bok-reactie op zweep

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MilesNF

Re: bok-reactie op zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 00:24

Een paard bokt niet voor niets, het kan protest zijn tegen de zweep, maar het kan ook protest zijn tegen het aanspringen in galop. Deze overgang vereist net wat extra inspaning en dat kan de haflinger als moeilijk of pijnlijk beschouwen. Hij geeft dit aan door te protesteren en vervolgens te bokken.
Zorg eerst dat je elke medische reden uitsluit (heeft hij geen last van zijn rug, past zadel goed etc). Verder overgang draf-galop oefenen aan de longe.
Pas als je dit uitgesloten hebt aan het bokken gaan werken. Welke methode je kiest, zorgt dat je consequent bent en uitgebreid beloont als het wel goed gaat.

Wolffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 11:59

Belonen is idd veel belangrijker dan straffen...
Iig succes met je beestje... laat weten hoe het gaat!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 21:23

Het zou zomaar eens kunnen helpen als je iemand zoekt die je les kan geven en je de juiste hulpen leert?? Een paard bokt ECHT niet om jou even dwars te zitten! Er is altijd een reden waarom hij dat doet! Dus al de geweldige adviesen van sla maar net zolang todat hij begrijpt dat hij niet moet bokken......ik word hier af en toe zo verschrikkelijk moe van!

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 12:47

Ik heb lang zo'n manegepony gereden, die ook bokte naar de zweep.
Pony was kerngezond, had nergens last van dus het was bij deze echt koppigheid.
Meestal negeerde ik het bokken gewoon en bleef ik goed drijven, ook onder de bok. Ja
Sommigen reden ook met spoortjes bij ons en daar reageerde ze dan beter op dan de hele tijd die tikken als ze niet normaal wilde doen..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 13:13

aerdenhout1 schreef:
Het zou zomaar eens kunnen helpen als je iemand zoekt die je les kan geven en je de juiste hulpen leert?? Een paard bokt ECHT niet om jou even dwars te zitten! Er is altijd een reden waarom hij dat doet! Dus al de geweldige adviesen van sla maar net zolang todat hij begrijpt dat hij niet moet bokken......ik word hier af en toe zo verschrikkelijk moe van!

Ik ben het met je eens dat een paard iet bokt om jou dwars te zitten.

Maar sinds die halflinger op onze manege weet ik wel dat er ook paarden zijn die echt niet willen werken, en niet om de ruiter te pesten, maar omdat dat beest chagarijnig en ontzettend LUI is.
Medisch mankeert dat beest niks, zadel pas perfect, maar altijd onder het werk uit willen komen.
Als je hem niet doorpakt sloft ie: Als ik er vandaag niet kom kom ik er morgen wel!

En zo gauw je hem aan het werk zet bokt ie!
Ben je ervaren genoeg om hem meteen aan te pakken ( dus hem voor te zijn) heb je hem ook zo weer aan het sjouwen en dan kan hij het ineens allemaal heel goed.
Maar heb je een manege ruiter die je moet vertellen dat ze been moet geven of een tikje moet geven gaat hij er tegen in.
Omdat je dan eigenlijk al te laat bent!

Maar dat beest is met ales sjagie. in het begin kon je hem niet eens borstelen/zadelen/ hoeven uit krabben... altijd dreigen!
Gaat nu wel een stuk beter gelukkig.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 16:54

En hoeveel uur per dag moet deze ontzettend luie en chagerijnige haflinger per dag met de meest verschrikkelijke beginners die lekker in zijn mond hangen en als hij niet loopt maar een mep met de zweep geven, lopen??? Geen enkel paard word zo geboren, ze worden zo gemaakt!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 17:22

aerdenhout1 schreef:
En hoeveel uur per dag moet deze ontzettend luie en chagerijnige haflinger per dag met de meest verschrikkelijke beginners die lekker in zijn mond hangen en als hij niet loopt maar een mep met de zweep geven, lopen??? Geen enkel paard word zo geboren, ze worden zo gemaakt!!

idd.
Vreselijk dat mensen nog steeds denken, dat paarden denken als mensen.
Een paard reageerd alleen!
Dus ooit heeft hij z'n eertse bok gegeven en dat werkte -> trukje geleerd
ooit chagerijnig gekeken en dat werkte ook in zijn voordeel.

