Stijf paard,hoe soepel maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AniiQue

Re: Stijf paard,hoe soepel maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 18:29

bij die springles worden de paarden eerst goed los gereden, volte slangevolte (zoveel bogen als je maar kunt)gebroken lijn, handverandere 8tjes enzo. dus zoveel als er maar bestaat

Flaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 18:53

Verzorg ook zo'n stijf paardje, ook al wel 17 en vind springen geweldig. Dus dat wilde ik weer met hem gaan doen, helpt dit ook om hem wat soepeler te maken?

LEANA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:03

veel overgangen rijden en veel wendingen..succes ermee Knipoog

Manderino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 20:14

veel overgangen rijden,en volte's .
lekker figuren gaan rijden.
hals laten strekken etc .

paardje1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 09:12

Laat eerst uitsluiten dat het om een medisch probleem gaat. Daarna kun je zoals al eerder gezegd oefeningen met haar doen als heel veel achtjes rijden, veel slangenvoltes. Ik denk dat ook het werken aan de passoa haar veel goed gaan doen.

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 10:53

ze heeft geen medische problemen! het is gewoon dat ze stijf is omdat ze anderhalf jaar niet is gereden en nu weer aan het werk is.. als je iets terug leest lees je wat ze vroeger heeft gehad. ze is kern gezond en is gek op springen. dressuur minder, maar ze kan goed lopen, dat komt wel goed!

popika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 12:04

vaak helpthet bij oudere paarden ook om vitamine E/ selenium te geven over het voer,
dit is bedoeld om de spieren te helpen alle afvalstoffen af te breken waardoor het paard soepel blijft na het werk. Even overleggen met je dierenarts , bij oud paard van vriendin hielp het heel goed, daarbij moet je met het werk ook wel rekening houden natuurlijk, goed losrijden en goed uitstappen is heel belangrijk.

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 19:10

is een vitamine stoot ook goed?

edit: NIET GEVONDEN

popika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 21:33

nee, dit is weer iets heel anders, dat kan je wel geven als ze bijv ziek zijn geweest, maar Vitamine E/ selenium is echt bedoeld om dagelijks te geven en werkt alleen voor de spieren en spieropbouw en tegen te snelle verzuring van de spieren

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-07 22:23

dat zal lastig worden dan.. want het paard is niet van mij, maar ik ben de enigste die het rijd. maar de eigenaar voert zelf. misschien nog eits dat helpt?.. dagelijks beweging? als ik niet rij klein rondje wandelen? benen strekken?

arabl0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 22:23

balkjes draven en figuren rijden

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 10:09

ik heb gister met haar gesprongen (jaja volgens jullie niet goed) rond de 90 cm, maar wat me opviel met inrijden stijf, kwamen we in de springbak. helemaal los en maar hard, niet meer bokken, niks ze deed alsof ze nooit stijf was geweest. vandaag doe ik een buitenritje zonder zadel. zodat ze niet stijf word, maar het viel me echt op!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:40

Ik heb toch echt het idee dat het je niet zoveel kan schelen hoe je paard loopt, als je maar kan rijden. Het is mijn paard niet dus IK kan er niets aan doen? Natuurlijk kan je dat wel! Je kan toch zelf iets kopen wat door het voer kan?
Stijf paard en dan toch maar weer springen.... ze was helemaal los, en hard dat ze ging!! Vluchten tegen pijn komt meer in mijn gedachten. Ik weet dat je het niet wil horen, maar denk ook eens aan het paardje dat al 18 jaar is!

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 09:27

aerdenhout1: als je me alleen maar wilt afkraken GA DAN WEG!
dat paard is helemaal gek van springen, dressuur vind ze niks. het was niks vluchten, als ze echt heel stijf was tijdens dressuur was ik niet gaan springen
met dressuur was ze een beetje stijf want ik heb een half uur met haar gestapt (richting manege) dus los was ze zeker, toen nog zeker 5 minute gestapt toen 10 minute gedraaft en 5/10 min gegaloppeerd goed ingesprongen, maar zij heeft vroeger wedstrijden (spring) gelopen en is daar altijd gek op.
JE KENT DAT HELE PAARD NIET!

