Paard blijft lasthouden van overdreven wedstrijdstress

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Let_be

Re: Paard blijft lasthouden van overdreven wedstrijdstress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 11:23

Saskiaatje schreef:
Misschien kan je haar eens een keertje helemaal klaarmaken voor 'n wedstrijd en dan gewoon op eigen terrein rijden? Dat je haar helemaal invlecht, helemaal schoonmaakt, je zelf volledig in pak komt en zorgt dat iemand je proef voorleest. Je zal je misschien dom voelen, helemaal klaar voor 'n wedstrijd en dan nergens heen gaan. Maar als ze dan ook gaat stressen, kan je hier thuis aan werken.

Verder ga ik mee met Liek_.

Al een keer gedaan, had onderlinge, kon weinig tot niet losrijden ivm dat we maar 1 bak hadden. Had toen 194pnt. ofzo!

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 11:23

Ga trouwens ook naar ermelo, hoop dat ze dan ook op andere plekken 'rustiger' wordt.

Roos91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:22

Ik volg dit topic even verder. Heb het zelfde probleem. Het paard heeft al 2 jaar wedstrijd gelopen in de L1 met 8 winstpunten, ik rijdt net een half jaar wedstrijd. De ene keer hartstikke veel aan het been, de andere keer reageert ze er gewoon niet op! Ze wil ook niet nageeflijk rijden. Erg irritant! Dan zeggen ze wel ligt aan jou, maar ben totaal niet gespannen, ik blijf rustig.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 07:32

Precies, ik ben ook niet meer zenuw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 08:41

Dan is het toch meestal kwestie van kilometers maken op vreemd terrein, en daar ook echt aan het werk, net als thuis.
Ondanks nauwelijks tot geen zenuwen, zie je toch dat ruiters vaak 'te netjes' willen rijden op vreemd terrein. Je hebt immers veel publiek, dus je wilt graag laten zien hoe netjes je 't kan. Waar je je paard thuis op een gegeven moment wat strenger aan zou pakken, doe je het op vreemd terrein automatisch toch vaak wat zachter of soms zelfs niet, omdat je op dat moment toevallig net veel publiek of mederuiters in de baan hebt. Toch moet je dat wel doen, ten gunste van de opvoeding van je paard.
Ook evt. gewoon een proef "opofferen".

_sabinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 08:48

ik ga dit ook even volgen die van mij heeft dat ook thuis goed lekker lopen en op concour een zenuwpees zijn begint als die de ring in moet daarvoor niet

_sabinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 08:49

oeps iets te snel .
ze doet het wel weer tussen de ringe door niet nageeflijk niet voor het been enzo heel vervelend

Roos91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 10:41

Daar heb je gelijk in Sonja! Dat is wel zo bij mij. Ik ben minder streng tegen haar dan thuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 10:43

Daar krijg je paarden van die 'showsmart' worden. Oftewel; we komen de ring in, dus partyyyyyy want baasje doet toch niks... Zie je vaak hoor, ook bij combinaties met veel wedstrijden op het cv.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 12:03

Ik zal dat idd eens in de gaten houden, kijken hoe 'lief' ik ben....

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 12:11

Ik lees even mee, de mijne is exact zo'n geval, nu in de M1 lopen ook wij er op stuk Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 12:13

M is helemaal ideaal voor paarden die showsmart zijn. "Gaat het zweepje nog weg ook voor we de ring in gaan Tong uitsteken Joepieeeeee"

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 12:16

Sonja schreef:
Daar krijg je paarden van die 'showsmart' worden. Oftewel; we komen de ring in, dus partyyyyyy want baasje doet toch niks... Zie je vaak hoor, ook bij combinaties met veel wedstrijden op het cv.

Nou nee hoor, de mijne krijgt wel degelijk op z'n mieter, zowel met losrijden als midden in de proef..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 12:23

Dat is heel verstandig.

SanneTilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 12:37

Ik denk dat het goed zou zijn voor je paard als je eens doet alsof je op wedstrijd gaat (doen alsof je invlecht, en transportbeschermers om, en in de trailer) en dan ergens heenrijdt om iets leuks te doen, bijvoorbeeld een buitenrit maken. Nu associeert je paard dit hele gedoe met iets wat 'ie toch niet als leuk ervaart, ik zeg niet dat 'ie het echt vreselijk vindt ofzo, maar echt leuk zal 'ie het ook niet vinden, hij vertoont dit gedrag niet voor niets.
Door een paar keer iets leuks te gaan doen met de trailer, kun je het misschien doorbreken en je paard zo leren dat het hele gedoe ook kan betekenen dat we nu iets leuks gaan doen.
Je hoort veel over dit gedrag bij wedstrijdpaarden, en vaak wordt het na een paar keer buitenrijden oid (met de trailer) vanzelf minder.

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 12:42

Met buitenrijden is dit juist nog veel erger bij de mijne..
Dan mag ik wel behoorlijk stevig gaan zitten Clown

En dat op maar een halve kilo brok en weidegang op schraal gras Clown

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 13:36

Ik zou proberen om het paard wat vaker mee te nemen op concours. Mijn vorige paard had ook best wedstrijdstress, maar die ging minimaal 2x per maand mee, meestal vaker.
Longeer je het paard ook eerst even (thuis of op het concoursterrein)?

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 20:35

Longeren had ik ook al bedacht inderdaad, denk dat ik dat maar eens ga doen op de wedstrijd. Heb zaterdag laat in de middag weer wedstrijd.

