Bokken bij zweepje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anka_

Re: Bokken bij zweepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 21:49

heb ier ook zo eentje lopn.
als ik op wandeling ga, kan ze soms eens koppig zijn.
als we eens rustig galloperen of draven kan ze zo plots halthouden. ze wou niet verder omdat ze iets zag..ookal was er niets te zien:p ik geef ze een tikje en ze bokt trg. blijven tikjes geven tot wanneer ze toegeeft. grt.

Lau_raa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 11:39

Doet mijn pony ook.. Zodra ik aan wil springen in galop of als ik met de zweep een tik geef, begint ze te bokken. Niet vaak, maar 1 of 2 keer. Eerst was ik er best bang voor om een tik te geven maar nu ben ik er nu aan gewent Knipoog

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 19:56

khirshanta schreef:
Doet ze dat al lang? Of sinds ze die schuurplek van de singel heeft (van je andere topic).

nee daarvoor al. en het is een hij

DreE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 11:55

Mijn vorige pony deed dat ook heel vaak, ik moest ook net zo lang door tikken totdat ze niet meer ging bokken. Dit hebben we een tijdje gedaan en daarna heeft ze nooit meer gebokt als ze een tikje met de zweep kreeg.

Groetjes

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 13:07

Door blijven slaan totdat het paard ophoudt werkt misschien wel, maar wil nog niet zeggen dat het een goede methode is. Het paard bokt om jou te irriteren. Als mijn paard bokt tijdens een oefening, negeer ik dat en doordat ik er geen aandacht aan schenk is het voor hem niet leuk meer.

Maar elk paard is natuurlijk anders.

DreE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 13:40

Ik denk niet dat het helpt om het bokken op de zweep te negeren, want als een paard je bijt dan ga je het toch ook niet negeren. En ook als het paard er met je vandoor gaat dan ga hem toch ook niet negeren, dan probeer je hem ook terug te rijden. Ik denk dat het gewoon ook te maken heeft met het uitproberen om te kijken hoever het paard kan gaan, dan moet je wel grenzen stellen. Ik denk dat je het beste wel kan blijven doortikken totdat het paard ermee stopt.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 13:43

DreE schreef:
Ik denk niet dat het helpt om het bokken op de zweep te negeren, want als een paard je bijt dan ga je het toch ook niet negeren. En ook als het paard er met je vandoor gaat dan ga hem toch ook niet negeren, dan probeer je hem ook terug te rijden. Ik denk dat het gewoon ook te maken heeft met het uitproberen om te kijken hoever het paard kan gaan, dan moet je wel grenzen stellen. Ik denk dat je het beste wel kan blijven doortikken totdat het paard ermee stopt.

Als mijn paard er vandoor gaat, rijd ik hem niet terug. Dan geef ik juist extra been. Ik los alles voorwaarts op. Als mijn paard bokt, rijd ik hem voorwaarts. Als het paard voorwaarts is, is het moeilijker om te bokken.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 13:45

ik ken ook zo'n geval, heb er gister nog opgezeten... alleen die meneer staakt er ook bij
ik tik net zolang door tot dat hij er mee stopt... gister staakte hij ook verschrikkelijk, dan maar in zn achteruit...reden zo de bosjes n, ben daar heel makkelijk in...

en inderdaad voorwaarts houden

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 15:33

Je moet het zien dat een tik met de zweep een pijn prikkel is en dat je paard daar op reageert , je kan wel door blijven meppen en steeds harder gaan slaan , maar dat heeft totaal geen zin, de pony moet het voor jou doen en niet voor de zweep, wat ik zou doen is eerst eens leren rijden zonder zweep.

Het is heel ouderwets om maar te zeggen als hij bokt bij een tik van de zweep gewoon nog een keer doen, bedenk je eens dat het de enigste manier is dat je paard duidelijk kan maken dat hij het niet met je eens is en dat het pijn doet , nee dat mag hij niet aangeven , want dan krijgt hij er nog een , lekker eerlijk, er is ook een andere weg om hem duidelijk te maken wat jij van hem wil, zelfde zwiepen met de staart , is allemaal gewoon te veel impuls waarschijnlijk moeten je hulpen gewoon kleiner.