Estah_horsez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 09:36

ik heb hier ook heel erg last van met mijn verzorgpony ginger, maar die is echt zo stijf dat ze neit eens normaaal op de volter kan rjiden.. als iemand hier nog handige tips voor heeft dan hoor ik ze graag via pm;)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 09:45

AniiQue schreef:
artrose of iets anders heeft ze niet, ze is op dit moment stijf aan haar ?ik geloof rechtervoorbeen, slalommen doe ik tussen de bomen door, rondrijden met stelling doe ik ook (als ik in de bak kom),
ik ga nu wanneer ik tijd heb wandelen, en dan ook neus naar de borst toe, 'pirouette draaien' ik masseer haar elke dag haar nek (gaat ze van slapen)

vroeger heeft ze M1? dressuur gelopen en M springen, toen is er een tijd niet op gereden is ze weer door een vriendin van mij 4/5 maanden verzorgt , toen weer anderhalf jaar stil gestaan en nu verzorg ik haar alweer 4/5 maanden, rij meestal buiten, maar binnenkort ga ik op les

vandaag zal ik haar benen maar weer eens strekken!

Van zo lang stilstaan worden ze ook erg stijf en dat kost gewoon heel veel tijd om weer soepel te krijgen! Rustig blijven oefenen en doorgaan, niet overvragen maar wel telkens een heel klein beetje meer stelling en buiging vragen.

ManDy_Charon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 09:50

- een snoepje tussen haar voorbenen houden
- als je erop zit, haar neus je laars laten raken
- miss ook wat vaker longeren (?)
- veel figuren met steling rijden
- balkjes draven

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 09:56

KiekKiek schreef:
Wees creatief en verzin verschillende oefeningetjes!
- een U van balken
- met een snoepje naar de schouder
- slalom om emmers
enz.

Ja precies, en veel stelling vragen, wijken kan ook helpen, na het instappen een paar rondjes draven, dan even kort galopje. Van galoperen worden ze meestal ook even losser in de rug. Knipoog
Voltes lopen, en in de bochten de achterhand laten wijken. Knipoog

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:00

Alles is denk ik al genoemd, ik werk veel aan de hand, wandel gewoon veel en doe daarna oefeningen, balkjes, overgangen stappen... achterwaarts.. maar let op met werken aan de hand..
meestal in het begin zijn ze al na 15 minuten moe.... wel onspannen tussen de oefeningen door.
Dan kan je het langzaam opbouwen naar meerdere minuten....
Ik zit nu met werken aan de hand na 7 weken op een half uurtje trainen incl losstappen en uitstappen.

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 12:25

longeren kan ze wel, maar wil ze niet dan gaat ze stil staan xD

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:31

Voor 50 euro kun je hem ook laten kraken bij Harry hoevers. Hier is ook een bokt topic over. Vind ifo op google.
Ik heb hem zelf een aantal keren gezien, gesproken en aangehoord. Een geweldige man, als je eenkeer de kans krijgt naar een voorlichting of info avond van hem te gaan. Zou ik dat zeker doen. Hij kan een paardje echt lekkerder in zijn vel laten zitten. Lijkt soms alsof hij helemaal in de paarden hun hoofd kruipt, hij ziet zoveel meer dan dat wij zien. Wonderbaarlijk echt waar..
Liefs nicole

