Wissels: één pas draf ertussen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noukie

Re: Wissels: één pas draf ertussen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:53

die van ons is wel rad iig.
Maar bij die is het echt een gewenning vanuit het ponyspringen zeg maar.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 21:12

Mijn paardje is ook gewoon rad hoor.. (ze heeft wel lichte hoefkatrol, maar denk niet dat het daardoor komt en ze heeft het altijd al gedaan) Het is ook niet dat ze een pas overslaat.. Je voelt en ziet echt duidelijk een halve pas draf.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 05:15

volgens mij is het zo'n estra duwpas zoals je wel eens ziet bij een slordige piaffe. Dat heb ik ook wel eens gezien bij een wissel. Feitelijk moet je dan dus gewoon wat meer vooruit rijden in de wissel en vooral niet vergeten om iets te verlichten op het moment van wisselen.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 10:06

Duwpas? Hoe moet ik dat begrijpen Lachen

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 15:27

dat ie met een pas twee keer bijna op dezelfde plek stapt.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 15:30

Is het niet de grap van een piaffe dat hij bijna op dezelfde plek stapt?

Meer voorwaarts rijden in de wissel kan een oplossing zijn dat ligt er maar net aan waar het probleem zit. Verlichter gaan zitten vind ik voor een dressuurwissel niet bevordelijk je haalt ze dan eerder uit balans dan dat je er goed mee doet.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 15:32

Ik bedoel met verlicht zitten niet de verlichte zit die je gebruikt bi jhet springen. Ik bedoel dat je op dat moment dus vooral niet enorm zwaar moet zitten/drukken in het zadel.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 15:34

Je moet imo gewoon in balans blijven zitten zoals je anders ook zit. Moet er niet aan denken dat ik in een serie naast het verleggen van m'n benen ook niet bezig moet zijn met meer en minder zwaar zitten.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 15:45

In welke klasse rij je met je paard?? Ik zie n.l in je profiel helemaal geen foto's van een hoger gereden paard. ( Niet aanvallend bedoeld!!! )

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 15:51

TS: Je vertelt dat je contra en overgangen naar de verzamelde draf goed gaan, maar ik mis iets in je verhaal. Hoe gaan je overgangen van galop naar stap en andersom? Imo heel belangrijk als basis voor je wissels!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 15:54

aerdenhout1 schreef:
In welke klasse rij je met je paard?? Ik zie n.l in je profiel helemaal geen foto's van een hoger gereden paard. ( Niet aanvallend bedoeld!!! )
Op dit moment heb ik niet eens een paard. Huilen
Maar in het verleden heb ik met meerdere paarden ZZ-L en eentje ZZ-Z gereden.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 15:55

Katja schreef:
aerdenhout1 schreef:
Op dit moment heb ik niet eens een paard. Huilen
Maar in het verleden heb ik met meerdere paarden ZZ-L en eentje ZZ-Z gereden.

Ik denk dat ze TS bedoelt.... Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 15:57

Inderdaad!

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 15:58

Misschien kun je dit met een balkje wel oplossen! Midden in de bak een balkje leggen en met het handveranderen wisselen misschien snapt je paard dan in 1 keer de bedoeling wel. Soms moet gewoon eerst het kwartje vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 16:04

Daar ben ik dus persoonlijk geen voorstander van.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 16:20

bokjes schreef:
Misschien kun je dit met een balkje wel oplossen! Midden in de bak een balkje leggen en met het handveranderen wisselen misschien snapt je paard dan in 1 keer de bedoeling wel. Soms moet gewoon eerst het kwartje vallen.

Dat zou een oplossing zijn voor een springwissel, maar niet voor een dressuurwissel. Je paard gaat dan heel snel achter naspringen en dan zit je met het volgende probleem.

Edit: Zie net dat Sonja en ik het eens zijn..... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 16:57

Idd. Zelfde reden.

Laten we even het filmpje afwachten, dan kunnen we d'r misschien wat zinnigs over zeggen.

