Hakken naar beneden = Tenen naar buiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joscaa

Re: Hakken naar beneden = Tenen naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 20:34

Gewoon op de fiets enzo oefenen Tong uitsteken En veeeeeeeeeeeeel oefenen. Gewoon, maakt niet uit hoe het paard loopt, je gaat gewoon de hele tijd op je voeten letten.
Leer je het vanzelf. Ik stak ook altijd mijn tenen naar buiten, nu niet meer. Lachen

Nicky__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 20:38

Veel op hameren, ik vond dat ik doordat ik mn hakken nooit uitdrukte dat het er niet uit zag, en toen zag ik al die bokkers met wel mooi uitgedrukte hakken, en toen wou ik het ook Clown

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 12:41

Mistie schreef:
Als ik m'n hakken naar beneden houd zegmaar,
gaan m'n tegen naar buiten Tong uitsteken
En als ik m'n tenen naar binnen draai,
kan ik m'n hakken niet naar beneden krijgen Clown

Wie heeft een oplossing?
(zonder beugels gaan rijden is geen oplossing, heb 't al vaak geprobeert, maar helpt voor geen poedersuiker)

Als je je beugels langer maakt, moét je je hakken wel uitdrukken om je voeten in de beugels te houden.! Ik heb zoiets ook een tijdje gehad, en van mijn instructrice waarvan ik in die tijd les had moest ik m'n beugels langer doen zodat ik geen 'kapstok' voetjes meer kon maken.! Bij mij hielp dit wel, en ben er nu helemaal vanaf! Tong uitsteken

Regina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 16:09

Jimbo schreef:
Ik probeer mijn enkelgewricht te ontspannen en een beetje mijn enkel naar buiten te draaien ipv mijn tenen naar binnen. het lukt ook niet altijd maar is denk ik goede manier. je voelt het het best als je het goed doet en gaat doorzitten (dan fungeren je enkels een beetje als schokdempers) het rijdt dan wel makkelijker moet ik zeggen. met lichtrijden heb ik mijn tenen wel wat meer naar buiten.

Bij een goede zit fungeren je enkels absoluut niet als schokbrekers!! Dat zou betekenen dat je veel te veel druk op je stijgbeugels hebt en niet diep genoeg in het zadel zit. Het zijn juist je rug en je heupen die voor een goede zit zorgen, waarbij het natuurlijk wel belangrijk is, dat je je benen ontspannen naar beneden laat hangen. Ook je beugels een gaatje korter maken is absoluut niet te bedoeling. Je kunt alleen maar goed zitten met je beugels op de juiste lengte, dus dit soort trucjes werken absoluut niet (en zeker niet voor de verbetering van je rijstijl op de lange duur). Wat wel een belemmering voor het tenen naar binnen (of eigenlijk, gewoon recht naar voren) houden kan zijn, is een zadel wat niet bij je past (en niet of je dikke of dunne benen hebt). Probeer het volgende eens. Ga in het zadel zitten, zonder beugels til je tenen licht op en daarmee heb je de juiste lengte van de beugels. Als je in stilstand je tenen recht naar voren kunt houden, zonder dat het zadel je daarbij noemenswaardig in de weg zit, dan is het gewoon een kwestie van trainen en inderdaad iemand die het continue tegen je roept. Wellicht heb je het gevoel dat je je paard constant aan moet sporen? Dat is op zich niet de bedoeling. Je benen moeten wel aangesloten zijn, maar zeker niet continu drijven.
Hopelijk heb je hier wat aan.
Groetjes,
Regina

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 16:21

Joscaa schreef:
Gewoon op de fiets enzo oefenen Tong uitsteken En veeeeeeeeeeeeel oefenen. Gewoon, maakt niet uit hoe het paard loopt, je gaat gewoon de hele tijd op je voeten letten.
Leer je het vanzelf. Ik stak ook altijd mijn tenen naar buiten, nu niet meer. Lachen

Op m'n fiets kan ik wel gewoon m'n tenen naar binnen houden hoor, zelfs helemaal naar binnen draaien. Fietsen is ook heel wat anders dan paardrijden Tong uitsteken Ik heb ook dat als ik m'n tenen recht vooruit doe, m'n knieën 'in de weg' lijken te zitten. Als ik m'n beugels een gaatje langer heb, geen last van maar dat zit echt niet (en ziet er ook veel te lang uit)

Regina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 16:51

xSCWx schreef:
Joscaa schreef:

Op m'n fiets kan ik wel gewoon m'n tenen naar binnen houden hoor, zelfs helemaal naar binnen draaien. Fietsen is ook heel wat anders dan paardrijden Tong uitsteken Ik heb ook dat als ik m'n tenen recht vooruit doe, m'n knieën 'in de weg' lijken te zitten. Als ik m'n beugels een gaatje langer heb, geen last van maar dat zit echt niet (en ziet er ook veel te lang uit)

Ga maar eens een tijdje zonder beugels rijden (kwartiertje ofzo) en daarna met beugels, Moet je maar eens voelen hoe erg "te kort" je beugels dan aanvoelen. Als het probleem opgelost is met de beugels een gaatje langer (zonder dat je dan steeds je beugels verliest), dan lijkt het mij dat jij de oplossing van het probleem al gevonden hebt. Dat je aan de nieuwe zit moet wennen lijkt me duidelijk, maar die zal ongetijfeld beter zijn dan hoe die was. En waarom ziet het er veel te lang uit volgens jou? Steken je benen dan onder het paard uit?
Groetjes,
Regina

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 17:02

Dan heb ik het idee dat ik nieteens kan lichtrijden (ja heb het geprobeerd, voelde raar) en omdat, ja, ze zien er i.m.o. gewoon te lang uit. Dan hangen m'n benen bijna recht, ipv. een knik erin.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 18:13

Je enkels moeten net als heupen/knieën etc wel schokken kunnen dempen, als je ze maximaal uitdrukt kan dat niet, als je helemaal op je tenen gaan staan ook niet.
Je zou eventueel ook iemand je paard/pony kunnen laten longeren. Dan kun jij je concentreren op de dingen die je wilt verbeteren aan je zit.

suuzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 14:39

Van onze instructische (of hoe het dan ook schrijft) moesten we onze benen anders op het zadel neer leggen. Ik was gewend om eerder met de onderkant van mijn bovenbeen tegen het zadel aan te leggen. Maar wat zei onze instructische: ga op het zadel zitten, haal als eerst je rechterbeen van het zadel af, draai je knie helemaal naar voren, en leg dan je been weer neer, en dan je linkerbeen natuurlijk. Als het goed is wijst je knie naar voren, en je voeten ook. En dan maar oefenen, je moet gewoon gewend raken aan die manier van zitten. Dit is wat zij dus zei. Ik hoop dat je er wat aan hebt.