welke hulpteugel met schrikkerig paard op de weg

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

charene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-02 14:08

ja dat weet ik , ik gebruik hem ook niet als het niet nodig is. hij zit voor aan mijn singel vast dan naar het bit (niet vast maar door een soort clip) en dan kun je hem vast houden maar ik rij western met hem en het uiteinde hangt dus om de knop. hij merkt hier dus niks van (als ik hem niet gebruik) Ik weet ook dat het zonder moet lukken , maar ik heb hem thuis staan en als ik in de bak wil gaan rijden moet ik 4 min. rijden over die hele drukke weg heen en er is niet altijd iemand met een rustig paard in de buurt is dat wel zo dan ga ik zonder die extra teugel. Ik neem gewoon het zekere van het onzekere........ En het is echt niet zo dat hij van alles schrikt zoals zeil en plastic , containers , brommers.....enz.daar gaat hij gewoon langs Het gaat puur om vrachtwagens die veels te hard rijden vaak lijkt het wel zonder uitlaat . Ik oefen hier ook mee want waar ik in de bak rij daar hebben ze ook een vrachtwagen en hij is zo lief om af en toe langs de bak te rijden , dit gaat goed maar deze wagen maakt ook niet zo`n herrie. Het gaat dan ook alleen puur om zo`n onverwachts moment dan wil ik hem graag bij me kunnen houden. Hij loopt normaal ook heel relaxt , maar ik had pas dat iemand vuurwerk afstak een paar meter achter hem nou knap als je paard hier niet van schrikt en langs zo,n drukke weg moet je een ongeluk toch voorkomen, het is dus niet dat ik altijd met een hulptegel rij. Hoop het zo een beetje uitgelegd te hebben.......

Tender

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 14:11

Desiree, je haalt me de woorden uit de mond, dank u wel!
Verder ga ik ook voor de Thiedemann in dit geval denk ik!

En proberen het paard tijdens trainingen extra goed aan de hulpen te zetten. Denk daarbij ook aan stem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 14:16

Ik ben het daar ook wel mee eens.
Maar het moet wel verantwoordelijk blijven.
As je je paard in de bak niet eens bij je kunt houden is naar buiten gaan niet zo'n geweldig idee.

Ik zeg niet dat dat hier zo is, maar ff antwoord op wat Desiree zegt Lachen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 14:22

[quote="runningkawa"]Ik ben het daar ook wel mee eens.
Maar het moet wel verantwoordelijk blijven.
As je je paard in de bak niet eens bij je kunt houden is naar buiten gaan niet zo'n geweldig idee.
quote]
ik ga er vanuit als iemand de behoefte heeft naar buiten te gaan, dat het in de bak verder wel goed werkt allemaal. Ik neem aan dat als het niet goed werkt dat je behoefte om buiten te rijden vanzelf vergaat, grinnik.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 14:35

Ja erg vervelend probleem! Mijn paard zet hem in zijn achteruit als hij niet verder wil Haha! Ik moet dan een paar minuten het gevecht met hem aangaan en dan gaan we "dansen" 3 stappen naar achterenen weer 2 naar voren... uiteindelijk win ik het wel van hem maar het is erg vermoeiend. Ik denk dat het inderdaad wel gevaarlijk is met je paard zo langs de weg. Stel dat er een vrachtauto aankomt ofzo op het moment dat je paard zich omdraait Verward Waarschijnlijk zit je zelf ook niet zo rustig op je paard als je langs de weg rijdt (onbewust geef je toch vaak signalen) en voelt je paard dat ook Verward .

Ik heb mijn paard in het bos met martingaal gereden (in de bak niet nodig) maar na 1 keer aan de kletter te zijn gegaan, wat hij nog nooit eerder had gedaan, heb ik er nu een Thiedemann op en dat gaat goed. Ik heb hem nu sinds 3x zonder hulpteugels gereden in het bos en dat ging ook heel goed alleen laatste keer wilde hij gaan en gooide zijn hoofd al omhoog maar ik moet hem dan gewoon heel snel opvangen en dan is er niets aan de hand. Thiedemann is geen gemene hulpteugel en bij mij heeft het zo goed geholpen dat we nu zonder kunnen rijden.

