Waarom geven jullie allemaal het advies zonder beugels te gaan rijden? Ze geeft aan dat het haar zonder beugels wel redelijk lukt, maar met beugels niet. Heeft ze dan niet veel meer aan tips die haar helpen om het ook MET beugels goed te doen?
als je paard zelf meer zijn rug gaat ontspannen is doorzitten veel makkelijker, zelfs met moeilijk doorgezeten paarden. Dit kost tijd en veel oefenen om je paard ontspannen en over de rug te laten lopen.
Jaa ik denk ook zonder beugels, of hele lange beugels met hele lange beugels kan je ook heel moeilijk lichtrijden..
Dan doe je iets fout! Nogmaals, je beugels zijn als hulpstuk bedoelt. Niet om op te staan tijdens het lichtrijden . Als je lichtrijd moet je je als het ware door je paard laten opgooien, niet terug bonken in het zadel natuurlijk, maar ook niet op je beugels gaan staan. En dat geld ook vor lichtrijden.
Bedenk je vooral niet dat je 100 kilo weegt, dan ga je helemaal tegen de beweging in zitten werken en dan stuiter je er binnen de kortste keren af, of je dier gaat in de staking.
Eerst moet je paard ontspannen zijn. Dus door de hals en door de rug. Op een plank kan je niet zitten !! En dan ga je een paar pasjes doorzitten, tot het paard zich onder je hulp uit drukt (dit doet ie wss om dat jij nogal onhandig zit en weinig controle hebt) dan draaf je door, stelt em weer rond en ontspannen en dan ga je weer een paar pasjes. Zo leer je de beweging steeds beter aan te voelen. Maar ga vooral niet te geforceerd doorzitten. Juist ontspannen !!
Het heeft dan wat tijd nodig, maar het komt vast goed !!
beugels + riemen van je zadel af en rijden maar en ook, probeer niet te hard ...door extreem te focussen op alle tips en instructies kun je vaak de ontspanning in je lijf wel vergeten misschien wat longewerk doen iemand die je vertrouwt je paard laten longeren en zelf puur focussen op ontspanning
kijk, als je een verschil gaat bemerken van het paard (ander ruggebruik) tijdens lichtrijden of doorzitten is dat vaak een teken dat je in het zadel dus niet voldoende met de beweging van het paard mee gaat. Goed lichtrijden in de ontspannen houding, tempo reguleren (niet te snel) en inzitten. En vooral niet klemmen met de benen, vanaf de knie moet het been hangen en veren in de beugel.
Bedenk dat mensen vaak meerdere jaren nodig hebben om werkelijk onafhankelijk te leren zitten
zonder beugels rijden dat helpt echt hoor . op de friezen kon ik ook moelijk doorzitten maar als je zonder beugels rijd voel je de bewegingen van het paard beter. en je leer je die beweging te volgen.
Ik heb dit ook gehad, kon totaal niet doorzitten, altijd maar stuiteren. Inmiddels kan ik het wel. Mij is geleerd, net als dat de andere zeggen, goed ontspanne, ontspannen doorademen en benen lang maken. Wat je vooral niet moet doen, bovenbenen aanspannen, juist los laten. Maar het ligt idd wel aan het soort paard dat je hebt, de ene zit lekker door de ander juist niet. Misschien kun je kijken of je eerst op een paard kan blijven rijden waar je het lekkerste op kan doorzitten? Als je daar uiteindelijk goed op kan doorzitten kun je misschien daarna op een paard wat minder lekker doorzit. Succes!
Op mijn verzorgpaard kan ik alleen in een slobberdraf doorzitten, op het moment dat ik het tempo ga verhogen naar arbeidsdraf en sneller dan wiebel ik echt alle kanten op. Ik ga even met dit topic meelezen!
Gewoon zonder beugels. Als je doorzit stuitert het dan heel erg ? Er zijn paarden daar kan je nauwelijks op doorzitten om dat ze heel erg stuiteren. Maar ja ontspant je paard wel ?
Ik moest van m'n juffie wat meer achterover zitten, zodat je de beweging meer opvangt. En toen ging het opeens wel! Moet zeggen dat ik zelf sowieso een slagje voorover zit.