Moet er weer op..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dustinlover

Re: Moet er weer op..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 15:58

@ Aerdenhout1: ik vertel echt geen verhaaltjes ik heb dat mexicaans hoofdstel maar 3 keer omgehad omdat ik het nu niet meer heb en verkocht heb. Ze heeft inderdaad ook al een keer gesprongen. maar je zult verbaasd staan als je de foto's ziet hoe ze nu is alleen zul je dat misschien niet toegeven dat ze er nu uit ziet als een pony die nooit anders is behandeld.
Ik heb toennet geen foto's kunnen maken omdat men scooter het begaf en ik me moet gaan douchen en eten omdat ik om half 7 naar de postcodeloterij moet.
Even snel een fototje van haar:

Afbeelding

Djamai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 16:08

Ziet er goed uit blijf volhouden. En ook al heb je met een mexicaanse neus riem gereden dat heeft geen invloed op het rijden en de problemen die je hebt dus ga zo door deze foto laat duidelijk zien dat je goed bezig bent

hesy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 17:29

hallo,

Ik denk dat je paard pijn heeft of bang is omdat hij zich bij de vorige keer pijn gedaan heeft.
laat het paard eerst eens na kijken want door z'n val kan er vanalles vast zitten of verschoven zijn. en ja dit is natuurlijk niet prettig voor een paard. als er niks aan de hand is dan is het toch eigenwijsheid. Dan moet je je paard als hij weer steigert eens goed met de zweep tussen de oren slaan. en goed raken net zo lang tot hij op houd. maar zorg wel dat je nooit alleen bent. zorg dat er een persoon met een lange longezweep achter staat zodat hij/zij het paard als het gaat steigeren naar voren slaat.

wat ook een manier is om er af te springe en het paard achterover trekken, net zo lang tot het paard het niet meer leuk vind en zich over geeft.

als je je eigen rug er neit aan wagen wilt waarom zoek je dan niet iemand op die hier ervaring mee heeft en je daarbij kan helpen. dat is toch veel veiliger? jij gaat nu al met angst er op zitten en dan kun je er van uit gaan dat het beest gaat steigeren alleen maar om jou bang te maken.
maar succes er mee!

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 17:43

Ze steigerd niet onder het zadel en als je goed had gelezen in de vorige berichten dan had je gelezen dat ze al is nagekeken en dat ze bang is van stilstaande auto's en daarom steigerde ze Knipoog
In ieder geval bedankt maar ik trek mijn pony niet graag achterover aangezien dat je dan vraagt om blessures Knipoog

Djamai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 18:40

hesy schreef:
hallo,

Ik denk dat je paard pijn heeft of bang is omdat hij zich bij de vorige keer pijn gedaan heeft.
laat het paard eerst eens na kijken want door z'n val kan er vanalles vast zitten of verschoven zijn. en ja dit is natuurlijk niet prettig voor een paard. als er niks aan de hand is dan is het toch eigenwijsheid. Dan moet je je paard als hij weer steigert eens goed met de zweep tussen de oren slaan. en goed raken net zo lang tot hij op houd. maar zorg wel dat je nooit alleen bent. zorg dat er een persoon met een lange longezweep achter staat zodat hij/zij het paard als het gaat steigeren naar voren slaat.

wat ook een manier is om er af te springe en het paard achterover trekken, net zo lang tot het paard het niet meer leuk vind en zich over geeft.

als je je eigen rug er neit aan wagen wilt waarom zoek je dan niet iemand op die hier ervaring mee heeft en je daarbij kan helpen. dat is toch veel veiliger? jij gaat nu al met angst er op zitten en dan kun je er van uit gaan dat het beest gaat steigeren alleen maar om jou bang te maken.
maar succes er mee!

Jij wil zeker snel van z'n paard af. Weet je wel wat voor schade je aanricht om een paard tussen de oren te meppen en achterovertrekken is al helemaal gekkewerk. zo kan een paard zijn rug breken door het zadel wat op zijn rug ligt. Dit zijn nou niet de adviezen die je aan iemand moet geven.
Sorry hoor maar dat is echt dom

Ave

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 20:04

Ik zou toch proberen iemand te zoeken die hem kan doorrijden, of in ieder geval jóu kan helpen!
Met angst op je paard/pony zitten is nooit goed, maar ga geen gekke dingen doen om van die angst af te komen.

Trouwens, goed dat je er vorige keer af bent gegaan voor ze aan die rodeo begon, anders was je nu misschien nog angstiger geweest.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 20:13

Volgens mij was 1 keer goed been genoeg geweest om dit te vermijden... De volgende keer zal ze het weer proberen, doorzetten is dus de boodschap.