Succes!

charene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-02 16:23

Nou inderdaad in de bak en op wedstrijden is hij super braaf, en iedereen zegt ook vaak wat een rustig cool paardje ik heb...... Schijnheilig Ik doe ook vaak trail oefeningen met hem in de bak met zeil bruggetjes pionnen en nog meer enge dingen maar daar heeft hij nix van, het gaat ben hem meeer om geluiden vooral harde en die van achter komen. Maar goed ik weet ook dat het een beetje aan mij ligt Knipoog want ik voel soms de spanning al stijgen als er weer zo`n rot ding aan komt en dat voelt hij ook , ook daar let ik heel goed op (misschien yoga oefeningen gaan doen op mijn paard )(hihi) Maar goed het zal stukje bij beetje wel beter gaan en aldoende leert men, maar wel op een beetje veilige manier.

Hihi trouwens AnneOmie ik ken jou je staat toch bij wennekers ik ben Charita van die bruinbonte Texas Jack.

Nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 19:02

Helemaal niets, je kunt beter iemand ernaast laten lopen je paard een beetje verkeersmak proberen te maken..Dom om gelijk hulpteugels erom te gaan hangen vind ik persoonlijk!

En zelf lekker ontspannen gaan zitten, doen of er niets aan de hand is.
De hulpteugels helpen niet tegen de angst van je paard, je houdt ze alleen in bedwang omdat ze bij sommige hulpteugels niet eens een andere houding kunnen vinden, dus je paard word er eigenlijk helemaal niet ''mak'' van maar kan niet anders als in diezelfde houding blijven lopen.

Ik vind de titel van je bericht me al niet aanstaan, een hulpteugel is niet het enige..

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 20:06

Een hulpteugel is in dit geval niet voor in een houding te trekken maar om meer controle te hebben in zo'n geval, en dat is weer persoonlijk wat je daar van vind.
Ik heb mensen zien rijden die vrijwel altijd met slof reden maar hun paard super voorelkaar hadden!

Nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 20:30

Steef schreef:
Een hulpteugel is in dit geval niet voor in een houding te trekken maar om meer controle te hebben in zo'n geval, en dat is weer persoonlijk wat je daar van vind.
Ik heb mensen zien rijden die vrijwel altijd met slof reden maar hun paard super voorelkaar hadden!

Oké dat is waar, maar toch ik vind (persoonlijk) dat je beter eerst iets anders kunt proberen, dan gelijk de makkelijkste weg te nemen..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 20:35

...waarmee je bovendien het probleem nog niet oplost en het gevaar niet wegneemt Lachen

Maar een hulpteugel kan helpen om het hoofd van het paard op een plek te houden waar je er in ieder geval beter op in kan werken dan als hij 'm in de lucht slingerd.

Of je het probleem op wilt lossen of verdoezelen is een tweede natuurlijk Lachen

charene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-02 23:30

ja alsof ik dat nog niet geprobeerd had (ja dom dom dom, is wat anders dan veiligheid) Lips are sealed

jamylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 13:10

stef schreef:
IMO heb je niks op de weg te zoeken met een paard waarvan je weet dta ie er tussenuit naait. Hij moet maar net schrikken en omdraaien op het moment dat jij ingehaald wordt door een auto

Gaaaap Hoe moet je een paard dan OOIT verkeersmak krijgen?

charene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-02 15:12

ja dat bedoel ik nou ook Knipoog

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 16:12

Als jij je eigen veiliger voelt met een hulp teugel, moet je dat vooral doen.
Je hebt je paard gewoon iets beter in de hand als er iets mocht gebeuren.
Als je er een slof aanhangt wil dat niet zeggen dat je hem helemaal in de krul moet trekken. Het maakt niet uit wat je eraan hangt, als jij denkt dat dat veiliger is, moet je dat doen. Peru is heel braaf buiten, maar ik heb er altijd een martingaal aanhangen, just in case.... die martingaal stoort hem niet.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 19:36

Het nadeel van een hulpteugel als de slof is: zodra er een vrachtwagen langskomt jij automatisch die teugel aanspant.
Vervolgens gaat het hoofd naar beneden en kan het paard niet meer goed zien waar het gevaar is, met als gevolg nog meer angst.

