Ik zag vandaag een leuk fifty-fifty paard (jullie mening??)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DeniseES

Re: Ik zag vandaag een leuk fifty-fifty paard (jullie mening??)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 21:52

mariska32 schreef:
aerdenhout1 schreef:
Ik vind je verhaal ( sorrie ) een beetje raar. Ben toch al met heel veel mensen meegeweest om naar paarden te kijken, maar zelf een paard uit de wei halen, afspuiten, en je eigen zadel mee, vind ik een beetje vreemd.
Normaal gesproken is daar een eigenaar bij en laat je die de meeste dingen ook doen. Is het paard al bereden is er ook een zadel bij zou ik toch denken.
Dan ken je het paard helemaal niet, geeft hem al een schop als je zijn hoeven uit gaat krabben en hij probeert te schoppen.( wat je met je eigen paard dan misschien nog zou kunnen doen )Dan geef je hem een mep met rijden als hij niet voorwaarts genoeg is,en als hij dan bokt ga je hem vervolgens "breken" zodat hij het allemaal netjes doet?? Het dier is pas 5 jaar, je kent zijn achtergrond helemaal niet, dus ook niet hoe hij is afgericht, en gaat dan op deze manier te werk?
MMMMM ...ik weet eigenlijk niet wat ik hier nu van moet denken.

ik ga hier in mee!
mijn advies is,paard laten staan.
jullie zijn beide duidelijk niet ervaren genoeg voor zo n dier...[/quote]

Dit vind ik weer heel erg overdreven... Het klopt misschien niet helemaal zoals het al zou moeten, maar het klopt van die eigenaar ook niet dat hij het zo doet. Maargoed, daar gaat het mij niet om, ik vind het erg overdreven om meteen te zeggen dat ze beide niet genoeg ervaren zijn. Je was er niet bij, wie weet wat die eigenaar gezegd heeft. En ik neem aan dat je niet op een paard gaat zitten, om vervolgens af te wachten of hij misschien goed loopt. Dat kan je natuurlijk niet van een paard verwachten dat paard. En over die spullen meenemen, als de eigenaar daarom vroeg (oke, zadel is raar, dat moet maar net passen)...
Als ze gaat kijken voor een paard dat voor dr vriendin is, het valt binnen de prijsklasse en ze vind hem leuk, dan kijk je wel verder dan hoe het nú gaat. Laat jij een paard schoppen om er dan vervolgens naar te gaan staan kijken? En is dat paard dan meteen afgekeurd? Het is natuurlijk wel een beetje raar om zomaar een paard te schoppen, maar ik kan me ook voorstellen dat het me geen goed begin lijkt voor een eventuele aankoop om hem nu al te laten schoppen en daar niets tegen te doen.

Maar wie ben je dan om te zeggen dat ze geen ervaring hebben??? Boos!

rozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 22:02

Mijn advies zou ook zijn laten staan helemaal als je lol met je knol wil, volgens mij is je vriendin meer gebaat bij een paardje waar ze zo op kan stappen en mee weg rijden en met een beetje geduld en zoeken zijn die er echt wel te vinden en het is heel simpel je kunt je geld maar 1 keer uitgeven en dan kan je beter zeker zijn van je aankoop anders krijg je spijt

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 22:22

[quote="DeniseES"
Ik vind je verhaal ( sorrie ) een beetje raar. Ben toch al met heel veel mensen meegeweest om naar paarden te kijken, maar zelf een paard uit de wei halen, afspuiten, en je eigen zadel mee, vind ik een beetje vreemd.
Normaal gesproken is daar een eigenaar bij en laat je die de meeste dingen ook doen. Is het paard al bereden is er ook een zadel bij zou ik toch denken.
Dan ken je het paard helemaal niet, geeft hem al een schop als je zijn hoeven uit gaat krabben en hij probeert te schoppen.( wat je met je eigen paard dan misschien nog zou kunnen doen )Dan geef je hem een mep met rijden als hij niet voorwaarts genoeg is,en als hij dan bokt ga je hem vervolgens "breken" zodat hij het allemaal netjes doet?? Het dier is pas 5 jaar, je kent zijn achtergrond helemaal niet, dus ook niet hoe hij is afgericht, en gaat dan op deze manier te werk?
MMMMM ...ik weet eigenlijk niet wat ik hier nu van moet denken.

