Het Anky effect op de Nederlandse ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 15:54

Oeps, dan is me door zijn vlaamse accent toch iets ontgaan. En ik dacht dat ik alles begrepen had...*LOL*

Enfin, heb jij ook begrepen dat hij zelf mensen gaat opleiden die hem kunnen helpen bij dit probleem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 15:54

Cassidy"]
[quote="SuperPepeijn schreef:
het is volgens mij alleen maar logisch dat een goedgaand paard recht is, dat is de basis. ik moet niet proberen mijn paard niet recht te hebben in de priveles, dan krijg ik echt op mijn donder. daar wordt echt op gehamerd. het is wel vreemd dat het gebracht moet worden door AdB terwijl elke instructeur het zou moeten onderwijzen.

Juist, jij hebt het begrepen. Hoe zou AdB anders zulk successen kunnen boeken? Hij zei dat hij al 10.000 Nederlanders DIT JAAR bij hem thuis had gehad met paarden met hoefkatrol. Dan schort er toch iets aan de instructie in Nederland...zou je niet denken?
[/quote]

Sorry, ik vind het nogal kort door de bocht om voor het gemak maar even alle instructeurs in Nederland de schuld te geven hiervan. Je gaat hier echt de verkeerde kant op, sorry.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 15:55

Geef de schuld aan AdB. Het zijn zijn woorden...en de statistieken geven hem gelijk...

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 15:57

schuld van "wat wilt de klant"-gedachte.

Citaat:
Enfin, heb jij ook begrepen dat hij zelf mensen gaat opleiden die hem kunnen helpen bij dit probleem?
zou het niet een stukje "bewust maken" zijn?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 15:59

En ook dat. Festina lente, zei hij gisteren. Haast U langzaam. En helaas willen we allemaal heel snel. Te snel soms....

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-02 16:00

Ik vind het de taak van de instructeur om de leerling iets te leren. Als je dit niet over kan brengen dan ben je toch geen goede instructeur?
Als het op Deurne overgebracht wordt op de leerlingen waarom weten zoveel ruiters dan niet wat het is en krijgen ze het ook niet te horen van hun instructeurs. Mischien moeten we het wel in een andere hoek zoeken en zeggen dat je als ruiter ook referenties van je instructeur zou moeten opvragen. Sommige mensen geven ook les zonder daarvoor geleerd te hebben. Dan kan je nog wel goed rijden, dat zegt niet dat je het goed over kan brengen.

Gevoel kan je inderdaad niet aan iemand leren, maar hij kon ons wel laten voelen wanneer het paard zich ontspant en zijn rug los laat. Daar kan je dan zelf weer verder aan werken en steeds op zoek gaan naar dat gevoel.
Maar het gaat er niet om of wat Antoine doet, bijzonder is of niet. Het gaat er om dat hij heel veel mensen met paarden die HKO hebben, heeft geholpen. En dat de paarden niet meer kreupelden.
Dat is toch iets goeds!
Het is toch raar dat er in NL steeds meer paarden met HKO komen en de dierenartsen die gewrichten maar vol spuiten terwijl ze niet weten wat de oorzaak is?

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-02 16:02

Er zijn absoluut ook goede instructeurs in Nederland! Maar er zijn ook veel minder goede en zelfs een heel aantal slechte.
Als ik al 5 instructeurs heb gehad die allemaal Orun hebben gedaan en mij stuk voor stuk niet vertellen dat ik mijn paard moet rechtrichten....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 16:05

Sterker nog, paarden met klinische hoefkatrol, die op de foto helemaal gaaf zijn, en waar de artsen zo een-twee-drie geen oorzaak voor aan kunnen wijzen?

Wat ik gisteren heb gezien met Otto (paard 23 jaar, eggbars voor, siliconenpads, meerdere keren ingespoten in gewrichten, gaat lopen, stap draf, is onregelmatig. AdB richt hem recht en het paard begint te marcheren. Een rijtechnische fout van de ruiter en het was weer mis.

