Beleren 3-jarige: Paard blijft stil staan!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Animal_ABC

Re: Beleren 3-jarige: Paard blijft stil staan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:06

Door eerst dubele lange lijnen op een strak halster of kaptoom te doen, en pas daarna op het bit, kun je je paard ook de juiste reactie op het bit aanleren, zonder dat je er op zit. Als je daarna gaat rijden, snapt het paard al een heel deel van de hulpen: links, rechts en stoppen. Dat is voor mij een eerste vereiste voor ik maar op een paard stap!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:33

Dit jonge paard is heel bang om zijn evenwicht te verliezen met de ruiter erop of onzeker of hij wel kan lopen zo. Dit is echt geen stoutheid of uitproberen dus geef hem alsjeblieft niet op zijn kop hiervoor.

Probeer het logisch te maken. Aan de hand durft hij wel te stappen, bouw het stappen dan uit naar stappen aan de longe door als longeur steeds een stapje verder weg te gaan tot hij op de cirkel stapt, en daarna stappen en draven aan de longe. Vervolgens ga je proberen je eigen hulpen op te bouwen door eerst hulp te geven en dan pas de longeur stemcommando's te laten geven. Als dit goed gaat, gaat de lijn eraf en rij je het paard rond de longeur op dezelfde cirkel. Aansluitend probeer je uit te bouwen tot je de hele rijbaan rond bent. Hou het logisch en stapsgewijs.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:39

Slaan met de zweep is iig niet de goede manier om een paard voorwaarts te houden. Ga rijden in een rondpen of een goed afgezetten longeerkraal, bind een plastic zakje dat je opblaast aan het uiteinde van een langere zweep en probeer door de vluchtreactie op dat plastic zakje dat je achter het paard houdt of laat wapperen het dier voorwaarts te krijgen en te houden.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:45

Cassidy schreef:
Slaan met de zweep is iig niet de goede manier om een paard voorwaarts te houden. Ga rijden in een rondpen of een goed afgezetten longeerkraal, bind een plastic zakje dat je opblaast aan het uiteinde van een langere zweep en probeer door de vluchtreactie op dat plastic zakje dat je achter het paard houdt of laat wapperen het dier voorwaarts te krijgen en te houden.

Mee eens, je paard zo hard slagen met de zweep ja je eerder een negatief effect krijgen dan positief. Snap ook niet dat je begeleiding zo iets heeft aangeraden Lachen

veel geluk

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:11

Even een toevoeging: de zweep met plastic zakje moeten door een persoon op de grond gehanteerd worden, en niet door de persoon in het zadel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:29

3 jaar is erg jong, het kan best dat zijn lijf het gewicht gewoon nog niet aankan. Wees blij dat hij dat aangeeft met stilstaan.
Paarden die stilstaan/bevriezen met enge dingen kunnen als je er teveel druk opzet of gaan rennen (en staan vervolgens heel moeilijk weer stil) of ze vallen flauw.

Ga lekker aan de hand bezig met alle dingen aanleren die je later onder het zadel ook wil kunnen, zo train je de spieren die je paard voor het dragen van de ruiter ook nodig heeft. Maak je niet druk over het nog niet kunnen rijden, dat komt vanzelf wel. Luister alleen naar je paard ipv de standaard van wat een 3-jarige volgens anderen moet kunnen. Zolang je veilig kan werken en vooruit gaat is de snelheid ervan niet belangrijk.
Laatst bijgewerkt door tamary op 14-05-07 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:33

Ik sluit mij bij Tamary aan.
Ik hoop trouwens dat je de 'hulp' er niet voor betaald, want het klinkt als weggegooid geld.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:14

Loopt hij nu nog steeds alleen aan de hand? Wij hebben ook een jonge pony die dit als ze onzeker is doet. We pakken haar niet vast, maar gaan er schuin voor lopen. Als ze meeloopt, blijf ik gewoon lopen en bouw ik dit langzaam uit. Dan loopt ze vanzelf weer. Met andere paarden kan ook helpen, maar bij die van ons hielp het niet omdat ze meer op de begeleider gericht was.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:19

Hij snapt het gewoon niet, heel simpel een keer of wat achter een ander paard aanrijden. werkt (bijna) altijd. Haha!

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 17:27

pittig_ding schreef:
snuffelhues schreef:
Wat gebeurt er als je teugeldruk opzij zet? Loopt het paard dan wel een rondje? Geef dan eerst benen, en dan zijwaartse druk. Stop met benen geven zodra het paard in beweging komt, ook al is dat dan in een rondje. Het paard moet leren dat hij de beendruk kan "oplossen" door voorwaarts te gaan.

