losgooien voor het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Re: losgooien voor het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:08

Ik heb het ook een tijdje gedaan: eerst het paard even losgooien voor het rijden, maar dan zonder zadel/hoofdstel. We reden hier in een tent in plaats van een gewone binnenbak (binnenbak was overleden/ingestort, tent was noodoplossing). En mijn paard had nogal eens last van spanningen in de tent. Dan wapperde hier wat, dan daar. Dus dan maar even losrennen. Als dat over was, deed ik zadel erop, hoofdstel in en dan gewoon rijden. Soms was ze zelfs tijdens het rijden erg lastig, dan liet ik haar nog maar even rennen. Dan had ze haar beweging gehad. Na een tijdje was het wel over hoor, dat gedoe in die tent. Toen ze gewend was. liep ze redelijk normaal. Nu hebben we weer een binnenbak en nu zadel ik en rij gewoon weg. En ik heb geen jong paard, maar een dame van bijna 17. Ze heeft er nooit misbruik van gemaakt (denk ik).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:13

Als mijn paard van stal komt gooi ik hem ook altijd even los. Is hij zelf ook veel rustiger en soepeler. Nooit met zadel of longeersingel, heeft ook weinig zin hij stapt hoogstens een rondje maar thats it, en daar ben ik blij om.

Met zadel op vind ik niet fijn, wat als hij even gaat rollen inderdaad.

rozemissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:37

Mijn paard is ook een beetje een hittepetit en haar laat ik ook van te voren even rennen, om er energire kwijt te raken.

ik doe alleen geen zadel op voor beschadeging of da ze gaat rollen

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 14:30

de reden waarom wij jonge paarden JUIST WEL met zadel losgooien is dat ze de eerstedruk van het zadel kwijt zijn. Dat krijg je niet voor elkaar door los te gooien zonder zadel.

Het is zeker niet erg als een jong paard spatjes heeft en even tekeer gaat. Maar dan liever eerst even zonder ruiter...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 16:05

wereldhummel schreef:
Losgooien kan idd geen kwaad,
doe ik ook weleens, maar niet met me zadel en hoofdstel
Denk aan: rollen, ergens achter blijven haken, gek doen en langs de muur lopen,

Rollen kan niet als jij er bij bent, neem ik aan (althans ik sta met de longeerzweep in het midden Duivel ), en als hij ergens achter kan blijven haken dan vind ik het ook te gevaarlijk om daar te rijden. Hij zal eens blijven haken terwijl ik erop zit, dan heb ik pas echt een probleem. Bloos! Aan de longe of loslopend omdat je er een keer afgestuiterd bent heb je trouwens datzelfde probleem dan toch?
Ik zie geen probleem in het losgooien met zadel. Lachen

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 10:46

Precies Uriëlle,
helemaal mee eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 10:50

ik snap niet wat de moeite is om het zadel der even op te gooien na het losgooien Lachen
Dit zou mijn persoonlijke keus niet zijn iig...

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 13:20

Ik heb dus iets verder naar boven al uitgelegd waarom wij juist met zadel losgooien. Even naar boven scrollen en lezen.

Het gaat niet om de moeite van voor of na het losgooien het zadel er op leggen...

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 17:44

vandaag heb ik het dus op een nog iets andere manier gedaan. Ze was echt heel erg druk (het was vlak voordat het ging onweren) ik heb haar zonder halster etc. losgegooid en een paar rondjes laten rennen toen de beenbeschermers om en weer even laten lopen en ze ging zich ook echt als een idioot gedragen rennen en bokken. Later heb ik opgezadeld en haar weer even laten rennen nou wou ze ook niet meer rennen en kwam ze bij me staan. Ze wou echt gaan werken en de energie was eruit. Tijdens het rijden was ze wel vervelend maar dat is waarschijnlijk omdat het zo vervelend weer was. Ik heb wel lekker doorgewerkt en vervolgens haar afgezadeld en nog weer losgegooid.
Madam vond het alsnog nodig om na het werken idioot te doen voordat ze leud kreunend ging liggen rollen en even blijven liggen.
Ik ben 10 meter voor haar op de grond gaan zitten en ze stond op en kwam meteen naar me toe draven. Vanaf de grond halstertje omgedaan en mezelf omhoog gehesen.

caroliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:53

Ik zou mn paard niet losgooien met zadel op, maar eerder zonder zadel, omdat ze dan toch makkelijker even gek kan doen...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 20:15

Menino schreef:
ik snap niet wat de moeite is om het zadel der even op te gooien na het losgooien Lachen
Dit zou mijn persoonlijke keus niet zijn iig...

Mijn paard houdt zich beter als ik er na het losgooien gelijk opstap.
Als ik in de tussentijd ga zadelen is de pauze te lang en wordt hij opnieuw druk (misschien omdat hij afkoelt oid?)
Het beste kan ik ook niet al te veel stappen maar erop en gelijk drafwerk.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 20:42

Pollewoppy schreef:
de reden waarom wij jonge paarden JUIST WEL met zadel losgooien is dat ze de eerstedruk van het zadel kwijt zijn. Dat krijg je niet voor elkaar door los te gooien zonder zadel.

