Bang voor de zweep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deau

Re: Bang voor de zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 11:14

Ik zou lekker zonder zweep gaan rijden.

Mijn paard vind het helemaal niks om te longeren met zweep. Doe het dus gewoon lekker zonder. Ze is daardoor veel beter op mijn houding gaan letten. Zonder zweep kan je op perfect communiceren!

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 16:57

probeer hem rustig te aain met d zweep zodat het paard ziet dat de zweep niet alleen pijn doet Lachen..
en anders kan je de zweep laten zien als het paard ongehoorzaam is..

als je opjaagt met zweep stop daar gelijk mee.. daar rijgt het paard ee nare ervaring door.

snippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 23:01

mijn paard is mishandelt geweest
zelf met longeren raakt ze ontzettend gestrest ik heb met behulp van een echte kenner een join up gedaan zodat ze meer mij vertrouwde ik kan haar nu wel longeren met zweep maar niet laten klapperen of wat dan ook
ik gebruik de zweep dan ook alleen maar als verleng stuk van mijn hand ermee rijden doe ik al helemaal niet omdat ik weet dat ze er gewoon ontzettend slechte ervaringen mee heeft evenals met kinderen en mannen maarja ik heb hem ok niet nodig onder het rijden ik doe gewoon spoortjes om daar kijkt ze niet van op of aan.

veel succes en probeer alles rustig aan te doen join up en T-thouche werken heel goed bij deze problemen vraag er wel een expert bij van een join up kan je namenlijk ook fout doen

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 23:03

ik sluit me helemaal aan bij wat Alicia2u ervan zegt!!! Pling

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 13:58

runningkawa schreef:
Kawa vond de zweep op de grond niet eng, maar met rijden was hij meteen over de rooie
Hij is er nooit mee mishandeld.
Na een poos proberen ben ik er gewoon mee opgehouden Lachen

Hier hetzelfde, mijn merrie wordt vreselijk nerveus als ik een zweepje pak tijdens het rijden. Het is dan een brok spanning (staat binnen no-time ook helemaal onder het zweet) en ze wordt pas rustig als ik de zweep weg leg. (en zelfs dan heeft ze tijd nodig om tot bedaren te komen)

Gewoon zo op de grond is er niets aan de hand maar onder het zadel.... Ik heb het net als RK vaak geprobeerd maar het werd er allemaal niet beter op. Merrie totaal over de zeik en haast niet meer ontspannen te krijgen, waarom dan blijven proberen? Ik rij dus gewoon nooit meer met zweep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 14:01

precies mijn verhaal Ja
gewoon zeik en zeik nat van de stres na 5 min alleen maar de zweep bij hebben.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 14:05

Ik kan geeneens opstappen met zweep kwam ik aldoende achter, laat staat met zweep rijden, traver ging goed, deed ie ineens de hele tijd, beetje jammer dat er iets anders niet meer ging.

Ook op de grond is hij nog wat gespannen met de zweep als je over zijn lichaam gaat. Ben druk aan het oefen, stapje voor stapje gaat het beter. Maar we zijn er nog lang niet op de grond, laat staan in het zadel.

Als dat ons ooit gaat lukken. Lachen

Alleen grote nadeel : op wedstrijd tussen alle andere dressuurruiters die wel met dressuurzweep rijden. Bij het passeren kom je er al snel in de buurt, zwepen steken immers iets uit, en dat gaat dus ook niet met meneer, is ook eng.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 15:42

Paarden zijn inderdaad nooit bang van de zweep :p

Gooi een zweep in de wei en zelfs het bangste paard zal er na enige tijd mee gaan spelen. Het zijn echt de mensen die de zweep eng maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 15:43

ja duh...

maar als ze bang zijn van de zweep in de hand Tong uitsteken wil het niet meteen zeggen dat ze mishandel zijn Lachen

JohnnyFries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 22:35

rustig opbouwen idd. mijn paard is echt panisch voor de zweep (komt ie denk ik ook nooit vanaf, heb heel veel geprobeerd, maar hij blijft er gewoon elke keer weer vandoor gaan..) dus ik heb de hoop opgegeven, maar gewoon heel voorzichtig te werk gaan en belonen als hij er goed op reageerd.

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 08:34

Haha, misschien klopt dat wel maarja Tumba komt bij een handelaar
vandaan en had allemaal strepen in haar vacht, die man zegt dat het
komt omdat ze in het prikkeldraad is gaan rollen maar dat kan dus echt
niet want had geen wonden. Het waren recht zwarte strepen op een bruine
huid. Soms vind ik ze zelfs nog!

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 08:38

Alicia2u schreef:
Paarden zijn inderdaad nooit bang van de zweep :p

Gooi een zweep in de wei en zelfs het bangste paard zal er na enige tijd mee gaan spelen. Het zijn echt de mensen die de zweep eng maken.

Haha mijn pony speelt niet met zulke dingen, alleen met mensen Haha! (Goed opgevoed he)
Maar het gaat nu erg goed. Met VD (buigen) tik ik haar buik aan als signaal voor het buigen
maar dar kijkt ze niet eens meer naar! en met rijden.... tsjah dat zien we dan wel weer Lachen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 08:21

Oud topic, slotje.