In een ander topic beweerde mensen zelfs, dat schrikken een manier van het paard was om tegen te werken .
Met een goeie ruiter erop, is dat zó over hoor!

Blijft jammer dat er altijd een schuldige moet zijn en je mag niet naar jezelf wijzen, natuurlijk. Ach gut

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 17:31

Moedeloos, maar dan ook ECHT moedeloos word ik hier van!
Stumper van een dier. Die eindigd bij de slager omdat niemand meer op hem wil rijden omdat hij "onhandelbaar en lui" is.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 21:04

In mijn ogen is het idioot om net zo lang door te gaan met je zweep tot het bokken stopt. Je krijgt een eindeloze tik-bok-tik situatie. Mij lijkt het beter om uit te zoeken waar het aan ligt, haal er eens een deskundige bij om ernaar te kijken, hij zal toch niet zomaar bokken? Paardje desnoods leren galopperen op stem aan de longe en daarna als je erop zit.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 10:11

MysticTinker schreef:
Ik vind dat geen goede oplossing, blijven doormeppen.. Zo wordt hij alleen bang voor de zweep. Geen goed idee, elkaar opjutten. Net als twee kleine kinderen. De ene geeft de ander een mep, die geef de ene weer een mep terug, die mept de ander weer terug, zo lang totdat ze allebei zitten te blèren..

Probeer dit eens: Je geeft de hulp voor de galop, geen reactie? tik. Bok? Gebruik een woord waarvan hij weet dat hij fout zit. "NEE!" Terugnemen in draf, een half rondje draven, en opnieuw aanspringen. Eerst beenhulp, geen reactie? tik.
Als hij eindelijk zonder bok in de galop zit dan galoppeer je een half rondje, en dan ga je meteen uitstappen, gigantisch belonen en de wei op/stal in. Dat is de beste beloning voor een luie pony.
Belonen werkt echt zó veel beter dan straffen. Dan wordt galopperen ineens een stuk leuker!

Pony die ik rijd bokt ook bij elke tik maar dit werkt dan echt niet bij hem...
Als ik naar galop ga en hij geeft een bok geef ik hem een schop en vooruit moet 'ie. Bloos
In draf ofzo geef ik wel een tik na.

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 12:15

Simpel: gewoon het laatste word hebben!
Jij tikje hij bokt weer een tik net zo lang tot hij stopt

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 12:17

MysticTinker schreef:
Ik vind dat geen goede oplossing, blijven doormeppen.. Zo wordt hij alleen bang voor de zweep. Geen goed idee, elkaar opjutten. Net als twee kleine kinderen. De ene geeft de ander een mep, die geef de ene weer een mep terug, die mept de ander weer terug, zo lang totdat ze allebei zitten te blèren..

Probeer dit eens: Je geeft de hulp voor de galop, geen reactie? tik. Bok? Gebruik een woord waarvan hij weet dat hij fout zit. "NEE!" Terugnemen in draf, een half rondje draven, en opnieuw aanspringen. Eerst beenhulp, geen reactie? tik.
Als hij eindelijk zonder bok in de galop zit dan galoppeer je een half rondje, en dan ga je meteen uitstappen, gigantisch belonen en de wei op/stal in. Dat is de beste beloning voor een luie pony.
Belonen werkt echt zó veel beter dan straffen. Dan wordt galopperen ineens een stuk leuker!

helemaal mee eens Knipoog of een tikje op de hals Knipoog

BlueFence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 12:31

Ik ben zelf ook tegen enig vorm van geweld. Je kan het correctie noemen, discipline, ik blijf het niet waardig noemen.

Het rijden moet een samenspel zijn en moet je in groeien. Een paard wat bokt los ik anders op, maar er zijn vele manieren om het anders te doen, je moet ze alleen weten en ik kan alleen handelen uit situaties die voordoen en uitleggen wordt dan heel moeilijk.

