buitenrit, paard(op ijzers) wil niet meer over spoor.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: buitenrit, paard(op ijzers) wil niet meer over spoor.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 13:45

ze wil er niet eens meer bij in de buurt komen...
we gaan na de examens enzo weer een keer met zn 2e buitenrijden (eigenarese en ik) en dan kijken wat we eraan kunnen doen

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:47

Dat van die stroom klopt inderdaad, ik nam een keer mijn paard aan de hand mee en toen kreeg behalve het paard ik ook een schok dus geloof het wel degelijk, wel lastig als er geen andere route is

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 13:55

heb nu een route die langs een drukke weg gaat *geen problemen mee* dan blijf ik binnen de 2 uur rijden en voor de spoorlijn, binnenkort maar eens uitzoeken!

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:54

bromfiets schreef:
je zou kunnen kijken of je je paard kan aarden... bijvoorbeeld met rubberen hoefschoenen over het spoor heen. Dan geleidt ze niet en krijgt ze geen schok.
Het is alleen wel een "beetje" omslachtig, ik weet het....

Dit is wel een goed idee maar dan moet je je paard nog wel zover krijgen om over het spoor te lopen met die schoenen

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 16:31

Dniesjj117 schreef:
vervelend dat dat kan gebeuren... Maar voelt de ruiter zelf de schok dna niet?

Je voelt de schok zelf niet omdat het zadel ertussen zit. Aangezien leer de stroom niet geleid heb je er dus zelf geen last van maar voor je paard is het zeer hinderlijk, en een nare ervaring die ze alleen met veel vertrouwen kunnen overwinnen

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 20:01

Carry schreef:
bromfiets schreef:
je zou kunnen kijken of je je paard kan aarden... bijvoorbeeld met rubberen hoefschoenen over het spoor heen. Dan geleidt ze niet en krijgt ze geen schok.
Het is alleen wel een "beetje" omslachtig, ik weet het....

Dit is wel een goed idee maar dan moet je je paard nog wel zover krijgen om over het spoor te lopen met die schoenen

ze heeft me er vandeweek afgegooit.. heb er een hersenschudding aan overghouden.
ik ga t niet meer proberen deze maanden. gisterne nog met veel lef naar buiten gegaan klein rondje wat wel ging.

het begint nu te lijken op een stuk machtstrijd. en die ga ik niet voortzetten bij treinen en auto's.
Het spoor zal ze wel nare ervaring bij hebben, maar t wordt me momenteel te link.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 20:11

als leer inderdaad niet geleidt dan zou je leren plaatjes in de vorm van het ijzer er tussen kunnen laten slaan Knipoog.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 20:12

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 07:36

Ik had op een gegeven moment een pony en een paard. De pony was panisch voor het spoor, met en zonder ijzer! Die ging er ook echt niet meer overheen en ik kon dik 45 minuten om rijden. Mijn paard zag het als een soort balkjes en zorgde er gewoon voor dat hij zijn hoeven nooit op de rails zette.

Het komt dus echt wel voor, en mijn merrie is ook meerdere malen met 4 benen de lucht in gesprongen omdat ze een schok kreeg, terwijl ze altijd braaf was en geen stap verkeerd zette.

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 20:38

ey
ja ik heb ook wel is gehoord dat er stroom op rails kan staan of dat je paard iig een schrok ervan kan krijgen
groetjes sharona

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 20:45

Citaat:
Je voelt de schok zelf niet omdat het zadel ertussen zit. Aangezien leer de stroom niet geleid heb je er dus zelf geen last van maar voor je paard is het zeer hinderlijk, en een nare ervaring die ze alleen met veel vertrouwen kunnen overwinnen

Je voelt de schok niet omdat volgens mij niet eens door je heen gaat. Stroom neemt de kortste route naar de grond. Leer zelf geleid niet echt volgens mij (hoewel wij wel gaat ook door onze huid heen immers) Maar denk eens aan je benen, die kunnen tegen je paard komen, of je hand tegen zijn manen ect. Volgens mij zat het zo. Maar zelfs al gaat het wel door je heen, je krijgt pas een schok als de stroom naar de aarde gaat. Aangezien jezelf niet op de grond staat, gaat de stroom naar de aarde via het paard en pas opdat moment krijgt hij een schok.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:11

ik heb dit ook al meerdere keren meegemaakt maar mijn paarden geven er niet zo om. Toch één van hen loopt precies op eieren als hij er overheen moet en kijkt zijn ogen uit, maar gaat erover.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:35

Rubber geleidt toch ook? Als je probeert om een soort rubber stukje in haar staart te hangen, wat net als bij een auto op de grond komt en blijft? Ik weet niet hoor, kan totaal iets anders zijn...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 11:36

ik ga geen troep achter haar aan hangen.
Ook kan ik niets in de zijers proppen,
en voor NU heetf dat geen nut.

