Wie heeft ervaring met een rolletjesbit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: Wie heeft ervaring met een rolletjesbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 21:42

Nee dat is het ook niet Haha!
Het middenstuk prikt dan in zijn gehemelte...
Toch bedankt!

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 21:47

Bijt maar is met je tanden op de nagels van je pink, vouw ze om elkaar en trekken, autsj... Dit voelt hetzelfde als een rolletjes bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 21:48

griebels schreef:
heb je een foto russel? Ik ben opzoek naar een dun bit, maar dan vanwege een laaghangend rooster Ja

Dan heb ik een bitje van K en K, ik ga kijken of ik het kan vinden. Het is redelijk dun, dubbelgebroken en rond gevormd naar de tong.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 21:54

Ik pb je ff Knipoog

charlotte1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 22:04

Meningen zijn er duidelijk over verdeeld. Iemand nog een suggestie over een bit wat ze niet makkelijk beet pakken? Liever geen stang, heb daar slechte ervaring mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 22:07

Mylerbitje, maar dat de comfortsnaffle.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 22:30

Geen bit charlotte, zodat ze niet vast kunnen pakken Knipoog
Een paard heeft niets vast te pakken als jij los laat.
Tenzij ze net als de mijne het bit letterlijk proberen door te bijten, met of zonder contact Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 07:49

Elk bit kan een paard vastpakken
Vastpakken is namelijk een RT probleem, geen bit probleem.

Waar je naar kunt kijken is wat je paard een prettig bit vind en dan kun je gerust eens proberen met een
enkelgebroken trens (vind ik zelf gen fijne)
Dubbelgebroken trens
of ongebroken trens.

Dat zijn alle 3 redelijk vriendelijke bitten met ieder een andere werking.
En kan het ene bit voor het paard fijner zijn dan het ander.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 07:52

runningkawa schreef:
Elk bit kan een paard vastpakken
Vastpakken is namelijk een RT probleem, geen bit probleem.

Waar je naar kunt kijken is wat je paard een prettig bit vind en dan kun je gerust eens proberen met een
enkelgebroken trens (vind ik zelf gen fijne)
Dubbelgebroken trens
of ongebroken trens.

Dat zijn alle 3 redelijk vriendelijke bitten met ieder een andere werking.
En kan het ene bit voor het paard fijner zijn dan het ander.

Klopt.
Ik heb toen een dubbel gebroken trens gekocht omdat dit als een van de zachtste bitten werd beschreven, in het begin ging het wel goed met dit bit maar na een tijdje liep ze er niet lekker meer op. Toen heb ik de enkelgebroken er weer ingedaan en toen liep ze een stuk fijner. Dus het is maar net wat je paard fijn vindt. Knipoog

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 08:13

iedere keer wanneer je paard het bit vastpakt ,laat jij de teugels vieren maar blijf je wel naar voren drijven en al drijvend neem je de teugels weer op maat,dit iedere keer herhalen wanneer hij vastpakt,en ja het zal vermoeiend zijn maar paardrijden is geen sport voor luie mensen dus eraan met die kuiten,en wanneer hij er vandoor gaat lekker laten gaan hij stopt vanzelf wel weer maar zeker niet aan de teugels gaan hangen,hoe harder jij aan de teugels gaat hangen destemeer tegendruk heeft hij en kan daarop lekker gaan hangen en steunen,een rollerbit NIET aan beginnen svp,is al belachelijk dat het dier daar drie jaar mee rondgelopen heeft,men gebruikt het weleens om een paard dat echt onhandelbaar is er even mee te corrigeren,maar mij is verteld dat je het niet langer dan drie weken mag gebruiken achtereengesloten,zelf heb ik er geen ervaring mee omdat ik met zo'n bit niet een WIL rijden!!Succes en investeer in een goede lesgever i.p.v. al die rommel.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 09:31

Probleem is wel Perenboompie dat niet elk paard 'wel een keer stopt'...

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 13:12

Er is verschil tussen op hol slaan en het bit vastpakken en er vandoor gaan,zal die echt geen 10minuten volhouden in een razend tempo,en wanneer die dan mindert in zijn vaart spoor hem dan maar aan en laat maar lopen dan is de lol er zo af,wanneer tie afgekoeld is pak je je werk weer op,is een paar keer en de lol is er dan wel vanaf,gewoon uitproberen.

charlotte1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 17:26

Om jullie gerust te stellen: ik heb besloten om geen rolletjesbit te gebruiken maar gewoon te proberen het zo op te lossen door middel van veel figuren rijden, overgangen ed. Dan gaat ie evt. maar er vandoor, dat is dan jammer, hoort nu eenmaal toch bij het paardrijden. Dus zal zelf ff moeten doorbijten. Igg bedankt voor jullie reacties.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 22:21

PERENBOOMPIE schreef:
Er is verschil tussen op hol slaan en het bit vastpakken en er vandoor gaan,zal die echt geen 10minuten volhouden in een razend tempo,en wanneer die dan mindert in zijn vaart spoor hem dan maar aan en laat maar lopen dan is de lol er zo af,wanneer tie afgekoeld is pak je je werk weer op,is een paar keer en de lol is er dan wel vanaf,gewoon uitproberen.

En beenblessures riskeren? Nee dank je...
Daarbij stopt die van mij in elk geval niet als hij vrije hand krijgt
En zo zullen er ongetwijfeld meer zijn Ja

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 22:50

Volgens mij bedoelt ze gewoon dat als die gaat rennen mag ti, maar wel stoppen wanneer de ruiter vindt dat ze mag stoppen!!