Alleen te gooien op zijn eigenwijsheid is vaak niet correct. Een paard wat elke vorm van tegenhandelen uitoefend [bokt, rent of bang is] probeert dingen te vertellen die de ruiter verkeerd doet of juist anders moet aanpakken.

'vervelende paarden worden gemaakt, het zijn de kleine dingen die tot uitbarsting volgt'

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 12:33

Bergje schreef:
In mijn ogen is het idioot om net zo lang door te gaan met je zweep tot het bokken stopt. Je krijgt een eindeloze tik-bok-tik situatie. Mij lijkt het beter om uit te zoeken waar het aan ligt, haal er eens een deskundige bij om ernaar te kijken, hij zal toch niet zomaar bokken? Paardje desnoods leren galopperen op stem aan de longe en daarna als je erop zit.

Niet in alle gevallen allesinds.
Mijn merrie is echt een dominante "trut" die liefst zo vaak mogelijk onder haar werk uit kroop, en in het begin echt deftig tegenwerkte. Als mevrouw een beetje moe begon te worden, of in eerste instantie het al niet pikte dat ze moest werken, of niet het laatste woord kreeg, ging ze gewoon in het midden van de bak staan, stilstaan, niets meer doen. Op de moment dat ze daar dan stond was ze 100% doof voor teugel en beenhulpen, mocht je stampen en trekken.. gewoon geen reactie, terwijl ze ander vrij scherp aan het been staat. Zweep eraan dan maar. Op elke tik met de zweep sloeg ze terug. Vooruit gaan? Nee hoor, gewoon terugslaan deed ze. Ook soms als ik gewoon aan het draven was en ze idioot vervelend begon te doen, en gewoon de andere kant uitliep.. van de moment dat er een zweep aankwam sloeg ze achteruit.
Probleem is dat ik af en toe een schijterd ben, al een paar keer deftige rugpijn had gehad door haar acties, en er haar dus niet kon doorrijden, en ze gewoon NOG meer met mijn voeten begon te rammelen. Een vriend van mij, die ondertussen beroepsruiter is, is er dan eens opgekropen. Net dezelfde reactie op de zweep, maar hij heeft er haar wel doorgereden.. Ze heeft zeker 15minuten de rodeoknol uitgehangen (met de nodige toeschouwers die allemaal verbaast waren van het feit dat hij er bleef opzitten), en daarna is ze gewoon braaf gaan lopen.
Sindsdien heeft ze NOOIT meer naar de zweep geslagen, en kan ik mijn zweep eindelijk als hulpmiddel gebruiken.

Ik vraag mij af hoe jij het in zo een situatie zou opgelost hebben?

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 12:34

MysticTinker schreef:

Net wat ik dus ook denk, Geena reageert ook met een bok, als ik tik op haar kont. Als ik dan ga blijven tikken op haar kont, kan ik net zo lang door gaan tot ik er af lig. M.a.w. Het zal echt geen effect hebben op haar. Bij haar is het ook niet uit luiïgheid, maar eerder 'bang' voor de zweep. (of die indruk krijg ik althans)

Ik gebruik automatisch de zweep op haar kont niet. Gaat de zweep toevallig iets naar achter? : Bok. Idem bij het longeren, komt hij te dicht bij? Bok. Als je dan blijft tikken, kan er wel eens iets gebeuren die ik niet wil. Sigaar Ben het nu rustig aan aan het oplossen, gewoon de zweep wat naar achteren leggen, altijd iets meer, geeft ze geen reactie? Beloon ik haar. Doet ze dat wel, gaat de zweep wat terug naar voor, en bouw ik het terug op.

Daantjuh20 schreef:
Simpel: gewoon het laatste word hebben!
Jij tikje hij bokt weer een tik net zo lang tot hij stopt

Ik vraag me af als jij eigenlijk al met dit soort paarden gewerkt hebt? Wat ik hier dan kan op zeggen; Respect dwing je niet af, respect krijg je. En die krijg je niet door 'net zo lang te tikken tot hij stopt.' Ik kén genoeg paarden die 'jouw methode' alles behalve zouden appreciëren. En dan kan het wel eens minder aflopen.