Enne: een sterk verwaarloosde pony kun je best niet te lang laten stilstaan. Tijdens ondervoeding worden eerst het vet, dan de spieren en dan de ingewanden aangetast. Eerste rust is nodig voor het weer goed werken van de darmen en kweken van vetreserve. Dan is rustige arbeid aan te raden om de spiermassa te kweken die het lichaam aanzet opnieuw op de goede manier voeding te gaan verbranden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 20:22

Hij ziet er inderdaad veel beter uit, ( en dat heb ik al meerdere keren gezegd) maar ik weet dat niet alleen het lichaam, maar misschien nog veel belangrijker, de geest ook tot rust moet komen! Doe je dat niet, dan blijf je tegen verzet aanlopen!
Dus nog een keer....geef hem de kans om alle ellende te vergeten! Jij bent veel te snel begonnen met zo'n zwaar verwaarloosd paard en dat gaat je nu opbreken.
Maar het is en blijft jou paard. Ik hoop alleen dat je, als je zo doorgaat, nog eens aan mijn berichtjes terug denkt! Succes verder met hem.

PS....poes. Mijn ervaring met zwaar verwaarloosde paarden zegt toch echt iets anders! Zeker de paarden die ook nog eens met rijden zijn "mishandeld"

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 20:24

Mishandeling is iets heel anders. Ik ken ook wat verwaarloosde paarden, en na een paar maanden rust knappen die net meer op tijdens het heel rustig beginnen werken. Maar elk geval is uniek natuurlijk, ik denk dat je er zeker geen kwaad mee dooet met ze rust te gunnen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 20:26

Moe longeren lijkt me niet de oplossing... Ik zou met haar grondwerk gaan doen en een Join-up, zodat ze weet dat ze jou kan vertrouwen en jou als leider ziet. Je zult zien dat je dan een heel ander paard krijgt! Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 20:31

Een join-up is iets waar je niet zomaar aan mag beginnen! Via de zoekfunctie vind je er tig topics over, het is niet de vriendelijkste methode!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 20:33

poes schreef:
Een join-up is iets waar je niet zomaar aan mag beginnen! Via de zoekfunctie vind je er tig topics over, het is niet de vriendelijkste methode!

Dat ben ik absoluut niet met je eens. Kijk maar eens bij Emiel Voest of de Paardelaarij. Wij doen dit ook bij onze paarden en er komt geen geweld aan te pas! Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 20:40

Fysiek geweld Lachen Punt is dat je je paard eerst wegjaagt en dat dit mentaal heel zwaar is. Ik zou het aanraden bij paarden die dominant zijn, hier zie ik niet genoeg aanwijzingen dat het nodig is.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 20:49

Wegjagen doe je niet met fysiek geweld, maar met "druk uitoefenen" d.m.v. paardentaal. Je raakt het paard niet aan, maar komt in zijn/haar individuele zone. Elk paard heeft een leider nodig, dan pas voelen ze zich veilig. Alles op basis van respect en vertrouwen. Je werkt op gelijk niveau met het paard en je werkt naast het respect en vertrouwen ook aan de bewegingen, de concentratie, de behendigheid en de stapzekerheid van het paard. Zolang je consequent blijft, weet het paard dat hij op je kan rekenen. Knipoog

idooltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 21:01

Dustinlover je verteld toch echt verhaaltjes!! Je had hem net twee weken en toen kreeg hij de mexicaanse neusriem al in en een maand later had hij die nog steeds in! Peesbeschermers om en je liet hem toen ook al springen!De foto's liegen niet!
En JA hij ziet er nu inderdaad wel beter uit, maar als ik zijn ogen zie breekt mijn hart! Laat hem met rust S.V.P en geef hem de kans om weer paard te worden!! En ik kraak je niet af, je bedoeld het allemaal goed, maar ik denk dat je zelf niet eens beseft wat je dit dier aandoet!

sorry hoor maar ik vind toch echt dat je dustinlover wel heel erg afkraak!!
tuurlijk is het niet allemaal goed wat ze doet , maar geef haar allemaal tips hoe ze het dan wel moet doen.
als je haar gaat afkraken helpt het echt niet hoor !!
geef tips en help haar daarmee , zodat ze het paardje weer goed kan maken en weer alles kan opbouwen

idooltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 21:02

sorry aerdenhout1 er was nog een pagina dit was dus alweer een oud berichtje

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 21:08

Shenavallie: ik weet dat bij een join up geen fysiek geweld gebruikt wordt. Toch mag je de methode niet onderschatten. Ten eerste omdat veel mensen het niet kunnen en zo de situatie nog erger maken. Ten tweede omdat je het IMO alleen moet doen als het echt nodig is en dat lijkt me hier niet het geval.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 21:46

hesy schreef:
hallo,

maar succes er mee!