Het was alleen al een prachtgezicht om de gezichtsuitdrukking van de paarden te zien veranderen. Die werden zachter, de oren begonnen te wippen, het lijf vierde mee. Schuim op de lippen en tussen de benen, er is wel degelijk hard gewerkt hoor!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 16:19

SuperPepeijn schreef:
schuld van "wat wilt de klant"-gedachte.

Citaat:
zou het niet een stukje "bewust maken" zijn?

Het is het probleem dat de mensen het niet geleerd krijgen. Dus iedereen komt naar hem toe. Hij kan zichzelf niet in stukjes splitsen, hoe zeer we hem gisteren ook hadden willen klonen of ontvoeren. Dus hij zal mensen moeten leren kijken of een paard recht is of niet, en hoe hij dat zal kunnen oplossen.

Bijna iedere ruiter weet dat zijn paard aan een kant vaster zit dan de ander. Maar niemand weet hoe hij dat op kan lossen, en dat kun je leren. En daar zal hij mensen voor moeten opleiden...omdat het blijkbaar ergens anders niet wordt gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 16:31

Vinden jullie het erg als ik het niet eens ben met de teneur van deze discussie?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 16:35

Nee hoor, je mag het er niet mee eens zijn. Daar is het toch een discussie voor? Maar zorg er dan voor dat het ook van jou kant een discussie blijft. Met een oneliner "eens of niet mee eens" kan ik niet zoveel. Onderbouw je bewering dat de discussie in Nederland wel goed is en kom met bewijzen. AdB haalde Jerez aan. Geen Nederlander aan de top in de dressuur. Hmmm. Kwalijke zaak vind je niet?

happy worker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 16:42

Misschien is het van belang ook te vertellen dat Antoine een groot 'aanhanger' is om maar even in dezelfde trend te blijven van het stop en go principe van Sjef/Anky. Dat zijn toch zo'n beetje degene die daar mee begonnen zijn het naar buiten te brengen.

In het algemeen wordt rechtrichten wel door instructeurs in het hele verhaal meegenomen, Antoine is denk ik de enige instructeur die die het rechtrichten door contrastelling naar buiten brengt (hoewel volgens hem ook Sjef dat in de praktijk zeer goed uitvoert), en laat dat nou heel goed en snel werken. Dat valt op in de clinics. Verder is afwijkend tov andere instructeurs (voor zover ik die ken) dat rechtrichten bij hem absoluut prioriteit 1 is, er wordt niets anders gedaan als het paard niet eerst recht is.

En net zo slecht als het is dat mensen anky na gaan doen met ldr rijden is het ook slecht al in enen iedereen als een kip zonder kop het paardenhoofd in contrastelling gaat rijden. Krijgen we straks al die probleemgevallen door het Antoine-systeem Verward
]

O, en Cassidy, volgens mij vond antoine iedereen in Jerez slecht rijden. Hij vind de dressuur in het algemeen de verkeerde kant opgaan met onnatuurlijke bewegingen, zijn idee is volgens mij dat bij een goede ontwikkeling een paard over de gehele linie een goede proef moet kunnen lopen, niet alleen kunnen strekken voor een 8 maar ook kunnen piafferen voor een 8 en wissels voor een 8.
Laatst bijgewerkt door happy worker op 30-09-02 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 16:43

Uhm, Cassidiy, die meneer De Bodt kan in mijn ogen weinig goed doen, maar dat is mijn persoonlijke mening. Het naar beneden halen van sportprestaties vind ik een goedkope manier van reclame maken voor jezelf. Er liepen wel meer landen niet mee in de top 15, allemaal landen waar het ene paard na het andere kapot gereden wordt?

Meneer De Bodt haalt zonder blikken of blozen het totale opleidingssysteem in Nl naar beneden aan de hand van voorbeelden waarvan ik denk dat die niet bepaald een afspiegeling zijn van wat we hier hebben in Nederland. Heel toevallig is scheefgaan en rechtrichten er bij mij zowat in geslagen, dus ik vraag me af wat ik dan volgens die meneer niet weet. Iedere instructeur op 1 na wist waar het over ging en zag het als 1 van de rode draden in africhting en dat is het ook. Wie zijn jullie, om te zeggen dat het opleidingssysteem niet deugt? KOm eens met bewijzen die los staan van De Bodt. Kom ook eens met bewijzen om te ondersteunen wat De Bodt beweert...