ik ga hier in mee!
mijn advies is,paard laten staan.
jullie zijn beide duidelijk niet ervaren genoeg voor zo n dier...[/quote]

Dit vind ik weer heel erg overdreven... Het klopt misschien niet helemaal zoals het al zou moeten, maar het klopt van die eigenaar ook niet dat hij het zo doet. Maargoed, daar gaat het mij niet om, ik vind het erg overdreven om meteen te zeggen dat ze beide niet genoeg ervaren zijn. Je was er niet bij, wie weet wat die eigenaar gezegd heeft. En ik neem aan dat je niet op een paard gaat zitten, om vervolgens af te wachten of hij misschien goed loopt. Dat kan je natuurlijk niet van een paard verwachten dat paard. En over die spullen meenemen, als de eigenaar daarom vroeg (oke, zadel is raar, dat moet maar net passen)...
Als ze gaat kijken voor een paard dat voor dr vriendin is, het valt binnen de prijsklasse en ze vind hem leuk, dan kijk je wel verder dan hoe het nú gaat. Laat jij een paard schoppen om er dan vervolgens naar te gaan staan kijken? En is dat paard dan meteen afgekeurd? Het is natuurlijk wel een beetje raar om zomaar een paard te schoppen, maar ik kan me ook voorstellen dat het me geen goed begin lijkt voor een eventuele aankoop om hem nu al te laten schoppen en daar niets tegen te doen.

Maar wie ben je dan om te zeggen dat ze geen ervaring hebben??? Boos!
[/quote] [/quote]
ik baseer mijn reactie op haar EIGEN verhaal.
normaal zou ik niet vanachter mijn computer oordelen of iemand ervaren is of niet...
echter als je het verhaal goed doorleest staan er genoeg uitspraken en opmerkingen in die er echt niet in zouden staan als je weet waar je mee bezig bent!
o.a. welk normaal denkend mens "breekt"wel even een paard als hij/zij een proef rit komt maken?
moet ik even doorgaan?
het was echter niet mijn bedoeling de topicstarter naar beneden te halen [wat ik nu wel enigzinds doe met mijn uitleg...],maar ze vraagt meningen over het kopen of laten staan.
als ik het verhaal lees slaan bij mij de meters ver door naar laten staan.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 22:31

Staan laten. Het gaat om een paard voor je vriendin en het is duidelijk dat ze zich niet alleen kan redden met dit paard. Ze is afhankelijk van jou (even daargelaten of jij wel of niet de juiste persoon bent om dit paard te rijden) en dat lijkt me geen goed startpunt. Ik zou verder zoeken naar een paard dat vanaf het begin bij haar past. Jullie hebben duidelijk twijfels bij dit paard en mij is altijd geleerd: bij twijfel niet inhalen.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 09:46

Ik zou hem laten staan, was duidelijk geen klik met dit paard.

Overigens, als je naar mijn paard zou komen kijken en hem zo zou behandelen dan had je haar niet eens meegekregen. Belachelijk zeg.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 12:09

je vriendin moet beslissen wat ze ermee doet.
maar het klinkt alsof het geen paard is voor haar.

fijn dat jij wat meer mans bent,maar je vriendin misschien niet en daar draait het toch om.

ik zou tegen je vriendin zeggen,lekker doorzoeken!

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 12:11

En er staan echt wel wat leuke recreatiepaardjes op Kapaza momenteel rond €1500/2500 euro. Lachen

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 12:12

Ik zou het niet doen , als jullie twijfelen is dat geen goed teken. Bij het kopen van een paard , moet er gelijk een wederzijdse klik zijn en pas dan gaat het goed naar mijn mening. Laat het besluit in ieder geval aan je vriendin , want als zij ook twijfel over met name of ze hem wel aan kan zou ik het niet doen , ook als krijgt ze nog zo veel begeleiding van jou.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 12:21

Niet aan beginnen. Jij kunt het een uitdaging vinden, je vriendin heeft er misschien te weinig lef voor en dan gebeuren er ongelukken.

Zoek even verder naar iets leuks.

Lotte29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 12:48

Nou het is een heel verhaal geworden dat ik even bij moest lezen.

