Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Cassidy schreef:Slaan met de zweep is iig niet de goede manier om een paard voorwaarts te houden. Ga rijden in een rondpen of een goed afgezetten longeerkraal, bind een plastic zakje dat je opblaast aan het uiteinde van een langere zweep en probeer door de vluchtreactie op dat plastic zakje dat je achter het paard houdt of laat wapperen het dier voorwaarts te krijgen en te houden.

pittig_ding schreef:snuffelhues schreef:Wat gebeurt er als je teugeldruk opzij zet? Loopt het paard dan wel een rondje? Geef dan eerst benen, en dan zijwaartse druk. Stop met benen geven zodra het paard in beweging komt, ook al is dat dan in een rondje. Het paard moet leren dat hij de beendruk kan "oplossen" door voorwaarts te gaan.
Een hele fijne tussen stap is longeren met dubbele lange lijnen, zodat je van daaruit naar de men-positie kunt gaan, en het paard dus al leert "alleen" te lopen, zonder dat jij de weg wijst of naast hem loopt.
Succes!
Teugeldruk is hij dus nog erg fel op tegen. OP het been reageerd hij dus ook nog niet. Hij loopt alleen als iemand hem bij zn teugel pak en mee loopt.
Lange lijn, dat is nog een oplossing inderdaad!! Nog niet geprobeerd!
Oude boertjes zeiden leg er eens prikkeldraad neer
( niet gedaan hoor) Of knal er vuurwerk achteraf
echt niet. Dus ben ik eerst met haar gaan mennen en later er weer op. Vriendin liep eerst mee en geleidelijk aan van haar weggestuurd met mijn binnenbeen en handen
een ja hoor na 3 weken reed ze op haar eigen benen door de bak
Je moet ook niet te snel willen, een goede opleiding voor het paard is het halve werk. veel geduld, je hoefd niet binnen 2 jaar in de Z te zitten toch???????
vind ik ook niet hahaha
Laat hem even staan en kijken, de kans is groot dat ze na een tijdje uit zichzelf een stapje verzetten. verder gewoon veel belonen, en begeleiden. Werk ook weer wat meer aan de longe, zet alle knopjes erop zonder ruiter eerst. Zo worden ze lekker sterk en krijgen ze vertrouwen.

Blackbinky schreef:Ik ben in november voor het eerst op mijn paardje gaan zitten. Ik had precies hetzelfde probleem, stilstaan en wat je ook deed geen stap.
Op een gegeven moment was er iemand in de bak aan het rijden met een super braaf paardje wat wel vaker gebruikt werd als begeleidingspaard voor jonge paarden. Zij heeft me me aan een lijn (met paniekhaak) naast en achter haar paard mee genomen net zoals je weleens ziet als mensen een paard aan de hand meenemen als ze gaan rijden.
Eerst liep hij nog niet. Maar toen ik mijn stem gebruikte zoals bij longeren en zij heel rustig met haar pony wat naar voren ging ging hij toch mee. Was wel stap, stil, stap, stil, maar op een gegeven moment liep hij braaf een rondje mee!!!!
Elke keer wel je stem gebruiken en tegelijkertijd aansporen. Zo gaat hij ook de link tussen het woord stap en de beenhulp gebruiken.
Ik leek eerst met een malloot! Elke keer als ik been gaf zei ik wat ik daarmee bedoelde. Ook bij draf en galop. En vooral belonen als hij ook maar een milimeter naar voren gaat. Prijs hem dan de hemel in. Je ziet dat hij dan helemaal trots is op zich zelf.
Rust, geduld en duidelijkheid. Vooral geen slaag. Hooguit ter ondersteuning van je been een klein tikje op zijn schouder of vlak achter je been.
Succes enne.... geniet er een beetje van. Je rijd maar 1 keer je eigen paard in!!!!!!
zitake schreef:blijven volhouden. Been, geen reactie, tik, been geen reactie, tik enzo. Uiteindelijk lukt het toch. Ik heb net hetzelfde probleem gehad, nu een jaar later is hij bijna tegen het hete aan. vorig jaar was hij niet vooruit te krijgen. dus gewoon rustig blijven voortdoen.
. Zoek een goede instructeur die er ervaring mee heeft, want daar heb je gewoon het meeste aan. Mijn pony ging ook op de rem als ze het niet meer begreep, meestal doordat ik haar op dat moment onbedoeld uit evenwicht bracht. Dit wordt in eerste instantie opgelost door mij (de ruiter) en als dat niet werkt dan komt gelijk degene op de grond erbij met de longeerzweep.shan schreef:zitake schreef:blijven volhouden. Been, geen reactie, tik, been geen reactie, tik enzo. Uiteindelijk lukt het toch. Ik heb net hetzelfde probleem gehad, nu een jaar later is hij bijna tegen het hete aan. vorig jaar was hij niet vooruit te krijgen. dus gewoon rustig blijven voortdoen.
Volgens mij hebben we het over een nog helemaal groen paard, dat er geen flauw benul van heeft wat benen en tikken betekenen.