Sla jezelf eens zo hard met de zweep als je je paard doet , daar zou jij ook tegen in verzet komen en als ze dan door gaan word je er bot voor, is dat eerlijk tegen over je paard , het dier wat graag voor je wil werken , maar de kans niet krijgt zonder de zweep???????????
Sorry dat ik zo reageer, maar er zijn zoveel mensen zeker duidelijk in dit topic, die geen idee hebben dat een paard ook gevoel heeft en dat het ook zonder pijnprikkel kan.
Dus ik zou zeggen sla jezelf en als het pijn doet doe het dan nog een keer net zolang tot je door hebt dat het hetzelfde bij een paard aanvoelt, sommige paarden zijn al zo vaak met de zweep geslagen dat ze er zelfs niet meer op reageren, ga daar eens over nadenken voor dat je je paard nog een keer een mep geeft . een zweep is niet om mee te slaan en dat word er helaas niet bij vertelt als het verkocht word.

Shakti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 16:27

Mijn pony (Haflinger) bokt ook op de zweep.
Als je blijft doortikken, gaat die alleen maar nóg hoger bokken, dus dat houd bijna niemand echt lang vol.
Misschien is zonder zweep gaat rijden, doet die het dan ook nog?
Mijn Haflinger bokt ook zonder zweep of iets.
En dat doet die alleen als die in een groep is, alleen rijden doet die hélemaal niks!
En als je aan het galopperen bent, zonder dat die heeft gebokt gewoon goed doorrijden op de volte ofzo, en belonen.

XXgalaxyXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 03:01

dat deed mijn tinker ook. durfde dit ook in het begin niet zo goed. maar als ik wat meer naar achteren zit probeerd hij het minder snel en minder erg. en inderdaad straffen voor wat hij doet. kreeg ook hetzelfde advies

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 08:38

XXgalaxyXX schreef:
dat deed mijn tinker ook. durfde dit ook in het begin niet zo goed. maar als ik wat meer naar achteren zit probeerd hij het minder snel en minder erg. en inderdaad straffen voor wat hij doet. kreeg ook hetzelfde advies

Als je meer naar achteren gaat zitten doet hij het niet of minder zeg je , wie zijn fout is het dan??
LIgt het niet aan je zadel of aan je zit, je pony probeert zo iets duidelijk te maken , en daar word hij nog voor gestraft ook .

fjordenmeiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 08:45

Ik zou niet door blijven tikken met de zweep. Je paard bokt toch als hij een tik krijgt met de zweep? Probeer je paard is zonder zweep te rijden misschien gaat het dan beter. En bokt hij niet zo veel. Knipoog

Athiinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 14:33

Idd. Misschien kan je het eens proberen zonder zweep? ..
En anders is de optie toch door gaan met die zweep zodat hij het afleerd! .. Ik had het vroeger ook met mijn pony maar die doet dat nu ook niet meer! Goed echter over blijven zitten en door drijven! Lachen

Suc6 verder ermee! Lachen

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 16:41

oh zeg, als ik zie hoeveel mensen zeggen dat je moet doorslaan Huilen

Een goede ruiter is en goede leider waar het paard voor wil werken.
Een slechte ruiter dwingt zijn paard om te werken.

Zeker als de pony een bokt geeft is dat een signaal en moet je dat niet gelijk zijn als "uitproberen" zien.
Eerst moet je de andere dingen uitsluiten.
Als ik dan lees dat hij last heeft op de plaats van de singel, weet ik dat er genoeg reden zijn voor het paard om signalen af te geven.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 18:20

sneeuwpop schreef:
oh zeg, als ik zie hoeveel mensen zeggen dat je moet doorslaan Huilen

Een goede ruiter is en goede leider waar het paard voor wil werken.
Een slechte ruiter dwingt zijn paard om te werken.

Zeker als de pony een bokt geeft is dat een signaal en moet je dat niet gelijk zijn als "uitproberen" zien.
Eerst moet je de andere dingen uitsluiten.
Als ik dan lees dat hij last heeft op de plaats van de singel, weet ik dat er genoeg reden zijn voor het paard om signalen af te geven.