Jammer dat jullie meteen met een veroordeling naar mij komen. Misschien had ik er ook bij moeten zeggen dat de eigenaar van ons verlangde dat we zeer kordaat op zouden treden, en meteen (lees: bij het uit de wei halen) zouden laten weten dat we de baas zijn. Ik zou een paard nooit schoppen, maar als mij op voorhand al wordt gezegd dat hij schopt bij het VRAGEN van een voetje zie ik mij genoodzaakt te reageren zoals in de natuur, juist met een schop. Maar dat is mijn keuze, en daar ging het nu ook niet om.

Waar het mij wel omging was de mening wel of niet op proef nemen, en zoals de kop van het topic ook zegt zijn jullie meningen ook fifty-fifty, sommigen zeggen op proef nemen en zien hoe het loopt, anderen zeggen laten staan en verder zoeken. Bedankt voor jullie reactie. We kijken wel wat we doen!

Lotte29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 13:04

mariska32 schreef:
[

Misschien ben ik niet duidelijk geweest in wat voor mij 'breken' is, ik bedoelde gewoon dat het paard kort daarop heel lief en gewillig was, dit heb ik niet bereikt met slaan, schoppen of afmatten hoor. Ik zal de schuld wel naar mezelf trekken en zeggen dat ik het misschien wat fel omschreven heb, maar denken jullie niet, dat wanneer ik het paard zou hebben pijn gedaan/afgeranseld etc dat de huidige eigenaar mij er niet af zou hebben gehaald, dat zou ik namelijk als eigenaar wel hebben gedaan. Dus ik denk nu dat jullie het een beetje overdrijven. De tik en de schop waren terecht en verder zijn we doodgoed voor het dier geweest. Hij iets minder goed voor ons, maar er was zeker een klik! Hij had hele lieve zachte ogen, was ook lief in de omgang alleen wat drammerig. En nogmaals het paard leed onder onkunde en niet onder nijd/valsigheid etc. Ik vroeg jullie mening of we op basis van die wetenschap het zouden kunnen proberen.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 13:12

Hoeveel ervaring heeft je vriendin met moeilijkere paarden? Ik denk namelijk dat zij zich alleen met het paard moet kunnen redden en niet afhankelijk moet zijn van anderen (jij in dit geval). Uit je verhaal maak ik op dat jij meer ervaring hebt dan zij en dat jij dit een leuk paard vindt. Het gaat er echter om dat zij een paard koopt dat bij HAAR past.

Lotte29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 13:49

Betteke schreef:
Een Fries is een warmbloed, dus er zit helemaal geen koudbloed in dit paardje. Clown

Helaas weet niemand of een Fries een koud- of warmbloedpaard is, zelfs het stamboek niet!!
Maar laten we dan van het koele van de fries is zijn algemene uitgaan....

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 13:59

Ik vind het een vaag verhaal. Is er nou echt een schop nodig om een voet op te kunnen tillen?
Dan ook anders. Een paard schoppen vind ik zeer onredelijk. Ookal probeerd hij naar jouw te trappen. Hij heeft je toch niet geraakt? Dus hoef je hem ook niet 'terug' te trappen... Scheve mond

Verder denk ik dat het gewoon een paard is waar niet veel mee gedaan is, dus duidelijk een paard wat nog veel moet leren. Je hebt er dus geduld bij nodig, en een hoop ervaring.
Ook moet je wel kijken of hij bij jouw past. Jij vind het een leuk dier, en jij hebt ervaring. Het klinkt uit het verhaal dat jij hem leuk vind,maar niet wat de ander er echt van vind. Ook staat er niet echt hoeveel ervaring je vriendin heeft.
Ze moet hem alleen kunnen doen, en moet niet afhankelijk zijn van andere, want een paard heeft zo door wanneer hij de leider is.

Succes!

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 14:09

Als ik het verhaal zo lees is het gewoon een erg groen paard Knipoog
Weinig in de hand geweest en net zadelmak, ondanks wat de eigenaar misschien gezegd heeft.
Als hij nl. netjes was ingereden had je er gewoon mee weg kunnen rijden zonder hem te hoeven slaan of lang wachten op reactie op beenhulp.
Met een paard dat zo slecht aan de hulpen staat zou ik beslist niet buiten gaan rijden, dat is vragen om ongelukken.