Zou kijken waar ze het fijnst op loopt en haar tijdens het rijden vooral bezig houden, aandacht bij jou laten en niet de kans geven om een of andere trucjes te verzinnen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 08:26

Als een paard de kans ziet aan de kletter te gaan, krijg je ze niet zo makkelijk gestopt, heb je dan wel even tijd voor nodig. Eigenlijk is het een gevaarlijke gewoonte van een paard. Eerst dat proberen te voorkomen. Hem aanvoelen dat hij wil gaan en meteen ingrijpen, nooit toestaan dat ze sneller gaan uitzichzelf, zich klaar maken voor een sprint uit zich zelf. Maar blijkt dat tijdens de controle het paard gewoon zich sterk maakt en houdt, dan kun je idd voor een bitje gaan kijken dat meer controle geeft.

Ik zelf heb ervaring met een mylerbitje dat ze niet vast kunnen pakken, maar sterk maken en altijd maar willen gaan is een controleprobleem en dat kan je niet met een rollerbit oplossen denk ik, dat is steeds blijven werken met je paard, steeds in de gaten blijven houden dat hij je niet voor is. Veel ophoudingen maken. Zorgen dat ze onder het rijden al niet het bit pakken zonder dat je het weet. Bij paarden die aan de kletter gaan, op de terugweg naar huis als je al over de helft bent op de terugweg niet meer galopperen. Dat kan levensgevaarlijk worden.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 09:08

Spoec schreef:
Maar dat even terzijde, een rolletjesbit voorkomt dat je paard zijn bit vast kan pakken.
Ook zorgt het ervoor dat het paard wat meer bezig blijft met het bit, ipv met andere dingen.
Door de rolletjes gaat je paard makkelijker met het bit spelen en blijft zijn aandacht wat makkelijker bij jou.

Ja, dit wou ik ook zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 09:13

en dat is dus een verklaring die niet waar is....

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 09:58

suus_ schreef:
Volgens mij bedoelt ze gewoon dat als die gaat rennen mag ti, maar wel stoppen wanneer de ruiter vindt dat ze mag stoppen!!

Zou kijken waar ze het fijnst op loopt en haar tijdens het rijden vooral bezig houden, aandacht bij jou laten en niet de kans geven om een of andere trucjes te verzinnen!

Ja dat snap ik, maar een paard stopt dan omdat hij moe is of wat dan ook en dan ga jij hem nog even aandrijven... Denk aan struikelen omdat hij moe in zijn benen is en ongelukkig terecht komen.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 17:58

griebels schreef:
PERENBOOMPIE schreef:

En beenblessures riskeren? Nee dank je...
Daarbij stopt die van mij in elk geval niet als hij vrije hand krijgt
En zo zullen er ongetwijfeld meer zijn Ja

Zul je toch bij jezelf moeten zijn doordat je rijtecnisch niet ervaren genoeg bent om het op te lossen,dus ook voor jou investeer in een goede lesgever en beenblessures kunnen ze altijd op lopen dat is kletspraat kan zich ook in de stap verstappen!!

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:02

suus_ schreef:

Idd Suus dat bedoel ik,jij snapt het,maar het probleem bij de meeste ruiters is dat ze zelf vaak bangig zijn als ze op d"r paard zitten en deze versnelt dan is het gelijk aan die teugels hangen,laat hem maar lopen,moet je wel zelf kunnen blijven zitten natuurlijk en dat zal het probleem wel zijn waarschijnlijk!

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:07

griebels schreef:
suus_ schreef:

Ja dat snap ik, maar een paard stopt dan omdat hij moe is of wat dan ook en dan ga jij hem nog even aandrijven... Denk aan struikelen omdat hij moe in zijn benen is en ongelukkig terecht komen.

Een paard struikelt alleen maar wanneer jij je benen er niet actief genoeg aanhoud,dus weer bij de ruiter gaan zoeken,alles is bijna rijtechnisch terug te zoeken.Een paard struikelt zomaar niet of er moet iets niet goed zijn met zijn benen of de hoefsmid is te lang uitgesteld en van een extra rondje galop raakt hij echt niet oververmoeid hoor! Verward

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:15

PERENBOOMPIE schreef:
Zul je toch bij jezelf moeten zijn doordat je rijtecnisch niet ervaren genoeg bent om het op te lossen,dus ook voor jou investeer in een goede lesgever en beenblessures kunnen ze altijd op lopen dat is kletspraat kan zich ook in de stap verstappen!!

Ik denk dat je even in mijn profiel had moeten kijken waarom die van mij niet zomaar stopt voordat je me zit te beschuldigen Ja

En beenblessures krijg je indd ook als je paard moe is en jij hem nog ff doorduwt om toch door te galoperen...
Niks kletspraat dus Slapen
maar doe jij maar lekker wat je wilt, zolang je het niet bij mijn paarden doet heb ik er geen problemen mee

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:38

Heb ik nu gedaan en zie dat je endurance rijdt en dan heb jij het over struikelen door uitputting,PLUS dat je een ex renpaard hebt gekocht die niet beter weet dan dat hij moet rennen ondanks vermoeidheid nog even extra wordt geklopt met de zweep naar de eindstreep!! Verward Frusty

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:47

van de rensport heb je ook al geen kaas gegeten Verward
daar ga ik niet eens op in
Zoals ik al zei als ik die van mij laat lopen tot hij zelf aangeeft te stoppen (hij leeft om te rennen, en die zijn er meer Ja ) dan geeft hij dat niet voor niets aan
Daarbij heeft hij indd een langere adem dan de ruiterpaden zijn dus het is in mijn geval zo wie zo geen optie...

Ps mijn paard won ook zonder 1 van de 3 zweepslagen die toegestaan zijn in de rensport Ja