Imo zijn er veel bokkers die vlug een antwoord geven, maar zelf geen ervaring hebben met zoiets. (of zo lijkt het althans) en als die commentaar dan nog eens helemaal niet kan kloppen, kunnen er echt gevaarlijke dingen gebeuren, voor de TS bv.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:59

aerdenhout1 schreef:

Nee, deze is niet zo geboren waarschijnlijk, maar zo kregen we hem van de vorige eigenaar.
En eigenlijk is het sindsdien al een heel stuk verbetert.
Qua hoeveel lopen? dat valt reuze mee, meer als 7 uur per week loopt ie niet.
Woensdag 2 uur, zaterdag 2 uur. vrijdag 1 uur, maandag 2 uur..
(en de lessen lopen niet achter elkaar door!)

En mond trekken komt niet van pas aangezien we bij beginners niet met bit rijden!

P.S. vind het wel erg dat bij elke manege meteen gedacht word dat paarden een gebruiksmiddel zijn.
Ik weet dat veel manege's zo werken, maar wij doen liever 10 of 20 jaar met een paard dan dat we paarden elke 3 jaar moeten vervangen omdat ze versleten zijn!
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 27-05-07 18:02, in het totaal 2 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:00

tantjeuh schreef:
Probleem is dat ik af en toe een schijterd ben, al een paar keer deftige rugpijn had gehad door haar acties, en er haar dus niet kon doorrijden, en ze gewoon NOG meer met mijn voeten begon te rammelen. Een vriend van mij, die ondertussen beroepsruiter is, is er dan eens opgekropen. Net dezelfde reactie op de zweep, maar hij heeft er haar wel doorgereden.. Ze heeft zeker 15minuten de rodeoknol uitgehangen (met de nodige toeschouwers die allemaal verbaast waren van het feit dat hij er bleef opzitten), en daarna is ze gewoon braaf gaan lopen.
Sindsdien heeft ze NOOIT meer naar de zweep geslagen, en kan ik mijn zweep eindelijk als hulpmiddel gebruiken.

Ik vraag mij af hoe jij het in zo een situatie zou opgelost hebben?

Dan heb je onwijs veel mazzel gehad dat dit paard bij jou ook is gaan accepteren, want de meeste paarden zijn zo slim om te weten bij wie "het" wel en niet kan.
In mijn ogen is die methode gewoon het paard breken. En nogmaals mazzel dat het heeft gewerkt, want wat als hij eraf was gevallen, dan had het paard nóg meer macht.

Als ik dit zo ff lees, dan denk ik dat de oorzaak ligt/lag in jouw onzekerheid en niet in de dominatie van het paard.
Oplossen?
Dat zou voor mij zijn, om respect te krijgen van het paard,zoals Soet al zei. Niet respect afdwingen.
Je moet leider worden, geen baas. Dat betekend dus samen werken en werken met beloning. (onspanning/stem/geduld/weinig vragen en dat langzaam opbouwen/grondwerk)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:02

daantjuhhh schreef:
Nee, deze is niet zo gemaakt waarschijnlijk, maar zo kregen we hem van de vorige eigenaar.

En mond trekken komt niet van pas aangezien we bij beginners niet met bit rijden!

Dan zal hij daar zó "gemaakt" zijn Rolleyes
Zeker als je zegt dat het nu beter gaat...... , lijkt mij dat vrij logisch.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:04

superwoman schreef:
daantjuhhh schreef:
Nee, deze is niet zo gemaakt waarschijnlijk, maar zo kregen we hem van de vorige eigenaar.

Dan zal hij daar zó "gemaakt" zijn Rolleyes
Zeker als je zegt dat het nu beter gaat...... , lijkt mij dat vrij logisch.

Ja.. hij zal op zijn vorige adres waarschijnlijk zo gemaakt zijn, maar daar kunnen wij niks aan veranderen!

Dan kan je wel een poppetje neerzetten die met z'n ogen rolt!
Maar ik snap niet zo goed waar dat op slaat!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:05

Deze is dus WEL zo gemaakt want hij was al zo toen jullie hem kregen van de VORIGE eigenaar! En misschien loopt hij dan in verhouding niet veel, maar ik denk dat hij met elke les wel de nodige meppen krijgt, omdat hij lui is. Of zit er naast????