Sorry hoor ,maar jij bent zeker niet goed wijs!!! Door dit soort mensen krijg je nou paarden waar niemand meer wat mee kan.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 09:34

Bedankt voor jullie reacties Lachen Ik ben nu van plan(als dat wel goed is) haar gewoon 2 a 3 keer in de week wat te longeren(zo'n 15 minuutjes) en als het dan helemaal goed gaat er eens een keertje aan te gaan hangen of iemand anders erop te zetten. De join-up doe ik toch sowieso niet omdat je daar gewoon iemand voor nodig hebt die er verstand van heeft naar mijn mening en ik geen zin heb men pony te verpesten door mijn onkunde. Ik ben in iedergeval blij dat ze lichamelijk weer goed is.

We zijn nu ook de andere paarden van de vorige eigenaar in de gaten aan het houden want die worden ook steeds magerder en het is gewoon echt te zielig voor woorden als mijn Roos aan die weide niet genoeg had zonder bijvoering laat staan die 3 paarden waarvan 2 pony's en 1 paard.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 18:48

poes schreef:
Shenavallie: ik weet dat bij een join up geen fysiek geweld gebruikt wordt. Toch mag je de methode niet onderschatten. Ten eerste omdat veel mensen het niet kunnen en zo de situatie nog erger maken. Ten tweede omdat je het IMO alleen moet doen als het echt nodig is en dat lijkt me hier niet het geval.

Hoi,
Ik ga ervan uit dat mensen zich eerst in deze methode verdiepen (boeken erop naslaan of op cursus gaan) of hulp hierbij inroepen. Wij doen regelmatig grondwerk, join-ups (indien nodig) en follow-ups. Alleen met mijn eigen beestje heb ik hulp ingeroepen, omdat je op een of andere manier bij je eigen paardje toch altijd wat minder consequent bent (dat is heel menselijk, net als bij je eigen kind). Knipoog

Djamai

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 20:31

Dustinlover schreef:
Bedankt voor jullie reacties Lachen Ik ben nu van plan(als dat wel goed is) haar gewoon 2 a 3 keer in de week wat te longeren(zo'n 15 minuutjes) en als het dan helemaal goed gaat er eens een keertje aan te gaan hangen of iemand anders erop te zetten. De join-up doe ik toch sowieso niet omdat je daar gewoon iemand voor nodig hebt die er verstand van heeft naar mijn mening en ik geen zin heb men pony te verpesten door mijn onkunde. Ik ben in iedergeval blij dat ze lichamelijk weer goed is.

We zijn nu ook de andere paarden van de vorige eigenaar in de gaten aan het houden want die worden ook steeds magerder en het is gewoon echt te zielig voor woorden als mijn Roos aan die weide niet genoeg had zonder bijvoering laat staan die 3 paarden waarvan 2 pony's en 1 paard.

je hebt een pm

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 09:53

Djamai je hebt een pm terug Lachen
@Shenavallie: Ik doe het liever gewoon op men eigen manier en ik geloof best dan een join up enzo allemaal heel goed kan zijn maar ik begin er liever niet aan als ik het ook gewoon op kan lossen Lachen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 09:59

heb niet alles doorgelezen, maar ik zou paardje eerst tijdje longeren, niet 1 dag maar enkele weken en ook mee wandelen. Ook rug en zade laten nakijken en dan pas er weer op gaan- Lukt niet, laat dan door prof. doen, anders lukt het straks helemaal niet meer

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 19:53

Nou weer even een update hoe het met haar gaat Lachen
Ze houd zo erg van de wei dat ze eigenlijk te dik begint te worden dus halen we haar nu eventjes wat van de wei af. Ik heb zelf nichten en men oom rijden ook paard(hun schuld dat ik er ook aan ben begonnen Tong uitsteken )en nu heeft mijn nicht voorgesteld Roosje een keertje te rijden en mij erbij te betrekken en les te geven.
Zei heeft zelf een arabiertje die bij zo'n bloedafgeverij heeft gestaan en is een erg stress vol paardje die ze al zo'n 7 jaar heeft. Ook heeft ze de new forest van haar zus overgenomen die verkeerd was gereden en waar ze verschillende keren af heeft gelegen maar nu eindelijk na 1 jaar hun eerste B parcours hebben gesprongen met 1 balkje. Zei geeft ook les aan het meisje dat op de dochter van haar arabiertje rijd(ze hadden 2 in 1 gekocht zonder dat ze het wisten).
Dus is natuurlijk altijd nog fijner als je familie meehelpt aangezien zei al zoveel ervaring heeft.

Djamai

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 15:13

kijk je komt er wel neem de tijd daar win je heel veel mee.
succes