Beter is om voorlopig met andere te gaan rijden en je paard met zijn neus op de vrachtwagen zetten, laat hem maar kijken.
Bange paarden altijd laten kijken, nooit omdraaien.

Mijn haflinger had sinds de komst van ligfietsen en skeelers echt een angst ervoor, maar gewoon door hem met zijn neus erop te zetten en met hulp, van een toen hele aardige meneer die even stopte, is hij nu absoluut niet bang meer.

Nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 23:29

Cowgirl schreef:
Het nadeel van een hulpteugel als de slof is: zodra er een vrachtwagen langskomt jij automatisch die teugel aanspant.
Vervolgens gaat het hoofd naar beneden en kan het paard niet meer goed zien waar het gevaar is, met als gevolg nog meer angst.

Beter is om voorlopig met andere te gaan rijden en je paard met zijn neus op de vrachtwagen zetten, laat hem maar kijken.
Bange paarden altijd laten kijken, nooit omdraaien.

Mijn haflinger had sinds de komst van ligfietsen en skeelers echt een angst ervoor, maar gewoon door hem met zijn neus erop te zetten en met hulp, van een toen hele aardige meneer die even stopte, is hij nu absoluut niet bang meer.

Precies, zoals stef zei dat je dan maar nooit op de weg moet komen slaat bergens op. Ze moeten er juist aan wennen..
Ben zoiezo niet zo voor slof.
Ik raad gewoon aan om er iemand naast te laten lopen, gewoon zovaak mogelijk, dan lukt het ook hoor, of ga er zelf naast lopen ofzo..

Groetjes Nina

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 00:29

Er naast gaan lopen werkt ook niet bij alle paarden, bij sommige paarden kan je er zelfs beter op zitten, vooral voor het behoud van je tenen Knipoog

Zelf rij ik ook met slof of Thiedemann buiten. Bij de slof kan ik voor mijn gevoel iets meer regelen maar de Thiedemann is gewoon een stuk gemakkelijker omdat je maar een teugel vast hebt en niet hoeft te schuiven met een tweede teugel.
Die van mij kan ook nog wel eens schrikken (oei, nu kan ik eigenlijk nooit meer met hem naar buiten natuurlijk) Knipoog
Hij gaat dan aan het lopen en met de hulpteugel kan ik dat goed voorkomen. Ik voel me veiliger en mijn paard leert dat hij er niet zomaar tussenuit kan knijpen. Hij wordt daardoor ook prettiger te rijden buiten.

Er komt vast wel weer een dag dat ik geen hulpteugel meer nodig heb maar tot die tijd vind ik dit prima. Hij merkt er niets van zolang hij normaal loopt.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 15:38

Sorry, maar een slofteugel, daardoor wordt hij niet minder bang!!!
De enige manier die ik tot nu toe ergens gevonden heb om je paard te beletten weg te rennen is de one-rein-stop. Als je de literatuur van Pat Parelli er eens op naleest is hij zo te vinden, en op internet vast ook.
De gedachte erachter is dat jou paard gaat denken dat jij altijd sterker bent, whatever happens. Hij is makkelijk aan te leren, en mits goed aangeleerd werkt hij altijd. Je paard dapperder maken is de oplossing, niet je paard angstiger maken door hem in de krul te trekken, hij moet leren dat wegrennen niet de oplossing is.. take the time it takes zou Pat Parelli zeggen...