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:07

Mijn paardje bokt ook naar de zweep! Maar niet om de zweep, maar omdat het hem kieteld. Hij is supergevoelig, hij wil hem gewoon niet voelen! Wordt ie helemaal kriegelig van! Lachen

Niet kietelen met de zweep werkt nog het beste Lachen Vork

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:10

aerdenhout1 schreef:
Deze is dus WEL zo gemaakt want hij was al zo toen jullie hem kregen van de VORIGE eigenaar! En misschien loopt hij dan in verhouding niet veel, maar ik denk dat hij met elke les wel de nodige meppen krijgt, omdat hij lui is. Of zit er naast????

Ja, maar zo is dat beestje.
Daar kan je nu niks meer aan veranderen.
Hij word echt niet in elkaar gemept.
En over het algemeen zitten er niet meer echte beginners op.
Omdat als je weet wanneer je precies been moet geven er niks aan de hand is (niet meer)
Maar als je er voor het eerst opzit kan je niet verwachten dat de ruiter dat meteen door heeft.
Dus zul jij als lesgever aan moeten geven, van hup NU been.
Maar op het moment dat ik als lesgever dat aangeef had de ruiter het eigenlijk al moeten doen.
Als ik het aangeef moet de ruiter nog reageren en daadwerkelijk een been geven en dan ben je dus te laat!
Als je er vanaf het begin dat je er op zit haar meteen goed en lekker aan het werk zet heb je een super dressuurpaardje.
Maar je kan op een manege niet verwachten dat iedereen dat meteen door heeft.
Daarom hebben ze les. en ja dan geeft ie wel eens wat protest en ja dan krijgt ie weleens een tikje!
Maar als je dat niet doet heb je uit eindelijk alleen maar meer werk en meer verzet.
Als je dat luie gedrag van haar meteen aanpakt heb je de rest van het uur een goed mee werkwillig paard!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:16

IK GEEF HET HIERBIJ OP!!!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:30

aerdenhout1 schreef:

Ik zou jou eigenlijk best graag willen uitnodigen om te kijken dat wij echt wel diervriendelijk zijn.
De paarden staan er allemaal super bij en er word niet onnodig aan getrekt en mee gezeult.
De haflinger is gewoon verpest door zijn vorige eigenaar.
En dat heeft conseqentie's
Je hoeft m echt niet te slaan slaan.. ik denk echt dat jij mij verkeerd begrijpt.
Als ik erop stap heb ik echt GEEN zweep nodig.
Maar de beste ruiter die er op stapt heeft de 1ste keer een zweep nodig, omdat ze je uit probeert.
Als ze weet dat dat niet lukt.. (en dat hoef je echt NIET er in te slaan) dan is het goed en klaar en over.
Het is een heel slim dier geworden in hoe kom ik eronder uit!
Hij is echt SUPER SLIM! en hij weet precies wat hij kan maken en hoever hij bij wie kan gaan!
Daarom komen er ook geen beginner beginners meer op!
Dat heeft geen nut, is voor dat beest niet leuk en voor de ruiter niet.

Maar het is en blijft een paard wat te lang verwend is geweest, dat is eeuwige zonde!
Hij zal bij elke nieuweling het even proberen.
Als jij kan rijden voel je het aan en dan is een zweep niet eens nodig.

Maar aardenhoud: ik sta open voor alles.
Dus als je tips hebt geef die dan en ga niet alleen maar kritiek geven, want aan kritiek word niemand slimmer!

Kom maar op met je tips!
Ik sta overal open voor mits het dier vriendelijk gaat!
Aan ik geef het op, heb ik niks en dat dier ook niet.
Aan dat is fout heb ik ook niks!
Je weet niet eens hoe het er echt aan toe gaat anders had je het nooit fout gevonden.
Dat beest heeft dankzij de manege nog een kans gekregen!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:52

aerdenhout1 schreef:

ik ook! Frusty