Kan een pony die 9 is nog ingereden worden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mucchio

Re: Kan een pony die 9 is nog ingereden worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 20:51

Het kan wel alleen het hangt er vanaf of het een makkelijk of moeilijk paard is Knipoog
Je zal er natuurlijk wel meer tijd ervoor nodig hebben.
Maar met stemhulpen als ze dat een beetje onder de knie heeft dan gaat het weer wat makkelijker, en vooral ook aan de hand dingen laten doen Lachen

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 20:36

als je het door een goed professioneel iemand laat doen Knipoog

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 07:07

De leeftijd zegt op zich niks, afhankelijk van het karakter van het paard zal de een meer een ehm... uitdaging? Schijnheilig zijn.
Ik zou zeggen gewoon doen, veel geduld hebben en ervan genieten!!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 07:22

mijn paard is ook pas op haar 7de ingereden.. Noem het gerust een uitdaging Lachen. Nu is alles in orde, maar in het begin had ze echt problemen met het "afgeven" van haar leiderschap. Uitproberen, staken, dominant zijn,.. Gewoon echt hééél erg consequent blijven en niet opgeven, dan komt het wel in orde.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 16:05

ik zal ook even m'n verhaal doen..

Ik heb 2 jaar terug 2 tuigpaarden geërft (van nu 13 en 14jaar), die beide nog nooit onder het zadel hadden gelopen, alleen betuigd waren dus.

Opzich kon ik er bij beide zo op gaan zitten, omdat ze een singel etc al gewend waren (wel met oogkleppen de eerste tijd). Na wat vertrouwen te hebben gekregen in het bos (dat waren ze natuurlijk wel gewend), beide een normaal hoofdstel om gedaan. ging opzich ook goed (even wennen).
Nu sinds 3/4 maanden ben ik met 1 paard dressuurmatig aan het oefenen (eerder hadden we geen bak), en het gaat echt lekker en hij pakt alles super snel op!
Het andere paard ben ik (samen met bijrijder) ook af en toe dressuurmatig mee aan het beginnen met oefenen en ook zij pakt het erg snel op!

Dus wie zegt dat 'oude' paarden niet kunnen leren..

Jolijntjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 16:58

Dat kan prima! Aan het beleren van een wat ouder paard zit een groot voordeel: ze zijn minder ondeugend en proberen minder uit. Tenminste, dat was mijn ervaring Lachen

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 17:47

Mijn haflinger heb ik gekocht toen ze 5,5 jr was, ze was toen zadelmak maar niet ingereden!

Ik wist van te voren dat ik met haar veel meer tijd en geduld nodig zou hebben om dr 'door' te rijden, dat klopt achteraf ook want ze is nu ruim 7 jr en de basis zit er nu pas in.
Wellicht had het sneller gekunt maar daarvoor had ze al teveel meegemaakt tijd was dus geboden.
Op dit moment loopt ze ongeveer op het nivo van een 4 of 4,5 jarige dat is een nadeel maar ach het is maar een hobby van mij en ik heb alle tijd van de wereld.

In mijn ogen kan er veel, ook een 9 jarige kan nog doorgereden worden, misschien is ze jarenlang fokmerrie geweest of heeft ze voor de wagen gelopen, al lijkt dat laatste niet omdat ze het bitje niet accepteert.
Je moet er zelf 'wat' in zien en er vertrouwen in hebben dat het met rijden wel goed komt, goede en kundige begeleiding is daarbij onmisbaar!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 17:50

denice schreef:
als ze niet een lastig karakter heeft zou ik het proberen, zorg wel dat je haar terug kan geven binnen een maand als het niet bevalt ofzo!
ze zijn zeker trager in oppakken, maar ook niet traag.
ligt aan jullie ervaring en die van het paard tot nu toe. als je er op mag zitten en het loopt al scheelt dat al veel.
ik kon er toen dertijd nieteens op zitten, dat was echt temmen dus Clown

half jaar vind ik ook wel lang hoor!
ik had het in een maand voor elkaar!

Die van mij is op der 8ste ingereden.
Maar juist daardoor niet trager.
Juist veel sneller, je kan namelijk mede dor de leeftijd al wat meer doorvragen.
je hoeft geen rekening te houden met hij is erg jong dus zo voorzichtig mogelijk.
Tuurlijk moet je het rustig aanpakken, anders kunnen ze het in hun koppie niet verwerken.
Maar lichamelijk zijn ze helemaal rijp.

