Richtlijnen voor de lengte van de beugelriem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

suus_toes

Re: Richtlijnen voor de lengte van de beugelriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:41

licht ook aan je zadel , bij een VZ zadel dan heb ik zie liever ietsjes korter. maar bij een dress. zadel heb ik de beugels het liefste zo lang mogelijk ( nog wel zo dat ik goed m'n hakken kan uitdrukken)

dus het licht maar net wat je zelf het prettigste vindt !

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:46

De tip die venetia gaf wilde ik ook geven!
Het klinkt vrij lang, maar het klopt wel.
Hoe korter je beugels hoe moeilijker om je balans te houden en hoe meer je geneigd zal zijn voorver te kukelen.
Je zit veel zekerder in het zadel, hebt meer balans en je paard kan beter zijn evenwicht bewaren.
Je zithulpen komen beter door etc.
Kijk maar eens naar een zijaanzicht van Anky of Imke.
Probeer anders eens een half uur zonder beugels te rijden, je zal merken dat als je je beugels weer in doet op deze lengte dat je heerlijk zit. Terwijl dat als je ze korter hebt je vaak het idee hebt te kort te zitten na rijden zonder beugels.

Noukki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 20:00

Wijs en middelvinger aan op het ijzere gespje leggen. Dan moet de beugel in de oksel komen. Dat is vaak de goede lengte! Haha!

Dory

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 20:44

Niki_ schreef:
patsur schreef:
Ooit is mij verteld dat je het kan meten door je vingers op de haak van beugelriemen (onder het rokje op je zadel) en dan moet de beugel tot onder je oksels komen.

Zo heb ik het indd ook geleerd. Ja
Alleen zijn mijn benen behoorlijk kort, dus moet ik ze vaak al 1 of 2 gaatjes korter doen.

Ik heb ook geleerd om m tot mn oksel te meten, maar mijn benen waren juist langer, dus moest vaak iets langer doen.... en dan kwam ik weer op het 'trucje' waarbij je je been moet laten hangen en onderkant van de beugels tot de enkels moet komen Lachen Maarja.. waarom heb je er een regel voor nodig? Je voelt toch zelf wat het prettigste zit? Zo niet.. dan probeer je een gaatje korter of langer...

inma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 11:21

Dory schreef:
Maarja.. waarom heb je er een regel voor nodig? Je voelt toch zelf wat het prettigste zit? Zo niet.. dan probeer je een gaatje korter of langer...

Het was ook meer de vraag in hoeverre je knie gebogen moet zijn. Of daar nog een regel of iets dergelijks voor is. Maar blijkbaar (bij mij ook) gaat dit dus altijd op gevoel.

ovelinha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 18:25

mij is sinds het eerste begin aangeleerd om hem net zolang te doen als je arm, dus inderdaat je vingers onder het rokje van de zadel, arm uitstrekken en de beugel dan echt zo dicht bij je oksel vastzetten (en niet langer) het heeft te maken met verbandshouding die je beenlengte heeft met je armlengte ..