Wat te doen als paard op hol slaat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Verona

Re: Wat te doen als paard op hol slaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 20:36

poes schreef:
Ogen dicht en bidden Haha!

Wat jij zegt denk ik eerder dat het gewoon even wegrennen was. Idd: zelf eerst concentreren op je zit, ga niet hangen of staan of voorover vallen, zeg duidelijk tegen jezelf diep en rustig zitten, handen laag (!!!), niet trekken, meekijken met je paard en proberen te sturen. Op een volte zetten, blijf zelf heel recht zitten, je hoeft niet bang te zijn om je binnenbeen er zelfs aan te leggen in die wending, je moet je paard weer aan je been zetten. En dan zo rustig ophoudingen maken.

Ikzelf neem nog regelmatig zitles aan de longe en oefen vaak het halthouden vanuit galop op mijn zit, prima manier om vertrouwen te krijgen en te leren waar de rem zit.

Oja en als een paard buiten echt aan de kletter gaat (hoop dat je dat nooit heft mee te maken) dan mag je alles doen wat voor je eigen veiligheid nodig is Knipoog

hier sluit ik mij bij aan

Shema

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 17:00

ik verzorg tijdens 't weekend onder andere 'n haf-merrie en die kan wel degelijk eens "faken" omdat ze geen zin heeft om te werken: ze kan doen alsof ze schrikt (tijdens het draven hoofd omhoog en zelfde moment opzij springen, net als wanneer ze echt shcrikt) of zelfs doen alsof ze mankt...
tot je ze even los laat lopen met de kudde, dan is het duidelijk of het nu echt pijn is of niet Haha!

maar 't is idd aangeleerd gedrag, en als dat gedrag op een bepaald moment zijn uitwerking mist, is't vaak na nog eens proberen gedaan

ik sluit me aan bij de stelling dat paarden nooit vanuit zichzelf zich slecht gaan gedragen, maar ook dat ze wel degelijk spelletjes kunnen spelen om niet te hoeven werken

on topic: de kleiner wordende voltes zijn idd de beste manier, goed naar achter zitten is heel belangrijk en tja, eigenlijk is hier alles al gezegd Lachen

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 18:20

Nagelbijten / Gniffelen
Weet niet, het rennen vind ik meestal niet heel erg.
Het weten dat je pony daarna in één seconde weer stilstaat daarentegen... Vork

Dus mijn advies, tijdens het rennen achterover, maar NIET vergeten (vooral niet bij sommige pony's Schijnheilig) ook tijdens het stoppen goed achterover zitten!! Knipoog

Verder stuur ik ook altijd, als dat mogelijk is.. Dit maakt dat je weet waar je paard heengaat en zo kom je minder voor schijnbewegingen als verassing te staan.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 18:29

Jep, ik ga niet alles meer herhalen wat hierboven staat Tong uitsteken
Maar vaak gaat een ''wegrenmoment'' zo snel, dat je niet eens zo snel kan handelen Tong uitsteken Helemaal als je nog niet zo lang rijd. (Is niks mis mee hoor Knipoog )

Maar gaandeweg je langer rijd, en verschillende pony's en paarden rijd, word je steeds handiger Knipoog En vraag natuurlijk aan je instructrice/instructeur wat te doen bij bepaalde dingen Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 18:47

Het is vooral belangrijk om na te blijven denken. (en daardoor dus te blijven zitten)

Ik vind hoge hindernissen eng, maar als stimulans zeg ik mezelf dat het leuk is. Het is leuk en een uitdaging.

Dus denk niet "oh, nu weet ik het niet meer", maar denk "gaaf, we gaan hard en ik ga 'm weer onder controle krijgen"

Denk niet te ver vooruit, maar in-het-moment. Dus niet "oh, ik ga recht op die bakrand af" maar wat kan ik doen/gebruiken om het paard af te remmen."

De andere tips zijn gegeven. (naar achter zitten voor je gevoel is dan in werkelijkheid meestal rechtop en niet aan de teugels trekken maar snelle "rukjes" geven. Nu is "rukjes" niet het goede woord, maar weet het ff niet beter te omschrijven. Op de volte zetten of juist tegen de bankrand sturen wanneer je op de hoefslag zit, is ook een goede methode om weer controle te krijgen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 23:04

"rukjes": ophoudingen.

En vanavond weer geleerd: zo snel mogelijk terug naar de oefening waar je mee bezig was, of de plek waar je reed toen hij wegsprong (stond vanavond met een buitenrit ineens midden op de provinciale weg Nagelbijten / Gniffelen ... gelukkig ook weer heel snel daarna in de berm, maar toch...)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 08:52

mijn ophoudimg zullen wat harder zijn, als een paard er vandoor gaat Knipoog
dus dat zag ik ook niet als "geschikt" woord.
Maar iig bedankt Vork

Het belangrijkste is iig dat je na de spanning op de teugel, weer direct ontspanning geeft, zodat het paard niet de neiging krijgt op terug te trekken en zelfs jouw energie te kunnen gebruiken.

RiderLiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 18:58

Lucieluffer schreef:
Lynn_Nikita schreef:
jezelf zwaar maken, rustig tegen het paard praten en proberen om op een volte te sturen en deze kleiner te maken
vooral niet schereeuwen of trekken, raken ze alleen maar meer van in paniek

Helemaal mee eens!

Inderdaad, maar ik kan me voorstellen dat je even niet meteen heel rustig reageert als je nog niet zo lang rijdt omdat je schrikt.
Toch maar proberen en goede "uitleg" vragen aan je begleider.

Wolffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 21:38

Nou, alle antwoorden zijn zo'n beetje gegeven, 'k wilde alleen nog zeggen dat'k het echt top vind dat je 'nu nog' begint met paardrijden. Het is geen leeftijdszaak, maar aangezien veel mensen toch al vroeg zijn begonnen, vind ik het des te beter dat je gewoon lekker gaat rijden! Haha!

Enne.. welkom op Bokt Lachen

tientess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 15:57

been geven kan ook helpen, dan rent ie omdat jij het wil, dan heb je hem zo trug.

tenzij hij schrikt, dan zal dat niet zo goed helpen, bedenk wel; sommige paarden doen net alsof ze schrikken

Paarden doen helemaal niet "alsof". Paarden zijn geen mensen hoor..

meestal doen paarden niet alsof ze schrikken,maar ze zijn wel erg slim.de mijn heb ik nog niet lang en die kan ook best vaak schrikken.nou weet ik dat ze er ook wel misbruik van maakt. Ze is bij de vorige eigenaren vaak op stal gezegt als ze dat deed. En soms doen ze dat om ergen sonderuit te komen.Dus dan schrikken ze niet,maar willen niet meer of weet ik veel. het zijn indd geen mensen,maar wel erg slim.