Als je vriendin er zin in heeft om de komende 2 jaar te besteden aan het langzaam opvoeden en goed doorrijden van dit paard moet ze hem kopen. Heeft ze daar geen zin in, of de capaciteiten niet voor, dan moet ze hem vooral laten staan.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 14:20

Lotte29 schreef:
Betteke schreef:
Een Fries is een warmbloed, dus er zit helemaal geen koudbloed in dit paardje. Clown

Helaas weet niemand of een Fries een koud- of warmbloedpaard is, zelfs het stamboek niet!!
Maar laten we dan van het koele van de fries is zijn algemene uitgaan....

Het stamboek weet heel goed dat een Fries een warmbloed is.
Meestal zijn ze idd wat koeler in de kop dan een gemiddelde WPN-er, maar er lopen ook heel wat gestoorde Friezen rond. Knipoog

Lotte29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 14:45

[

Betteke schreef:

Maar laten we dan van het koele van de fries is zijn algemene uitgaan....[/quote]

Het stamboek weet heel goed dat een Fries een warmbloed is.
Meestal zijn ze idd wat koeler in de kop dan een gemiddelde WPN-er, maar er lopen ook heel wat gestoorde Friezen rond. Knipoog[/quote]

Ik heb ze net gebeld en zij gaven dit als antwoord....

xDaPhNex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 14:48

Je zou het kunnen proberen.
Als ik het zo lees konden jullie hem best aan en pakte het paard snel op dat jij de baas was met hoevenkrabben.
hij is pas 5 en ik denk dat je hem nog veel kunt leren, maar je vriendin moet er natuurlijk wel de zin en geduld voor hebben om zo'n beest op te voeden.
Laatst bijgewerkt door xDaPhNex op 11-06-07 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Lotte29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 14:49

kebie schreef:
Als ik het verhaal zo lees is het gewoon een erg groen paard Knipoog
Weinig in de hand geweest en net zadelmak, ondanks wat de eigenaar misschien gezegd heeft.
Als hij nl. netjes was ingereden had je er gewoon mee weg kunnen rijden zonder hem te hoeven slaan of lang wachten op reactie op beenhulp.
Met een paard dat zo slecht aan de hulpen staat zou ik beslist niet buiten gaan rijden, dat is vragen om ongelukken.

Als je vriendin er zin in heeft om de komende 2 jaar te besteden aan het langzaam opvoeden en goed doorrijden van dit paard moet ze hem kopen. Heeft ze daar geen zin in, of de capaciteiten niet voor, dan moet ze hem vooral laten staan.

Dat vind ik nou een antwoord waar je iets mee kan!! bedankt!

Lotte29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 14:51

Joscaa schreef:
Ik vind het een vaag verhaal. Is er nou echt een schop nodig om een voet op te kunnen tillen?
Dan ook anders. Een paard schoppen vind ik zeer onredelijk. Ookal probeerd hij naar jouw te trappen. Hij heeft je toch niet geraakt? Dus hoef je hem ook niet 'terug' te trappen... Scheve mond

Verder denk ik dat het gewoon een paard is waar niet veel mee gedaan is, dus duidelijk een paard wat nog veel moet leren. Je hebt er dus geduld bij nodig, en een hoop ervaring.
Ook moet je wel kijken of hij bij jouw past. Jij vind het een leuk dier, en jij hebt ervaring. Het klinkt uit het verhaal dat jij hem leuk vind,maar niet wat de ander er echt van vind. Ook staat er niet echt hoeveel ervaring je vriendin heeft.
Ze moet hem alleen kunnen doen, en moet niet afhankelijk zijn van andere, want een paard heeft zo door wanneer hij de leider is.

Succes!

Misschien moeten we een topic openen met "Wat doet men als een paard (dreigt te) slaat/n" Ik denk namelijk dat menigeen gewoon een schop geeft, niemand heeft het over in tweeen rammen!!! Gewoon duidelijk in hun eigen taal, "hier ben ik niet van gediend"....Ik zal het eens openen...