Ze komt niet eens meer in de buurt, dit zal opnieuw vertrouwen worden...

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:49

Ik spreek uit ervaring. Je moet er beslist geen machtsstrijd van maken, dan kom je niet verder. Je paard is doodsbenauwd na wat ie heeft meegemaakt. Ik heb nog steeds dat ze over 1 overgang wel durft zonder dat ik hoef af te stappen, bij de overgang waar ze ooit een schok heeft gehad, terwijl ze niet eens beslagen is, alleen wanneer ik haar ernaast begeleid.

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:16

Ik heb ook een paard wat niet meer over het spoor wil omdat hij een aantal keer een schok heeft gehad. Ik ben nu zelfs zo ver dat hij zijn ijzers niet meer onder heeft en nu probeer ik het met een longeerlijn. Volgens mij is de enige manier veel oefenen en geduld hebben....Misschien dat clicker training ook kan helpen? Gewoon stapje voor stapje?

CARLIJN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:44

haha mijn hond wil zelfs niet meer over het spoor door de stroom die er op staat Clown

lucille

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:17

ik dacht dat alleen beslagen paarden een schok zouden kunnen krijgen. Maar dat is dus niet zo.
Mijn paard ( en ik dus ook) kregen een flinke schok van het spoor. Terwijl hij dus geen ijzers heeft !

Sindsdien gaat hij heeeeel voorzichtig over de rails. Maar hij gaat wel , gelukkig. Ik kan me voorstellen dat je paard er een trauma aan overhoud.

Ik heb gehoord dat als er net een trein langs is gekomen je pas over het spoor moet gaan als er een auto of fiets overheengegaan is. Die haalt dan de reststroom weg.
Dus nu wacht ik soms even.
We hebben geen schokken meer gehad, maar dat komt misschien ook omdat mijn paard nu over de rails heen stapt als over balkjes. Haha!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 11:26

dan kan ik lang wachten op een auto of fiets
longeerlijk of clicker begin ik niet aan.
dit is een erg drukke (treinen) overweg
en ik vind het te link om daar een paar minuten te staan.

ik doe nu eerst wel andere dingen dan over t spoor rijden Lachen

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:21

Volgensmij is het echt geen stroom ofzo hoor. Door de ijzers heen kunnen ze trillingen van treinen enzo heel goed voelen en dat is geen fijn gevoel..

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 19:09

van de week had ik het ook met mijn paard. op de heenweg sprong het eerste paard al met 4 benen de lucht in en hadden wij zoiets van huh?? op de terugweg stapten beide paarden kennelijk op de rails en vlogen ze allebei de lucht in. heel vaag. denk idd dat ze door hun ijzers een schok krijgen. thuis hoorde ik nog een omweg waarbij je over een viaductje gaat ipv over het spoor naar dat meertje, dus dat zullen we de volgende keer maar doen. vind het niet eerlijk tegenover mijn paard hem steeds een schok te laten krijgen als ik ook kan omrijden en daarmee een spoorovergang kan omzeilen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 19:12

Zelf zonder ijzers kan een paard nog een schok krijgen, dit hebben we al meerdere malen meegemaakt. (helaas moeten we vrijwel altijd over een spoor heen)
Maar paarden hier hebben geen angst voor die rails.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 21:11

ik moét over t spoor heen wil ik waardanook heen..
tis hier zowat omringt door spoor..

we zullen toch een oplossing moeten vinden, maar dat komt wel, heeftgeen haast nu.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 18:17

Ik kom elke dag over het spoor en heb nergens problemen mee. Maar goed het spoor waar ik over ga is dan ook van de stoomtrein, misschien dat ze daarom geen schok krijgt? Ze heeft trouwens wel ijzers.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 18:18

hmm.. ik weet niet of dat verschil maakt.