Een hele fijne tussen stap is longeren met dubbele lange lijnen, zodat je van daaruit naar de men-positie kunt gaan, en het paard dus al leert "alleen" te lopen, zonder dat jij de weg wijst of naast hem loopt.
Succes!

Teugeldruk is hij dus nog erg fel op tegen. OP het been reageerd hij dus ook nog niet. Hij loopt alleen als iemand hem bij zn teugel pak en mee loopt.

Lange lijn, dat is nog een oplossing inderdaad!! Nog niet geprobeerd!

ik ben het met hierboven helemaal eens, en als je nu eens gaat mennen met iemand die ervoor ook bij loopt en zodra het stuur erop zit er weer opgaan en dan druk met je benen aan, dit eerst aan de longeerlijn en later weer los, gaat je instructrice in het midden staan en rij je voltes om haar heen eerst klein daarna groter. Mijn paard ging zitten op zijn kont als je erop zat. Ik heb veel paarden zadelmak gemaakt, maar dit had ik nog nooit meegemaakt Haha! Oude boertjes zeiden leg er eens prikkeldraad neer Boos! ( niet gedaan hoor) Of knal er vuurwerk achteraf Boos! Clown echt niet. Dus ben ik eerst met haar gaan mennen en later er weer op. Vriendin liep eerst mee en geleidelijk aan van haar weggestuurd met mijn binnenbeen en handen Knipoog een ja hoor na 3 weken reed ze op haar eigen benen door de bak Haha! Je moet ook niet te snel willen, een goede opleiding voor het paard is het halve werk. veel geduld, je hoefd niet binnen 2 jaar in de Z te zitten toch???????
Het paard moet er ook plezier aan houden, wat ik toen ook veel deed was langs de straat mennen en ook later met mij erop. vriendin op de fiets ernaast. afwisselingen zijn jonge paarden heel gevoelig voor. Je moet het leuk houden en iedere keer een nieuwe uitdaging zoeken voor het paard. Elke dag in zo'n vierkante bak is toch ook niet leuk Tong uitsteken vind ik ook niet hahaha
He succes ermee en hou ons op de hoogte
Haha! Haha!

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 23:30

ik weet niet of het er al bij staat. Maar je kan ook proberen om er een paard voor te zetten. Dus dat die er achteraan loopt.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 00:11

onze ervaring is dat dit paard dus niet wil, gewoon rustig laten wennen met iemand er naast aan de longe en jij erop. Wel een zweepje en dan bij tikken bij zijn schouder. Als hij niet wil lopen probeer hem om te trekken ( draaien)met zijn hoofd en benen erbij.Zulke paarden zijn als je ze onder druk zet niet te vertrouwen.Ze gaan opeens achterover en willen ook vaak terug naar stal(plakkers) Als het paard nog geen teugeldruk gewend is, dan met hoofdstel aan longeren met 2 lijnen, alsof je hem stuurt zonder erop te zitten, als hij dit ook weigert, iemand anders met de longeerzweep erachter laten lopen.Maar weer pas op , dit paard sluit zich af voor de buitenwereld(lijdzaam verzet) en voor je het weet is er paniek.Nooit vastzetten aan de bijzet of wat dan ook. Als hij dit allemaal braaf doet , kun je wat anderen ook al voorstelden er op gaan en hem met een paardje die hij kent mee laten lopen.

veel succes

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 03:30

Mijn paard snapte het eerst ook niet. Niet dat ik haar al serieus aan het beleren ben maar heb er weleens opgezeten en toen wilde ze, of durfde ze niet goed te gaan stappen en bleef dus stilstaan.

het enige wat ik gedaan heb was er in alle rust op te blijven zitten gewoon in de bak, lekker relaxed, totdat ze ZELF dacht, och laat ik eens een rondje gaan lopen ik begin me nu wel te vervelen (beetje gras in de buurt is ook nooit weg dan). Toen zei ik "goed zoooo!" en toen was het snel voor de bakker en snapte ze het snel. Het ging wel een beetje met horten en stoten maar als ze uit zichzelf bewoog ging het opeens heel vlot.

Wegstappen met iemand op je rug is ook best heel wat voor zon jong paard.

GEDULD!!! Hij gaat heus wel een keer stappen als je hem ff de tijd geeft. Dat reageren op het been dat komt nog wel, neem even een paar keer de tijd om hem te laten merken dat het echt ok is om te gaan lopen met iemand op je rug.

Blackbinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 17:45

Ik ben in november voor het eerst op mijn paardje gaan zitten. Ik had precies hetzelfde probleem, stilstaan en wat je ook deed geen stap.
Op een gegeven moment was er iemand in de bak aan het rijden met een super braaf paardje wat wel vaker gebruikt werd als begeleidingspaard voor jonge paarden. Zij heeft me me aan een lijn (met paniekhaak) naast en achter haar paard mee genomen net zoals je weleens ziet als mensen een paard aan de hand meenemen als ze gaan rijden.
Eerst liep hij nog niet. Maar toen ik mijn stem gebruikte zoals bij longeren en zij heel rustig met haar pony wat naar voren ging ging hij toch mee. Was wel stap, stil, stap, stil, maar op een gegeven moment liep hij braaf een rondje mee!!!!
Elke keer wel je stem gebruiken en tegelijkertijd aansporen. Zo gaat hij ook de link tussen het woord stap en de beenhulp gebruiken.

Ik leek eerst met een malloot! Elke keer als ik been gaf zei ik wat ik daarmee bedoelde. Ook bij draf en galop. En vooral belonen als hij ook maar een milimeter naar voren gaat. Prijs hem dan de hemel in. Je ziet dat hij dan helemaal trots is op zich zelf.
Rust, geduld en duidelijkheid. Vooral geen slaag. Hooguit ter ondersteuning van je been een klein tikje op zijn schouder of vlak achter je been.

Succes enne.... geniet er een beetje van. Je rijd maar 1 keer je eigen paard in!!!!!!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 22:09

Ik heb maar een advies: Het inrijden van een paard is een vak apart. Er kan zoveel fout gaan. Breng hem weg naar iemand die dagelijks paarden inrijd en laat hem doorrijden. Ik kan het weten mijn merrie is alleen ingereden (door mijn instructeur) en heb ik teruggekregen terwijl er geen fatsoenlijke rem/basis etc. op zat. 2 jaar lang getraind bij deze instructeur en er niets mee opgeschoten Nu 2 jaar verder staat ze ter correctie (het gaat nu pas goed)!!!!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 00:28

Als er iets is wat jonge paarden vaak erg moeilijk vinden is het stilstaan Vork Laat hem even staan en kijken, de kans is groot dat ze na een tijdje uit zichzelf een stapje verzetten. verder gewoon veel belonen, en begeleiden. Werk ook weer wat meer aan de longe, zet alle knopjes erop zonder ruiter eerst. Zo worden ze lekker sterk en krijgen ze vertrouwen.
Ik vind het trouwens erg dat ze hem zo hard hebben geslagen... Dier weet wrs niet meer wat te doen. Ik zou iig andere begeleiding zoeken!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 01:56

Als een paard niet reageert op slaan met de zweep helpt het niet om hem harder te slaan. Als jij niet weet wat ze willen kunnen ze je zo hard slaan als ze willen, daar ga je het echt niet sneller van begrijpen hoor

Steek maar wat tijd in het diertje en er langs blijven lopen, stilletjes aan (na een week oid) wat afstand nemen, en dan niet ineens een meter. Maar echt handje per handje de longe wat losser laten. Staat hij weerstil? Dan heb je nog niet lang genoeg gewerkt en neem je een stapje terug. Zo geleidelijk aan het er langs lopen afbouwen. Uiteindelijk gaat hij vanzelf genoeg zelfverttrouwen krijgen. Maar geef hem toch in hemelsnaam de tijd....Van een baby verwacht je toch ook niet dat die binnen de maand zelf eet, wast, strijkt, zn tanden poetst en zichzelf ververst?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 07:14

Blackbinky schreef:
Ik ben in november voor het eerst op mijn paardje gaan zitten. Ik had precies hetzelfde probleem, stilstaan en wat je ook deed geen stap.
Op een gegeven moment was er iemand in de bak aan het rijden met een super braaf paardje wat wel vaker gebruikt werd als begeleidingspaard voor jonge paarden. Zij heeft me me aan een lijn (met paniekhaak) naast en achter haar paard mee genomen net zoals je weleens ziet als mensen een paard aan de hand meenemen als ze gaan rijden.
Eerst liep hij nog niet. Maar toen ik mijn stem gebruikte zoals bij longeren en zij heel rustig met haar pony wat naar voren ging ging hij toch mee. Was wel stap, stil, stap, stil, maar op een gegeven moment liep hij braaf een rondje mee!!!!
Elke keer wel je stem gebruiken en tegelijkertijd aansporen. Zo gaat hij ook de link tussen het woord stap en de beenhulp gebruiken.

