DIEGO_D schreef:En hoe kan ik nou les nemen als mijn paard nog niet beleerd is??
Door bijvoorbeeld les te nemen van iemand die je helpt met het beleren...? Zo gek is die tip helemaal niet hoor. Ik het met mijn jonge pony ook gedaan. Mijn instructrice hielp ons de hulpen beter te bevestigen. Om de overgangen beter te krijgen, om mijn paard meer op eigen benen te laten lopen. En zíj kon inschatten waar het paard op dat moment wel en niet aan toe was, simpelweg omdat het haar werk is om jonge paarden te beleren. Ieder z'n vak, niet waar?
Als je een jong paard inrijdt, moet je als ruiter ook - hupsakee - echt terug naar de basis, en soms denk je dat je iets goed doet, terwijl dat misschien helemaal niet zo is. Júist in het begin is les heel erg belangrijk, want je paard begint als onbeschreven blad en leert even gemakkelijk de goeie als de slechte gewoontes aan.
Verder denk ik dat het echt de moeite waard is als je - het liefst dus met een instructeur - gaat kijken waarom je paardje in het verzet komt. Er zal ongetwijfeld een reden voor zijn, misschien vraag je inderdaad wel wat veel van hem en vindt hij het lastig allemaal te verwerken. Want ook al ga je alleen wandelen, het is voor zo'n kleuter evengoed een belasting. Het zou natuurlijk ook kunnen dat hem lichamelijk iets dwars zit, dat hij het longeren bijvoorbeeld te zwaar vindt.
Ennuh.. dit is echt bedoeld als tip hoor, helemaal niet om met je in discussie te gaan.