Ik heb er btw een fijn paard aan over gehouden..

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 19:31

Ik ken een half tuigpaard/half rijpaardmerrie die ook pas rond haar 9e, 10e is ingereden en dat ging ook prima. Als je het verstandig doet en weet waar je mee bezig bent, lijkt het mij geen probleem. Ze zijn wel al wat volwassener en meer bevestigd in hun gedrag, dus daar moet je rekening mee houden...

XXgalaxyXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 01:58

ja, alleen zal dit wat langzamer gaan. oudere paarden leren wat minder snel

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 08:13

Jolijntjeh schreef:
Dat kan prima! Aan het beleren van een wat ouder paard zit een groot voordeel: ze zijn minder ondeugend en proberen minder uit. Tenminste, dat was mijn ervaring Lachen

Dit is absoluut niet waar. Het ligt helemaal aan het paard zelf. De 4jarige pony van een vriendin is 10x makkelijker in omgang en aanleren dan mijn 14jarige tuigpaard. Ik ben al geregeld met paard en al de bak uit gerend, omdat meneer naar de wei wilde. Ook ben ik al eens in volle galop de dijk over gegaan omdat meneer naar huis wilde. Gelukkig is die uitprobeer fase nu wel voorbij, maar dat eeen oud paard minder ondeugend is, dat is absoluut niet zo..

Love__Anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:47

Ligt aan 't paard..
Ik ken ook een paard dat pas op haar 10e is ingereden..
Maar het ene paard is wat moeilijker dan het andere, je moet niet alleen naar de leeftijd kijken, maar ook naar het paard zelf.
Naar het karakter, werkgewilligheid enzovoorts.

Jolijntjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 19:59

ThaGirl schreef:
Dit is absoluut niet waar. Het ligt helemaal aan het paard zelf. De 4jarige pony van een vriendin is 10x makkelijker in omgang en aanleren dan mijn 14jarige tuigpaard. Ik ben al geregeld met paard en al de bak uit gerend, omdat meneer naar de wei wilde. Ook ben ik al eens in volle galop de dijk over gegaan omdat meneer naar huis wilde. Gelukkig is die uitprobeer fase nu wel voorbij, maar dat eeen oud paard minder ondeugend is, dat is absoluut niet zo..

Er staat ook onder; Tenminste, dat was mijn ervaring.
Wat ik gemerkt heb zijn ze stukken minder jolig. Elk paard is wel een keer ondeugend, maar een paard dat al wat ouder is, en dus ook meer in de hand is geweest, zal sneller zijn grenzen weten.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 20:00

Waarom zou het niet kunnen?
Ik heb al eens pony's van 12 nog beleerd.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 07:29

Toen ik een paar jaar geleden op een stal werkte hadden we daar ook een geweldige vosmerrie staan met super veel in zich maar ook veel temprament. Ze was 9 jaar oud maar in de omgang super lief alleen tijdens het inrijden ging het wat moeilijker en dachten we eerste stantie dit word niks(een keer een ruiter afgegooid die daarna een jaar niet kon rijden door zen rug). Toen is het anders aangepakt en zijn we ongeveer 2 maanden alleen maar gaan longeren,vrijspringen,boswandelingen en noem maar op zolang het maar geen rijden was. Daarna een voerzak op haar rug vast gemaakt en laat haar maar doen. Dat ging allemaal super goed na een tijdje en toen is er weer iemand opgeklommen en ondertussen liep ze alweer L springen toen ik haar voor het laatst had gezien Lachen
Het kan dus natuurlijk wel.
Mijn oude pony is met 5 jaar ingereden en op 8 jarige leeftijd liep hij Z springen pony's en M springen paarden Knipoog

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 13:34

Zorg er eerst maar voor dat je een bak tot je beschikking hebt Haha! En dan ook nog wat hulp vanaf de grond en niet op je eigen houtje proberen..
Ik zou als ik jou was inderdaad een alvast beleerde pony kopen waar je lekker het [***] in kunt het gaat niet alleen om uiterlijk.
Heb je hem trouwens al? Zag een nieuwe schimmel staan nml