Dat jullie allemaal fijn rijden bij De Bodt, is geweldig. Dat jullie er allemaal wat van geleerd hebben is nog beter. Het lijkt mij alleen beter om niet meer het Nederlandse systeem af te kraken, niet het Anky systeem en niet het klassieke systeem. Als je dat wilt doen, dan moet je naar Warendorf rijden en ze daar gaan vertellen dat ze er allemaal niks van begrijpen.

Het staat er misschien wat bot, maar zo bedoel ik het niet hoor Lachen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 16:56

Kijk, sportprestaties, daar kan ik weinig mee. Beter nog, ik wordt er niet warm of koud van. Waar ik wel een probleem mee heb is het welzijn van het dier. Ik wil mijn paard zo lang mogelijk heel houden. En als dat met de methode AdB gebeurt vind ik het best.

Dat jij het geluk hebt gehad Lovely, om het rechtrichten er in gehamerd te krijgen: prijs jezelf gelukkig. Jij zult nooit een paard kreupel rijden.
Een ander probleem is het dat er ruiters zijn die 5 opvolgende paarden naar zijn grootje rijden. En dat kan statistisch gewoon niet, dat je het pech hebt om 5 HKO paarden achter elkaar te krijgen.

Je kunt AdB mogen, of je kunt hem niet mogen. De resultaten spreken voor zich.

Ik weet de theorie niet die Tim heeft gestuurd, maar ik stel voor dat je de website van AdB even doorleest. www.hoefkatrol.com. Daar wordt duidelijk gezegd dat de problemen in de rug beginnen.AdB kijkt verder dan alleen de voet.

Wat hij wel zei, en daar moet ik hem gelijk in geven: er wordt te weinig theorieles gegeven. Niet aan de manegeruiter, niet aan degene die een paardje koopt en lessen gaat volgen. Uitleg waarom je bepaalde oefeningen doet komt er weinig.

AdB is een groot fan van Anky en Sjef. Wat hij alleen zegt is dat wij alleen zien dat Anky Bonfire rond en laag reed. Het werk dat eraan vooraf ging zien wij niet. Wat hij wel ziet is dat iedereen laag en rond gaat rijden. Zonder het voorbereidende werk.

Oh, en wat betreft Warendorf. Het is zo jammer dat we al die Warendorfers niet naar Nederland kunnen halen. Ik denk ook niet dat AdB het over de Duitse instructie had....Lips are sealed
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 30-09-02 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 16:58

Ik vraag me af of mensen die hard roepen dat ze hun paard kunnen rechtrichten wel echt zo goed weten wat rechtrichten nou precies is.
De topruiters als Anky etc. weten dat wel en borduren daar op voort met methoden om hun paarden nog soepeler te maken, methoden die zeker niet door iedereen na moet worden nagedaan. Maar rechtrichten kan iedereen leren, als het maar goed wordt uitgelegd en als je het gevoel hebt meegemaakt zodat je weet waar je naartoe wilt. Ik denk dat iedereen die heel sceptisch is over AdB, toch gewoon eens moet gaan kijken bij hem. Het is op zich niets bijzonders, niets nieuws, hij kan het alleen goed overbrengen en hij heeft ook de mogelijkheden om het voor te doen, op de moeilijke/slechte/'kreupele' paarden. Anky bijv. rijdt alleen op toppaarden. De 'manier' van AdB wijkt imo dus niet af van het klassieke systeem of het Anky systeem.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 17:00

Alleen werkt het Anky systeem niet op alle paarden. Maar een heleboel mensen kopieren haar wel....

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 17:02

Precies, dat zei ik hierboven ongeveer ook al. Waar mensen zich op verkijken is dat Anky wel allemaal toppaarden onder haar kont heeft die wél volgens dit systeem kunnen worden getraind. Paarden met van natuurlijk veel swung, elasticiteit, sterke achterhand etc. Maar ook Anky heeft haar paarden eerst rechtgericht, dat weet ik zeker.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 17:10

Cassidy schreef:
Alleen werkt het Anky systeem niet op alle paarden. Maar een heleboel mensen kopieren haar wel....

