Na slofgebruik;Ontzettend hangen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fnie

Re: Na slofgebruik;Ontzettend hangen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 12:13

Hij valt omdat ik de teugels losser laat en vooruit rij en ik weet niet of hij in de wei valt want bij m'n manege is er geen wei wel een wei een kilometer verder waar hij dan in juni en september in staat samen met manegepaarden maar dit jaar gaat hij naar een weide waar je ook kunt rijden dus kan ik er meer opletten,
maar als hij gelost word bijvoorbeeld valt hij niet dan loopt hij juist met z'n hoofd helemaal in de lucht ..

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 19:21

kafue: Bedankt voor de tip we doen dat al vaak, de slof is er ook zelden op! Echt als het gewoon niet wil - ja, dat doe ik dus verkeerd - en zal ik ook NIET meer doen -
we werken er hard aan en succes de persoon die de vraag stelde, en de persoon van wie de pony is! Knipoog

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 19:26

Graag ontopic blijven Knipoog

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 19:38

Fnie schreef:
Hij valt omdat ik de teugels losser laat en vooruit rij en ik weet niet of hij in de wei valt want bij m'n manege is er geen wei wel een wei een kilometer verder waar hij dan in juni en september in staat samen met manegepaarden maar dit jaar gaat hij naar een weide waar je ook kunt rijden dus kan ik er meer opletten,
maar als hij gelost word bijvoorbeeld valt hij niet dan loopt hij juist met z'n hoofd helemaal in de lucht ..

Ik weet niet of je je pony longeert, maar mss moet je dit eens doen. Dan moet hij lopen en hij kan dan geen steun vanvoor zoeken want hij is helemaal los. Als hij valt is dit zijn eigen fout en dan zal hij het wel geen tweede keer doen. Soms is het eens goed dat hij valt, dan zal hij in't vervolg beter opletten. Het is echt niet de bedoeling dat jij gaat moeten hangen aan je paard. Hij moet leren op zijn eigen benen lopen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 20:23

idd
pak de longeerlijn, en longeer hem gewoon een maand
Stop het rijden echt even helemaal.
dit is link, en als je t beste voor je paard wilt, doe je dat.
laat hem weer even lekker in de nek worden, en zn evenwicht vinden. ipv hem aan de teugels te laten hangen.

Fnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 09:17

Volgende maand staat hij op een wei met piste,veel zal ik daar waarschijnlijk niet rijden dus kan ik het proberen om te longeren, maar of mijn zus dat zal willen dat weet ik niet..
Men zus zegt dat Tom niet bij haar hangt maar ze weet gewoon niet wat hangen is denk ik. En gisteren heb ik in de buitenpiste gereden en het ging ook al weer beter , want struikelen doet hij ook niet meer (wel nog heel soms in de binnen piste) maar onze binnenpiste heeft nog een redelijk diepe hoefslag door al de lessen, dus rij ik liever buiten (grotere piste) dan kan ik rijden waar ik wil en niet persé in de hoefslag Lachen

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 11:34

Als je kijkt, wanneer je zus is aan het rijden. Merk je dan dat hij hangt of niet? Lachen

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 11:41

Er is hier al goede uitleg gegeven !!!

Hangen kan echt alleen maar als ie iets heeft op op te hangen. De pony moet gewoon leren om op eigen benen te lopen. Veel overgangen en tempowisselingen, zonder steun van de teugel, dus wel contact met de mond, maar geen ondersteunde functie.

Als de pony zo erg hangt en zo veel struikeld, zou ik toch eens, voor de zekerheid, hem lichamelijk na laten kijken !!

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 11:52

Fnie: het kan wel dat hij alleen bij jou hangt, lees maar wat Ludora net zei: 'Het kan alleen als een pony iets heeft om op te hangen.' En als anders met je handen rijdt dan je zus kan dat dus wel.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 12:00

Haar zus is ook wat jonger, en rijd volgens mij veel meer met de handen dan met de benen i.v.m. Fnie. Maar wss. is dat het moeilijk om voor haar te weten, dat Tom nu echt hangt Knipoog

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 12:08

Ooh oke Lachen Dat kon ik niet weten aangezien er niet bij stond hoe veel ervaring ze hebben.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 12:31

Inderdaad Lachen

Fnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 14:31

Ik weet niet of hij hangt bij m'n zus omdat zij in de ochten rijd en ik er dan niet ben . Maar als mijn zus kijkt naar mij terwijl ik rij zegt ze zelf dat ze niet ziet dat hij hangt terwijl anderen zeggen van wel dus denk ik dat ze niet weet wat het is:)

Fnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 14:33

En er is niets verkeerd met hem lichamelijk ofzo , en ik zeg niet dat hij zoveel valt .. Ik zeg gewoon dat het eenmaal is gebeurd en toen mijn zus nog met slofs reed , dat hij bij mij (dan zonder slofs) soms struikelde maar nu niet meer het is gewoon het hangen hoor.

Fnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 14:34

Ik heb gewoon schrik om samen met hem terug te vallen
Maar ik ben er mee bezig om niets te geven om aan te hangen maar zo makkelijk gaat dat allemaal niet wi

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 14:36

Ik denk dat je echt eens moet proberen om met lange teugels te rijden, bij instappen enz. En als hij valt, dan zal hij het wel geen tweede keer meer doen. En in stap zal hij ook wel geen koprol maken of dergelijke. Heb je al geprobeerd om te longeren?

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 18:46

Magli: Fnie is nu bezig met lange teugel rijden, dacht ik. Lachen en als ze verhuisd van stalling, gaat ze zoiezo ook meer longeren. Lachen
Fnie: Kan je niet eens kijken naar je zus? En weet je zus hoe jij er over denkt?

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 18:52

ik weet niet of het al gezegt is, maar mischien even stoppen met rijden en gaan longeren?

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 18:53

Dat is inderdaad al gezegt Knipoog Moest je de twee bovenste posten lezen, (volgens mij niet zoveel werk?) had je dat geweten Knipoog

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:10

Soet schreef:
Magli: Fnie is nu bezig met lange teugel rijden, dacht ik. Lachen en als ze verhuisd van stalling, gaat ze zoiezo ook meer longeren. Lachen
Fnie: Kan je niet eens kijken naar je zus? En weet je zus hoe jij er over denkt?

OK Lachen

Fnie, houd je ons op de hoogte of er vorderingen zijn?

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:22

Wat ik altijd doe als een paard of pony weinig tot geen balans heeft is twee meter van de hoefslag af gaan rijden, zodat ze geen aanleuning meer hebben van de hoefslagkering, of dat nu een draad is of een hek etc. Dit werkt bij jonge paarden heel goed, maar ik rijd momenteel een ruin van 18(!) die ook geen balans (meer) heeft ook op de binnenhoefslag...

Ook idd veel overgangen rijden en niet tegen werken in de overgangen, maar zorgen dat je een beetje toestaat, dwz je handen een beetje openen als je een overgang rijdt. Ook idd zodra je tegengewicht krijgt naar voren rijden.

Er staan al veel nuttige tips op, maar probeer iig geen slof er aan te hangen!!! Dit werkt momenteel averrechts...succes!!!

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 19:35

Bedankt P79, goede tips zeg Ja Fnie rijd nu voornamelijk in de buitenpiste dacht ik, en dan vooral neit op de hoefslag Ja De slof hangt er nu niet meer aan Lachen

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 10:09

wat ook een antwoordt zou kunnen zijn op het struikelen. Is de bouw van het paard, paarden waarvan de achterhand hoger staat bij volwassen leeftijd die vallen meestal op de voorhand en als ze dan geen steun krijgen op de buitenteugel dan struikelen ze. Dan heb je ook nog eens met een slof dan ze nog meer naar voor gereden worden.

Je kan oplossen met veel te longeren en op eigen benen te laten lopen. Dit vooral rijden op buitenteugel en binnenbeen, ook zo op deze manier wendingen maken. Zoiet moet je meer gaan oplossen met benen dan met handen.

Fnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 13:32

Elsie : (Dit vooral rijden op buitenteugel en binnenbeen, ook zo op deze manier wendingen maken. Zoiet moet je meer gaan oplossen met benen dan met handen.)
Dit doe ik al van het begin dat mijn zus gestopt is met slof.

Vandaag gaat mijn zus vrij rijden maar ik kan niet gaan kijken omdat ik moet werken dus.. en mssn morgen maar dan rijd ze weer in de morgen Lachen
Wat hij ook soms heeft eigenlijk heel weinig is dat ie in galop soms struikelt met zen achterpoten maar dat is eigenlijk heel weinig:)

Fnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 13:39

Er zijn al kleine vorderingen voorbeel dat hij niet meer zo vast zit in zijn mond dat is al vermindert, en het hangen natuurlijk ook doordat de slofs eraf zijn (nu ongeveer een maand)

In het begin van juni gaat hij naar de wei dan kan ik daar longeren , nu kan ik dat ook wel maar de piste is altijd vol , en de buitenpiste ligt momenteel heel nat en slijkerig dus is het gevaarlijk om te longeren.

En als andere mensen zeggen dat hij ook hangt bij m'n zus zal dat wel zo zijn , maar niet veel mensen letten er op omdat het in een groepsles is. Ik vind het ook lastig dat de lesgever er niks op zegt of wel zegt hij: Rij hem naar beneden :S alsof dat allemaal zo makkelijk gaat , en ik wil trouwens niet dat hij naar beneden loopt (aan de teugel) K'vind da nie zo mooi en voor mij hoeft dat niet:)