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 15:00

Joscaa schreef:
Een paard schoppen vind ik zeer onredelijk. Ookal probeerd hij naar jouw te trappen. Hij heeft je toch niet geraakt? Dus hoef je hem ook niet 'terug' te trappen... Scheve mond

Hier móet ik gewoon even op reageren. Ik vind dat veel mensen hier op bokt echt ontzettend kunnen miepen. Als een paard (vooral een niet opgevoed paard) een schop geeft, of een poging doet om mij een schop te geven, dan kunnen inderdaad een mep of schop terug verwachten. Dat hoeft niet hard te zijn, maar wel duidelijk! Kom nou, je laat je toch niet schoppen?
Wat doe jij dan als ik vragen mag? Een aai over de bol met de woorden: "ach, zo had 'ie het vast niet bedoelt.."?? Een paard moet duidelijk weten dat schoppen uit den boze is. Vaak is het 1x duidelijk zijn en het is over.

Wat ik zelf dan weer niet zou doen, is een paard een schop geven die niet van mij is. TS geeft aan dat de eigenaar hier om gevraagd had, ok, dan kan ik me er inderdaad iets bij in denken.

En dan weer on topic:
Uit het verhaal maak ik op dat het enige positieve is, dat het paard erg mooi is. Dit lijkt mij onvoldoende om een paard op te kopen. Mijn advies is dus: lekker laten staan en nog even verder kijken naar een paard wat goed aan je eisen voldoet. Als je twijfelt, nooit doen!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 15:10

[/quote]

Misschien moeten we een topic openen met "Wat doet men als een paard (dreigt te) slaat/n" Ik denk namelijk dat menigeen gewoon een schop geeft, niemand heeft het over in tweeen rammen!!! Gewoon duidelijk in hun eigen taal, "hier ben ik niet van gediend"....Ik zal het eens openen...[/quote]

Het is een HEEL ander verhaal als het je eigen paard is! In dit geval had je geen idee wat er met dit nog jonge paard is gebeurd, en om dan maar meteen een schop te geven en een mep als hij niet wil lopen, vind ik op zijn minst niet netjes.
Persoonlijk denk ik ( wat al meerdere hebben gezegt) dat voornamelijk jij het paard erg leuk vind en je niet echt kijkt naar de eisen van je vriendin.

Lotte29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 15:27

1) ik had al gezegd dat mijn vriendin en ik bijna overal hetzelfde over denken, dus zo enthousiast als ik ben over dit paard is zij ook!
2) De eigenaar had ons juist verzocht zo op te treden zoals we nu hebben gedaan. Wij wisten wel degelijk wat het verleden van dit jonge/brutale paard was/is.

Beiden punten kon je terug lezen in mijn antwoorden.

sylXuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 15:40

Mij lijkt twijfel zowiezo niet goed...
Daarnaast moet je er natuurlyk ook rekening mee houden dat het paardje misschien erg onder de indruk was van 2 vreemden. En dan is natuurlijk de vraag hoe hij gaat reageren als hij eenmaal mee naar huis is. Want op dat moment kan er een band onstaan of juist het tegenovergestelde, dat hij vervelend blijft.
Ik zou in ieder geval proberen om hem een aantal weken op proef te krijgen. Dan weet je gelijk stukken meer.

Voor mij zou dit een ''nee'' zijn, maar het blijft natuurlijk jullie keuze Knipoog

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 15:44

Zover ik zo uit je reacties in het topic kan opmaken, heb jij waarschijnlijk wel genoeg wijsheid om dit paard verder op te leiden (want dat lijkt me hard nodig), maar volgens mij is dit paard minde geschikt voor je vriendin, aangezien ze dan veel hulp van jou nodig heeft en het geen paard is waarop je meteen wegrijdt. Lachen

Ik zou je vriendin aanraden hem niet te kopen, tenzij het haar niets uitmaakt dat ze een halfjaar bezig is met opvoeden, voordat ze wat met het beestje kan. Het is dus wat je vriendin wilt...

Ik verbaas me trouwens over sommige reacties in het topic. Sommigen lijken zich gewoon te laten bedreigen als een paard naar hen probeert te schoppen. Zo'n gedrag onbestraft laten zorgt er echt niet voor dat hij ineens beter gaat luisteren. Zeker als de huidige eigenaar de TS al op het hart heeft gedrukt dat ze permissie hebben het paard op zijn vingers te tikken, vind ik dat de TS goed gehandeld heeft, ookal gaat het om paard dat niet van hen is.