Als ze het exact zouden kopieren zou het toch moeten werken??
Dat gebeurt dus niet, Anky heeft hem met zijn hoofd tussen zijn knieeen dus moet ik hem ook maar daar zien te krijgen dan gaat het vast beter!!
Daar gaat het fout.

Maar 1 ding mis ik eigenlijk hier, er word over het LRD systeem van Sjef gepraat, voorwaarts/neerwaarts heb ik gelezen, en het zogenaamde klassieke (ik gok dat jullie hier het duitse zespunt systeem mee bedoelen?) Maar hoor niemand over de ouwe Schultheiss methode? is dat not done tegenwoordig in Nederland of weet niemand wat het is?

en dan even over die belg, prachtig mooi dat mensen daarin geloven en hij zal inmiddels vierkant binnen zijn met zijn clinics, maar het enige wat hij doet is paarden rechtrichten, iemand die een goeie instructeur heeft zal hem dus nooit en te nimmer nodig hebben.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 17:13

Ze doen het na op paarden die niet van nature zo sterk zijn achter, of die bijv. helemaal niet zijn rechtgericht. Dat denk ik dan...

Het is helemaal niet het enige wat AdB doet, rechtrichten. Hij heeft mij gisteren behoorlijk aan het werk gezet, werkpirouettes, galopwissel, appuyementen. Het rechtrichten was alleen in het begin, totdat dat in orde was.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 17:17

Ja okee Jura, prima harstikke goed je hoort mij echt niet zeuren over die man, maar toen ie recht was ging alles vast een stuk beter nietwaar?

Rechtrichten is 1 van de belangrijkste dingen voor het trainen van je paard maar niet iedereen heeft daar de hulp van hem voor nodig (gelukkig) maar hij is tenminste iemand die net als Sjef, anky , Coby enz. hammeren op de basis!!

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 17:31

Klopt. Jur is een paard dat extreem scheef is (denk ik), want toen ik haar als 3,5 jarige kocht, liep ze bij het voordraven op het harde al met de achterhand buiten de massa (naar links). Jur is mijn eerste paard en ik had altijd geleerd dat je je paard losmaakt door veel te buigen naar die moeilijke kant. Nu weet ik dat dat zo niet werkt.

Razinda is veel rechter, ik zou niet eens kunnen zeggen naar welke kant ze scheef zou moeten zijn (er van uitgaande dat ieder paard iets scheef is).

Maar Jur heeft dus lichamelijk veel 'tekortkomingen'. Of ze daardoor 3en voor haar hoefkatrollen heeft durf ik niet te zeggen, volgens mij heb ik geen gekke dingen met haar gedaan. Maar ik merk dus wel dat ze nu beter is gaan lopen, nu ik zelf ook beter weet hoe je zo'n paard moet rechtrichten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 17:47

Wouter24 schreef:

en dan even over die belg, prachtig mooi dat mensen daarin geloven en hij zal inmiddels vierkant binnen zijn met zijn clinics, maar het enige wat hij doet is paarden rechtrichten, iemand die een goeie instructeur heeft zal hem dus nooit en te nimmer nodig hebben.

Juist Wouter, iemand met een goede instucteur heeft hem nooit en te nimmer nodig.

En waar zijn die goede instucteurs dan? Waarom heeft AdB 10.000 mensen die hem vragen om les te komen geven?

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 17:47

Ik vind het zo jammer dat de discussie / dit topic deze kant opgaat. Het gaat naar mijn mening mis omdat mensen uitspraken van antoine neerpleuren in sommige gevallen niet eens correct maar zeker uit de context. Schrijf alleen dingen neer waar je zelf 100% achterstaat en waar je zelf goed over nagedacht hebt.

