdje