Beleren!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Re: Beleren!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 09:22

Citaat:
want sla je een dag over dan vergeet hij het snel.

Een paard is geen goudvis die een geheugen van 3 seconde heeft Knipoog
Flauwekul dus. Je moet je paard wel tijd geven alles te verwerken. Twee a drie keer in de week is meer dan genoeg voor een jong dier.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 09:38

Citaat:
Een paard is geen goudvis die een geheugen van 3 seconde heeft

En zelfs goudvissen hebben geen geheugen van 3 seconden (bron: Mythbusters discoverychannel).

Verder sluit ik me aan bij de rest.
Neem les en paard wat minder vaak pakken.

Ook dat 'verzamelen' en 'verruimen' is iets wat later pas komt als je lekker in de ronte kan sturen

janee25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 10:01

Nee zou lastig worden, dan zouden we met een zuurstoffles op moeten paardrijden Knipoog Maar zo letterlijk bedoel ik het ook niet. Maar zoals ik al zei: elke nieuwe dag dat ik weer op mijn paard ga zitten, is hij de eerste keer gespannender dan de keren erna, dat is gewoon een feit. Laat je er dus meerdere dagen tussen zitten, dan zal dit erger zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 10:05

Weet je wat ík zou doen als ik jou was? Les nemen. Je klinkt nu niet bepaald als heel bedreven in het beleren/inrijden van paarden...

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 15:16

oeioei wat schrik ik van de opmerking dat je iedere dag moet rijden omdat ze anders 'vergeten'... oei oei!!!! wat een gebrek aan kennis van het beleren! geef je paard de tijd om te verwerken!!! LAAT er dagen tussen zitten, anders verziek je mentaal je paard, en zal hij zonder plezier ieder nieuw puntje oppakken, als je hem de tijd ervoor gunt zal ie er veel meer plezier in beleven...

bij het beleren staan JUIST tijd, geduld, geduld en geduld CENTRAAL!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 16:46

Ik denk, dat als je op bokt moet vragen om hulp, je er eigenlijk niet aan toe bent om een paard in te rijden. Neem les, en vraag aan die ervaren persoon wat je moet doen. Na een paard of twee, drie, met hulp te hebben ingereden, zal nr 4 al makkelijker gaan.
En met bovenstaande ben ik het niet alleen eens.....maar HELEMAAL eens!

janee25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 19:34

Als ik het hier aan een ervaren iemand zou vragen, zou die mij hetzelfde vertellen als wat ik hier heb gezegd.

Stel dat wij nou zeggen: jullie hebben een gebrek aan kennis van het beleren. Dat is toch precies hetzelfde?

Iedereen heeft er gewoon een andere kijk op en ervaringen mee, ook zal het bij elk paard anders zijn.
Dus laten we er geen discussie van maken.

DIEGO_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 11:49

Vind ik ook, sluit ik me helemaal bij aan!
En jullie denken dat we elke dag rijden..
maar ik noem bezig zijn en dat is niet alleen rijden.
En hoe kan ik nou les nemen als mijn paard nog niet beleerd is??
Maar ja het was gewoon een vraag en niet een disscussie vraag.
En de zin van je bent er nog niet aan toe om te beleren, slaat eigenlijk nergens op.
Elk paard is anders. Ik heb al verschillende paarden beleerd, maar een av is ander bloed. ik weet ook wel dat je daar geduld mee moet hebben.
Ik vroeg gewoon nog enkele tips.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 10:09

DIEGO_D schreef:
En hoe kan ik nou les nemen als mijn paard nog niet beleerd is??

Door bijvoorbeeld les te nemen van iemand die je helpt met het beleren...? Zo gek is die tip helemaal niet hoor. Ik het met mijn jonge pony ook gedaan. Mijn instructrice hielp ons de hulpen beter te bevestigen. Om de overgangen beter te krijgen, om mijn paard meer op eigen benen te laten lopen. En zíj kon inschatten waar het paard op dat moment wel en niet aan toe was, simpelweg omdat het haar werk is om jonge paarden te beleren. Ieder z'n vak, niet waar?
Als je een jong paard inrijdt, moet je als ruiter ook - hupsakee - echt terug naar de basis, en soms denk je dat je iets goed doet, terwijl dat misschien helemaal niet zo is. Júist in het begin is les heel erg belangrijk, want je paard begint als onbeschreven blad en leert even gemakkelijk de goeie als de slechte gewoontes aan. Clown

Verder denk ik dat het echt de moeite waard is als je - het liefst dus met een instructeur - gaat kijken waarom je paardje in het verzet komt. Er zal ongetwijfeld een reden voor zijn, misschien vraag je inderdaad wel wat veel van hem en vindt hij het lastig allemaal te verwerken. Want ook al ga je alleen wandelen, het is voor zo'n kleuter evengoed een belasting. Het zou natuurlijk ook kunnen dat hem lichamelijk iets dwars zit, dat hij het longeren bijvoorbeeld te zwaar vindt.

Ennuh.. dit is echt bedoeld als tip hoor, helemaal niet om met je in discussie te gaan. Knipoog

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 11:02

Vaak hebben arabieren problemen met het aanhouden van je kuiten, waardoor ze weleens willen gaan bokken is vaak maar eén oplossing voor je kuiten goed aanhouden tot hij niet meer bokt want als je dat niet aanleert dan heb je een probleem als hij gaat bokken, en dan heb je toch je kuiten nodig om er niet af te vallen, dat is dan een extra reactie om noch eens harder te gaan bokken als hij je kuiten niet gewend is.
Veel stappen en wendingen rijden dus ballans versterken.
Overgangen rijden met stem en zit/kuit hulp.

DIEGO_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 12:20

Oke dankje wel voor de tip.
Dat is natuurlijk ook wel logisch.
Maar het gaat al een stuk beter met het beleren.
We zijn al een heel eind verder gekomen en het
bokken is al verledentijd aan het worden.
Bedankt voor alle tips.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 12:26

Mooi zo... en onthoud:

Behandel een Arabier met respect, dan doen ze alles voor je. En beledig hem niet...

romano2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:40

hoi,

ik zal me eerst eens even voorstellen, ik ben ilona en nieuw hier. ik heb al vaak rondgekeken op het forum,maar me tot vandaag aan toe nog niet ingelogd.
erg jammer dat het tegenzit met het inrijden.
ik denk zelf dat het een kwestie is van vertrouwen. het belangrijkste bij het inrijden is DE BAAS ZIJN.dat klinkt enger dan het is haha en ik heb het ook moeten leren. met de baas zijn bedoel ik niet martelen ,maar duidelijkheid.
wat doet jouw paard als je wilt dat hij naar achteren gaat? en dan niet alleen in de stal maar ook buiten en in zijn weiland!
longeren is ook heel belangrijk, ik heb mijn paardje gekocht toen het 2 was en ben 3 x in de week gaan longeren(op de simpele manier door alleen mijn stem te gebruiken).daarnaast ben ik wat oefeningetjes gaan doen met enge atributen zoals wapperend plastic, water en autobanden.het resultaat is dat ik met mijn stem hem kan rijden(wat ook zo zijn nadelen heeft ,want ik mag niet tegen hem praten onder het rijden,overal zit een oo en een aa in ,dus geen braaaaf en geen goedzoooo).
ook heel belangrijk is dat jij nooit schrikt waarneer het paard schrikt.
het vergt wel even tijd ,maar je zult zien dat hij alles voor je zal doen, dat doet mijn 3,5 jarige nu ook(tot nu toe hahaha).
ik hoop dat je er wat aan hebt en dat je toch je paard zelf gaat inrijden!
o,ja voor ik het vergeet, rijd niet te vaak en te lang in de week, het moet wel leuk voor je paard blijven.

groetjes ilona

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:52

ik heb ook mijn 3 jarige zelf beleerd dit is inmiddels alweer 3 maanden geleden. Ik rij nu 1 keer per week tot 1 keer in de 2 weken. Ze is wel iedere dag met andere dingen bezig. Vrijheidsdressuur grondwerk vrijspringen enz.
Zodra ik vaker ga rijden dan 2 keer per week is het voor haar nog echt te veel dan raakt ze uit haar doen, wordt ze chagrijnig en weigert ze te lopen (het is er een met een behoorlijk karakter Haha!) Omdat zij zo duidelijk aangeeft niet vaker dan 2 keer per week te willen doe ik dit ook. De merrie maakt me echt wel duidelijk wanneer ze meer wilt lopen.
Binnenkort staat ze 3 maanden op het land en daarna wordt haar training weer opgepakt. Vanaf dan ga ik pas vaker dan 2 keer per week rijden en zelfs dan nog niet iedere dag maar meer om de dag. En de andere dag iets leuks.
Ik heb bij het beleren instructie gehad en nu krijg ik ook les, dat is niet nodig omdat ik niet goed kan rijden maar meer hoe ik mijn hulpen duidelijker aan haar kan geven, en iemand aan de kant ziet toch meer dan als je er op zit.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 09:59

nogmaals, vergeet niet dat het om een Arabisch Volbloed gaat, deze kun je niet vergelijk met andere rassen en moet je vaak op een andere manier benaderen. Je moet er ook mee om kunnen gaan, als dit ras (of andersom) je niet ligt kun je het wel shaken. Het is nu eenmaal een ontzettend fijngevoelig ras, dat moet je liggen!

romano2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 20:16

hmmmm.... volgens mij spreken alle paarden dezelfde taal,maar kun je bij de 1 meer fouten maken dan bij de ander.
zoals ik lees moet de arabier een enorm moeilijk paard zijn.
ik kan hier weinig over zeggen, heb nog nooit arabier gereden.
dus ik houd mijn tips dan maar voor gezien.......
groetjes ilona

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 12:59

Citaat:
zoals ik lees moet de arabier een enorm moeilijk paard zijn.

nee niet moeilijk, mits je er mee om kunt gaan! Mensen denken altijd dat het onzin is dat een arabisch volbloed 'zo anders' is, maar het is echt zo. Als je geen klik met het ras hebt, is het zeer moeilijk ermee om te gaan en zul je ze als moeilijk bestempelen.
als je wel die klik hebt met het ras, is het JUIST het meest makkelijke en snelst lerende paard wat er is. Dat is de fijngevoeligheid van het ras.
En nee.. dat is absoluut niet overdreven.. Het is een beetje de Siamees onder de katten ofzoiets. Knipoog

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 13:30

elienlady: klinkt wel alsof je veel ervaring heb ja, iedere dag rijden en als je gaat draven niet weten of je moet lichtrijden of doorzitten.. Sorry dat ik het zeg, maar door zulk soort mensen kun je wel die probleempaarden krijgen. Als je niets van beleren weet laat het dan aub een ander gewoon doen... Is geen persoonlijke aanval, maar meer een tip....

En diego, je moet met zo'n paard nog helemaal niets aan het tempo willen doen. Als die draaft is het goed, en dan niet teveel gaan regelen, is erg onduidelijk voor je paard, weten niet wat ze moeten en worden zo vervelend, met name arabieren die ook nog wel een eigen wil hebben. Als die draaft is het goed in het begin en niet teveel prutsen... veelsucces er nog mee!

romano2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 19:16

oke, ik snap wat er bedoelt word met 'lastig', (het lijkt me trouwens wel een hele uitdaging een arabier inrijden).
ik heb zelf ook nog fretten en daar kan ook niet iedereen mee overweg, ze hebben gelijk door wie er bang is en je moet weten waar je aan begint,dus dan benoem ik de arabier : de fret onder de paarden! (niet beledigend bedoeld hoor hahahah).

Kelly_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 09:14

Ik vind dat sommige mensen hier een "beetje" overdreven op ingaan.
Volgens mij hebben jullie haar nog nooit zien rijden op Diego, maar ik dus wel. En mijn ogen zien toch echt een gelukkig paard met een meisje op z'n rug die genoeg geduld heeft..!!

Jullie hebben nog geen foto's of video's gezien en jullie gaan er zo hard op in!
Je kunt van internet af niet zeggen hoe een paard zich voelt en hoe een ruiter rijdt en wat die verkeerd doet, dat bestaat gewoon niet!

Kunnen jullie nou niet gewoon tips geven in plaats van direct de TS aan te vallen? Vraag eerst om foto's of video's voordat jullie kunnen oordelen.

even ontopic: ik denk dat je gewoon veel afwisselingen moet doen zodat het paard het leuk vind. Je rijdt zo nu en dan ook samen met je moeder en dat vind Diego volgens mij ook erg leuk.
Als ik jou was, zou ik die rijfoto's even plaatsen zodat iedereen kan zien hoe goed het gaat. Knipoog

DIEGO_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-07 17:21

Dankje Kel.
Alleen dat foto's plaatsen gaat mij
nog niet zo goed af.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 19:00

Wees voorzichtig en duidelijk naar je paard, en herhaal het zelfde als je wat vraagt, als hij niet reageert (net als ik vraag een koekje moet je niet tevreden zijn met een appel of zo) en het gaat zeker goed komen, beter 2 keer te vaak belonen dan 1 keer verkeerd straffen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 23:28

als ik het zo lees zou ik denken dat de terugval komt omdat hij eerder lief is en alles over zich heen laat komen er later overna denkt en dan het ineens niet meer goed vind. dushet allemaal pikken en dan ineens uiteen spatten als een bommetje, of misschien heeft het te maken met weer of andere omstandigheden? Misschien teveel van hem gevraagt en moet het even wat rustiger aan+laten blijken hoe geweldig trots je bent met al je gevoel dus want een paard hou je niet voor de gek

romano2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 22:33

ik ben nu mijn fries al een poosje aan het rijden en ik moet zeggen dat het erg goed gaat nu, ik heb hulp van een goede ruiter die zeer duidelijk is, en dat is nu net wat ik miste.
het ging best wel goed in het begin,maar plotseling begonnen toch wel wat probleempjes te komen. zoals voorwaarts rijden en zijn consentratie erbij houden.
ik was veel te veel bezig met aandrijven en vooral ook met mezelf(mijn houding).
nu probeer ik alles zo stil mogelijk te houden(handen en benen) en als het echt nodig is krijgt hij een snelle hulp met het been(1 waar hij niet omheen kan).
nu gaat het geweldig ,maar ik ben nu meer zelf in de leer dan hij hahahah.hij kent nu alle comando's (halt, stap, draf,galop op mijn stem)zodat ik amper tot geen hulp hoef te geven.
hij vind het echt geweldig en af en toe moet ik het woordje "door" gebruiken zodat hij niet terugvalt.
dit is echt een heel fijne manier van rijden en mijn paard vind het super.het heeft maar twee dagen geduurt om hem dit te leren.ook zijn consentratie is nu perfect en hij kliert niet meer onder het rijden.
weet niet of je er wat aan hebt, het blijft natuurlijk wel een heel ander ras, maar misschien kun je ermee experimenteren.

groetjes en veel succes!!!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 09:21

elienlady schreef:
Nee zou lastig worden, dan zouden we met een zuurstoffles op moeten paardrijden Knipoog Maar zo letterlijk bedoel ik het ook niet. Maar zoals ik al zei: elke nieuwe dag dat ik weer op mijn paard ga zitten, is hij de eerste keer gespannender dan de keren erna, dat is gewoon een feit. Laat je er dus meerdere dagen tussen zitten, dan zal dit erger zijn.

ik heb een pony die een ongeluk heeft gehad met de kar en voor het ongeluk al moeilijk in te spannen was. vast gezet, tuig op, kar erachter even laten staan uitgespannen.
Paar dagen later hetzelfde alleen nu ook herrie in de kar gemaakt, tot ze weer ontspande. Toen alles opgeborgen voor 2 maanden en daarna weer eens ingespannen, kon zo wegrijden, dus weet niet wat jou feiten zijn???
3 jarige hebben daar bij mij ook geen last van, wel als ze hard gewerkt hebben en ze de volgende dag weer moeten dat alles weer herhaalt wordt van de dag ervoor en ze niet zo erg willen ivm spierpijn, en als ik er een paar dagen tussen laat dan is het allemaal oke en gaat het beter dan de dag ervoor. Accepteren ze de ruiter in stap en draf laat ik het een paar maanden zo en pak ik ze daarna weer een paar keer, ze zijn immers nog maar 3