Ik heb mijn merrie Jet zelf ingereden, heb daarbij hulp gehad van een nederlandse instructeur en mijn merrie is rechtgericht . Max is niet voldoende rechtgericht en 1 van de eerste dingen die Herman Wientjes opmerkte toen ik enkele maanden geleden bij hem was dat dat mijn probleem was (wist ik zelf ook wel maar de ene dag lukt het me beter om het op te lossen dan de andere). Met hulp van Herman kreeg ik Max toen ook welliswaar op een andere manier rechtgericht. Ik ga er in ieder geval van uit dat als mijn paard lekker in de rondte swingt en links en rechtsom zonder problemen buigt en super aanvoelt het niet verkeerd kan zijn wat we toen gedaan hebben. Tot zover denk ik dat het wel meevalt met de nederlandse instructeurs. Maar het kan altijd beter toch.

En als er nou een instructeur is die de basis (want we zijn het er toch allemaal over eens dat rechtrichten, impuls en ontspanning toch basisdingen zijn) op zo'n manier bij zoveel ruiters kan overbrengen cq bijbrengen en die daarnaast zulke goede resultaten behaalt met paarden die last hebben van HKO-problemen dan ben ik daar blij om. Daarom vind het ik nogmaals jammer dat dit topic de verkeerde kant opgaat. Antoine kan heel veel goed doen en ik vind het opvallend dat ik nog geen 1 negatieve reactie heb gelezen van iemand die daadwerkelijk naar een clinic geweest is of zelf heeft meegereden. Misschien iets om over na te denken .

O en Wouter, de instructeurs die jij noemt zijn heel wat duurder dan Antoine hoor dus het zal wel meevallen met dat binnenlopen. Bovendien maar dat is al eerder gezegd geloof ik als het om HKO-gevallen gaat werkt hij op basis van no cure - no pay. En hij is een goede instructeur wat mij betreft, niet alleen voor het rechtrichten. Hij is er zeer bedreven in om binnen de kortste keren het beste uit paard en ruiter te halen, niet alleen om ze het rechtrichten te leren. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik van veel goede mensen heb lesgehad en nog steeds probeer ik zoveel mogelijk te leren. Ik hou me daarbij niet aan 1 instructeur of systeem maar probeer mijn eigen systeem te ontwikkelen gebruik makend van alle kennis die ik maar kan vergaren.
Laatst bijgewerkt door astridh op 30-09-02 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 17:54

Astrid, dat is wel waar wat je zegt. Waar ik in dit geval nogal over val is dat De Bodt zou vinden dat "alles" Nederlandse instructeurs niet deugen ne nog dankzij Anky ook... Er wordt van alles bijgesleept wat gewoonweg niet waar kan zijn. Deze manier van reclame maken vind ik nogal cheap, het klinkt een beetje als iedereen doet het fout en alleen De Bodt doet het goed.
Dat hij jullie fijn aan het rijden krijgt, daar wil ik niks aan af doen, hij zal er gerust zijn talenten voor hebben en inzicht enzovoort. De rest, daar twijfel ik nog aan, zoals die 10.000 hulpbehoeftigen bijvoorbeeld. Dat zijn niet jouw uitspraken, dat weet ik, maar het wordt hier wel gezegd als zijnde zijn opvatting. Dat vind ik jammer. Het is niet nodig om de hele Nederlandse breedte- EN topsport de grond in te stampen op deze manier. Bedoelt die meneer De Bodt dat nou echt zo??

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 18:00

Je hebt helemaal gelijk Astrid. En ik maak me er zeer zeker ook schuldig aan. Maar waar het hart van vol is loopt de mond van over nietwaar? Ik heb niet gereden, maar ben volledig overtuigd door dat wat ik gezien heb.

Ik heb zelf een paard met een drietje op het HK linksvoor. Naar aanleiding van de opmerkingen van AdB kan ik opmaken dat ik een linksgericht paard heb. Met gewicht op rechts. Gelukkig maar ....

Met al die instructies die ik heb gehad heeft er nog niemand echt duidelijk kunnen uitleggen hoe je kunt zien dat een paard rechtgericht is. Of hoe je het ook maar voor elkaar kunt krijgen om hem recht te richten. Probleem met vastpakken links? Ok, zoveel mogelijk voltes linksom. Ik dank God op mijn blote knieen dat ik haar nog niet verknald heb.

Ik kan op dit moment zelf nog niet rijden vanwege een blessure. Ik snak ernaar om erop te kunnen en de theorie om te zetten in praktijk. Ik zal verder hierover mijn mond houden.