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 13:26

Beste meid ik kraak je helemaal niet af. Ik ga alleen maar op jou verhaaltjes in, die steeds veranderen.Het ene moment is je paard verschrikkelijk stijf ( je beginverhaal ) en dan is hij weer niet zo stijf en valt het wel mee en weet je ook hoe het komt dat hij stijf is.( hoefzweer van een jaar geleden?? )
Als je je paard met dressuur nog niet los kan krijgen, moet je niet aan springen denken, klaar uit! Stijve spieren, en in dit geval gewrichten, kunnen lelijke blessure's opleveren.
Dan nog maals het is een paard van 18 jaar dat lang heeft stilgestaan, longeren vind hij niet leuk, dressuur vind hij niet leuk, maar springen vind hij heerlijk! Geloof ik allemaal best, maar ga eerst terug naar de basis, want jij gaat te snel van start.
Maar ook nu denk ik dat je het zelf allemaal wel beter weet, want elk ander advies dan rijden, gaat er bij jou niet in.

paardje1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 13:39

Ik sluit me helemaal bij Aerdenhout1 aan. Je vraagt advies op een topic, maar zodra mensen met een advies komen dat jou niet aanstaat verandert je hele verhaal. Ik vraag me toch echt af waarom je dan advies gaat. Het gaat er helemaal niet om dat mensen je af willen kraken. Iedereen (ik in ieder geval) wil gewoon alleen maar een goedbedoeld advies geven in het belang van je (verzorg)paard. Feit blijft dat je gewoon bij de basis moet beginnen en vooral niet moet overvragen (springen met een stijf paard :S) anders heb je niet lang meer plezier van de pony!!
Dit wilde ik je toch nog even zeggen, ondaks het feit dat je het me waarschijnlijk niet in dank zal afnemen...

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 14:44

Verward
eergister was ze nog maar een heel klein beetje stijf, ik heb haar goed los gereden, maar ze was nog niet helemaal los. maar bij de dressuur doet ze nogsteeds niet goed haar best. maar dat heeft ze amper gedaan,
bij het springen gaat ze er echt de volle 100% voor,
die hoefzweer was al ? 3 jaar ofzo geleden.
ik overvraag haar nie, als ik eenmaal bij de manege aankom heb ik al een vol half uur gestapt met een beetje drave?
en dan rij ik nog een half uur met haar met veel stappen en overgangen, goed stelling vragen, en mijn vriendin die was er ook bij die zei dat het kon, ZELFS mijn instructeur zei dat het kon, en hij laat NOOIT een stijf paard springen, als het echt TE erg is.
springen is Sandra's lust en leven.. en buiten crossen, het enigste wat zij echt leuk vind, is springen en zo hard mogelijk, met dressuur enzo word ze echt niet gelukkig, en als ik had gemerkt dat ze echt te stijf was. zou ik niet gaan springen en als ze zelf niet wil. gaat ze bokken of te langzaam dat ze de sprong niet haalt.
ik doe ook haar benen strekken voordat we gaan, en als we terug zijn.. Knipoog

meestal is ze stijf, dan is het MIJN fout... want ik kan haar niet uitstappen, want als we bijna bij de wei zijn gaat ze heel hard.
ze heeft VROEGER toen ze? 12 was ofzo.. een peesblessure gehad, maar dies over. ze heeft koliek-aanvallen gehad. maar das over. ze heeft een litteken op haar borst omdat ze vroeger in de prikkeldraad heeft gezeten, is gehecht. ze heeft hoefzweer gehad, dies in verre weg over? alleen heeft ze nog steeds een scheur in de hoef, maar dat is meer een V..

ik doe NIKS met mijn vzpaarden, dat niet goed is, ik rij nu al 5 jaar en heb genoeg meegemaakt om te weten wat goed is.. heb meegemaakt dat mijn paarden doodgaan, mijn lieveling ook. alles gevallen met paard hoefzweer kreupel koliek iets aan de pees..
ik verander niks aan mijn 'verhaal' de ene dag is mijn paard SUPER stijf. dan weer amper ligt er ook aan HOE ik heb gereden..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 15:45

Jij begrijpt het ECHT niet he??