Mijn idee Knipoog
Je bent geloof ik de eerste die met een ander antwoord komt dan dan gewoon doorgaan met de zweep.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 07:26

Nou ik vind door blijven tikken echt het laatste wat je moet doen.
Voordat femke ( eempje@bokt ) en ik Suus gingen inrijden, was ze heel veel opgejaagd met de zweep. Ze was er echt extreem bang voor en om dan te blijven tikken, is het niet de goede oplossing. Een paard moet leren dat een zweep niet is om hem pijn te doen maar het te zien als een extra aandrijving, die je nauwelijks hoeft te gebruiken. Als je paard eenmaal weet waar die zweep voor is en wanneer je hem gebruikt, hoef je hem er niet eens meer bij te houden. Fem en ik hebben suus heel lang geaait met de zweep...het ging aan het begin tot rennen en steigeren aan toe om maar van die zweep weg te komen, maar nu kan je haar gewoon aanraken met de zweep en tijdens het rijden is die zweep niet eens meer nodig!
Mijn advies:

Aai hem ermee over zijn kont als je hem aan het poetsen bent ( dus niet tikken! aaien! ) en als je op hem rijd, dan vooral ZONDER die zweep...Leg dan eens je hand aan op zijn kont, en AAI hem dan over zijn kont. Zo leert hij dat er geen gevaar is. Kijk maar of je er iets mee kunt Lachen

Blijven tikken is in ieder geval niet de juiste oplossing.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 10:55

khirshanta schreef:
Doet ze dat al lang? Of sinds ze die schuurplek van de singel heeft (van je andere topic).

Nee dat heeft HIJ al vanaf hij onder het zadel ging

lOraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 11:00

Ik heb ook geleerd dat ie dan gaat bokken dat je nog een flinke tik moet geven

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 11:09

Saskiaatje schreef:
Als mijn paard er vandoor gaat, rijd ik hem niet terug. Dan geef ik juist extra been. Ik los alles voorwaarts op. Als mijn paard bokt, rijd ik hem voorwaarts. Als het paard voorwaarts is, is het moeilijker om te bokken.

Helemaal mee eens! Hoef je je paard tenminste niet de striemen op zn kont te slaan..

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 11:38

@ Lotte 1990: Een tik geven is wat anders dan de striemen op z'n kont slaan Scheve mond . Ik heb ook een pony gereden die bokte, gaf je een tik en dan ging die gewoon staken, en maar bokken. Nou geloof me, dat ben je ook wel zat hoor, en dan kunnen ze een flinke mep verwachten, om hem voorwaarts te krijgen. En dan zijn ze voorwaarts en dan natuurlijk wel heel goed belonen! Lachen

pipelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 13:33

heej
ons paard deed dat ook en toen moest en we haar van de instructrice als ze weer ging bokke op een kleine volte zette en dan tikje s geven want dan kan ze niet bokke:P succes

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 18:22

Elk paard is anders en somige paarden zullen best geleerd hebben dat na het geven van een bok de ruiter angstig wordt e zo onder het werk kan uitkomen.1 en 1 is 2, dat begrijpt een paard ook Clown Vaak weet de instructrise van de manege het paard goed genoeg en zal idd de opdracht geven om nog een tik te geven.

Echter zal er in de meeste gevallen meer aan de hand zijn.
Dus domweg blijven slaan vind ik de erg stom, omdat het paard jou wat wil vertellen. Wie weet rij je 'm door en krijgt hij daardoor een heftige blessure.

vele signalen van het paard wordt niet (goed) gezien en niet goed op gereageerd. Een echtepaardenliefhebber kijkt en denkt verder.

bieke_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 19:30

Ja Joyceke das waar:p da zegt de Swa altijd:))))

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 14:00

probleem is nog niet helemaal opgelost, maar hij bokt al minder. Ik heb al jullie tips eens uitgetest, en volgens mij heb ik alles een beetje door elkaar geprobeerd. Vooruit drijven, blijven tikken, op de schouder of achter mijn been tikken,... ALLES!!! En blijkbaar werkt het allemaal. Toch zijn andere tips nog steeds welkom, want ik zou toch nog graag hebben dat hij de zweep niet als strafmiddel ziet, maar als een hulpje.

Ciaokes Cool