Het is zeker niet erg als een jong paard spatjes heeft en even tekeer gaat. Maar dan liever eerst even zonder ruiter...

Zo denk ik er ook over. Knipoog
En verder ben ik het met Urielle helemaal mee eens. Lachen

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:28

volgens mij ga jij op een hele goede en ontspannen manier met je paard om. Als deze manier voor jullie goed werkt moet je dit vooral blijven doen!

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:37

Ik ben het eens met bromfiets. Niks mis mee dat losgooien en rollen zal hij ook niet gaan doen, je staat er tenslotte bij. Succes met de training

Uzansa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 07:55

eerst gooide ik me paard ook los voor dat ik ging rijden omdat ze zoveel energie heeft! dan ook 1 uur lang of langer..! en toen ik der op sprong had ze nog veelste veel energie! maar nou spring ik er meteen op en ze is echt kei rustig dus ik logeer haar echt niet meer Tong uitsteken

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 08:26

Denk dat het goed is om te bedenken waarom je nu je paard eerst wil losgooien? Heeft het wel echt nut in je training of is het compensatie van veel op stal staan bijvoorbeeld?

Losgooien zie ik ook eigenlijk het nut niet zo van in, een paard heeft (ga ik vanuit) dagelijks weidegang en ruimte genoeg om energie kwijt te raken en rare sprongen te maken als die dat wil. Waarom zou die dat dan persé in dat uurtje per dag dat ik graag bezig wil, die energie kwijt moeten. Een paard moet het natuurlijk wel eerst bijgebracht worden, daarom kan ik me voorstellen dat het bij jongere/ onervaren paarden wel in de training past. Even spanning weg laten vloeien alvorens het opstappen is beter dan bij voorbaat al een gespannen paard opstappen. Maar uiteindelijk is het niet de bedoeling om altijd eerst je paard stoom af te laten blazen voordat je opstapt, mocht je een keer ergens anders zijn en geen ruimte hebben zou dat wel een uitdaging zijn Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 10:38

Daar heb je gelijk in Bienotje, het moet niet altijd n o d i g zijn.

Maar ik vind zo 1 a 2 keer in de week zelf wel fijn en Wrangler vindt het heerlijk geloof ik, nek erop, staart erop, oren naar voren en al knorrend voluit over de allweatherbodem van de 20x60 bak galopperen, hij geniet er echt van! Op de wei doet hij eigenlijk niks, nauwelijks grazen, vrijwel nooit rennen en springen, maar vooral lang uitgestrekt gaan liggen slapen Clown

GeeskeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:58

Ik longeer ook altijd even aan een losse lijn voor het rijden, dan is de spanning eruit en is ze een stuk minder sterk. Ze wil namelijk altijd rennen, nou dan liever zonder mij.

Is helemaal niks mee.. paarden vinden het wel leuk en daardoor vinden ze het dus ook niet erg om te gaan rijden.

hubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 22:03

Als het echt nodig is omdat je paard druk is dan zou ik het zonder zadel en hoofdstel doen. Op die manier kan hij het vast nog wel uitlekaar houden. Maar hij heeft misschien wel door dat je hem elke keer voor het rijden dus loslaat. Maarik weet verder niet of dat erg is

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 22:25

Het moet lijkt me niet standaard worden, dat je je paard los MOET gooien, omdat 'ie anders te druk is.
Stel je bent eens op ander terrein, waar geen mogelijkheid is om hem los te gooien, wat dan?
Verder met zadel los, tsja, als dat goed gaat, waarom ook niet? Haha! Zolang je maar wel, als je er zonder losgooien op wil, dat ook normaal lukt, zonder dat er rare dingen gaan gebeuren! Whoosh!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 11:06

Jorien89 ik ben het mer je eens dat het niet standaard moet worden. Daarom doen wij het over het algemeen alleen bij de jonge paarden die net onder het zadel zijn. Zo zijn ze de eerste druk even kwijt. Als ze wat langer onder het zadel zijn is het vaak niet nodig meer.

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 19:36

eey !
ik heb ooit een paard ingereden die ik ook altijd los gooide voor het rijden ,maar ik zou het zelf wel zonder zadel doen! kan gevaarlijk zijn als ze gaat rollen of wat dan ook!
x sharona

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 12:35

Henrieke schreef:
gett schreef:
Liever het zadel dan het paard toch Knipoog

ja maar je gaat de ongelukken toch niet opzoeken? Het paard raakt dan ook vast wel in paniek en die kán er ook een trauma van krijgen (misschien wat vergezocht, maar alles kan Vork).

tjah daar geef ik je gelijk in Knipoog

Mitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 12:36

Natuurlijk kan dat, daar verpest je, je paard helemaal niet mee. De energie gaat juist uit je paard. Gewoon doen hoor!

xKus! Pling

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 12:44

je kunt makkelijk je paard even losgooien. Maar inderdaad, zonder zadel zou ik persoonlijk verstandiger vinden. Heb even de foto's in je profiel bekeken. Als ik jou was, zou ik zelf de beugels opsteken, en er een dekensingel omheen doen, loshangende beugels klappert iedere keer tegen haar buik aan. Lijkt me niet prettig!
offtopic: leuk paardje trouwens!