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 17:40

Toen ik mijn paard kocht was ze 10. Ze kende toen absoluut niks, maar ze was wel zadelmak. Ik moet zeggen dat we behoorlijk vooruit aan en dat dressuren beter en beter gaat. Ik heb ook nog het nadeel dat mijn paard erg koppig en eigenzinnig is, dus dan gaat het ook nog iets moeilijker. Mijn instructeur zegt dat ik haar minpuntjes (op dressuur gebied) er misschien niet helemaal meer uit krijg. Maar dat ligt er natuurlijk ook nog aan hoe goed je zelf rijdt..
Maar ik denk niet dat het echt een groot probleem zal zijn.

hesy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 18:31

het kan misschien wel maar je moet er niet van uit gaan dat het een makkelijke weg gaat worden. en dat er een kans in zit dat het helemaal niet meer gaat lukken. vaak hebben oudere paarden al een behoorlijke eigenwil en als ze dan jaren hun zin hebben gehad is dit moeilijk te veranderen. ik zou aanraden om niet de pony te kopen. zoek gewoon even verder naar iets wat geschikter is. een jonge pony of en pony die al wat kent.
is het je eerste pony?

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 18:33

mijn paard is nu 12, en een jaar ohz. Het is ECHT geen makkelijke opgave, misschien zelfs nog moeilijker dan een jong paard inrijden.
Maar het is wel de moeite waard geweest Lachen (al zijn we nog steeds bezig en hebben we onze diepe dalen)

xannetju

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:13

ik dnek dat het wel kan maar dan moet je er wel tijd in willen steken maar dat wil je meestal wel als je een paard gaat kopen Tong uitsteken
succes ermee

Charelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:25

Als de pony leergierig is zou ik niet weten waarom het niet zou lukken Lachen
Natuurlijk niet ervan uit gaan dat ze het allemaal begrijpt ondanks ze wat ouder is, het is voor haar net zo vreemd als voor een jonge pony.
Veel succes ermee Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 00:42

Of ze nog ingereden kan worden op deze leeftijd is niet de vraag, dat kan gewoon.
Je moet jezelf een paar vragen stellen:
Kan ik een paard inrijden? En durf je het ook, wat als ze wel een paar keer stevig bokt, of het gaat toch lastiger dan gedacht, geef je dan op, ga je zelf aan het prutsen of haal je er hulp bij?
Is het paard goed behandeld door de vorige eigena(a)r(en)? Dwz, is er niet teveel mee geknoeid, is ze niet bang geworden of juist heel brutaal door een verkeerde aanpak?

Die vragen moet je jezelf altijd stellen, of het paard nu 3 is of 30 maakt niet uit.
Ieder paard is anders en ieder paard reageert anders, het enige verschil is dat je bij een ouder paard lichamelijk wat meer kunt vragen. Maar geestelijk moet een paard het ook aankunnen en of een paard nu 3 is of 30, ze hebben allemaal tijd nodig om dingen te verwerken. Het is dus een vergissing te denken dat een ouder paard 'even snel' ingereden kan worden omdat je lichamelijk veel meer kunt vragen.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 00:46

ja moet kunnen, ik heb ooit een rem en stuur gezet op een pony van 12, mijn eigen pony is met 10 ingereden/doorgereden (was wel zadelmak) omdat ze altijd voor de kar was.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 05:31

de enige reden dat je een 3jaars makkelijker kan opleren is omdat je ze overdondert op een moment dat ze nog niet stevig in hun schoenen staan... En een half jaar bezig en nog maar zadelmak? so what? rustig werken met een paard is echt geen ramp hoor!
Ik ben mn paard beginnen leren toen ze bijna 5 was, heel kalmpjes aan, veel gewenning en nog niet al te veel doorrijden... Nu wordt ze 6 en kan ik bijna als vanzelf moeilijkere oefeningen beginnen rijden, wat een half jaar geleden bloed, zweet en tranen zou gekost hebben!

het enige verschil gaat zijn dat je nu niet op twee weekjes je paard echt onder het zadel kan hebben... je paard moet je wel kennen en je moet correct te werk gaan. maar als je dat doet,alles netjes afwerkt en je paard vertrouwen in je heeft zie ik niet in waarom een 9 jarige je niet op zijn rug zou toelaten...

_miracle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 08:53

het hangt inderdaad een beetje van de pony zelf af, de kennis en het karakter

het kan zeker wel maar met vreselijk veel geduld (waarschijnlijk)
omdat jonge paarden nou eenmaal sneller iets opikken als een 9jarig paard.

Maar het is zeker te doen.
Veel Succes!