Ik leek eerst met een malloot! Elke keer als ik been gaf zei ik wat ik daarmee bedoelde. Ook bij draf en galop. En vooral belonen als hij ook maar een milimeter naar voren gaat. Prijs hem dan de hemel in. Je ziet dat hij dan helemaal trots is op zich zelf.
Rust, geduld en duidelijkheid. Vooral geen slaag. Hooguit ter ondersteuning van je been een klein tikje op zijn schouder of vlak achter je been.

Succes enne.... geniet er een beetje van. Je rijd maar 1 keer je eigen paard in!!!!!!

Ik vind het best eng klinken zo met die lijn, ondanks de paniekhaak, met die lijn kan van alles gebeuren.
maar hem gewoon achter een ander paard aan laten lopen werk ook, dat is gewoon gebruik maken van de natuurlijke instincten van een paard.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 15:52

Mijn merrie ben ik ook aan het inrijden. Een paar weken terug deed zij ook hetzelfde. Ze wou niet meer lopen. Ik ben toen even gestopt met rijden en ben veel vrij longeren en grondwerk met haar gaan doen. Daarna ben ik met her rijdene en paar stappen terug in de training gegaan. Ik ben weer aan de longeerlijn gaan rijden. Eerst met iemand die meeliep en later los. Nu gaat het heel goed. Ik rij 2 keer per week en ze doet het fantastisch. Er hebben naast mij nu nog 2 andere mensen op haar gereden (dit omdat ik mijn linkerbeen niet goed kan gebruiken en zij ook druk van het linkerbeen moet accepteren) en ze gaat fantastisch. Misschien geeft jouw paard aan dat het nu nog te veel is en dat hij een paar stappen terug wilt in de training.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:45

blijven volhouden. Been, geen reactie, tik, been geen reactie, tik enzo. Uiteindelijk lukt het toch. Ik heb net hetzelfde probleem gehad, nu een jaar later is hij bijna tegen het hete aan. vorig jaar was hij niet vooruit te krijgen. dus gewoon rustig blijven voortdoen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 05:37

zitake schreef:
blijven volhouden. Been, geen reactie, tik, been geen reactie, tik enzo. Uiteindelijk lukt het toch. Ik heb net hetzelfde probleem gehad, nu een jaar later is hij bijna tegen het hete aan. vorig jaar was hij niet vooruit te krijgen. dus gewoon rustig blijven voortdoen.

Volgens mij hebben we het over een nog helemaal groen paard, dat er geen flauw benul van heeft wat benen en tikken betekenen.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 11:49

Ik denk dat de aanwijzingen nog onvoldoende door komen van degene die in het midden staat ik zelf heb dit nog niet zo extreem mee gemaakt na 26 jaar

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 08:11

Ik zie hier allerlei tips langs komen waarvan ik denk Verward. Zoek een goede instructeur die er ervaring mee heeft, want daar heb je gewoon het meeste aan. Mijn pony ging ook op de rem als ze het niet meer begreep, meestal doordat ik haar op dat moment onbedoeld uit evenwicht bracht. Dit wordt in eerste instantie opgelost door mij (de ruiter) en als dat niet werkt dan komt gelijk degene op de grond erbij met de longeerzweep.
Die tip met de zweep met het plastic zakje snap ik totaal niet, je wilt toch juist het vluchtgedrag van het paard proberen te onderdrukken? Wat als er over een paar maanden een keer buitenrijdt en er waait een plastic zakje voorbij en je paard gaat er vandoor? Dat heb je hem tenslotte zelf aangeleerd, plastic zakje = rennen.
Verder ben ik het met Urielle eens.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 12:01

Een ander paard er voor zetten? Zo kan hij steunen op het andere paard. Mijn paard wilde eerst niet normaal over de hoefslag, altijd eraf proberen te gaan. Even een ander mak paard ervoor en meneer liep keurig over de hoefslag. Het is echt geen dwarsigheid. Hij weet gewoon niet hoe, misschien helpt klikken met je tong ook wel?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 12:26

shan schreef:
zitake schreef:

Volgens mij hebben we het over een nog helemaal groen paard, dat er geen flauw benul van heeft wat benen en tikken betekenen.

Was die van mij ook. Wist helemaal niet wat vooruit gaan was. gewoon blijven proberen. Longeren is ook belangrijk. Eerst op stemhulpen naar vor laten gaan.