Wel grappig overigens dat TS zich nog steeds niet waagt aan stap voor stap uitleggen wat ze doet in een wissel Knipoog

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 18:58

SGWOllie schreef:
Ik denk dat ze TS bedoelt.... Knipoog
Bloos Dacht dat het op mij sloeg omdat het onder mijn tekst staat.

Balkje zou ook niet mijn oplossing zijn al moet ik zeggen dat een paard dat achter naspringt nog wel makkelijker te corrigeren is dan eentje die een rare truuk heeft verzonnen.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 21:07

Haha geen hoger paard Haha! Ziet het erg zo slecht uit dan Tong uitsteken? Ik rijd met mijn paard geen wedstrijden (vanwege slofteugel die je dan ook wel gezien hebt Lachen dit zijn trouwens niet de best foto's van ons rijden maar heb er gewoon niet zo veel van ons samen) maar kan alle oefeningen tot en met de z1 prima met haar.. Met studentenwedstrijden rijd ik nu L2/M1 maar dat is op vreemde paarden dus een iets ander verhaal Lachen Verder reed ik vroeger altijd op heel veel springpaarden waarmee ik in galop wisselde en dat was allemaal geen probleem..

Dus ook de voor de andere vraag: stap galop en andersom is absoluut geen probleem.. Verder is het geen extra pas op de plek, het is echt een halve drafpas! Over dat balkje weet ik niet of dat gaat helpen want denk dat ze dan gaat springen Lachen En voor Sonja: zoals ik al zei was ik aan het denken hoe ik dat ga vertellen los van wat je gewoon moet doen zoals je dus niet wilde horen Lachen Maar ik zal het filmen en dan kunnen jullie beoordelen of ik het fout doe of dat het een idioot truucje is!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 21:10

waar heb jij dan de slofteugel voor nodig?

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 21:14

Ik rijd met slofteugel omdat mijn paard dus hoefkatrol heeft en hier niks meer aan te doen is. Ze heeft heel speciaal beslag en daarmee gaat het allemaal prima (aangezien een dierenkliniek ooit gezegd heeft dat we haar moesten laten inslapen gaat het nu prima Lachen ). Het enige probleem is dus dat ze het in het begin (als ze nog niet los is) heel moeilijk vind om te ontspannen. Met slofteugel gaat dat prima en dan is er na 10 minuten ook niks meer aan de hand. Ze heeft ook geen enkele pijn ofzo dus als het op deze manier goed gaat ben ik er blij mee!

Als je het je gewoon afvroeg prima maar hierover nu liever geen off-topic discussie graag Lachen

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 21:17

Ik zal er verder niet op ingaan (zou het graag doen) maar wellicht is het intressant voor jou om naar onze informatiedag te gaan (zie onderschrift).

Ik wacht wel op het filmpje

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 21:19

Ik zal de site zo even bekijken! Ik rijd zelf ook niet graag met slofteugel maar ik ben gewoon heel blij dat ik op deze manier haar wel nog met ontspanning, zonder dat zij pijn heeft, kan rijden.. En we zijn al in zoveel klinieken geweest..

Edit: als je wil reageren mag dat trouwens best via pb hoor Lachen
Laatst bijgewerkt door dondeyne op 31-05-07 21:20, in het totaal 2 keer bewerkt

floor_uutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 21:20

Mijn paard heeft nationaal 1.40 gesprongen en kan ook geen echte wissel... ook zij maakt er een drafpasje tussen en dan springt ze snel de andere galop aan. Ik heb niet zelf met haar gesprongen maar degene die haar voor mij heeft gereden is toch echt een heel ervaren ruiter en die kreeg het er echt niet in! weet de oorzaak ook nog steeds niet, wil het haar echt dolgraag leren dus misschien is die informatiedag voor mij ook wel wat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 21:32

ff offtopic
waarom geeft albert dat niet aan huis, is wat dichter bij Tong uitsteken