Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Steef schreef:Een hulpteugel is in dit geval niet voor in een houding te trekken maar om meer controle te hebben in zo'n geval, en dat is weer persoonlijk wat je daar van vind.
Ik heb mensen zien rijden die vrijwel altijd met slof reden maar hun paard super voorelkaar hadden!
Cowgirl schreef:Het nadeel van een hulpteugel als de slof is: zodra er een vrachtwagen langskomt jij automatisch die teugel aanspant.
Vervolgens gaat het hoofd naar beneden en kan het paard niet meer goed zien waar het gevaar is, met als gevolg nog meer angst.
Beter is om voorlopig met andere te gaan rijden en je paard met zijn neus op de vrachtwagen zetten, laat hem maar kijken.
Bange paarden altijd laten kijken, nooit omdraaien.
Mijn haflinger had sinds de komst van ligfietsen en skeelers echt een angst ervoor, maar gewoon door hem met zijn neus erop te zetten en met hulp, van een toen hele aardige meneer die even stopte, is hij nu absoluut niet bang meer.
snowdon schreef:Ik ken het probleem van het hoofd omhooggooien en omkeren ook.. Ook al is het ene tinker, hij haalt het soms dus nog best wel eens in zn hoofd om bang ergens voor te zijn, het blijft een paard. Hij staat dan helemaal te trillen en als ik hem aanmoedig gaat ie juist achteruit... Ik geef alleen niet op en blijf vragen tot ie zwicht, ook al duurt dit een uur... Als het goed is geeft ie elke keer steeds sneller op. Hij/Zij moet het toch ooit leren en meer moed krijgen... Een hulpteugel werkt hierbij absoluut niet, ok JIJ lijkt even sterker, maar wat heb je daar aan op langere termijn? Op dat moment krijg je hem er misschien voorbij, maar heb jij dan gewonnen? Heb je hem meer moed gegeven? Nou nee, niet bepaald...