Maar pak haar toch wel redelijk door, dus daar ligt het 'echte' probleem niet. En als het echt associatie was met 'wedstrijd', waarom dan wel foutloos een parcourtje springen? Dan ettert ze ook niet en is ook niets een (zelfs de overgang van donkerblauwe naar babyroze hindernis deed haar niets, waren best hoop weigeringen op).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 23:44

Inderdaad veel vaker meenemen, wat ik regelmatig doe met het paard wat zoveel stress heeft is 2 dagen achter elkaar starten.

Daarnaast is het misschien zinvol om heel duidelijk in de training een ontspanningsonderdeel toe te voegen, en daar stop je niet mee tot ze compleet ontspannen is. Als je dat stelselmatig blijft gebruiken zodra ze stress heeft, dan zal dat steeds een beetje beter gaan.

Ga alleen losrijden op concours zonder te starten en werk alleen maar aan die ontspanning. En als ze dat is, uitstappen en op de trailer zetten.

Succes!

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 12:35

Zo, ben benieuwd!!

Vandaag om 11:00 gaan vlechten, rond 12:00 alweer op de wei gezet (vlechten was ramp, allemaal snurken, kon mn krukje bijna niet verplaatsen want dat was natuurlijk 'heel' eng..., erger als normaal).

Daarna stal gemest, ga nu zo douche, eten en dan eerst alles klaarzetten, haal ik dr uit de wei; beschermers om en meteen in trailer. Dus niet meer hele tijd tutte ofzo (deed eerst vlechten er gewoon voor).

Neem longeerlijn mee, kijken of ik kan longeren, als ik haar dan flink opjen dat het rijden dan 'tegenvalt'.

Ben benieuwd, wens me succes!

Heb overigens ook druppels gegeven tegen stress deze week; homeopatische.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 17:10

Ben vast al te laat met mijn succeswensen maar ik ben benieuwd of het allemaal gewerkt heeft.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 23:00

De mijne voelt het ook altijd aankomen, is voordat ze op de trailer staat al helemaal gestresst, heeft ze al 6 x de wasplaats ondergemest... Terwijl ze daar normaal nooit wat doet. Ze is gelukkig op concours zelf wel braaf maar het lijkt haast een soort drempelvrees Tong uitsteken Als ze er eenmaal is vind ze het volgens mij voor op buitenwedstrijden wel leuk. Ik kan haar tussendoor vlechten zonder ze in de stress schiet, de transportbeschermers maken wel iets meer indruk. Maar ik heb een 11jarige die al jaren mee op concours gaat, die heeft echt al wel het eea gezien.

Als ik jou was probeerde ik idd iets rustgevends, is heel verschillend hoe ze daarop reageren, sommige paarden merk je niets aan en bij anderen krijg je echt de scherpe kantjes er wel af. En gewoon kilometers maken. 15 keer is niet zo veel!
Probeer ook eens een meerdaagse wedstrijd mee te pakken, daar leren ze echt heel veel van.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 08:00

hoe is het gegaan?

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 09:25

Ging vlechten rond 11uur.... Kon eerst niet eens met mn krukje ernaast staan... Weer zoveel stress.... Niet boos geworden, gewoon doorgegaan. Rond 12uur op de wei.

Alles klaargelegt, incl. de transportbeschermers op de grond. Rond half 3 ging ik weg, meteen uit wei geplukt, nog eventjes druppels, en beschermers om, ze had bijna geen tijd om te snurken.

Op concours, zoals gewoonlijk, heel rustig met zadelen, aan longe kreeg ik er jammer genoeg ook niets uit. Toen ik erop zat begon het weer....

Bokken/steigeren en stuiteren, ben echt heel boos geworden, was het nu zo beu. Dus gaan galopperen, lager ingesteld en bij gemuts naar voren gereden....

1e proef ging wel iets beter, maar deze keer stopte ik zelf met rijden (stom stom), was ook nog eens heel streng gepunt (1e plek 185), dus had 164 (was ong. 16e van de 20).

2e proef (was moeilijke proef) wel gewoon blijven rijden, ging stuk beter; iets was goed of gewoon knudde. Op het einde jammer genoeg (overgang van galop naar draf) weer gestuiter, toen gewoon gecorrigeerd (wel boos geworden) en doorgereden. Hier was ook redelijk streng gepunt (1e 190) en ik had 179!
Dus ik was best blij, waarschijnlijk zonder laatste fout winst gehad.

Maarja het probleem is er dus eigenlijk nog wel, maar moet gewoon denk haar toch meer doorpakken. Echt het helemaal oplossen gaat me denk niet lukken.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 07:46

Heb besloten dat ze t/m 2007 mag blijven en ben ik aan t einde van het jr. nog niet B met winst springen en blijf ik zo hangen met dressuur ga ik denk toch rondkijken voor nieuwe eigenaar voor haar die wel verder met haar kan komen....

Het is zo moeilijk, als iemand me kon laten zien dat ze bv. meer kan dan ik ermee doet is het nog anders (bv. keer iemand die met haar ff keer 1.20 breede oxer springt ofzo).
Maar zelfs ervaren ruiters en mn eigen instructeurs zeggen dat ze zo moeilijk is en krijgen er niet eens zoveel uit als mij....

Mn motivatie raakt op en dat is helemaal niet ten goede voor mijzelf maar ook niet voor haar.