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 16:41

--
Laatst bijgewerkt door snowdon op 12-11-02 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 17:11

snowdon schreef:
Ik ken het probleem van het hoofd omhooggooien en omkeren ook.. Ook al is het ene tinker, hij haalt het soms dus nog best wel eens in zn hoofd om bang ergens voor te zijn, het blijft een paard. Hij staat dan helemaal te trillen en als ik hem aanmoedig gaat ie juist achteruit... Ik geef alleen niet op en blijf vragen tot ie zwicht, ook al duurt dit een uur... Als het goed is geeft ie elke keer steeds sneller op. Hij/Zij moet het toch ooit leren en meer moed krijgen... Een hulpteugel werkt hierbij absoluut niet, ok JIJ lijkt even sterker, maar wat heb je daar aan op langere termijn? Op dat moment krijg je hem er misschien voorbij, maar heb jij dan gewonnen? Heb je hem meer moed gegeven? Nou nee, niet bepaald...

Hier ga ik helemaal mee mee!
Zoals ik al heel vaak zei *grin*
Hulpteugels zijn voor even, maar zodra je zonder gaat, reken maar hij vliegt ervan door. Je kunt weer helemaal opnieuw beginnen na al die tijd met bv slof

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 18:42

Wat is er mis met een slof voor je eigen veiligheid ?
Hij wordt idd niet minder bang, als je er een slof aan hebt hangen, maar je hebt hem wel beter onder controle als er iets gebeurd. En dat je je teugels automatisch aans[ant als er iets aankomt, zegt iets over jezelf, je vertrouwen en je lef.

wat ook erg belangrijk is..... GA ER NOOIT LANGS LOPEN, dat is het stomste wat je kan doen. je hebt er meer over te zeggen als je erop zit, en langs het paard, kun je het wel shaken....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 20:52

Helemaal met snowdown eens
Kawa was er ook zo 1 die in een halve sec. de andere kant op stond.
Maar 1 klein nadeeltje, hij liet niks merken, liep gewoon ontspannen en waar andere paarden de rug spannen of het koppie er wat meer op zetten was hij al gedraaid.
Hield ik hem daarna vast stond ik kaarsrecht omhoog.
Maar wat hij dan ook allemaal verzon, hij ging die "enge" kant weer in.
En uiteindelijk ging hij er ook voorbij.
En dan werd hij flink beloond.

Zou ik dit met slof hebben gedaan weet ik zeker dat ik achterover gelegen zou hebben.

ook was hij altijd erg fris, staart erop koppie er op en rond snurken, ook dat is na gewoon veel oefenen allemaal overgegaan.

Geen hulp teugels of scherpe bitten, maar een uriter die vastberaden is om te komen waar ik wil met mijn paard Lachen

Nu sloft hij met een lange teugel overal langs.
Hij heeft nu vertrouwen, drukt nu wel eens zijn rug weg, maar draait niet meer om en na wat aanmoeding loopt hij er langs.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 17:07

Sando, dat ben ik niet met je eens. Pablo kan ergens helemaal panisch voor zijn als ik erop zit, terwijl hij aan de hand als een hondje met me meeloopt langs dat enge ding (als die maar bij zijn moeder mag schuilen is het goed Haha! )

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 21:03

ik ga met stef mee.
als je paard niet te vertrouwen is buiten. moet je er niet mee naar buiten gaan. dat is gevaarlijk voor jou en de andere weggebruikers. zorg dus eerst maar dat je 'm aan de hand overal mee naar toe kan nemen voordat je erop gaat zitten en dan kan je altijd nog denken aan hulpteugels.

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 21:16

Ach, zolang je geen drukke wegen oid over gaat is er weinig aan de hand hoor, sommige dieren die net zadelmak zijn maar wel een beetje te sturen zijn en toch wel heel braaf lijken stap ik ook rustig buiten mee uit. NIet met allemaal natuurlijk, maar het is een rustige weg hier en ik zit de boel wel uit.